"Äänekosken linjan " Volvoparissa on tehostettu ja turvallinen asetuksen 940/1982 vaatimusten mukainen nippusidonta.
21.10.2017 23.00
Äänekaskenlinjan terminaaleista tehtaalle ajavien siirtoautojen nippusidonta on perinteisiä 76 tonnisia vahvempi ja siten myöskin turvallisempi. Kuudenkymmenen tonnin kokoluokan lasti jakaantuu neljään viisitoistatonniseen tasanippuun, joissa kaikissa on kaksi sidontaketjua , jotka on varustettu automaattisin ilmakiristimin.
Yhdistelmän vetoauton kuorma nojaa tukevasti koko kuorman korkuiseen erikoisvahvaan etuseinään ja niput on lastattu kuljetuksen ajaksi kiinni toisiinsa. Vetoauton automaattikiristimet ja itse sidontaketju ovat asetuksen 940/ 1982 mukaisesti kiinnitetyt kiinteään ajoneuvon alustaan ja niitten lujuudet ovat valitut maksimi nippupainon vaatimusten mukaisesti. Lisäksi kuorman nippujen liikkeellelähtöä estää : - Sidontavoimiin lasketaan myöskin nippujen ja kuormatilan väliset kitkavoimat , jotka ovat Terminatoreitten rautahammastettujen runkojen ja tolppien täysimittaisten terävien liukuestepintojen ansiosta moninkertaiset, verrattuna sileisiin liukkaisiin pintoihin. - Pankkojen liikkumista rajoittaa niitten kiinteäksi asennus ja kiinteät esteet pankkokiinnikkeitten edessä ja takana.
Yhdistelmän perävaunun kuorma ja sen kaksi viisitoistatonnista rankanippua , tai kolme kolmosnippua ovat kuljetuksissa kiinteäasenteisten koko kuormatilan mittaisten liukuestetolppien päällä ja niput on kiristetty automaattikiristeisin ketjusidontalaittein. Perävaunun etummaisessa pankossa on lisävarmistimena "tuplakiinnike" joka on varmistettu kaksinkertaisella lujuudella ja perävaunun molemminpuolisella alakiinnityksellä.
Yhdistelmän 60-tonnin kuorma jakaantuu neljälle tasakokoiselle maksimipainoltaan 15-tonniselle kahdella 5 tonnin varmennetun sidontalujuuden automaattikiristeiselle ketusiteelle sallii nippukooksi max. 20 tonnia ja vastaavasti kuuden kymppitunnin kolmosnipun maksimipainoksi sidonta määrittelee kantavuuskuorman 10 tonnin nippupainon.
|