Metsäautotiet tarvitsevat kunnossapitoa

05.12.2017 11.11
Noin kymmenesosa Kemera-varoilla rakennetuista ja kunnostetuista metsäautoteistä on päässyt kymmenessä vuodessa rapautumaan huonoon kuntoon. Metsäautoteiden kuntoa kartoitettiin Suomen metsäkeskuksen jälkihoitotarkastuksissa. Metsäkeskus myöntää Kemera-tukea metsäteiden rakentamiseen ja perusparannukseen. Tuen saamisen edellytyksenä on, että tiekunnat huolehtivat metsäteiden kunnossapidosta 10-15 vuotta.

Metsäkeskus on tehnyt jälkihoitotarkastuksia vuonna 2009 päättyneille Kemera-tiehankkeille. Tarkastetuista metsäautoteistä ajokelpoisessa kunnossa oli hieman alle 90 prosenttia.  Vajaalle puolelle tarkastetuista teistä suositeltiin hoitotoimenpiteitä. Tarkastustulokset ovat valtakunnan tasolla hieman parantuneet edellisvuodesta.

Noin kymmenesosa rakennetuista metsäteistä on välittömän kunnostuksen tarpeessa. Näin huonossa kunnossa oleville metsäteille Metsäkeskus asettaa määräajan, jonka kuluessa tiekunnan on kunnostettava tie. Tien kunto tarkastetaan uudelleen määräajan päätyttyä.

Paras tulos teiden kunnosta raportoitiin läntisessä Suomessa. Itä- ja Kaakkois-Suomessa tulokset olivat heikommat.  Alueelliset erot näkyvät tarkemmin pylväskaaviosta.

Lanausta ja pientareiden niittoa laiminlyöty

Tyypillinen vuoden 2017 tarkastuksissa havaittu puute oli metsätien lanauksen laiminlyönti.

- Kunnossapitolanausta ei saa unohtaa. Lanauksella tien muoto säilyy kuperana ja näin ollen rungon kuivatus ja kantavuus pysyvät kunnossa, sanoo suometsien ja metsäteiden johtava asiantuntija Mika Nousiainen Suomen metsäkeskuksesta.

Puutteita havaittiin myös metsäteiden luiskien niitossa. Niiton laiminlyönti johtaa tien pientareiden vesakoitumiseen ja sen seurauksena kalliimpiin kunnossapitokustannuksiin.

- Pahimmillaan järeä vesakko taipuu lumen painosta ajoradalle ja estää liikennöinnin kokonaan. Niitto tulisi tehdä vuosittain, jolloin työ on nopeaa ja edullista, Nousiainen sanoo.

Myös tierumpujen kuntoa on syytä tarkkailla vuosittain. Vaurioitunut rumpu voi aiheuttaa reiän syöpymisen tiehen, mikä on vakava turvallisuusriski tiellä liikkujille.

Käyttökelpoinen metsäautotie nostaa leimikoiden arvoa

Korjuuteknologia kehittyy, mikä mahdollistaa yhä useamman leimikon korjuun sulan maan aikana. Heikkokuntoiset metsäautotiet uhkaavat yhä useammin muodostaa pullonkaulan tehtaiden puuhuollolle.

- Tämä vuosi on todistanut tämän tilanteen. Etelä- Suomessa oli loka-marraskuussa todella paljon katkottua puuta tienvarsivarastoissa, joita ei voitu ajaa tehtaille tien huonon kunnon vuoksi, Nousiainen kertoo.

Metsäkeskus myöntää vuosittain Kemera-tukea metsäautoteiden rakentamiseen ja niiden perusparannukseen. Vuonna 2015 päättyneen Kestävän metsätalouden rahoituslain perusteella tukea saanut maanomistaja sitoutuu samalla huolehtimaan tien kunnossapidosta 15 vuotta sen loppuun maksamisen jälkeen. Nykyisen, määräaikaisen rahoituslain hoito- ja kunnossapitovelvollisuus on 10 vuotta.

Viime vuonna tukea metsäteiden tekemiseen ja perusparannukseen maksettiin noin 3,7 miljoonaa euroa. Tällä tuella uusia metsäteitä rakennettiin 65 kilometriä ja metsäautoteitä perusparannettiin 485 kilometriä. Työmäärät jäivät kolmannekseen edellisvuosien työmääristä.

