Määräaikaisten 28 tonnin kuorma-autojen painot vakinaistetaan - muista päivittää autosi tiedot rekisteriin

Share |
20.04.2017 21:48


TrafiKolmiakselisten kuorma-autojen enimmäismassa on nostettu pysyvästi 28 tonniin käyttöönottoajankohdasta riippumatta. Oman auton rekisteritiedot kannattaakin hoitaa ajan tasalle seuraavan katsastuksen yhteydessä, jotta 28 tonnin massalla ajaminen ei lopu 30.4.2018.

28 tonnin massa sallittiin 1.3.2017 voimaantulleella asetusmuutoksella pysyvästi käyttöönottoajankohdasta riippumatta kolmiakselisille autoille, jotka täyttävät seuraavat ehdot:

  • paripyörävaatimus molemmilla taka-akseleilla tai
  • telin vetävä akseli on varustettu paripyörillä ja ilmajousilla tai tätä vastaavaksi tunnustetulla jousituksella ja toinen akseleista on ohjaava tai ohjautuva sekä varustettu nimellisleveydeltään vähintään 385 mm renkailla.

Ota puheeksi seuraavan katsastuksen yhteydessä autosi massamerkinnät – merkintä määräaikaisuudesta tulee poistaa

Uuden asetuksen myötä monet viiden vuoden siirtymäaikaa hyödyntäneistä kuorma-autoista voivat jatkossakin säilyä enimmäismassaltaan 28 tonnin painoisina, mutta merkintä määräaikaisuudesta tulee poistaa, jos autoa halutaan käyttää 30.4.2018 jälkeen 28 tonnin massalla. Myös uudemmat kuorma-autot voi muutoskatsastaa 28 tonnin massalle, jos vaatimukset täyttyvät.

”28 tonnin massa kannattaakin ottaa esille jo seuraavaa katsastusta varattaessa, jotta mahdolliset muutoskatsastukset voidaan suorittaa ja auton tiedot voidaan päivittää vastaamaan haluttua”, muistuttaa johtava asiantuntija Otto Lahti.

”Siirtymäaikaa hyödyntäneiden kuorma-autojen kannatta tarkistaa siirtymäajan loppumiseen 30.4.2018 mennessä, että oman auton tiedot ovat päivitetty nykysäädösten mukaisiksi, jotta myös jatkossa 28 tonnin enimmäismassan käyttö on mahdollista”, jatkaa Lahti.

Myös puoliperävaunuyhdistelmän massa nousee

Uuden asetuksen myötä vähintään kuusiakselisen puoliperävaunuyhdistelmän suurin sallittu massa korotetaan 52 tonniin nykyisestä 48 tonnista. Mahdollinen korotus ajoneuvon tietoihin tehdään muutoskatsastuksessa. Täysi 52 tonnin massa edellyttää yli 18 tonnin massaa vetopöydälle ja varsin pitkää ääriakseliväliä. Vanhalla kalustolla päästään useissa tapauksissa noin 50 tonnin tasolle.

”Ennen seuraavaa määräaikaiskatsastusta kannattaakin selvittää omalta autokauppiaalta tai katsastustoimipaikalta, voiko oman rekkaveturin ppv-yhdistelmämassaa korottaa, jotta asia saadaan hoidettua kuntoon kerralla”, vinkkaa Lahti.

Lisätietoja:

Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen
käytöstä tiellä muuttamisesta (47/2017)

johtava asiantuntija Otto Lahti,
p. 029 5345 259, otto.lahti@trafi.fi

20.07.2018 9:04TimberRoad 2020 : Puutavarayhdistelmän loiskuorma kasvaa ajon aikana jopa 5000 kiloon. puu76
17.07.2018Aerodynamiikan parannus tuo päästövähennysten ja polttoainesäästöjen lisäksi myös paljon muuta, mutta mitä ??? / TimberRoad 2020
12.07.2018 8:30Aerodynamiikkaominaisuuksien parantaminen on myös liikenneturvallisuutta. / - TimberRoad 2020
06.07.2018 16:1630% päästövähennykset tuntuvat hurjilta luvuilta / - TR 2020
05.07.2018 15:00Kuormasiteen nostokoukkujen hinnat 15.7.2018 alkaen:
30.06.2018 9:09TimberRoad 2020 hakee tuottavuutta , päästövähennyksiä ja liikenneturvallisuutta : - TR 2020
28.06.2018 8:10TimberRoad 2020 yhdistelmäparin kehityskohteet tuottavuudessa ja ympäristöystävällisyydessä sekä käyttöturvallisuudessa.
23.06.2018 18:18EU:n uusiin tutkimus- ja innovaatiohankkeisiin jaossa 80 miljardia euroa
20.06.2018Horisontti 2020 -ohjelmasta rahoitusta ja verkostoja pk-yritysten kansainvälistymiseen
17.06.2018 10:56Pankkoteippien irtoaminen on ikuisuusongelma.

Siirry arkistoon »