Eurokriisin todelliset syyt - Vain Saksan uskollisuus estää liittoa hajoamasta

21.08.2010 21.40

Kolumni
Tekniikka ja Talous
Juuso Salokoski

Helmikuussa 2008 alustin eräässä tilaisuudessa lähestyvästä finanssikriisistä, jota pidin tsunamin kaltaisena ja pelkäsin, mitä kaikkea siitä voi seurata. Oma arvioni oli, että subprime-lainoista alkaneen kriisin loppulasku voi kohota peräti tuhanteen miljardiin dollariin, joka oli niin suuri summa, etten sitä suurempaa osannut edes kuvitella.

Ennusteeni osui väärään kahdessa kohdassa. Nykyisten arvioiden mukaan luottotappioita tulee kertymään kaikkiaan nelisen tuhatta miljardia dollaria eli neljä kertaa enemmän kuin olin osannut arvioida. Merkittävämpi virhe oli kuitenkin se, etten osannut alkuunkaan arvioida, kuinka massiivisia voivat valtioiden tukitoimet olla.

Yhdysvaltain hallitus sääti 700 miljardin dollarin ohjelman, jolla pelastettiin Yhdysvaltain pankit. Barack Obama ajoi kongressissa läpi 700 miljardin elvytyspaketin. Yhdysvaltain keskuspankki FED pumppasi markkinoille 2 500 miljardia dollaria turvatakseen markkinoiden likviditeetin.

Kiinan viranomaiset kiihdyttivät maansa talouskasvua 500 miljardin dollarin lisäluotoin. Näiden lisäksi Bank of England ja Euroopan keskuspankki pumppasivat markkinoille miljardeja euroja ja puntia, ja hallitukset monissa maissa takasivat maansa pankit.

Se auttoi. Näiden tukitoimien ansiosta finanssikriisiä seuranneesta lamasta tuli lopulta melko lyhyt. Osakemarkkinat kääntyivät voimakkaaseen nousuun maaliskuussa 2009. Yhdysvaltain talous alkoi elpyä vuoden 2009 kolmannella, ja Euroopan talous neljännellä neljänneksellä. Finanssikriisi näytti olevan ohi.

Sitä se ei kuitenkaan ollut. Lokakuussa Kreikan uusi hallitus ilmoitti edeltäjiensä sormeilleen Kreikan julkisen talouden lukuja ja vakuuttaneen maan budjettivajeen tulevan olemaan kahdeksan prosenttia Kreikan bruttokansantuotteesta, kun se uuden hallituksen laskelmien mukaan tulisi olemaan kolmetoista prosenttia.

Luotonantajat tekivät laskelmansa ja vetivät niistä johtopäätöksensä: Hey, these guys won't be able to pay back, ja sulkivat saman tien luottolimiittinsä Kreikalle. Kreikka oli siten väistämättä ajautumassa IMF:n hoitoon ja kohti valtionvelkojensa uudelleenjärjestelyä eli konkurssia.

Tämä ei sopinut Ranskalle, joka ilmoitti, että Kreikan asia on Euroopan sisäinen, eikä sen hoitamisessa tarvita IMF:ää. Näin asiasta tuli poliittinen. Ranska sai muut euroalueen maat mukaansa ja lupautumaan tukemaan Kreikan hallitusta, jos kohta pian oli todettava, että myös IMF oli otettava mukaan.

Alkuperäinen 15 + 30 miljardin euron tukipaketti Kreikalle osoittautui kuitenkin nopeasti liian pieneksi, ja se oli korotettava 150 + 300 miljardiin. Tämän lisäksi euroalueen maat ja IMF ilmoittivat tarvittaessa tukevansa muitakin mahdollisen markkinahyökkäyksen kohteeksi joutuvia maita 750 miljardilla eurolla.

Pienemmillä euroalueen mailla ei enää tässä vaiheessa ollut mahdollisuutta peräytyä, vaikka heidän sitoumuksensa olivat kasvaneet alkuperäisestä moninkertaisiksi. Valtionvarainministeri Jyrki Katainen totesi, että häntä on petetty, millä hän viittasi Kreikan edellisen hallituksen antamiin virheellisiin lukuihin.

Toteamus oli puolitotuus, sillä hänet petettiin kahdesti. Ensin hänet petti Kreikka ja sen jälkeen Ranska, joka sai häneltä tukilupauksen summalle, joka osoittautui vain sisäänpääsymaksuksi.

 

Katainen petettiin kahdesti.

 

Sitä paitsi koko tukioperaatio epäonnistui heti kättelyssä. Sen sijaan että sen avulla olisi saatu markkinat rauhoittumaan, markkinat menettivät luottamuksensa kokonaan.

