Di Olavi H Koskinen : - ILMASTOTALKOISSA SUOMI ON JO TEHNYT OSANSA RAAKAPUUN MAANTIEKULJETUSTEN OSALTA:

03.01.2023 0.07

 
Johdanto
 
Vielä 1960-luvulla  Suomi oli ”jälkijunassa” tavaraliikenteen kuljetussektorilla. Suurin sallittu yhdistelmämassa oli 32 … 35 tonnia, joka saavutettiin 3-akselisella vetoautolla ja 2-akselisella perävaunulla. Samaan aikaoan Keski-Euroopan maissa se oli 40 tonnia, mikä perustui siihen, että siellä suurin sallittu yksittäisakselimassa oli 10 tonnia ja telille sallittiin 16 tonnia. Suomessa vastaavat arvot olivat 8 tonnia ja 13 tonnia. Keskustelua akselimassojen korottamisesta käytiin vuosikausia, ja vihdoin vuonna 1975 yksittäisakselimassa nostettiin 10 tonniin ja telimassa 16 tonniin. Tällöin Suomessa tyypillinen 3-akselisen kuorma-auton ja 2-akselisen varsinaisen perävaunun kokonaismassaksi sallittiin 42 tonnia.
 
Tämän jälkeen kehitys onkin sitten ollut verraten ripeää. Suomi ei enää ollut mikään kehitysmaa kuljetussektorilla. Uusi kääntyvyyssääntö aiheutti kolmannen akselin tarpeen varsinaisissa perävaunuissa, ja tuon akselin laahaaminen mukana ilman kokonaismassan korotusta olisi ollut järjetöntä. Niinpä yhdistelmämassa korotettiin 48 tonniin. jo 1980-luvun alkupuolella.
 
Perävaunuihin alkoi vähitellen tulla myös neljäs akseli. Niinpä vuonna 1987 päätettiin, että vuonna 1990 suurin yhdistelmämassa korotetaan 56 tonniin ja talvella maan jäätyneeUnä ollessa sallitaan 60 tonnia. Vuonna  1993 yhdistelmämassa 60 tonnia hyväksyttiin vakioksi.
 
Tämän jälkeen yhdistelmämassaa korotettiin vielä kerran, ja se tapahtui vuonna 2013. Yhdistelmämassaksi tuli 76 tonnia, mikä edellytti lisäksi, että yhdistelmässä on vähintään yhdeksän akselia ja vähintään 65 % perävaunun massasta kohdistuu paripyöräakseleille. Tämä massa on toistaiseksi maksimi normaaleille yhdistelmille.
 
Lisäksi on myönnetty määräaikaisia kokeilulupia tätäkin suuremmille massoille. Kysymyksessä ovat  HCTyhdistelmät (High Capacity Transportation), joka pääasiallisesti ovat 3-nivelisiä ja niissä on yleensä kaksi perävaunua. Suurimmat yhdistelmämassat näille ovat hieman yli 100 tonnia.
 
Tämän jakson aikana EU:n sisällä on hieman korotettu eräiden yksittäisakselien ja akseliryhmien massoja (esim. vetävä akseli 11.5 tonnia ja kaksiakselinen teli 18 tonnia tai harmonisella tai ilmajousituksella varustettuna 19 tonnia), mutta yhdistelmämassat ovat pysyneet samalla tasolla. Muutamaa harvaa poikkeusta lukuun ottamatta EU:n sisäinen (Manner-Eurooppa) taso on 40 tonnia.
 
Yhdistelmämassojen korotus on Suomessa varsin tehokkaasti hyödyttänyt kuljetuksia, ja erityisesti raakapuukuljetuksia. Uudet massat on aina varsin nopeasti otettu käyttöön; kuormakoot ovat suurentuneet, mutta ajomatkat luonnollisesti vastaavasti vähentyneet. Tämähän tarkoittaa käytännössä polttoainemäärän huomattavaa vähenemistä. Sen sijaan muu Eurooppa muutamaa harvaa maata lukuun ottamatta on ”polkenut paikaallaan”. Polttoainemäärä vaikuttaa suoraviivaisesti hiilidioksidimäärään. Yksi kilogramma polttoainetta tuottaa 3.15 kg hiilidioksidia.   
 
Tässä esityksessä tarkastellaan, miten paljon Suomessa harjoitettu kuljetuspolitiikka on jo nyt vähentänyt hiilidioksidia, kun vertailu tehdä muun Euroopan kuljetuspolitiikkaan. 
 
