80 ihmistä matkusti 50 000 kilometriä ilman lisäpäästöjä

15.07.2015 17.00

Voittajajoukkue_NerdyLlaman_53-tuntinen_matka_kartalla.jpg

80 liftaajaa näytti esimerkkiä energiatehokkuudesta matkustamalla ilman lisäpäästöjä yli 50 000 kilometriä yhden viikonlopun aikana Pohjois-Euroopan suurimmassa liftauskisassa.

53-tuntinen Hitchball 4000 -kisa alkoi perjantaina 12. kesäkuuta klo 18 Helsingin keskustassa, ja päättyi sunnuntaina 14. kesäkuuta klo 23. Neljänkymmenen kaksihenkisen joukkueen tavoite oli liftata niin pitkälle kuin mahdollista ja ehtiä takaisin sunnuntai-iltaan me

nnessä. Kullakin joukkueella oli GPS-paikannin, joka tarjosi perheille ja ystäville mahdollisuuden seurata kisan kulkua reaaliaikaisesti verkossa olevalta kartalta. Katso kisasta tehty minuutin mittainen GPS-paikannukseen perustuva kooste.

Joukkue “NerdyLlama” voitti kisan matkattuaan 2 591 kilometria 53 tunnissa vaikuttavalla 49 km/h keskinopeudella – sisältäen tauot. Kolme joukkuetta saavutti Puolan, ja peräti yhdeksän joukkuetta ylitti Napapiirin.

  • Viisi joukkuetta matkusti yli 2 000 kilometriä viikonlopun aikana.
  • Keskimäärin joukkue matkusti 1 250 km.
  • Joukkueet matkustivat yhteen yli 50 000 km. 
  • Verrattuna uudella autolla matkustamiseen liftaamalla saavutettiin yli 6 tonnin säästöt CO2- -päästöissä.

“Olen todella ylpeä kaikista seikkailunhaluisista ja ennakkoluulottomista ihmisistä, jotka osallistuivat kisaan sekä sadoista kuskeista jotka ottivat kisaajia kyytiin. Tämä todistaa, että ihmiset todella haluavat auttaa toisiaan, ja että jokaiselle on olemassa mahdollisuuksia kestävään ja energiatehokkaampaan elämäntapaan,” kertoo Matti Fouchault-Airasmaa, kisan järjestävän HitchPro ry:n puheenjohtaja.

Enoro ja kolme muuta yritystä tukivat kisaa ja tarjosivat osallistujille autolatureita, suklaata, heijastinliivejä ja muita hyödyllisiä tarvikkeita matkalle. “Enoro Challenge” –alikisassa joukkueet keräsivät lisäpisteitä vierailemalla kaupungeissa joissa Enorolla on asiakkaita. Voittaja, ”pummibus”, saavutti kahdeksan kaupunkia Suomessa.

“Rohkeasti uusille ja jännittäville alueilla astuminen yhdistää vahvasti energiatiedonhallintajärjestelmien pioneeri Enoron ja Hitchball 4000 –kilpailun”, sanoo Petri Ebeling, Enoron Suomen organisaation johtaja. “Enoron ratkaisujen avulla on mahdollista muun muassa parantaa yrityksen energiatehokkuutta. Liftaaminen tarjoaa jotain varsin samanlaista; matkustamista ympäristöystävällisellä tavalla ilman lisäpäästöjä.”

