Yli-insinööri Olavi H Koskinen : Yhdistelmämassa

08.09.2021 7:00

Tällä hetkellä Suomessa suurin sallittu massa on 76 tonnia, jos yhdistelmässä on vähintään     yhdeksän akselia. 

Massojen korotuksen yleistavoite on ollut parantaa kuljetustaloutta, tehostaa energian käyttöä sekä minimoida ympäristöpäästöjä samoin kuin parantaa myös liikenneturvallisuutta pienentyneen liikennesuoritteen seurauksena.

Edellä mainitut seikat yleensä ymmärretään, mutta ei sitä, että toimenpiteellä on myös tiekuormitusta vähentävä vaikutus. Virheellinen käsitys on, että massojen korotus lisäisi tien kulutusta. Tien kuluminenhan riippuu kuormituskerroista, jotka määritetään ekvivalenttiakseleina. Yksikkönä on 10 tonnin paripyöräakseli, ja muut akselikonfiguraatiot muunnetaan tätä vastaaviksi tiettyjen riippuvuuksien perusteella.

Akseleiden lisääminen ja massan kasvattaminen vähentävät ajoneuvomäärän tarvetta ja tätä kautta kuormituskertoja, kun kysymyksessä on tietyn tavaramäärän kuljettaminen. Oikea kriteeri tiekuormituksen määrittämiseksi on hyötykuorma ekvivalenttiakselia kohti [t/ekv.akseli], jolloin otetaan huomioon myös kuormituskertojen väheneminen.

DiOHK

22.09.2021 6:48Määräys kuormakoreista ja kuorman varmistamisesta.
23.09.2021 15:00LUE TÄSTÄ! Syksyn jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 156 sivua kone- ja kuljetusalan asiaa
23.09.2021 9:09Pankkojen kiinnitys ajoneuvorungolle.
22.09.2021 17:11Nippumuodolla on yllättävän suuri merkitys.
21.09.2021 8:20Metsä Group käynnisti haun tammikuussa 2022 alkavaan oppisopimuskoulutukseen
20.09.2021 6:51Uusi puun varastointiopas valmistunut - tutustu tästä
19.09.2021 17:39Terminatorit ovat monesta suunnasta järkevät.
19.09.2021 10:22Junavaunupankot ja Terminatorit palvelevat toisiaan.
19.09.2021 9:10Junavaunujen tolpista se lähti !!!
19.09.2021 3:13.TerminatorTekniikkaa:............. . -"Paukku ja Pupu"-.

Siirry arkistoon »