Kertausta - Artikkelimme 26.09.2020 11:48 : - Kuormansidonta puhuttaa ja sen ohjeistusta ollaan laatimassa. Ryhmän ajatukset alkoivat näkyä lehdistössä jo syksyn 2017 aikana. - Uusi sidontalaki voimaan 2021 .

26.10.2023 18.00


Junavaunupankoissa nippujen pysyvyyden
takaa liukuestepinnat tolpissa ja rungoissa.
- Sidonta vain etunipuissa.

Kuormansidonta on virkamiestarkastelun alla ja ohjeistukselle haetaan pohjaa. Työryhmässä on valmistajien ja käyttäjiä sekä metsäteollisuuden edustajia virkamiesten apuna ja asiantuntijajäseninä.

Ryhmätyöllä haetaan ratkaisua.

Aiheeseen liittyvä kuva
Alimitoitetut kiristinlaitteet eivät anna riittävääs
sidontatehoa.

Ryhmän työ on vaikeaa, ja nykyinen lähes täydellinen valvonnan puute on tuonut tilanteen, jossa ollaan ravimiesten termein " voltissa ja nokka väärään suuntaan". Liikenneturvallisuuden parantamiskeinoja haetaan pahimmillaan perävaunuun asennettavasta etuseinästä, jota innokkaimmat "keksijät" tarjoavat ratkaisuna ongelmiin, unohtaen samalla sen, että nippujen tippumista tapahtuu myös perävaunun takapäästä.

Asetuksen 940/1981 asettavat vaatimukset riittävät - pikku täsmennyksiä tarvitaan.

Kuvahaun tulos haulle 60 tonniset puutavarayhdistelmät
Liukuestetolpat,rautahammastus ja auto-
maattikiristys ja oikea lastaus täyttävät
asetuksen vaatimukset kuormansidonnassa.

Puutavaranippujen sidonta on määritelty täysin yksiselitteisesti ja riittävän tarkasti asetuksessa 940 / 1981. Tämä asetus on kaikkien luettavissa ja sen virheet rajoittuvat vain siihen, kun asetuksen tekoaikaan ei ollut lukitsemattomia pankkoja , ei autossa, eikä perävaunussa. Irtopankot ovat uudempaa pankonsiirtolaitteista johtuvaa tuotetta.

Täsmennys kuormankiristimen kiinnityksestä on syytä selventää.



Asetuksen mukaan kuormasiteen kiinnitys on tehtävä ajoneuvon kiinteään runkoon, tai lavarakenteisiin. - Tuolloin (1981) ei ollut pankkojen/nippujen siirtolaitteita, ja siirrettävät pankot lukittiin pikakiinnikkeillä, joitten pitovoima oli asetuksenmukainen. Tämä epämääräisyys on antanut ajoneuvo- ja pankkovalmistajille porsaanreijän kiinnittää kuormasiteet suoraan irrallaan liikkuviin pankkoihin. - Tämä , jopa yleisesti käytössäoleva tapa vie sidontatehoa , varsinkin perävaunusta merkittävissä määrin.

Kuormasiteitten lujuus ja kiristysvoimat asetuksen 940/1981 mukaisiksi. 

Kuvahaun tulos haulle 60 tonniset puutavarayhdistelmät
Yhdistelmien jarrutustehot ovat kasvaneet
viisikymmentä prosenttia - ja se tuntuu
sidonnassa.

Kuormasiteitten lujuudet ovat nykykuormille ja nippukokoluokille poikkeuksetta riittämättömiä. - Jos sidonta tehdään nykyisin käytettävillä sidontaliinoilla 76 tonnin yhdistelmän nipuille, tai viisiakselisissa vaunuissa, on sidontaliinojen määrä tuplattava ja ketjukiristyksessäkin on siteitten määrää / lujuutta lisättävä 50%:lla. Samanaikaisesti on siirryttävä automaattikiristimien käyttöön ja niitten kiristysvoimia on lisättävä nippukoon kasvun mukaisesti (asetus 940/1981).