01.04.2024 0.07Alumiinipintojen ja jauhemaalipintojen teippauksissakin on iso vaikeusaste-ero.
31.03.2024 17.00Edistystäkin on kuitenkin jo osaltaan tapahtunut.
31.03.2024 16.00Muovi on myrkkyä Metsäteollisuudessa: -Terminatoreista poistettiin muovit.
31.03.2024 14.00Muovi on myrkkyä sellunkeitossa.
31.03.2024 13.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
31.03.2024 12.00Pankkoteipit ovat tuhoisia,turhia ja turvattomiakin.
31.03.2024 11.00Metsäteollisuuden historiaa: - Terva oli ensimmäinen metsästä saatu menestystuote.
31.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmän ylimääräinen rakentaminen/ varustelu enää lainkaan järissään???
31.03.2024 9.00Eroon muovista?
31.03.2024 7.00Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
31.03.2024 4.00Valtioneuvoston varauksellinen suhtautuminen komission esitykseen EU:n pakkaus- ja pakkausjäteasetukseksi on erittäin tärkeää - Kuitupohjaisten pakkausten tulevaisuus on turvattava
31.03.2024 0.07Ajokoneissa muovimaalia kuormatiloissa, mutta ei sentään teipin teippiä.
30.03.2024 18.00Nosturikourat ovat mitä ilmeisimmin kuumasinkittävissä,- ja lopulta melko helpostikkin.
30.03.2024 17.00Kaatopäät asettavat muovittomuus savotassa toivottua haastetta.
30.03.2024 15.00Kaatopäästä nosturikouraan.
30.03.2024 13.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
30.03.2024 11.00Suomi on pisimmällä ultralujien terästen sinkitystekniikassa - Saksa lujien.
30.03.2024 9.00Muovittomuus on jo kaikkien Suomen pankkovalmistajien pikku osissa , ja Ruotsissakin pulteissa.
30.03.2024 7.00Sinkitys on metallin päällystämistä korroosiolta suojaavalla sinkkikerroksella
30.03.2024 3.00Kaatopää, ja sen vetorullat ovat seuraava sinkityskohteemme.
30.03.2024 0.07Kuumasinkitys on kullanarvoinen pinnoite vihreän kullan korjuuketjulle.
29.03.2024 23.23KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 18.00Meillä on nyt 100%:nen valmius 100%:seen muovittomuuteen.
29.03.2024 17.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
29.03.2024 13.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
29.03.2024 11.00Pankkokorkeudet vaihtelevat pääosin välillä 3.10- 3.30.
29.03.2024 9.00Pankkorunkokorkeus on sekin oma ongelmansa.
29.03.2024 7.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
29.03.2024 3.00Pankkokiinnikkeitten korkeuksissa on niissäkin suuria eroja.
29.03.2024 0.07Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
29.03.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
28.03.2024 18.00Puutavara-autojen apurunkoprofiileissa suuria eroja.
28.03.2024 17.00Miksi alumiini on edelleen pankkojen raaka-aine???
28.03.2024 15.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
28.03.2024 13.00Puutavara-auton apurunkopaketit vaativat ammattitaitoa ja vastuullisuutta.
28.03.2024 7.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
28.03.2024 3.00Alumiini materiaalina
28.03.2024 0.07Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
27.03.2024 17.00Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
27.03.2024 15.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
27.03.2024 13.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
27.03.2024 11.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
27.03.2024 9.00Puutavarapankko
27.03.2024 7.00Mikä muutti raakapuun junakuljetukset kannattavaksi???
27.03.2024 3.00Alumiinipankkojen teko kannattavaa, mutta niitten käyttö on pitkässä juoksussa taattu katastrofi.
27.03.2024 0.07Onko auton pankkojen siirtely turhaa työtä, ja siis turhaa ajan hukkaa????
27.03.2024Alumiini
26.03.2024 18.00Junapankkojako toimii lastauksissa ja puruissa siirtelemättä- kaikilla tehtailla ja niitten kaikilla purkukoneilla.
26.03.2024 17.00100%:set liukuestepinnat vähensivät nippusiteitten tarpeen liki nollaan.
26.03.2024 15.00.TerminatorTekniikkaa: -"Paukku ja Pupu"-.
26.03.2024 13.00Onko Suomen junavaunujen pankkomallit yksi osaselitys Sp-vaunuilla junakuljetusten kilpailukyvyn säilymiseen.
