Aerodynamiikka ja virtauksienhallinta avaintekijä puutavarayhdistelmän lähivuosien kehitystyössä.
23.12.2018 13.18
Puutavarayhdistelmässä on aerodynamiikka ominaisuuksien kannalta kaksi täysin eri olomuotoa, ja ne tekevätkin siitä poikkeuksellisen haastavan. Yhdistekmämuoto on tällähetkellä yksi maantiekuljetusten saastuttavimmista yhdistelmätyypeistä - tämä , johtuen sen erinomaisen huonosta aerodynamiikasta , ja väärinymmärretyistä virtauksien ohjaustekniikoista.
Huonolla aerodynamiikalla aikaansaadaan tarpeettomia polttoainekuluja, päästöjä sekä lisääntynyttä liikenneturvattomuutta.
Puutavarayhdistelmän aiheuttavat ilmanvastusvoimat sekä sen aiheuttamat pyörteilyt ovat yksi kuorma-autotyyppien pahimpia. Tyhjänäajossa rakenteitten "ilmavuus" harhauttaa silmää , ollen kuitenkin yhteenlasketuilta ilmaa vastustavilta pinnoiltaan aivan omassa suuruusluokassaan. Käsittelyjen sekä ymmärryksen vaikeusastetta lisää myös se, että yhdistelmä kuormattuna muodostaa erillisistä nipuista rakentuvan rahtiautoa muistuttavan muodon , jonka ilmanvastuspinnat ja voimat kuitenkin kertautuvat nippuväleissä. - Puutavarayhdistelmän aikaansaamat ilmanvastusvoimat näkyvät sekä kuormattuna-, että tyhjänäajossa poikkeuksellisen suurina sivu-, sekä takapyörteilyinä ja voimakkaina pyörteinä polttoainetankissa.
Lisäartikkeleita ja alan kehittämisen kannalta hyödyllisiä linkkejä lisään sivuillemme koko vuodenvaihdevapaitten ajan.
Heikki Jokela 050 4129 024
Ps. Suomalaisten puutavarayhdistelmiemme eduksi on kuitenkin ehdottumasti laskettava niitten kokonaispainokehityksen tuoma hyöty, joka näkyy jopa yli 40 % : a " eurorekkoja" pienempinä päästöinä / tuotantoon kuljetettu raakapuutonni !!!
|