Kaikkien aikojen edistyksellisimmän puutavaraperävaunun synnystä 33 vuotta !!
24.07.2023 11.00
Vuonna 1990 aloitimme maailman ensimmäisen ja tähänkin mennessä edistyksellisimmän puutavaraperävaunun suunnittelun. Aerovaunun valmistus tapahtui Vaasassa Mansikkasaaressa.
Valmistamamme perävaunuproto oli aikansa kummajainen , ja sitä se on vieläkin. Sen ennen näkemättömät ratkaisut aiheuttivat hämmästystä, ihmetystä ja laajoja epäilyksiä sen kestosta. Tuon ajan perävaunuammattilaiset olivat kuitenkin arvioissaan 100 prosenttisesti väärässä. Perävaunumme kun siirsi raakapuuta Venäjältä Kainuuseen yli 10 vuotta ja on nyt edelleenkin vaihtolavaliikenteessä Suomessa. Aerovaunumme onkin 90-lukulaisten vaunujen "Viimeinen Mohikaani" , vaunu, joka on kestänyt ajossa reippaan 30- vuotisen "sodan" ihanuudet ja miljoonien kilometrien tuomat monipuoliset ja vähintäänkin riittävät rasitukset.
Aeroyhdistelmä valmistettiin suomalaisten komponenttivalmistajien- ja erikoismetallimiesten- , sekä aerodynamiikan erityisosaajien kiinteänä yhteistyönä. Aerodynamiikan oppaanamme oli , jo viisi vuotta aiemmin meidät alan salaisuuksiin ohjannut Jarmo Uotila . - Jarmo oli saanut aerokoulutuksensa Helsingin Teknisen Yliopiston aero-osastolla , ja siirretty sieltä valittuna erityisosaajana Amerikan mantereelle Pentagonin uumeniin . - Jarmolle ja kumppaneille oli annettu aikanaan tehtäväksi suunnitella atomipommeille jarruvarjot Boengin B-52 pommikoneisiin , niitä koneita kun oli tippunut miehineen mereen Bermudan kolmion pommitesteissä.
Tämän 33 vuotta sitten kehittämämme puutavarayhdistelmän kokonaisvaltainen aerodymamiikka- ja tuulenohjaustekniikka ovat nyt osaamisemme perustana TimberRoad yhdistelmien kehitystyössä.
,
Heikki Jokela 050 4129 024 TimberRoad asiantuntija
Lisäätietoa nykypäivän puutavarayhdistelmän ilmanvastustetekniikasta : www.terminator.fi sivustolta ja Facesta/ Heikki Jokela
Puutavarayhdistelmässä on kaksi täysin erilaista ilmavastusmuotoa= tyhjä. ja kuormattu???
Ps. Referenssiartikkeli Jarmo Uotilasta.
|