Välimeren kaksi vaihtoehtoa

Luotonantajat ja sijoittajat vakuuttuivat nyt siitä, että myös Portugal ja Espanja, kenties myös Irlanti ja Italia joutuvat aikaa myöten seuraamaan Kreikan tietä. Avuksi ei ollut sekään, että Kreikan ongelmia ei oltu ratkaistu, vaan ainoastaan lykätty niiden hoitaminen myöhemmäksi. Markkinoilla ollaan jotakuinkin yksimielisiä siitä, että viimeistään siinä vaiheessa kun Kreikka on käyttänyt kaikki sille luvatut 150 miljardia euroa, se joutuu järjestelemään valtionvelkansa uudelleen, eikä sen kilpailukyky ole siltikään vielä korjaantunut.

Espanjan ja Portugalin julkiset velat ovat Kreikan velkaa suhteellisesti ottaen tuntuvasti pienempiä, mutta toisaalta niiden yksityisellä sektorilla on tuntuvasti suuremmat velat. Markkinoilla on vallalla se käsitys, että jos Espanja joutuu pelastamaan säästöpankkinsa (cajas), sen on lainattava myös tähän tarkoitukseen tarvittavat varat, mikä on jo markkinoille liikaa.

Sitä paitsi kaikkien Välimeren maiden taloudet ovat jo vuosia kärsineet vaihtotaseidensa kasvavista vajauksista, mikä kielii kadonneesta kilpailukyvystä. Tämän ongelman ratkaisemiseksi niiden on käytävä läpi rankka ja monivuotinen sisäisen devalvaation eli deflaation tie tai sitten – erottava eurosta ja devalvoitava yhdessä yössä.

Pulma on siinä, että markkinoilla ei enää uskota, että monin tavoin erilaisille euroalueen talouksille sopisi kaikille yksi ja sama valuutta- ja korkopolitiikka. Irlanti on tästä hyvä esimerkki. 60 prosenttia sen ulkomaankaupasta käydään Englannin kanssa. Niin kauan kuin euro oli heikko suhteessa puntaan, Irlannin talous kasvoi kohisten. Kun euro vahvistui ja punta heikkeni, Irlannin talous romahti. Irlannilla on yksinkertaisesti käytössään väärän maan – Saksan eikä Englannin – valuutta.

Ranskalainen dilemma

Ranskalle euroalueen hajoaminen kahtia eteläiseksi ja pohjoiseksi on pahin mahdollinen tulevaisuuden skenaario. Sen pohjoispuolella olisi kilpailukykyinen ja taloudellisesti vahva Saksa ja eteläpuolella devalvoinneilla kilpailukykyisiksi palautuneet Välimeren maat.

Kumpaan leiriin Ranska itse kuuluisi? Saksalaista kilpailukykyä sillä ei ole, devalvoida se ei halua. Yksinomaan jo tästä syystä on enemmän kuin varmaa, että Ranskan hallitus tulee tekemään kaikkensa, ettei euroalue hajoa. Välimeren maatkaan eivät halua euroalueen hajoamista, mutta lähinnä siitä syystä, että omiin valuuttoihin palaamisen jälkeenkin niiden velat olisivat yhä euroissa ja aikaisempia raskaampia hoitaa.

Näin ollen ei ole todennäköistä, että euroalue heti kohta hajoaa. Itse asiassa ainoa maa, joka mahdollisesti voisi sen hajottaa, on Saksa. Ei kuitenkaan niin, että se vaatisi Välimeren maita eroamaan eurosta, vaan eroamalla siitä itse. Näin käy siinä tapauksessa, että saksalaiset tulevat siihen lopputulokseen, ettei eurosta tullutkaan Saksan markkaa, vaan eurooppalainen drakma.

Kreikan velkaongelmat ja euroalueen hallinnolliset ongelmat ovat kuitenkin vain heijastumia alla piilevistä maailmantalouden perusjännitteistä. Jo yli kymmenen vuoden ajan eräät maat ovat vuosi vuodelta kasvattaneet vaihtotaseidensa ylijäämiä, kun taas eräät muut maat ovat antaneet vaihtotaseidensa alijäämien kasvamistaan kasvaa, ja kattaneet vajaukset velalla. Financial Timesin kolumnisti Martin Wolf on luonnehtinut tätä tilannetta käyttämällä apunaan Fontainen allegorista satua heinäsirkoista ja muurahaisista.