Tarkasteltavat tapaukset
 
Vuonna 1984 liikenneministeriö yhdessä Metsäteho Oy:n kanssa suoritti käytännön mittauksia raakapuukuljetuksissa Pohjois-Karjalassa. Reittejä oli neljä, joista pisin oli n. 100 km Liperin Leppälahdesta Uimaharjun sahalle. Reitti käsitti erilaisia tietyyppejä metsäautotiestä pääteihin ja kaikkia siltä väliltä. Reittien geometria mitattiin lisäksi erikseen, jolloin saatiin tien kuvaus mm. simulointia varten. Paitsi polttoaineenkulutus myös nopeusprofiili mitattiin yhden hertsin taajuudella eli yhden sekunnin aikavälillä. Näin saatiin tyypillinen ajosykli, jossa näkyivät reitin taajamien aiheuttamat häiriöt, mutta myös mahdollinen muu liikenne. Tiedot kerättiin samalla tavalla myös toisessa ajosuunnassa Uimaharjusta Leppälahteen, mutta silloin tietenkin ilman kuormaa.
 
Tuon ajan ajoneuvot olivat tekniikaltaan hieman erilaisia kuin tämän päivän, eikä sen vuoksi ole mielekästä tarkastella niitä tuloksia, joita silloin saatiin näistä mittauksista. Sen sijaan kuitenkin ajot tällä reitillä voidaan kuitenkin tehdä uudelleen käyttämällä simulointia ja siinä tämän päivän ajoneuvojen teknisiä ominaisuuksia. Lähtökohtana on tämän päivän 40 tonnin yhdistelmä, joka on tyypillinen ”euro-rekka” sekä sen lisäksi tarkasteluun otetaan kaikki ne muut tyyppiajoneuvot, joiden kautta Suomessa on edetty nykytilanteeseen. Näin saadaan käsitys siitä, kuinka paljon missäkin vaiheessa on jo talkootyötä tehty ilmaston hyväksi.
 
Tarkasteltavat tyyppiajoneuvot ovat seuraavat:
 
KokonaismassaOmamassaHyötykuorma   Moottoriteho                                                         t                       t                       t                       kW 
1     40              16                    24                     368                                         
2     50              18                    32                     368    
3     60              19                    41                     412 
4    76                22                    54                    456 
5    90                28                    62                    537 
6  100                28                    72                    537
 
Simuloinnit on tehty kahdella tavalla. Toisessa ovat mukana mahdolliset häiriöt, mutta toisessa liikettä rajoittaa vain tien geometria.
 
Tulokset
 
Polttoaineenkulutusta ja keskinopeutta kuvaavat tiedot on esitetty taulukoissa 1 – 6 ja polttoaineenkulutuksen muutokset suhteellisina taulukoissa 7 ja 8 verrattuina ”EU-Euroopan” vastaaviin arvoihin. Taulukossa 7 ovat mukana sellaiset liikenteen häiriöt, jotka aikoinaan mittauksissa havaittiin, ja taulukossa 8 on tilanne, missä muutoin ajetaan vapaasti, mutta luonnollisesti topografia asettaa omat rajoituksensa.
 
Johtopäätökset
 
Puutavarakuljetuksissa on aina mukana ajoa kuormaamattomana, mikä seikka on otettava huomioon ja on tarkasteltava polttoaineenkulutusta molemmissa ajosuunnissa. Jos tavoitteena on 40 %:n vähennys polttoaineessa ja sen kautta hiilidioksidissa, voidaan todeta, että tämä talkootyö on tehty, kun on siirrytty 76 tonnin kokonaismassaan (taulukko 7 -41.0 %). Taulukko 8 osoittaa myös sen, että mitä sujuvammaksi liikenne saadaan, sitä suuremmaksi tämä vähenemä tulee (taulukko 8 -43.4 %).
 
 
 TAULUKKO 1 LEPPÄLAHTI-UIMAHARJU
KOKONAISMASSA 40000 kg TAARA 16000 kg KUORMA 2400O0 kg     #    
MASSA     NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS 
           
   kg      km/h     l/100 km   l/100 tkm     0    
40000     79.90     51.11      2.1295     1    
40000     64.44     53.40      2.2250

UIMAHARJU-LEPPÄLAHTI                       
TAARA 16000 kg  MASSA     NOPEUS   KULUTUS            
kg      km/h     l/100 km    l/100 tkm   
16000  80.01 38.83  16000   66.87     39.96      *** MOLEMMAT SUUNNAT KOKONAISMASSA 40000 kg TAARA 16000 kg KUORMA 24000 kg     #     MASSA     NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS             kg      km/h     l/100 km   l/100 tkm     0     28000     79.95     44.97      3.7472     1     28000     65.64     46.68      3.8899
 
