Puutavarapankkojen lujuusluokan oikea valinta on liikenneturvallisuustekijä.09.06.2017 10.10
Puutavarakuorma levittää pankkojen tolppia ja taivuttaa pankkorunkoa aina ja sen mukaan, mikä on nippupaino ja sen korkeus. Lisäksi kuormauksella pystytään pankkojen kuormatilaa kasvattamaan rajoitetusti.
Pankkojen tolpat ovat tyhjänä valmistajasta ja pankkotyypistä riippumatta yleisesti noin kaksi astetta sisäänpäin. Tämä kaksi astetta on ns. kuormausennakko, joka taituu ulospäin kuorman ja kuormauksen vaikutuksesta. Samanaikaisesti myöskin pankkorunko taipuu. Pankon lujuusluokkavalinnassa on tärkeää valita oikean lujuusluokainen ja äärimittainen pankkomalli sillä ajettaviin ajosuorituksin. Pankko ei saa olla alimitoitettu, eikä sen ole hyvä olla liian tukevakaan. Pankon lujuusluokka vaikuttaa kuorman muotoutumiseen myös ajon aikana. Kuorma saattaa painua alaspäin, ja samalla levitä kuorman heilumisestä ja hyppimisestä metsäteillä ja maantietöyssyissä. Kuorman painumista ja levenemistä tapahtuu, kun pankkovalinta on alimitoitettu lujuudeltaan ja jäykkyydeltään. - Kuorma saattaa myös pursota ylöspäin liian jäykkien tolppien ja pankkorunkojen nostamana. Kuorman pieni levieneminen ei aiheuta liikenteessä vaaratilanteita, mutta kuorman jo kymmenenkin sentin pursoaminen ylöspöin saattaa täysikorkean lähtölastauksen jälkeen osua siltaan ja purkautua takana ajavan ajoneuvon ajoväylälle hyvinkin äkkiarvaamatta. |