Kuljetusyrittäjän pojasta Scanian myyntijohtajaksi

08.07.2020 1.41

Scania_hallikainen.png

Seppo Hallikainen on tehnyt Scanialla todennäköisesti historian pisimmän uran myyntijohtajana. Hän myi lama-aikaan lähes tuhat kuorma-autoa ja paljastaa eläkkeelle lähtiessään menestyksen salaisuuden.

Seppo Hallikainen oli ehtinyt kasvaa suunnilleen kaasupullon korkuiseksi, kun hän lähti pikkupojan uteliaisuudella tutkimaan kotinurkilla sijaitsevaa varastoaluetta. Elettiin 60-luvun taitetta Herttoniemessä eikä silloin vielä ollut kaikkia jännittäviä paikkoja suljettu aitojen sisään. Seppo pääsi melko helposti omatoimiselle tutkimusretkelle Volkswagenin ja Wihurin maahantuontivarastoille. Ne olivat täynnä toinen toistaan hienompia autoja. "Ne tekivät ison vaikutuksen. Silloin syttyi haave, että pääsisin isona automaahantuojalle töihin", Seppo kertoo.

Seppo on kuljetusyrittäjän poika, joten autoilu oli kotoa tuttua. Veljiä hänellä oli useampia eikä pienessä yrityksessä riittänyt kaikille töitä. Niin Seppo lähti maailmalle, tarkemmin sanottuna ensin asentajaksi Volkswagenille ja Fordille, sitten tekun kautta Lehikoinen Oy:n korjaamopäälliköksi. Kun Lehikoisen yrityksen omistaja kuoli, Seppo ymmärsi, että nyt on etsittävä uusi työ.

LÄHES 1 000 MYYTYÄ AUTOA

Oy Scan-Auto Ab:lla avautui huolto-osaston kenttäpäällikön paikka vuonna 1988. Lahjakas nuori mies bongattiin hakijoiden joukosta ja Seppo sai pestin. Hän eteni myyntiosastolle ja työt rullasivat hyvin, kunnes Neuvostoliiton esirippu rytisi alas vuonna 1991. Suomi syöksyi yhteen historiansa pahimmista lamoista. Seponkin työn jatko oli vaakalaudalla. Kuljetusala joutui vaikeuksiin, ja Scan-Autolla oli lisäksi rasitteena valtava vaihtoautokanta.

Seppo pakkasi matkalaukkunsa, otti vaihtoautoista mapillisen valokuvia ja lähti Tallinnaan. Matka oli melko lailla uusi ja jännittävä, sillä Baltian maat olivat vasta avautuneet ja itsenäistyneet. Seppo hankki huoneen Viru-hotellista ja laittoi paikalliseen lehteen ilmoituksen. Siinä luki suunnilleen näin:" Tervetuloa Viru-hotellin aulaan klo 8.30. Siellä myydään käytettyjä Scanioita." "Sinne oikeasti tuli ihmisiä ja kauppaa tehtiin."

Seppo myi Baltian maihin noin 50 kuorma-autoa, entiseen Neuvostoliittoon 300-400 ja Keski-Eurooppaan toiset saman verran. Silloisilla markkinoilla se oli järjettömän hyvä tulos. Hallikaisen myyjän taidot takasivat sen, että pesti Scanialla ja lapsuuden haaveen parissa jatkui.

VALMIUS MUUTTUA

Seppo yleni myyntijohtajaksi ja on kesäkuussa 2020 varhaiseläkkeelle lähtiessään talossa ilmeisesti pisimpään tässä tehtävässä yhtäjaksoisesti ollut. Hänen aikanaan Scanian mallisarjat ovat muuttuneet 2/3-sarjasta alkaen nykyisiin. Truck of the Year -palkinto on voitettu useamman kerran.

MITEN SUOMEN MARKKINAJOHTAJUUS OIKEIN ON SAAVUTETTU?