31.03.2025 18.00Volvo FH Aero voitti arvostetun Green Truck -palkinnon
31.03.2025 15.00Mistä johtuu pankkojen "rasvaliukkaat" pinnat???
31.03.2025 13.00Mitenkä on mahdollista, että 76 tonnisen puutavarayhdistelmän kuorma mahtuu kulkemaan 68 tonnisessa ???
31.03.2025 12.00Nokian Renkaat aloittaa rengastoimitukset uudelta Romanian-tehtaaltaan.
31.03.2025 11.00Raakapuun käsittely alkaa metsästä, - ja se on viisainta tehdä "sinkkihanskoin".
31.03.2025 10.00Olli Rehn arvostelee EU:n päästökauppajärjestelmää: "Asettaa jäsenmaat eriarvoiseen asemaan"
31.03.2025 9.00TimberRoad yhdistelmillä kehitetään ja tehostaan kahta yleisintä 68 ja 76 tonnisten yhdistelmäluokkia.
31.03.2025 7.0076 tonninen äärimitoitettuna ja kevennettynä tuo uuden junavaunun kuorman kertapaukulla???
31.03.2025 3.00Pankkomäärien ja nippuvälien minimoinnista "löytyy" rahaa - ja paljon löytyykin.
31.03.2025 0.07Puutavara-auto Special 28.7.2024 :- 3. Kantavuus.
31.03.2025Ohjeet autonkuljettajille
30.03.2025 20.00Sisävesikuljetusten kehittäminen osana Itä-Suomen puulogistiikkaa
30.03.2025 18.00Nyt haetaan säästöjä myös pannkkomäärää minimoimalla..
30.03.2025 17.00Artikkelimme vuodelta 2013: -76 tonninen "superjuna" houkuttaa, mutta siitä pystyy helposti rakentamaan myös "supersuden", joka syö eväät perheenkin pöydästä. puu76.
30.03.2025 16.00Olin suunnittelemassa "rautapyörävaunuihin" puutavarapankkoja.
30.03.2025 15.00Kantavuus ja kuormatilakoko kulkevat "käsi kädessä" !!!
30.03.2025 14.00Puutavara-auto Special 28.7.2024:- 2. Yleistä pohjustusta .
30.03.2025 13.00Suomen suurin kuormatila tilattavissa nyt myös perinteiseen nosturilliseen puutavara-autoon. - Artikkelimme vuodelta 2012 !!!
30.03.2025 11.00Kouratelineet "nollasta sataan" !!??!!
30.03.2025 9.00Mikä on paras TimberMaxx apurunkometalli???
30.03.2025 7.00XXL 8 aero, ja 8.8 CE toimitukset.
30.03.2025 4.00Apurunkopaketeissa, ja apurunkopaketeissa on suuria, ja kalliitakin eroja.
30.03.2025 0.07Mutta mikä on TimberMaxx - apurunkopaketti???
29.03.2025 18.00Henrik Ehrnrooth jatkaa UPM-Kymmene Oyj:n hallituksen puheenjohtajana
29.03.2025 17.00Kuumasinkityt Terminator Evolution pankkomallistot varattavissa nyt huhtikuun 2025 toimituseristä.
29.03.2025 16.00Kuljetusalan ääni kuuluviin kunta- ja maakuntavaaleissa - useita SKALin jäsenyrittäjiä ehdolla eri puolilla Suomea
29.03.2025 15.00Musta kumikoukku on muoviton, musta muovikoukku ei ole muoviton.
29.03.2025 14.00Suomen vanha autokanta vaarantaa liikenneturvallisuutta - näin auton ikä vaikuttaa henkilövahinkoriskiin
29.03.2025 13.00Evo 5, Evo 7 ja Evo 10 kokoluokat täyttävät kaikki pohjoismaiset pankkovaatimukset.
29.03.2025 11.00Miksi teimme nyt Evolution malliston???
29.03.2025 9.00Evo 5 Evo 7 ja Evo 10 -tarjouspaketit 4+8, 4+6 ,ja 2+4 j pankkoisiin yhdistelmiin
29.03.2025 8.00Volvo FH Aero voitti arvostetun Green Truck -palkinnon
29.03.2025 7.00Raakapuun kuljetuslaitteitten "ultralujien" kuumasinkitys osaaminen kehitettiin Suomessa.