Eräät muurahaiskoloniat (Kiina, Japani, Saksa, Sveitsi, Hollanti ja muutamat muut) ahertavat ja keräävät säästöjä talven varalle eivätkä kuluta ansioitaan. Heinäsirkkakoloniat (Yhdysvallat, Englanti, Australia ja Välimeren maat) elävät hyvin ja nauttivat elämästään, mutta syövät enemmän kuin tienaavat ja lainaavat loput muurahaisilta.

Jonain päivänä talvi kuitenkin tulee, eivätkä muurahaiset enää halua jakaa säästöjään heinäsirkkojen kanssa, vaan jättävät nämä ulos kylmään palelemaan. Sinä päivänä on koko maailma pahemmassa kuin pulassa – myös muurahaiset, sillä ihmismaailmassa heidän säästönsä ovat rahana, eivät ruokana.

Wolfin mukaan tähän pulmaan on vain yksi ratkaisu. Muurahaisten tulee omaksua heinäsirkoilta näiden pahoja tapoja ja oppia kuluttamaan säästöjään, kun taas heinäsirkkojen tulee omaksua muurahaisten tapoja ja oppia olemaan syömättä enemmän kuin tienaavat.

20.05.2013 9.30Puunkuormaajamestari 2013 alkukilpailussa ennätykselliset 1059 kilpailijaa! KATSÄ TÄSTÄ FINAALIIN PÄÄSSEET!
20.05.2013 7.29Volvo Trucks on uudistanut koko kuorma-automallistonsa kahdeksan kuukauden aikana
20.05.2013 7.01Uusi Volvo FH 16 kiertueen päätösviikko - Huomenna ja keskiviikkona Jyväslylä
20.05.2013 6.15Vuoden tärkein kuljetusalan tapahtuma!
19.05.2013 18.10Ellivuori täyttyi metsäasioista
19.05.2013 0.10Einari Vidgrénin Säätiö jakoi tunnustuksia metsäalan osaajille
18.05.2013 12.00PP-Hydraulics Oy vietti syntymäpäiviään
18.05.2013 7.00Metsähallituksen talousmetsät turvaavat metsäluonnon monimuotoisuutta
17.05.2013 15.39Ympäristöministeriö käynnisti kaivosten stressitestit
17.05.2013 9.32Laki tieliikenteen yrittäjäkuljettajien työajan säätelystä voimaan kesäkuussa
17.05.2013 1.24Kutsu: Uusi tavaraliikennelaki tuo kuljetusten tilaajalle lisää vastuuta - mitä se tarkoittaa? Tervetuloa tilaisuuteen 23.5.2013 noin klo 13.45
17.05.2013 0.47Vapaavuori: Suomen vaikea taloustilanne jatkuu, keinot sen mukaan
16.05.2013 14.10KATSO TÄSTÄ VIDEO! Ponssen täysin uusi harvesteri tulossa markkinoille...
16.05.2013 11.20Paljon tarpeellista tavaraa ja iso joukko näytteilleasettajia Komatsu Forestin Pirkkala-päivässä huomenna perjantaina 17.5.
16.05.2013 10.12Suomi saavuttamassa Kioton pöytäkirjan ensimmäisen kauden tavoitteen päästöjen vähentämiseksi
16.05.2013 6.22Mitäpäs jos siirryttäisiinkin puunajossa eurorekkoihin.
15.05.2013 17.26Tekniikan edistämissäätiö jakoi 700 000 euroa apurahoja
15.05.2013 8.18YLE: Ulkomailta tuodaan ekologista puuta, koska kotimaasta ei saa
15.05.2013 7.02Läpimurtoteknologioita tiimityönä
15.05.2013 0.10Ministeri Kyllönen: Liikennealalla tarvitaan uudenlaisia palveluja ja innovaatioita
14.05.2013 17.16Patruunamäärää rajoitetaan kaikkien lintujen ja joidenkin eläinlajien metsästyksessä
14.05.2013 13.02Katso A-studion uutispaketti superrekkojen maantierasituspropagandasta....puu76.
14.05.2013 7.52Luvattomasti valmistetut tai maahantuodut mallit voidaan hävittää tai takavarikoida
13.05.2013 14.20Raskoneen toimitusjohtaja vaihtuu
13.05.2013 12.44Ulkoministeri Tuomioja Arktisen neuvoston kokoukseen Kiirunaan
13.05.2013 8.30Puunkuormajamestari -kisan viimeinen viikko alkaa: huomenna 14.5. Nivala, 15.5. Pietarsaari, 16.5. Seinäjoki ja 17.5. Haapamäki
