Kuormasidos, esikiristysvoima ja kitkapinnat muododtavat yhdessä asetuksen 940/1982 vaatimat kuormansidontavoimat.24.06.2017 10.29
Puutavarayhdistelmien sidosvoimat ja sidosten minimilujuudet ovat määritellyt asetuksessa 940/1982. Vaatimuksissa on määritelty nippujen painon mukaiset sidosvaatimukset ja lastin paikallaan pysyminen eteenpäin , sivuille,ja taaksepäin suuntautuvissa rasitustilanteissa. Jarrutustehot ovat kasvaneet noin 50%:lla. Kuorma-autojen jarrutustehot ja nippupainot , sekä nippukorkeuksien kasvu ovat muuttaneet liikenneturvallisuusvaatimuksia kuormansidonnan osalta ratkaisevasti. Asetuksen vaatima nipun sidontavaade 10m/s2 eteenpäin ja 5m/s2 sivuille ja taakse ovat riittäviä jopa nyky-yhdistelmille. Parhaitten yhdistelmien jarrutushidastuvuudet ovat huippuolosuhteissa jo 8m/s2 (kun vaatimukset katsastuksessa ovat 5m/s2, minimi) . Käytäntö ja tehdyt nippusidontakokeet ovat osoittaneet sen, että nipput eivät pysy aina paikallaan nykysidontalaitteilla ja sileätolppaisilla pankoilla edes 50 km/ h nopeuksista tehdyillä n. 6m/s2 jarrutushidastuvuuksilla.
Asetuksen mukainen sidonta määrittelee sidoksien määrän ja niitten lujuuden nippukoon ukaisesti. Lisäksi on määritelty vaadittava esikiristysvoima sekä sidoksien kiinnityspisteitten lujuus sekä paikat. ___________________________________ Asetus 940 / 1982 / kuormansidonta: 13 §Kuorman varmistaminenKuorma ei saa kuormakorissa siirtyä siten, että se voi haitata ajoneuvon liikenneturvallista käyttöä eikä oleellisesti liikkua kuormakoriin nähden milloin kuormaan vaikuttaa eteenpäin voima, joka vastaa vähintään kiihtyvyyttä 10 m/s 2 tai kun kuormaan vaikuttaa sivuille tai taaksepäin voima, joka vastaa vähintään kiihtyvyyttä 5 m/s 2 . Kuorman varmistamiseen tulee käyttää kuorman tuentaa, sitomista, lukitsemista tai peittämistä. Kuorman varmistuksen lujuutta arvioitaessa saa kitkan tarjoaman pidätyskyvyn ottaa huomioon. |