"Valveutuneisuudella. Pitää tietää, mitä yhteiskunnassa tapahtuu ja olla valmiina muokkaamaan tuotteita ja palveluita sen mukaan." "Suomi on kuljetusalan huippua, kun lasketaan CO2-päästöt/kuljetetut tonnit perinteisellä dieseltekniikalla. Tämä johtuu vuonna 2013 voimaan tulleesta massa- ja mitta-asetuksesta, joka mahdollistaa 76 tonnin yhdistelmät. Scania oli ensimmäinen, joka tarjosi asiakkailleen tällä saralla uutta."
Myyntijohtaja ei usko paluuta entisiin, pienempiin massoihin ja mittoihin, olevan, mutta toisaalta eivät yhdistelmät tästä enää isosti kasvakaan. Nyt keskitytään ympäristövaatimuksiin, sähköön ja kaasuun.
HAAVE TOTEUTUI

"Parasta tässä työssä on, että on saanut olla osana uuden kuorma-auton kehittämistä ja mukana erilaisissa työryhmissä, joissa uutta autoa suunnitellaan. Siinä pikkupojan haave toteutui!". Juuri ennen lähtöään eläkkeelle, Hallikainen jättää vielä terveisiä autoilijoille. Hän kannustaa yrittäjiä arvostamaan omaa työtään. Siitä pitää saada kunnon korvaus.

Tämän opin myyntijohtaja tosin aikoo itse unohtaa eläkepäivillään, sillä Seppo harjoittaa kotiseudullaan pienimuotoista korjaamotoimintaa. "Korjaan kaikkia rikkimenneitä lasten leluja ja pöriseviä koneita paitsi autoja. En ota siitä maksua, sillä tykkään tehdä käsilläni töitä", Seppo toteaa.