26.03.2024 11.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
26.03.2024 10.00Kehitin 70-luvulla kevyen alumiinipankon, ja 90 luvulla vieläkin kevyemmän teräksisen "reikäpankon"
26.03.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
26.03.2024 7.00Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
26.03.2024 3.00Junavaunupankoissa pankkojen siirtely todettiin hankalaksi, ja turhaksi.
26.03.2024 0.07Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
25.03.2024 17.00Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 15.00Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 13.00TimberRoad paketilla selvä lastausetu,
25.03.2024 11.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
25.03.2024 9.00Nosturimalleista on kymmeniä eri mielipiteitä - puut, ja ajot ovat liki samoja.
25.03.2024 7.00Muovipinnoitettujen Terminator XXL pankkomallien varaston tyhjennysmyynti .
25.03.2024 3.00Terminator XXL aero 6 on kevyt peruspankko maanteittemme 12 pankkoiseen perusjuhtaan.
25.03.2024 0.07TÄSSÄ ON AJANTASAINEN, liki 300 Terminatorin valmisvaraston mitat ja pankkomäärät, sekä toimitusten pinnoitevaihtoehdot.
24.03.2024 17.0076-tonnisten painot kuormaajalla - omapainoissa järkyttävänkin suuria eroja!!!
24.03.2024 16.00Volvo Trucksin uudet kuorma-autot ja ominaisuudet ? kaikki tarvittava tieto
24.03.2024 15.00Mikä on 76-tonnisen puutavarayhdistelmän järkevä omapaino???
24.03.2024 13.00Pankkorunkojen ja kiinnikkeitten korkeuserojen merkitys suuri.
24.03.2024 12.30Nyt lähtee muutama sata Terminatoria tosi "halavalla":!!!
24.03.2024 11.00Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Södra Cellin Mönsteråsin tehtaalle Ruotsiin
24.03.2024 9.00Minimikorkuisen pankkorungon hyödyt ja haitat.
24.03.2024 7.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
24.03.2024 3.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
24.03.2024 0.07Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
23.03.2024 17.00Muovi on myrkkyä luonnossa, ja sitä se on myöskin sellukattilassa :2000-luvun alkuvuosina testasimme kaikki "pankkometallit" - kuumasinkitty ultraluja osoittautui ehdottomaksi ykköseksi- mutta miksi???
23.03.2024 15.00Ovatko kuumasinkitys ja eloksointi tulevaisuuden muovittomuustakuu kannolta tehtaalle???
23.03.2024 13.00Puhdas puu saa ensimmäisen muovikylpynsä kaatopäästä,.
23.03.2024 9.00Muovittoman pankkopinnoituksen "alkeet" ja TimberMaxx.
23.03.2024 7.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
23.03.2024 3.00LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.03.2024 0.07SKAL: Kuljetukset turvattava
23.03.2024KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 19.49Kevennys. kuormatilakasvatus, ja aeromuotoilu tuovat uskomattomat lisäansioat:-76-tonnisen kuormaimellisen yhdistelmän muutoksista.
22.03.2024 17.00Siirtoteline painaa, ja se heikentää aina kuormaustuntumaa, ja tehoa - onko niitten painolle parempiakin kohteita???
22.03.2024 15.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
22.03.2024 13.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
22.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
22.03.2024 9.00Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
22.03.2024 7.00Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
22.03.2024 3.00Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
22.03.2024 0.07Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
21.03.2024 17.00SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 15.00Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
21.03.2024 11.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
21.03.2024 9.00Onko pankoissa tärkeämpiäkin tuottavuustekijöitä, kuin paino???.
21.03.2024 7.00John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
21.03.2024 3.00Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
21.03.2024 0.07Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 17.00Terminator ja TimberMaxx mallistot sekä kuormansidonta - pankkomaailman uusajattelua.

Näytä lisää »