Asetuksen mukaisesti kuormansidontaan kuuluu myös kitkapintojen hyväksikäyttö sekä itse lastaus on myös ratkaisevaa.


Tolppien liukuestepinnoissa on  kaivattua pitoa.
Terävät kitkapinnat koko kuormatilan alueella
ovat turvallisen  sidonnan kannalta välttämät-
tömät.


Asetuksessa 940 /1981 kerrotaan selkeästi hidastuvuusvaatimukset eteenpäin, sivullepäin ja taaksepäin. Samaten ilmoitetaan se , että nippu ei saa merkittävässä maäärin liikkua kuormassa annetuilla hidastuvuusvoimilla.
Hidastuvuusvoiman kestovaade (10m/s2) eteenpäin on 25% suurempi tehokkaimman jarrujärjestelmän tarjoamia jarrutustejoja (max.7.5 m/s2). 
- Toimiva kuormansidonta vaatii kuormasiteen, esikiristysvoiman ja puuhun purevien koko kuormatilan mittaisten kitkapintojen sekä oikeaoppisen lastauksen yhteispelin.

Vaatimukset ja ratkaisut ovat selkeitä, vain valmistajanvastuu sekä valvonta puuttuvat.


Tuplakiinnike ja rautahammastus tehostavat
kuormasidontaa kestämään jarrutus-
ja tötmäysvoimia.

Asetuksen 940 /1981 mukaisella sidonnalla pystytään siis sitomaan puutavaraniput siten, että ne eivät liiku merkittävästi hidastuvuudella eteenpäin 10m/s2 ja sivuille ja taakse 5 m/s2. - Uuden lain 2021 mukainen  vaatimus 8 m/s2 = likimain suurtehojarrujen teholuokassa.


Kuormasiteitten ja automaattikiristinlaitteitten, sekä pankkokiinnityksen osalta on muistutettava valmistajanvastuusta, jota kuuluisi ensisijaisesti valvoa ajoneuvokatsastus ja liikennevalvonta. 

Sidonta unohtunut 60-tonnisten tasolle.



Nippukoko on kasvanut jopa 20 tonniseksi
- ohi 60-tonnin yhdistelmien 16 tonnin ja
  niitten vaatiman 
kiristystehojen ja lujuuksien.

Ilmapyörteily kerää loiskuormaa alipainepintoihin - pyörteilyä voidaan pienentää merkittävästi.

Puutavarayhdistelmien nippusidonta on "unohtunut" 60 tonnisten ajoneuvoyhdistelmien nippupainojen ja 2.5 metristen nippukorkeuksien tasolle. Samanaikaisesti on jarrutehot kasvaneet asetuksen minimivaatimuksesta 5 m/s2 hidastuvuusluokkaan 7,5 m/s2 . Tehokkaat nyky-yhdistelmien jarrut sekä käytössä yleistyvät automaattisesti suurtehojarruttavat pysäytysautomaatit ovat tuoneet esille kuormansidonnan puutteet, joihin itse puutavarayhdistelmän käyttäjällä on vain lastauksen ja kiristyksen valvonnan vastuuosuus - itse kiristyslaitteet ovat yleisestikkin pahasti alimitoitettuja ja ja valmistajanvastuu ja viranomaisvalvonta puuttuu vielä totaalisesti.


Heikki Jokela
050 4129 024.

___________________________________________________

Ps.Käsikiristeisten liinasidoksien turvallisuuson tapauskohtainen, ja kuormakotainen. Lisäksi sidoksien tukipisteet eivät kaikissa tapauksissa puolla turvallista , ja luotettavaa sidontaa.- Lisälsi kiristinliinat eivät täytä Metsäteollisuuden muovittomuusvaatimuksia.XXhj.