06.04.2024 9.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
06.04.2024 7.00Terminator-tekniikkaa: - "Purkupankko".
06.04.2024 5.00Onko tuottava ja turvallinen raakapuunajo taitolajin lisäksi myös kalustolaji.
06.04.2024 3.00Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
06.04.2024 0.07Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
06.04.2024KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 18.00Muovipinnoitetut varastopankot nyt edullisesti, ja nopein- , sekä rahtivapain perilletoimituksin.
05.04.2024 17.00Terminatoreitten nopeat ja rahtivapaat perilletoimitukset 2024.
05.04.2024 15.00Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
05.04.2024 13.00Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
05.04.2024 11.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024 9.00Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
05.04.2024 7.00Mielestäni teippien liimaus uusiin pankkoihin on valmistajien täydellistä vastuuttomuutta.
05.04.2024 3.00Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
05.04.2024 0.07Teipit jäävät pankoista pois, ja kuumasinkitys alkaa korvata muovipinnoitteet.
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
04.04.2024 17.00Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 15.00Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
04.04.2024 13.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
04.04.2024 11.00Yllättävä lisätila puutavarayhdistelmään 2.60m leveydestä.
04.04.2024 9.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
04.04.2024 7.00Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
04.04.2024 0.07Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 17.00Kuumasinkki on teräspinnoitteista 100%:sesti muoviton.
03.04.2024 15.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
03.04.2024 13.00Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
03.04.2024 11.00Nuorten metsien hoito lisää energiapuun saatavuutta - metsänomistajat avainroolissa
03.04.2024 10.00Energiapuun korjuumäärät ja kannattavuudet voimakkaassa kasvussa.
03.04.2024 9.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
03.04.2024 9.00SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
03.04.2024 3.00Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
03.04.2024 0.07XXL pankkojemme ominaisuudet ovat erinomaisia myös energiapuusavotoillekkin.
02.04.2024 18.45Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
02.04.2024 17.0022-metrisen käyttöä puolustaa käytännön tosiasiat ja raha.
02.04.2024 15.00Terminatoreitten tolpissa on "kaksineuvoonen" aeromuotoilu + kolmantena liikenneturvallisuus.
02.04.2024 13.00Onko 22 m raakapuun kuljetuksien järkeväksi perusmitaksi.
02.04.2024 12.00Mitkä seikat puoltavar 22 metristä raakapuuyhdistelmää???
02.04.2024 11.00Artikkelimme vuodelta 2022: - Kotimaista Sisua Hakevuoren puunajoon
02.04.2024 10.00Artikkeli vuodelta 2010.........
02.04.2024 9.00Energiapuu
02.04.2024 7.00NSK kehittää yhteistyössä pitkälti räätälöitävää robottikättä
02.04.2024 3.00Terminatorit, ja TimberMaxxit ovat erinomaiset pankot myös energiapuusavotoille.
02.04.2024 0.07Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 18.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostavat metsäkoneurakointia
01.04.2024 17.00Puutavaran ajo on taitolaji, mutta myöskin vahvasti välinelaji.
01.04.2024 15.00Hydoring hakee kesätyöntekijöitä - kannattaa laittaa hakemus sisään...
01.04.2024 13.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2024 helmikuussa 11,4 % vuodentakaisesta
01.04.2024 11.00Koska Eurooppa aloittaa kuorma-autokuljetusten hyödyntämisen täysteholla???
01.04.2024 9.00Sandvik esittelee 800i-sarjan kartiomurskaimet uusilla automaatio-ominaisuuksilla
01.04.2024 7.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien kehityskaari alkoi keväällä 1976, yli 47 vuotta , ja 35 pankkomallia sitten.
01.04.2024 6.48Terminator XXL 5 testipankot toimitettiin Uuraiselle ja Jämsään.
01.04.2024 3.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
01.04.2024 0.07Alumiinipintojen ja jauhemaalipintojen teippauksissakin on iso vaikeusaste-ero.
31.03.2024 17.00Edistystäkin on kuitenkin jo osaltaan tapahtunut.
31.03.2024 16.00Muovi on myrkkyä Metsäteollisuudessa: -Terminatoreista poistettiin muovit.
31.03.2024 14.00Muovi on myrkkyä sellunkeitossa.
31.03.2024 13.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
31.03.2024 12.00Pankkoteipit ovat tuhoisia,turhia ja turvattomiakin.
31.03.2024 11.00Metsäteollisuuden historiaa: - Terva oli ensimmäinen metsästä saatu menestystuote.
31.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmän ylimääräinen rakentaminen/ varustelu enää lainkaan järissään???
31.03.2024 9.00Eroon muovista?
31.03.2024 7.00Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
31.03.2024 4.00Valtioneuvoston varauksellinen suhtautuminen komission esitykseen EU:n pakkaus- ja pakkausjäteasetukseksi on erittäin tärkeää - Kuitupohjaisten pakkausten tulevaisuus on turvattava
31.03.2024 0.07Ajokoneissa muovimaalia kuormatiloissa, mutta ei sentään teipin teippiä.
30.03.2024 18.00Nosturikourat ovat mitä ilmeisimmin kuumasinkittävissä,- ja lopulta melko helpostikkin.
30.03.2024 17.00Kaatopäät asettavat muovittomuus savotassa toivottua haastetta.
30.03.2024 15.00Kaatopäästä nosturikouraan.
30.03.2024 13.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
30.03.2024 11.00Suomi on pisimmällä ultralujien terästen sinkitystekniikassa - Saksa lujien.
30.03.2024 9.00Muovittomuus on jo kaikkien Suomen pankkovalmistajien pikku osissa , ja Ruotsissakin pulteissa.
30.03.2024 7.00Sinkitys on metallin päällystämistä korroosiolta suojaavalla sinkkikerroksella
30.03.2024 3.00Kaatopää, ja sen vetorullat ovat seuraava sinkityskohteemme.
30.03.2024 0.07Kuumasinkitys on kullanarvoinen pinnoite vihreän kullan korjuuketjulle.
29.03.2024 23.23KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 18.00Meillä on nyt 100%:nen valmius 100%:seen muovittomuuteen.
29.03.2024 17.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
29.03.2024 13.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
29.03.2024 11.00Pankkokorkeudet vaihtelevat pääosin välillä 3.10- 3.30.
29.03.2024 9.00Pankkorunkokorkeus on sekin oma ongelmansa.
29.03.2024 7.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
29.03.2024 3.00Pankkokiinnikkeitten korkeuksissa on niissäkin suuria eroja.
29.03.2024 0.07Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
29.03.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
28.03.2024 18.00Puutavara-autojen apurunkoprofiileissa suuria eroja.
28.03.2024 17.00Miksi alumiini on edelleen pankkojen raaka-aine???
28.03.2024 15.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
28.03.2024 13.00Puutavara-auton apurunkopaketit vaativat ammattitaitoa ja vastuullisuutta.
28.03.2024 7.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
28.03.2024 3.00Alumiini materiaalina
28.03.2024 0.07Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
27.03.2024 17.00Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
27.03.2024 15.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
27.03.2024 13.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
27.03.2024 11.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
27.03.2024 9.00Puutavarapankko
27.03.2024 7.00Mikä muutti raakapuun junakuljetukset kannattavaksi???
27.03.2024 3.00Alumiinipankkojen teko kannattavaa, mutta niitten käyttö on pitkässä juoksussa taattu katastrofi.
27.03.2024 0.07Onko auton pankkojen siirtely turhaa työtä, ja siis turhaa ajan hukkaa????
27.03.2024Alumiini
26.03.2024 18.00Junapankkojako toimii lastauksissa ja puruissa siirtelemättä- kaikilla tehtailla ja niitten kaikilla purkukoneilla.

Näytä lisää »