29.03.2025 3.00Miten Terminatorista kehittyi "Terminator luokan-luokan" Terminator???
29.03.2025 0.07Tieliikennelaki: 6.1 Ohjaamon suoja
29.03.2025Vuosi 2025 on TimberMaxx varustepaketin uusiutumis vuosi.
29.03.2025KATSO TÄSTÄ 28.3.- 29.3 2025 "VILLI LÄNSI ERIKOISLÄHETYS!" : - Laajasti mielenkiintoista konealan asiaa
28.03.2025 18.00TimberRoad perävaunu???
28.03.2025 17.00Onko pankkojen siirtely viisasta, ja onko se edes tarpeellista.
28.03.2025 16.00Mitä mieltä olet puutavaranippujen liinasidonnasta ?!?
28.03.2025 15.00Artikkelimme kymmenen vuoden takaa: _-Ajoneuvoyhdistelmä on vetoajoneuvosta ja yhdestä tai useammasta perävaunusta tehty ajoneuvojen yhdistelmä.
28.03.2025 14.00Mitä tapahtuu, jos Unioni kieltää "saareltamme" isut täysperävaunurekkamme ???
28.03.2025 13.00Mallisuojissa ja mallisuojissa ratkaisevia eroja : "Tuotekopiointi on poikkeuksetta laitonta, ja johtaa myös korvausvastuuseen".
28.03.2025 12.00Traficomin määräyksessä on tulkinnan varaisuus / 6.1 Ohjaamon suoja
28.03.2025 11.00SP-vaunujen kuormakoko on yleisimmin 52 tonnia.
28.03.2025 9.00Kuormakori- ja sidonta määräys astuivat voimaan 1.4.2021.
28.03.2025 7.00Onko auton pankkojen siirtely turhaa työtä, ja siis turhaa ajan hukkaa????
28.03.2025 6.00Ilmanvastus.xxl.aero
28.03.2025 3.00Optimi 68 tonninen 3+5 yhdistelmä
28.03.2025 0.07Liiallinen ilmaväli kuluttaa ja kasvattaa likakuormaa.
27.03.2025 18.00Myös 76 tonnisten yhdistelmien kuormatilojen kokoluokissa suuret erot.
27.03.2025 17.00Puutavarapankkovalinnan vaikutukset auton, perävaunun ja koko yhdistelmän kuormakokoon.
27.03.2025 16.00Karkeasti jopa 200- tonnia muovipinnoitetta raakapuuketjussa !!!??? !!!
27.03.2025 15.00Alumiiniprofiili mahdollisti tolppiin poltttoainekuluja säästävän turbulenssiurituksen, mikä ei sekään riittänyt tuotannon siirtymiseksi alumiinitolpille.
27.03.2025 14.00Tukkipankkoasetelma tuottaa käyttäjilleen prosentteja enemmän Euroja..
27.03.2025 13.00Terminator on pankkomalleista aerodynaamisin ja turvallisin- sekä tuottavin.
27.03.2025 12.00Terminator-,ja TimberMaxx Evo tekniikka on "100%:sesti uutta "tila-, ja turvallisuustekniikkaa"
27.03.2025 12.00Terminator XXL Evo , ja TimberMaxx Evo pankkomallistoissa on yhdistetty nippusidonnan ja tuottavuuden kovat vaatimukset.
27.03.2025 11.00Mitenkä korvataan muoviset liinakiristimet, ja nostokoukut uusin menetelmin muovittomiksi.
27.03.2025 10.00"Etsi viisi virhettä" : Tolppavirheet 7.- 10
27.03.2025 9.00"Tukkipankkotällit" yleistyvät nopeasti myös Suomessa.
27.03.2025 8.00Maksavatko Terminatorit, ja TimberMaxxit itse itsensä.
27.03.2025 8.00"Etsi viisi virhettä" + 5: Tolppavirheet virheet 4.- 6
27.03.2025 7.00Puutavara-autoilla suurimmat ilmanvastusvoimat ja sitä kautta suuret polttoainekulut.
27.03.2025 6.00Ilmanvirtauksen suuntaus ja loiskuorma sekä polttoaineenkulutus
27.03.2025 3.00TimberRoad yhdistelmien kantavuusluokka tehdään minimissään 52- tonnisiksi.