TAULUKKO 2 LEPPÄLAHTI-UIMAHARJU
KOKONAISMASSA 50000 kg
TAARA 18000 kg KUORMA 32000 kg
MASSA  NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS            
kg      km/h     l/100 km   l/100 
50000     79.43        55.00      1.7187
50000     63.82     58.59     1.8310 UIMAHARJU-LEPPÄLAHTI                        TAARA 18000 kg KUORMA 0 kg     #     MASSA     NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS             kg      km/h     l/100 km   l/100 tkm     0     18000     80.01     39.73      ***     1     18000     66.82     41.15      *** MOLEMMAT SUUNNAT KOKONAISMASSA 50000 kg TAARA 18000 kg KUORMA 32000 kg     #     MASSA     NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS             kg      km/h     l/100 km   l/100 tkm     0     34000     79.72     47.36      2.9602     1     34000     65.29     49.87      3.1168
 
TAULUKKO 3 LEPPÄLAHTI-UIMAHARJU KOKONAISMASSA 60000 kg TAARA 19000 kg KUORMA 41000 kg     #     MASSA     NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS             kg      km/h     l/100 km   l/100 tkm     0     60000     79.26     60.81      1.4831     1     60000     63.36     65.78      1.6044 UIMAHARJU-LEPPÄLAHTI                        TAARA 19000 kg KUORMA 0 kg     #     MASSA     NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS             kg      km/h     l/100 km   l/100 tkm     0     19000     80.02     41.26      ***     1     19000     66.65     42.94      *** MOLEMMAT SUUNNAT KOKONAISMASSA 60000 kg TAARA 19000 kg KUORMA 41000 kg     #     MASSA     NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS             kg      km/h     l/100 km   l/100 tkm     0     39500     79.64     51.03      2.4894     1     39500     64.96     54.36      2.6517
 
TAULUKKO 4 LEPPÄLAHTI-UIMAHARJU KOKONAISMASSA 76000 kg TAARA 22000 kg KUORMA 54000 kg     #     MASSA     NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS             kg      km/h     l/100 km   l/100 tkm     0     76000     78.94     70.73      1.3097     1     76000     63.08     77.93      1.4432 UIMAHARJU-LEPPÄLAHTI                        TAARA 22000 kg KUORMA 0 kg     #     MASSA     NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS             kg      km/h     l/100 km   l/100 tkm     0     22000     80.03     43.86      ***     1     22000     66.83     46.07      *** MOLEMMAT SUUNNAT KOKONAISMASSA MASS 76000 kg TAARA 22000 kg KUORMA 54000 kg     #     MASSA     NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS             kg      km/h     l/100 km   l/100 tkm     0     49000     79.48     57.29      2.1219     1     49000     64.90     62.00      2.2964
 
TAULUKKO 5 LEPPÄLAHTI-UIMAHARJU KOKONAISMASSA 90000 kg TAARA 28000 kg KUORMA 62000 kg     #     MASSA     NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS             kg      km/h     l/100 km   l/100 tkm     0     90000     79.01     79.69      1.2853     1     90000     63.04     88.75      1.4315 UIMAHARJU-LEPPÄLAHTI                        TAARA 28000 kg KUORMA 0 kg     #     MASSA     NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS             kg      km/h     l/100 km   l/100 tkm     0     28000     80.05     47.92      ***     1     28000     66.79     51.26      *** MOLEMMAT SUUNNAT KOKONAISMASSA 90000 kg TAARA 28000 kg KUORMA 62000 kg     #     MASSA     NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS             kg      km/h     l/100 km   l/100 tkm     0     59000     79.53     63.80      2.0582     1     59000     64.86     70.00      2.2582
 
TAULUKKO 6 LEPPÄLAHTI-UIMAHARJU KOKONAISMASSA 100000 kg TAARA 28000 kg KUORMA 72000 kg     #     MASSA     NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS             kg      km/h     l/100 km   l/100 tkm     0    100000     78.60     84.24      1.1701     1    100000     62.50     94.63      1.3144 UIMAHARJU-LEPPÄLAHTI                           TAARA 28000 kg KUORMA 0 kg     #     MASSA     NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS             kg      km/h     l/100 km   l/100 tkm     0     28000     80.05     47.92      ***     1     28000     66.79     51.26      *** MOLEMMAT SUUNNAT KOKONAISMASSA 100000 kg TAARA 28000 kg KUORMA 72000 kg     #     MASSA     NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS             kg      km/h     l/100 km   l/100 tkm     0     64000     79.32     66.08      1.8355     1     64000     64.57     72.94      2.0262
  
