Yli-insinööri Olavi H Koskinen : Yhdistelmämassa04.12.2021 15.00
Tällä hetkellä Suomessa suurin sallittu massa on 76 tonnia, jos yhdistelmässä on vähintään yhdeksän akselia. Massojen korotuksen yleistavoite on ollut parantaa kuljetustaloutta, tehostaa energian käyttöä sekä minimoida ympäristöpäästöjä samoin kuin parantaa myös liikenneturvallisuutta pienentyneen liikennesuoritteen seurauksena.
Edellä mainitut seikat yleensä ymmärretään, mutta ei sitä, että toimenpiteellä on myös tiekuormitusta vähentävä vaikutus.
Virheellinen käsitys on, että massojen korotus lisäisi tien kulutusta. Tien kuluminenhan riippuu kuormituskerroista.Akseleiden lisääminen ja massan kasvattaminen vähentävät ajoneuvomäärän tarvetta ja tätä kautta kuormituskertoja, kun kysymyksessä on tietyn tavaramäärän kuljettaminen.Oikea kriteeri tiekuormituksen määrittämiseksi on hyötykuorma ekvivalenttiakselia kohti [t/ekv.akseli], jolloin otetaan huomioon myös kuormituskertojen väheneminen. jotka määritetään ekvivalenttiakseleina. Yksikkönä on 10 tonnin paripyöräakseli, ja muut akselikonfiguraatiot muunnetaan tätä vastaaviksi tiettyjen riippuvuuksien perusteella. DiOHK |