27.03.2025 0.07Kuormatun yhdistelmän polttoainekuluja on äärihelppoa pienentää nykyisestä.
26.03.2025 22.35Naaran Kuljetushuolto panostaa puutavara-autojen varusteluun
26.03.2025 18.00Artikkelimme vuodelta 2015: -"Ilmanvastus on puutavara-auton suurin ajovastusvoima".cc.
26.03.2025 17.00Kilpailuetu saadaan suuremmasta hyötykuormasta ja pienentyneestä ilmanvastuksesta.
26.03.2025 16.00"Etsi viisi virhettä" + 5: Tolppavirheet 1.- 3.
26.03.2025 15.00Ilmanvastuksella tarkoitetaan kappaleen liikettä vastustavaa voimaa, joka aiheutuu kappaleen pinnan ja ilman välisestä vuorovaikutuksesta.
26.03.2025 13.00Puutavarayhdistelmällä on kaksi eri ilmanvastusmuotoa - tyhjä ja kuormattu.
26.03.2025 11.00Aerodynamiikka ja ajovastukset.xxl.aero
26.03.2025 10.00Yksin tolpan oikean mallinen kaarevuus lisää kuormatilaa 3-5 %:lla.
26.03.2025 9.00Ilmanvastuskerroin Cw , ja ilmanvastus.II.
26.03.2025 8.00Nippuväli vaikuttaa sitä negatiivisemmin , mitä isompi se on.
26.03.2025 7.00Mikä on nippuvälin ja nippumuodon merkitys.
26.03.2025 3.00Ilmanvastuskerroin Cw , ja ilmanvastus.
26.03.2025 0.07Puutavaryhdistelmä on oikein toteutettuna polttoainesäästöjen "aarreaitta".
25.03.2025 18.00Onneksemme rautatiekuljetusten raakapuukuljetusten ilmavastus on, -ja pysyy huonolla tasolla.
25.03.2025 17.00Olosuhteet ratkaisevat aina komponenttien valinnan, mutta keveys, kuormatila ja aerodynamiikka tuovat poikkeuksetta lisätuloja.
25.03.2025 15.00Nippuvälin pienennyksestä apua ilmanvastusvoimiin.
25.03.2025 13.00"Terminoinnin" polttoainesäästöt ovat luokkaa - isot !!!
25.03.2025 11.00Hyvässä puutavarayhdistelmän aerodynamiikassa on paljon rahaa - ja kahta kautta.
25.03.2025 10.00Pankkomalliemme materiaalitestit.
25.03.2025 9.00Nippuväleistä löytyy euroja.
25.03.2025 8.10Kolme "kovaa" tuottavuuden, ja turvallisuuden tuhoajaa,
25.03.2025 7.00Suomalaiset raakapuuyhdistelmät ovat akselimitoitukseltaan ja kuormatiloiltaan nippuvälien minimointiin perusedullisia.
25.03.2025 3.00Loiskuormakokoon voidaan vaikuttaa varustevalinnalla ja kuormauksella.
25.03.2025 0.07Puutavaran katkaisumittojen optimointi yhdistelmän kuormatilamitoille.
24.03.2025 18.00Kuormauksen "uusoppi" tuo nipputolkulla seteleitä pelipöytään.
24.03.2025 17.00Roiskeläppäkulut euroina ???
24.03.2025 15.00Puutavarayhdistelmän aerodynamiikkan kaksi täysin eri perusmuotoa.
24.03.2025 14.00Eurooppalainen puutavarayhdistelmä on roiskeläpistä rakennettu "mainostaulu" !!??!!
24.03.2025 13.00Nippuvälien minimoinnista saatavissa oleva potti on yllättävän suuri.
24.03.2025 12.00Johtuuko hurja turhien roiskeläppien määrä vain mainonnasta.
24.03.2025 12.00Mikä merkitys aerodynamiikalla on raakapuu yhdistelmän tuottavuuteen ja turvallisuuteen..
24.03.2025 11.00Nippuväleistä löytyy rahaa !!!
24.03.2025 9.00Junavaunujen pankkovälit ovat edulliset, mutta vaunun pituus tuo lisäkuluja aerodynamiikasta.

Näytä lisää »