12.05.2013 13.40Kinnaskoski Oy tehostaa toimintaansa PiiMega TimberPro järjestelmällä
12.05.2013 13.20Metsäteollisuus tammi-maaliskuussa 2013: Talouden taantuma heikensi kysyntää päämarkkina-alueilla
12.05.2013 13.00Ranskassa puu tulee kaupunkirakentamiseen
12.05.2013 1.54Esittelemme tänään klo.11:00 puunkuljetuksen "Supersuden".
11.05.2013 16.10Jos Ruotsiin haluat mennä nyt - takuulla yllätyt!
11.05.2013 15.4364,68 ja 76 tonniset puutavarayhdistelmämallit. - Hyvät ja pahat.
11.05.2013 5.43Työryhmä: Liikenteen öljyriippuvuus katkaistava
11.05.2013 1.55Puutavara-auton kaukokuljetuslogistiikan ideakilpailu ratkennut.
10.05.2013 21.09Liikenteen ja viestinnän julkinen tieto koko yhteiskunnan käyttöön
10.05.2013 12.49Suomessa pitäisi keskittyä nyt toimenpiteisiin, joilla teollisuuden kustannustaakkaa kevennetään nopeavaikutteisesti
10.05.2013 7.57Totuus on tämä : "Kokonaispainojen korotukset pienentävät maanteitten rasituksia".puu76
09.05.2013 14.00Premium Truck Racing 2013 - vähän polttoainetta, paljon jännitystä
09.05.2013 12.20Komatsu 895 -kuormakone ensivisiitillä Suomessa Pirkkala-päivänä 17.5.2013
09.05.2013 11.00Toyota Material Handling Finland Oy Nimitystiedote 8.5.2013
08.05.2013 14.44Huhtikuussa puukauppa jatkui tasaisena - raaka-ainekustannukset edelleen korkealla
08.05.2013 11.02Mennään eikä meinata -kampanja kutsuu suomalaiset luontoon ja liikkeelle
08.05.2013 10.35Metsänhoitoyhdistysten toiminta uudistuu
08.05.2013 10.32Uusien liikennehankkeiden aloitusvuodet sovittu
08.05.2013 7.02Koneosapalvelu Oy avaa uusia ParkerStore-pisteitä - avajaiset Imatralla 15.5. ja Helsingissä 24.5.
07.05.2013 13.29Ruukin energiapaneeleille VTT:n sertifikaatti ensimmäisenä Suomessa
07.05.2013 7.01Polttoainesäästöä ja liikenneturvallisuutta : EU-virkamiehet suunnittelivat tulevaisuuden rekan
06.05.2013 12.10Interweighing -vaakamessut Shanghaissa - Tamtronin Pentti Asikainen sai kunnian olla mukana avaamassa messuja
06.05.2013 10.30MTV3: -Ei ole tarkoituksenmukaistakaan mennä näin isoilla autoilla joka paikkaan, sanoo Raimo Tapio.
06.05.2013 5.10Metsäalan Ammattilehti 2/13 painetaan 14.5. - vielä ehdit mukaan ilmoituksella tai artikkelilla!
05.05.2013 16.02Worldtrucker - raskaan kaluston kuljettajien kohtauspaikka verkossa on saanut mobiilisovelluksen
05.05.2013 15.55Elmia Wood 2013: Uutuudet ja innovaatiot täyttävät metsän
05.05.2013 12.45Sisu Works+ tienhoitoauton esittely Suomussalmella 7.5. ja Kajaanissa 8.5.
05.05.2013 12.05KATSO TÄSTÄ KUVAT! Sisu-myyntipisteen avajaiset Vantaan Raskoneella keräsi laajasti kuorma-autoväkeä
05.05.2013 3.40KATSO TÄSTÄ 600 KUVAA BAUMASTA!
04.05.2013 12.00Scania Trucking and Rolling Jyväskylässä 24.5.2013
04.05.2013 6.20Tarkkana suojatiellä -päivä huomenna 6.5.2013
04.05.2013 5.03Kiinikkeitten pulttiliitokset........XXL:14/30.
03.05.2013 19.43Ilmastoneuvottelut Bonnissa päättyvät tänään
03.05.2013 11.36Ministeri Kyllönen: Tehdään suojateistä nimensä veroisia
02.05.2013 13.30Koneellisen taimikonhoidon työnäytös Kangasalla huomenna 3.5.
02.05.2013 12.50Hiab nimittää Carl Gustaf Göranssonin Markets-liiketoimintayksikkönsä johtajaksi
02.05.2013 11.15Uusi DINO 105TL - Kevyt ja monipuolinen nostin
