Pankkokevennystä Alukarikasta Terminatoriin - kymmenien vuosien ja kymmenien pankkomallien kautta.

01.05.2023 0.07

Ensimmäiset metalliset pankot kehitin ja toin markkinoille kesällä 1976 - nyt liki 45 vuotta sitten.

Historic,veteraanikuorma-autot | ammattilehti.fi

Ensimmäinen  pankkomallini oli metalliltaan alumiininen Alukarikka. Alukarikka oli "outo lintu"  tuon ajan teräspankkojen 100%:sesti hallitsemilla pankkomarkkinoilla. Materiaalinsa ohella outoutta toi laukaistavien pankkojen käyttäjille Alukarikkojen tolpat, jotka olivat kiinteästi pultattuja pankkorungon päitten holkkeihin.
- Pankko keveni 160 kilosta 90 kiloon. 

Alukarikoitten kolmas , ja rahan ohella terveellisin mukanaan tuoma pankkomaailman muutos oli käyttöturvallisuus.

terminator.fi - Kuva-albumi

Alukarikka olivat paankkomaailman ensimmäinen pankkomalli, joka teki tolppien- ja  karhuketjujen irroittelun täysin tarpeettomiksi. Samalla poistui tarpeettomana vaarallinen , ja tarprrttomaksi tullut kuorman päälle kiipeily . sekä etuseinien tikasrakenteet.

Rautatiemiehetkin olivat pankkojensa ohella samojen ongelmien edessä, mutta ongelmat ratkaistiin teräksellä.



Raakapuuvaunuissakin oli käytössö monen eri tyypin laukaistavia teräspankkoja. Kun olin alumiinipankot tuonut autoihin, halusivat ratamiehet semmoiset myös junavaunuihin - mutta toisin kävi. Junavaunupankoiksi tehtiin täysin kiinteätolppaiset ultralujasta teräksestä  ja tolpiltaan kiinteiksi hitsatut "rautatiepankot" . - Samalla syntyi ensikosketus "Terminatortekniikkaan" pankkojen materiaalien, muotokielen ja 100% liukuestepintojen kautta , sekä teräspankkojen kevennysmahdollisuuksiin. 

Suomen Metsäteollisuus puuttui peliimme vaatien laukaistavien pankkojen "selän pesua".  Pankkoturvallisuuden parantaminen oli kehitysryhmällä ensisijainen vaade.

Laukaistavat pankot, ja niitten karhuketjutoiminnot olivat vieneet "miestä monta". Vakavia tapaturmia tuli niputuksissa ja ketjukiristyksissä lähes päivittäin. Lähdimme tuohon pakkotyöhön, ja onnistuimme siinä lopulta vähintäänkin erittäin hyvin. Onnistuimme tekemään Exten pankkomaallistolle "täystyrmäyksen" , ja pudottamaan tuolloin huippusuositun Exte 54-2 pankkomalliston markkinaosuuden 80 prosentista alle 10 prosenttiin - tämä ajamalla kaksilla rattailla, jotka olivat Alukarikka ja laukaistavien pankkojen täydellinen "turvaluokitusmuutos". - Pankkorakenne keveni 20 prosentilla ja sen käsiteltävä tolppa 30 prosentilla.

Pakkotyö ei ole koskaan lopullista , eikä se ollut meillekkään. Laukaistavien pankkojen selänpesutyö toi meille "kiinteäpankkomiehille" uusia ystäviä ja rankasti ammattitaitoa.

Nipun siirto veteen - Uitto-opas


Laukaistavissa pankkomalleissa kehitettiin pankkojen ohella kuormansidontaa , laukaisutekniikkaa ja pankkojen sekä laukaistavan tolpan keveyttä. Nämä kaikki muutokset veivät pankkojen käyttäjäystävällisyyttä kohti kertaluokkia turvallisempaa kenttätyöskentelyä. - Samalla saimme kehityskylvyn vaihtoehtomateriaalien mahdollisuuksista  puutavarayhdistelmien varustetekniikasta. Pakkotyö oli silmienavaus "tuolloiseen "alumiinisokeuteemme".

Terminatortekniikka on saanut "kehitysapua" yli kolmenkymmenen kehittämäni pankkomallin kautta. Yksi parhaista on ollut nykytekniikan edelläkävija rautatievaunupankko 1980- luvulta.

Tautatievaunupankko lähti keventämisestä ja kuormansidonnan ja lastauksen  tapaturmavaaran minimoinnista. Pankkorakenteen paino onnistuttiin saamaan alumiinirakenteisten pankkopainojen. Samalla kehitettiin todetun vaarallisen kuorman nippusidonnan ominaisuuksia kahtaalta- liukuestepinnoin ja sidosmäärää minimoimalla.

Rautatiepankossa kehittyi myöskin nippukoko ja pankkojen kiinteät asemapaikat. 