 
TAULUKKO 7 HÄIRIÖT MUKANA POLTTOAINEENKULUTUKSEN MUUTOS
 
 AJONEUVO  KOKONAIS-  KUORMATUNA    MOLEMMAT            MASSA         AJO        SUUNNAT     #        t            %             %     1        40           0.0           0.0     2        50         -17.7         -19.9     3        60         -27.9         -31.8     4        76         -35.1         -41.0     5        90         -35.7         -41.9     6       100         -40.9         -47.9
 
TAULUKKO 8 HÄIRIÖT POISTETTU  POLTTOAINEENKULUTUKSEN MUUTOS
 
 AJONEUVO  KOKONAIS-  KUORMATTUNA   MOLEMMAT            MASSA         AJO        SUUNNAT     #        t            %             %     1        40           0.0           0.0     2        50         -19.3         -21.0     3        60         -30.4         -33.6     4        76         -38.5         -43.4     5        90         -39.6         -45.1     6       100         -45.1         -51.0
01.04.2024 3.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
01.04.2024 0.07Alumiinipintojen ja jauhemaalipintojen teippauksissakin on iso vaikeusaste-ero.
31.03.2024 17.00Edistystäkin on kuitenkin jo osaltaan tapahtunut.
31.03.2024 16.00Muovi on myrkkyä Metsäteollisuudessa: -Terminatoreista poistettiin muovit.
31.03.2024 14.00Muovi on myrkkyä sellunkeitossa.
31.03.2024 13.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
31.03.2024 12.00Pankkoteipit ovat tuhoisia,turhia ja turvattomiakin.
31.03.2024 11.00Metsäteollisuuden historiaa: - Terva oli ensimmäinen metsästä saatu menestystuote.
31.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmän ylimääräinen rakentaminen/ varustelu enää lainkaan järissään???
31.03.2024 9.00Eroon muovista?
31.03.2024 7.00Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
31.03.2024 4.00Valtioneuvoston varauksellinen suhtautuminen komission esitykseen EU:n pakkaus- ja pakkausjäteasetukseksi on erittäin tärkeää - Kuitupohjaisten pakkausten tulevaisuus on turvattava
31.03.2024 0.07Ajokoneissa muovimaalia kuormatiloissa, mutta ei sentään teipin teippiä.
30.03.2024 18.00Nosturikourat ovat mitä ilmeisimmin kuumasinkittävissä,- ja lopulta melko helpostikkin.
30.03.2024 17.00Kaatopäät asettavat muovittomuus savotassa toivottua haastetta.
30.03.2024 15.00Kaatopäästä nosturikouraan.
30.03.2024 13.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
30.03.2024 11.00Suomi on pisimmällä ultralujien terästen sinkitystekniikassa - Saksa lujien.
30.03.2024 9.00Muovittomuus on jo kaikkien Suomen pankkovalmistajien pikku osissa , ja Ruotsissakin pulteissa.
30.03.2024 7.00Sinkitys on metallin päällystämistä korroosiolta suojaavalla sinkkikerroksella
30.03.2024 3.00Kaatopää, ja sen vetorullat ovat seuraava sinkityskohteemme.
30.03.2024 0.07Kuumasinkitys on kullanarvoinen pinnoite vihreän kullan korjuuketjulle.
29.03.2024 23.23KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 18.00Meillä on nyt 100%:nen valmius 100%:seen muovittomuuteen.
29.03.2024 17.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
29.03.2024 13.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
29.03.2024 11.00Pankkokorkeudet vaihtelevat pääosin välillä 3.10- 3.30.
29.03.2024 9.00Pankkorunkokorkeus on sekin oma ongelmansa.
29.03.2024 7.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
29.03.2024 3.00Pankkokiinnikkeitten korkeuksissa on niissäkin suuria eroja.
29.03.2024 0.07Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
29.03.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
28.03.2024 18.00Puutavara-autojen apurunkoprofiileissa suuria eroja.
28.03.2024 17.00Miksi alumiini on edelleen pankkojen raaka-aine???
28.03.2024 15.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
28.03.2024 13.00Puutavara-auton apurunkopaketit vaativat ammattitaitoa ja vastuullisuutta.
28.03.2024 7.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
28.03.2024 3.00Alumiini materiaalina
28.03.2024 0.07Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
27.03.2024 17.00Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
27.03.2024 15.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
27.03.2024 13.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
27.03.2024 11.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
27.03.2024 9.00Puutavarapankko
27.03.2024 7.00Mikä muutti raakapuun junakuljetukset kannattavaksi???
27.03.2024 3.00Alumiinipankkojen teko kannattavaa, mutta niitten käyttö on pitkässä juoksussa taattu katastrofi.