___________________________________________________

06.04.2024KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 18.00Muovipinnoitetut varastopankot nyt edullisesti, ja nopein- , sekä rahtivapain perilletoimituksin.
05.04.2024 17.00Terminatoreitten nopeat ja rahtivapaat perilletoimitukset 2024.
05.04.2024 15.00Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
05.04.2024 13.00Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
05.04.2024 11.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024 9.00Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
05.04.2024 7.00Mielestäni teippien liimaus uusiin pankkoihin on valmistajien täydellistä vastuuttomuutta.
05.04.2024 3.00Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
05.04.2024 0.07Teipit jäävät pankoista pois, ja kuumasinkitys alkaa korvata muovipinnoitteet.
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
04.04.2024 17.00Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 15.00Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
04.04.2024 13.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
04.04.2024 11.00Yllättävä lisätila puutavarayhdistelmään 2.60m leveydestä.
04.04.2024 9.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
04.04.2024 7.00Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
04.04.2024 0.07Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 17.00Kuumasinkki on teräspinnoitteista 100%:sesti muoviton.
03.04.2024 15.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
03.04.2024 13.00Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
03.04.2024 11.00Nuorten metsien hoito lisää energiapuun saatavuutta - metsänomistajat avainroolissa
03.04.2024 10.00Energiapuun korjuumäärät ja kannattavuudet voimakkaassa kasvussa.
03.04.2024 9.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
03.04.2024 9.00SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
03.04.2024 3.00Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
03.04.2024 0.07XXL pankkojemme ominaisuudet ovat erinomaisia myös energiapuusavotoillekkin.
02.04.2024 18.45Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
02.04.2024 17.0022-metrisen käyttöä puolustaa käytännön tosiasiat ja raha.
02.04.2024 15.00Terminatoreitten tolpissa on "kaksineuvoonen" aeromuotoilu + kolmantena liikenneturvallisuus.
02.04.2024 13.00Onko 22 m raakapuun kuljetuksien järkeväksi perusmitaksi.
02.04.2024 12.00Mitkä seikat puoltavar 22 metristä raakapuuyhdistelmää???
02.04.2024 11.00Artikkelimme vuodelta 2022: - Kotimaista Sisua Hakevuoren puunajoon
02.04.2024 10.00Artikkeli vuodelta 2010.........
02.04.2024 9.00Energiapuu
02.04.2024 7.00NSK kehittää yhteistyössä pitkälti räätälöitävää robottikättä
02.04.2024 3.00Terminatorit, ja TimberMaxxit ovat erinomaiset pankot myös energiapuusavotoille.
02.04.2024 0.07Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 18.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostavat metsäkoneurakointia
01.04.2024 17.00Puutavaran ajo on taitolaji, mutta myöskin vahvasti välinelaji.
01.04.2024 15.00Hydoring hakee kesätyöntekijöitä - kannattaa laittaa hakemus sisään...
01.04.2024 13.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2024 helmikuussa 11,4 % vuodentakaisesta
01.04.2024 11.00Koska Eurooppa aloittaa kuorma-autokuljetusten hyödyntämisen täysteholla???
01.04.2024 9.00Sandvik esittelee 800i-sarjan kartiomurskaimet uusilla automaatio-ominaisuuksilla
01.04.2024 7.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien kehityskaari alkoi keväällä 1976, yli 47 vuotta , ja 35 pankkomallia sitten.
01.04.2024 6.48Terminator XXL 5 testipankot toimitettiin Uuraiselle ja Jämsään.
01.04.2024 3.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
01.04.2024 0.07Alumiinipintojen ja jauhemaalipintojen teippauksissakin on iso vaikeusaste-ero.
31.03.2024 17.00Edistystäkin on kuitenkin jo osaltaan tapahtunut.
31.03.2024 16.00Muovi on myrkkyä Metsäteollisuudessa: -Terminatoreista poistettiin muovit.
