Kuormasidos, esikiristysvoima ja kitkapinnat muododtavat yhdessä asetuksen 940/1982 vaatimat kuormansidontavoimat.

Share |
24.06.2017 10:29


Sileät tolpat. Jarrutus hidastuvuudella  7.5 m/s2.
- Kuormassa tuore  märkä puu.

Puutavarayhdistelmien sidosvoimat ja sidosten minimilujuudet ovat määritellyt asetuksessa 940/1982. Vaatimuksissa on määritelty nippujen painon mukaiset sidosvaatimukset  ja lastin  paikallaan pysyminen eteenpäin , sivuille,ja taaksepäin suuntautuvissa rasitustilanteissa.

Jarrutustehot ovat kasvaneet noin 50%:lla.


Sileät tolpat. Jarrutus 50 km/h  ja 
jäinen puu.

Kuorma-autojen jarrutustehot ja nippupainot , sekä nippukorkeuksien kasvu ovat muuttaneet liikenneturvallisuusvaatimuksia kuormansidonnan osalta ratkaisevasti. Asetuksen vaatima nipun sidontavaade 10m/s2 eteenpäin ja 5m/s2 sivuille ja taakse ovat riittäviä jopa nyky-yhdistelmille. Parhaitten yhdistelmien jarrutushidastuvuudet ovat huippuolosuhteissa jo 8m/s2 (kun vaatimukset katsastuksessa ovat 5m/s2, minimi) . Käytäntö ja tehdyt nippusidontakokeet ovat osoittaneet sen, että nipput eivät pysy aina paikallaan nykysidontalaitteilla ja sileätolppaisilla pankoilla edes 50 km/ h nopeuksista tehdyillä n. 6m/s2 jarrutushidastuvuuksilla.

Asetuksen mukainen sidonta.


Liukuestetolpat /hätäjarrutus 7.5 m/ s2.
Tuore puu.

Asetuksen mukainen sidonta määrittelee sidoksien määrän ja niitten lujuuden nippukoon ukaisesti. Lisäksi on määritelty vaadittava esikiristysvoima sekä sidoksien kiinnityspisteitten lujuus sekä paikat.

Asetuksessa määritellään nipun sidonta siten, että nippu ei lähde liikkeelle jattutus-, tai törmäystilanteissa minimihidastuvuudella eteenpäin 10 m/s2 , ja sivuille ja taakse 5.0 m/s2.

Asetuksen mukainen sidontapaketti muodostuu kuormasiteistä, niitten esikiristysvoimista sekä kitkapinnoista .

stabiliteetti_1435555191063_1_small.jpg



___________________________________

Asetus 940 / 1982 / kuormansidonta:

13 §
Kuorman varmistaminen

Kuorma ei saa kuormakorissa siirtyä siten, että se voi haitata ajoneuvon liikenneturvallista käyttöä eikä oleellisesti liikkua kuormakoriin nähden milloin kuormaan vaikuttaa eteenpäin voima, joka vastaa vähintään kiihtyvyyttä 10 m/s 2 tai kun kuormaan vaikuttaa sivuille tai taaksepäin voima, joka vastaa vähintään kiihtyvyyttä 5 m/s 2 .

Kuorman varmistamiseen tulee käyttää kuorman tuentaa, sitomista, lukitsemista tai peittämistä. Kuorman varmistuksen lujuutta arvioitaessa saa kitkan tarjoaman pidätyskyvyn ottaa huomioon.

14.10.2017 10:25Terminaalit tärkeä osa puulogistiikkaa
12.10.2017 16:17Mikä on seitenkuutosen raakapuunkuljetusyhdistelmän maksimitilavuus ???
29.09.2017Ota ja hyödynnä SYKSY - 2017 vaihtokamppanjamme !!!
17.09.2017 14:44Uutuuspankkomme XXL aero yllätti meidät nopealla suosion kasvullaan.
10.09.2017 13:14Siirtoautojen 64-,68- ja 76 tonniset "vakioyhdistelmät" - saavutetut kantavuusluokat ovat parhaissa tapauksissa 48 -, 54- ja 58 tonnia.
05.09.2017 8:32Tolppamitan maksimointi ja "Terminointi" kasvattavat yhdistelmän tuottavuutta ja parantavat turvallisuutta.
03.09.2017 11:05Uutta ilmettä ja lisätuottoa.
02.09.2017 10:00Uutisvuoksi: - Imatralainen kuljetusyritys Szepaniak harppasi töihin Äänekosken biotuotetehtaalle -  se merkitsi kahdeksan uuden työntekijän palkkaamista ja yli miljoonan euron investointeja
01.09.2017 8:32Puutavaranipun ylimmät puut nojattava vähintään kahteen tolppaan.
29.08.2017 12:36Teräspankkomallistot valtaavat markkinaosuuksia alumiinipankoilta kasvavassa määrin. Terminatormallisto on nyt selvä Suomen markkinajohtaja .

Siirry arkistoon »