27.03.2024 0.07Onko auton pankkojen siirtely turhaa työtä, ja siis turhaa ajan hukkaa????
27.03.2024Alumiini
26.03.2024 18.00Junapankkojako toimii lastauksissa ja puruissa siirtelemättä- kaikilla tehtailla ja niitten kaikilla purkukoneilla.
26.03.2024 17.00100%:set liukuestepinnat vähensivät nippusiteitten tarpeen liki nollaan.
26.03.2024 15.00.TerminatorTekniikkaa: -"Paukku ja Pupu"-.
26.03.2024 13.00Onko Suomen junavaunujen pankkomallit yksi osaselitys Sp-vaunuilla junakuljetusten kilpailukyvyn säilymiseen.
26.03.2024 11.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
26.03.2024 10.00Kehitin 70-luvulla kevyen alumiinipankon, ja 90 luvulla vieläkin kevyemmän teräksisen "reikäpankon"
26.03.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
26.03.2024 7.00Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
26.03.2024 3.00Junavaunupankoissa pankkojen siirtely todettiin hankalaksi, ja turhaksi.
26.03.2024 0.07Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
25.03.2024 17.00Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 15.00Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 13.00TimberRoad paketilla selvä lastausetu,
25.03.2024 11.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
25.03.2024 9.00Nosturimalleista on kymmeniä eri mielipiteitä - puut, ja ajot ovat liki samoja.
25.03.2024 7.00Muovipinnoitettujen Terminator XXL pankkomallien varaston tyhjennysmyynti .
25.03.2024 3.00Terminator XXL aero 6 on kevyt peruspankko maanteittemme 12 pankkoiseen perusjuhtaan.
25.03.2024 0.07TÄSSÄ ON AJANTASAINEN, liki 300 Terminatorin valmisvaraston mitat ja pankkomäärät, sekä toimitusten pinnoitevaihtoehdot.
24.03.2024 17.0076-tonnisten painot kuormaajalla - omapainoissa järkyttävänkin suuria eroja!!!
24.03.2024 16.00Volvo Trucksin uudet kuorma-autot ja ominaisuudet ? kaikki tarvittava tieto
24.03.2024 15.00Mikä on 76-tonnisen puutavarayhdistelmän järkevä omapaino???
24.03.2024 13.00Pankkorunkojen ja kiinnikkeitten korkeuserojen merkitys suuri.
24.03.2024 12.30Nyt lähtee muutama sata Terminatoria tosi "halavalla":!!!
24.03.2024 11.00Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Södra Cellin Mönsteråsin tehtaalle Ruotsiin
24.03.2024 9.00Minimikorkuisen pankkorungon hyödyt ja haitat.
24.03.2024 7.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
24.03.2024 3.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
24.03.2024 0.07Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
23.03.2024 17.00Muovi on myrkkyä luonnossa, ja sitä se on myöskin sellukattilassa :2000-luvun alkuvuosina testasimme kaikki "pankkometallit" - kuumasinkitty ultraluja osoittautui ehdottomaksi ykköseksi- mutta miksi???
23.03.2024 15.00Ovatko kuumasinkitys ja eloksointi tulevaisuuden muovittomuustakuu kannolta tehtaalle???
23.03.2024 13.00Puhdas puu saa ensimmäisen muovikylpynsä kaatopäästä,.
23.03.2024 9.00Muovittoman pankkopinnoituksen "alkeet" ja TimberMaxx.
23.03.2024 7.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
23.03.2024 3.00LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.03.2024 0.07SKAL: Kuljetukset turvattava
23.03.2024KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 19.49Kevennys. kuormatilakasvatus, ja aeromuotoilu tuovat uskomattomat lisäansioat:-76-tonnisen kuormaimellisen yhdistelmän muutoksista.
22.03.2024 17.00Siirtoteline painaa, ja se heikentää aina kuormaustuntumaa, ja tehoa - onko niitten painolle parempiakin kohteita???
22.03.2024 15.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
22.03.2024 13.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
22.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
22.03.2024 9.00Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
22.03.2024 7.00Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
22.03.2024 3.00Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
22.03.2024 0.07Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
21.03.2024 17.00SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 15.00Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
21.03.2024 11.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
21.03.2024 9.00Onko pankoissa tärkeämpiäkin tuottavuustekijöitä, kuin paino???.
21.03.2024 7.00John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
21.03.2024 3.00Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
21.03.2024 0.07Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"

Näytä lisää »