31.03.2024 14.00Muovi on myrkkyä sellunkeitossa.
31.03.2024 13.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
31.03.2024 12.00Pankkoteipit ovat tuhoisia,turhia ja turvattomiakin.
31.03.2024 11.00Metsäteollisuuden historiaa: - Terva oli ensimmäinen metsästä saatu menestystuote.
31.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmän ylimääräinen rakentaminen/ varustelu enää lainkaan järissään???
31.03.2024 9.00Eroon muovista?
31.03.2024 7.00Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
31.03.2024 4.00Valtioneuvoston varauksellinen suhtautuminen komission esitykseen EU:n pakkaus- ja pakkausjäteasetukseksi on erittäin tärkeää - Kuitupohjaisten pakkausten tulevaisuus on turvattava
31.03.2024 0.07Ajokoneissa muovimaalia kuormatiloissa, mutta ei sentään teipin teippiä.
30.03.2024 18.00Nosturikourat ovat mitä ilmeisimmin kuumasinkittävissä,- ja lopulta melko helpostikkin.
30.03.2024 17.00Kaatopäät asettavat muovittomuus savotassa toivottua haastetta.
30.03.2024 15.00Kaatopäästä nosturikouraan.
30.03.2024 13.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
30.03.2024 11.00Suomi on pisimmällä ultralujien terästen sinkitystekniikassa - Saksa lujien.
30.03.2024 9.00Muovittomuus on jo kaikkien Suomen pankkovalmistajien pikku osissa , ja Ruotsissakin pulteissa.
30.03.2024 7.00Sinkitys on metallin päällystämistä korroosiolta suojaavalla sinkkikerroksella
30.03.2024 3.00Kaatopää, ja sen vetorullat ovat seuraava sinkityskohteemme.
30.03.2024 0.07Kuumasinkitys on kullanarvoinen pinnoite vihreän kullan korjuuketjulle.
29.03.2024 23.23KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 18.00Meillä on nyt 100%:nen valmius 100%:seen muovittomuuteen.
29.03.2024 17.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
29.03.2024 13.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
29.03.2024 11.00Pankkokorkeudet vaihtelevat pääosin välillä 3.10- 3.30.
29.03.2024 9.00Pankkorunkokorkeus on sekin oma ongelmansa.
29.03.2024 7.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
29.03.2024 3.00Pankkokiinnikkeitten korkeuksissa on niissäkin suuria eroja.
29.03.2024 0.07Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
29.03.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
28.03.2024 18.00Puutavara-autojen apurunkoprofiileissa suuria eroja.
28.03.2024 17.00Miksi alumiini on edelleen pankkojen raaka-aine???
28.03.2024 15.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
28.03.2024 13.00Puutavara-auton apurunkopaketit vaativat ammattitaitoa ja vastuullisuutta.
28.03.2024 7.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
28.03.2024 3.00Alumiini materiaalina
28.03.2024 0.07Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
27.03.2024 17.00Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
27.03.2024 15.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
27.03.2024 13.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
27.03.2024 11.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
27.03.2024 9.00Puutavarapankko
27.03.2024 7.00Mikä muutti raakapuun junakuljetukset kannattavaksi???
27.03.2024 3.00Alumiinipankkojen teko kannattavaa, mutta niitten käyttö on pitkässä juoksussa taattu katastrofi.
27.03.2024 0.07Onko auton pankkojen siirtely turhaa työtä, ja siis turhaa ajan hukkaa????
27.03.2024Alumiini
26.03.2024 18.00Junapankkojako toimii lastauksissa ja puruissa siirtelemättä- kaikilla tehtailla ja niitten kaikilla purkukoneilla.
26.03.2024 17.00100%:set liukuestepinnat vähensivät nippusiteitten tarpeen liki nollaan.
26.03.2024 15.00.TerminatorTekniikkaa: -"Paukku ja Pupu"-.
26.03.2024 13.00Onko Suomen junavaunujen pankkomallit yksi osaselitys Sp-vaunuilla junakuljetusten kilpailukyvyn säilymiseen.
26.03.2024 11.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
26.03.2024 10.00Kehitin 70-luvulla kevyen alumiinipankon, ja 90 luvulla vieläkin kevyemmän teräksisen "reikäpankon"

Näytä lisää »