02.05.2013 9.05KATSO VIDEOT! Uusi Diamant 2000 -suurtehohakkuri kulkee huimaa vauhtia
02.05.2013 7.30Logset työnäytös perjantaina 3.5. klo 9-16 Iitin Vuolenkoskella
01.05.2013 12.00Rautaruukki ja Ruukki Group sopineet nimikiistansa - Ruukki Group vaihtaa nimensä
01.05.2013 7.52XXL 28/30: Pankkomelun vaimennus.
01.05.2013 7.00Kokonaispainokorotukset vaativat lisää kuormatilaa jo 3+4 yhdistelmistä alkaen. puu76
30.04.2013 14.15Osallistu Tavaraliikennetietäjä 2013 -kilpailuun
30.04.2013 10.33Saimaannorpan pesintä onnistui: laskennoissa havaittiin 60 kuuttia
30.04.2013 1.40Seitsenakselisen puutavarayhdistelmän kantavuus ja kuormatila 64 tonnisena.
30.04.2013Kansainväliset kuljetusalan messut Helsingissä 2015
29.04.2013 20.10Jääkiekon MM-kisajoukkueiden käytössä kahdeksan Scania-bussia
29.04.2013 17.20KATSO KUVAT JA VIDEO! Uuden Mercedes-Benz Arocsin koeajotapahtuma Saksassa Rheinkalkin kaivoksella!
29.04.2013 17.02Maastoliikennelain joukkoistamisen toinen vaihe käyntiin
29.04.2013 16.59Puurakentaminen tarvitsee vetoa ja vientiä
29.04.2013 14.44Kansainväliset ilmastoneuvottelut käynnistyvät Bonnissa uusista lähtökohdista
28.04.2013 16.10Koneyritysten tuloskunto heikko
27.04.2013 22.10mtv3 :Monella metsän perijällä menee sormi suuhun
27.04.2013 11.07Luvassa 75 retkeä kansallispuistoihin
27.04.2013 9.12Historiaa Kuljetus 2013 -näyttelyssä
26.04.2013 20.4326.4.2013 20:43 : - Rekkojen lihominen luo kieltojen ja kiertoteiden viidakon...puu76
26.04.2013 19.04Euroopan metsätalous tarvitsee elinvoimaisia urakointiyrityksiä
26.04.2013 11.261.4 miljoonan raja ylittyy lähitunteina.
26.04.2013 11.15Tukkipankkojen käyttö lisääntyy entisestään, mutta jääkö 10 tonninen pankkotyyppi löysäksi uusilla painoilla ajettaessa.
26.04.2013 10.00Seuraa ja osallistu verkossa: kuulemistilaisuus energiatehokkuusdirektiivistä 26.4.
26.04.2013 0.04Ruukki kasvattaa merkittävästi erikoisteräsliiketoimintaansa ja uudistaa rakennettaan rakentamisen liiketoiminnassa
25.04.2013 15.45Kutsu työnäytökseen Poriin ensi maanantaina 29.4.2013 - Risutekniikka ja UPM ovat yhteistyössä kehittäneet uuden laitteen koneelliseen puunistutukseen
25.04.2013 14.00KUVAKISA! Etsi kuva ja voita vuoden lehtitilaus sekä t-paita!
25.04.2013 13.10Suomen laajin metsäkonetarvikkeiden verkkokauppa Mototarvikkeet.fi täyttää tänä keväänä neljä vuotta!
25.04.2013 13.00Mitat ja massat -direktiivi avataan - SKAL mukana kaluston aerodynamiikan kehityksessä
25.04.2013 9.01Rautaruukki Oyj Osavuosikatsaus 1-3/2013: Tehostamistoimet paransivat kannattavuutta
25.04.2013 0.07Uusi kuvakisa julkaistaan tänään kello 14 Kivirock.fi:ssä
24.04.2013 11.10Ponssen osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2013
24.04.2013 11.00Ruukille uudet myyntikonttorit Kanadaan ja Chileen
24.04.2013 0.26Ministeri Koskinen Pohjanmaalla: Tulvariskit otettava erittäin vakavasti
23.04.2013 17.59Unionin tuomioistuimen tuomio arvonlisäverotuksen ryhmärekisteröintiä koskevassa asiassa
23.04.2013 15.26Kevään metsä.fi-lehti on nyt luettavissa
23.04.2013 12.13Talousarvioon varatut määrärahat eivät riitä viime vuoden suurpetovahinkojen maksamiseen täysimääräisenä
23.04.2013 6.40Puunkuljetuksen perusauto pitkälle tulevaisuuteen. - Mutta nouseeko sen telipainot ??? puu76

Näytä lisää »