Kuormasidos, esikiristysvoima ja kitkapinnat muododtavat yhdessä asetuksen 940/1982 vaatimat kuormansidontavoimat.

Share |
24.06.2017 10:29


Sileät tolpat. Jarrutus hidastuvuudella  7.5 m/s2.
- Kuormassa tuore  märkä puu.

Puutavarayhdistelmien sidosvoimat ja sidosten minimilujuudet ovat määritellyt asetuksessa 940/1982. Vaatimuksissa on määritelty nippujen painon mukaiset sidosvaatimukset  ja lastin  paikallaan pysyminen eteenpäin , sivuille,ja taaksepäin suuntautuvissa rasitustilanteissa.

Jarrutustehot ovat kasvaneet noin 50%:lla.


Sileät tolpat. Jarrutus 50 km/h  ja 
jäinen puu.

Kuorma-autojen jarrutustehot ja nippupainot , sekä nippukorkeuksien kasvu ovat muuttaneet liikenneturvallisuusvaatimuksia kuormansidonnan osalta ratkaisevasti. Asetuksen vaatima nipun sidontavaade 10m/s2 eteenpäin ja 5m/s2 sivuille ja taakse ovat riittäviä jopa nyky-yhdistelmille. Parhaitten yhdistelmien jarrutushidastuvuudet ovat huippuolosuhteissa jo 8m/s2 (kun vaatimukset katsastuksessa ovat 5m/s2, minimi) . Käytäntö ja tehdyt nippusidontakokeet ovat osoittaneet sen, että nipput eivät pysy aina paikallaan nykysidontalaitteilla ja sileätolppaisilla pankoilla edes 50 km/ h nopeuksista tehdyillä n. 6m/s2 jarrutushidastuvuuksilla.

Asetuksen mukainen sidonta.


Liukuestetolpat /hätäjarrutus 7.5 m/ s2.
Tuore puu.

Asetuksen mukainen sidonta määrittelee sidoksien määrän ja niitten lujuuden nippukoon ukaisesti. Lisäksi on määritelty vaadittava esikiristysvoima sekä sidoksien kiinnityspisteitten lujuus sekä paikat.

Asetuksessa määritellään nipun sidonta siten, että nippu ei lähde liikkeelle jattutus-, tai törmäystilanteissa minimihidastuvuudella eteenpäin 10 m/s2 , ja sivuille ja taakse 5.0 m/s2.

Asetuksen mukainen sidontapaketti muodostuu kuormasiteistä, niitten esikiristysvoimista sekä kitkapinnoista .

stabiliteetti_1435555191063_1_small.jpg



___________________________________

Asetus 940 / 1982 / kuormansidonta:

13 §
Kuorman varmistaminen

Kuorma ei saa kuormakorissa siirtyä siten, että se voi haitata ajoneuvon liikenneturvallista käyttöä eikä oleellisesti liikkua kuormakoriin nähden milloin kuormaan vaikuttaa eteenpäin voima, joka vastaa vähintään kiihtyvyyttä 10 m/s 2 tai kun kuormaan vaikuttaa sivuille tai taaksepäin voima, joka vastaa vähintään kiihtyvyyttä 5 m/s 2 .

Kuorman varmistamiseen tulee käyttää kuorman tuentaa, sitomista, lukitsemista tai peittämistä. Kuorman varmistuksen lujuutta arvioitaessa saa kitkan tarjoaman pidätyskyvyn ottaa huomioon.

26.08.2018 10:37TimberRoad 2020 yhdistelmäparin "syöttöauto".
26.08.2018 8:10TimberRoad 2020 yhdistelmäparin kehityskohteet tuottavuudessa ja ympäristöystävällisyydessä sekä käyttöturvallisuudessa.
16.08.2018 1:23Alumiinipankkojen kokoero selkiytymässä,. - MYÖS teräspankoissa selviä kokoeroja verrattuna Terminatormallistoon.
01.08.2018Puutavarayhdistelmän kuormatilan merkitys on selkeytymässä - nyt 10 vuoden verisen ja kovan markkinointitaiston jälkeen.
25.07.2018 9:45SuperElokuu 2018 - 200 pankon toimituserä.
23.07.2018 8:44Terminator pankkomallisto on saanut "kunnian" kasvaa jäljitellyimmäksin pankkotyypiksi Suomessa .
20.07.2018 9:04TimberRoad 2020 : Puutavarayhdistelmän loiskuorma kasvaa ajon aikana jopa 5000 kiloon. puu76
17.07.2018Aerodynamiikan parannus tuo päästövähennysten ja polttoainesäästöjen lisäksi myös paljon muuta, mutta mitä ??? / TimberRoad 2020
12.07.2018 8:30Aerodynamiikkaominaisuuksien parantaminen on myös liikenneturvallisuutta. / - TimberRoad 2020
06.07.2018 16:1630% päästövähennykset tuntuvat hurjilta luvuilta / - TR 2020

Siirry arkistoon »