Määräaikaisten 28 tonnin kuorma-autojen painot vakinaistetaan - muista päivittää autosi tiedot rekisteriin

Share |
20.04.2017 21:48


TrafiKolmiakselisten kuorma-autojen enimmäismassa on nostettu pysyvästi 28 tonniin käyttöönottoajankohdasta riippumatta. Oman auton rekisteritiedot kannattaakin hoitaa ajan tasalle seuraavan katsastuksen yhteydessä, jotta 28 tonnin massalla ajaminen ei lopu 30.4.2018.

28 tonnin massa sallittiin 1.3.2017 voimaantulleella asetusmuutoksella pysyvästi käyttöönottoajankohdasta riippumatta kolmiakselisille autoille, jotka täyttävät seuraavat ehdot:

  • paripyörävaatimus molemmilla taka-akseleilla tai
  • telin vetävä akseli on varustettu paripyörillä ja ilmajousilla tai tätä vastaavaksi tunnustetulla jousituksella ja toinen akseleista on ohjaava tai ohjautuva sekä varustettu nimellisleveydeltään vähintään 385 mm renkailla.

Ota puheeksi seuraavan katsastuksen yhteydessä autosi massamerkinnät – merkintä määräaikaisuudesta tulee poistaa

Uuden asetuksen myötä monet viiden vuoden siirtymäaikaa hyödyntäneistä kuorma-autoista voivat jatkossakin säilyä enimmäismassaltaan 28 tonnin painoisina, mutta merkintä määräaikaisuudesta tulee poistaa, jos autoa halutaan käyttää 30.4.2018 jälkeen 28 tonnin massalla. Myös uudemmat kuorma-autot voi muutoskatsastaa 28 tonnin massalle, jos vaatimukset täyttyvät.

”28 tonnin massa kannattaakin ottaa esille jo seuraavaa katsastusta varattaessa, jotta mahdolliset muutoskatsastukset voidaan suorittaa ja auton tiedot voidaan päivittää vastaamaan haluttua”, muistuttaa johtava asiantuntija Otto Lahti.

”Siirtymäaikaa hyödyntäneiden kuorma-autojen kannatta tarkistaa siirtymäajan loppumiseen 30.4.2018 mennessä, että oman auton tiedot ovat päivitetty nykysäädösten mukaisiksi, jotta myös jatkossa 28 tonnin enimmäismassan käyttö on mahdollista”, jatkaa Lahti.

Myös puoliperävaunuyhdistelmän massa nousee

Uuden asetuksen myötä vähintään kuusiakselisen puoliperävaunuyhdistelmän suurin sallittu massa korotetaan 52 tonniin nykyisestä 48 tonnista. Mahdollinen korotus ajoneuvon tietoihin tehdään muutoskatsastuksessa. Täysi 52 tonnin massa edellyttää yli 18 tonnin massaa vetopöydälle ja varsin pitkää ääriakseliväliä. Vanhalla kalustolla päästään useissa tapauksissa noin 50 tonnin tasolle.

”Ennen seuraavaa määräaikaiskatsastusta kannattaakin selvittää omalta autokauppiaalta tai katsastustoimipaikalta, voiko oman rekkaveturin ppv-yhdistelmämassaa korottaa, jotta asia saadaan hoidettua kuntoon kerralla”, vinkkaa Lahti.

Lisätietoja:

Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen
käytöstä tiellä muuttamisesta (47/2017)

johtava asiantuntija Otto Lahti,
p. 029 5345 259, otto.lahti@trafi.fi

24.06.2017 14:19Terminator XXL ja XLR mallistot sekä kuormansidonta.
24.06.2017 10:29Kuormasidos, esikiristysvoima ja kitkapinnat muododtavat yhdessä asetuksen 940/1982 vaatimat kuormansidontavoimat.
23.06.2017 18:39Härpäkkeiden kesä - aja turvallisesti kevyillä sähköajoneuvoilla
21.06.2017 11:30Vielä KESÄKUULLE : - Nyt päivitetään yhdistelmät kesäkuntoon.
20.06.2017 17:0010% lisätilaa stabiliteettia heikentämättä.
20.06.2017 11:15Erittäin kannattava sijoitus : - NYT vetoauton 4 kpl:n pankkosarja nyt välirahalla 2.400 euroa alv.0.
19.06.2017 7:51Lisätila 14 tonnille stabiliteettia menettämättä.
18.06.2017 18:30Kuormatilan hyötymittojen maksimointi stabiliteettia heikentämättä.
18.06.2017 11:44Kokonaispainokorotusten lisätonnit vaativat myös lisätilaa.
18.06.2017 10:52Painokorotukset heikensivät puutavarayhdistelmien ajo-ominaisuuksia kaikissa kokonaispainoluokissa.

Siirry arkistoon »