2424_1_dsc0404_kalustokuvasto_1


Rautatiepankkojen lastauspinta-ala maksimoitiin "tunnelisäännön" asettamien mittarajojen mukaisesti maksimikokoonsa. Lisäksi pankkorungon korkeus minimoitiin purkukonevaatimusten alarajalle sekä tolppamuoto ja mitat optimoitiin opastistaulujen ja ohjauslaitteitten rajoitusten sallimien mittojen mukaisesti. - Nippukoko kehitettiin puutavarayhdistelmän kuormakoon mukaisesti, periaatteella " paukku ja pupu".

Rautatiepankkojen turvallisuuskehitys toi oheistuotteena pankkojen käytön vaivattomuuden.

Kuva-albumi | ammattilehti.fi


Tuon aikakauden pankkokäsittely oli totuttua ja jokatuntista. Pankkojen tolppien nosteluun oli totuttu, karhuketjukiipeilyt ja kuormanpäällä hyppelyt olivat osa jokapäiväistä työskentelyä tapaturma-alttiuksineen. Yksi suuri uudistus oli pankkojen siirtelyn tarpeettomaksi tekeminen. - Siinäkin onnistuttiin , mutta vasta vuosikymmenten työn kautta.

Entinen mahdoton muuttuu nykypäivän normaaliksi ja asennuspaikkanormiksi..



Pankkojen siirtelyyn oli totuttu sekä metsäkoneissa, autoissa, että myöskin junavaunuissa. Siirtelyä aiheuttivat oletus purkukenekourien mittavaatimuksista, mutta ennen kaikkea se, että pankot oli siittetty , tai tyhjänäajon aikana siirtyneen väärään paikkaa. - Ratkaisuksi kehittui purkukonetietoisuuden mukaan "lukitut" junavaunupankkojen paikat.

Jos se toimii yhdessä paikassa, niin miksei myös toisessa ja kolmannessa.

Metsäkoneet | ammattilehti.fi


Kun kerran raakapuuvaunujen pankkojako toimii ylikiireisessä junapurussa, ja kaikilla purkukoneilla , niin miksi se sama pankkojako ei toimisi metsäkoneissa ja raakapuuyhdistelmissä samalla tavalla, samalla katkontamitoituksella ,sekä täysin samoille purkukoneille tarjottuna.

Pankkosiirtelysouvvi on tulevaisuuden historiaa ,- myös autokalustossa. "Kehitys kehittyy".



Kehitimme pikakiinnikkeitä outojen yhdistelmäpankkojen siirtelyn apuvälineiksi. Pikakiinnitykset tuli myös junapankkojen varusteiksi, mutta siirtelyn äärettömän hankala toimintamalli hankaline junan ja vaunuletkojen kiertoineen vaati uusiutumista, ja laiskuus voitti lopulta, mutta aluksi vasta junavaunupankoissa. Nyt sama helppous on siirrettävissä myöskin metsäkoneitten jälkeen , jopa puutavara-autoihin ja perävaunuihin. - Tämänkin "kyisen pellon" tulemme kyntämään , jo tällä  vuosikymmenellä 2020, yhdessä raakapuunkuljetusalan ammattilaisten kanssa.

terminator.fi - Kuva-albumi

Heikki Jokela 050 4129 025

Raakapuunkuljetuksen kehitystyötä
         vuodesta 1976
- Alukarikoista Terminatoreihin-
06.03.2024 3.00Kuorman varmistaminen.
06.03.2024 0.07Kaksi kovaa tuovat lisätuloja, ja toinen ja kolmas turvallisuutta.
05.03.2024 18.00Terminatorien ja TimberMaxxien turvallisuus on aivan omassa luokassaan.
05.03.2024 17.00Suomen markkinoilla olevien pankkojen painoerot ovat minimaalisen pieniä.
05.03.2024 15.00TimberRoad siirtoauton perusmalli on vielä vailla ratkaisua!!??!!
05.03.2024 14.00Muovittomat raakapuun korjuu-, ja kuljetusketjut ovat jo pitkällä vuoden 2024 alkupuoliskolla.
05.03.2024 13.00Muovin lähtölaskenta on alkanut - ja kuljetusalalla Suomessa nyt esimerkillisesti metsäsektorilla.
05.03.2024 12.00TimberRoad yhdistelmäpaketin syöttöauton akslityyppi on nyt valittu.
05.03.2024 11.003 - Maksimaaliset nippusidontaominaisuudet: - "Terminatorien ja TimberMaxxien nippusidonnan turvallisuus on aivan omassa luokassaan"???
05.03.2024 9.002. - Puutavaranipun sidonta koostuu kitkapinnoista ja sidontavoimista sekä nipun ladonnasta.
05.03.2024 8.10Tilaa nyt Evolution "sinkkipankot" kevään 2024 erikoishintaan!!!
05.03.2024 7.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
05.03.2024 3.00Maksimaalinen kuormatilakoko : - Tuottavin tavoiteltava kuormatilakoko 120-130 m3!!!
05.03.2024 0.07Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
04.03.2024 17.00Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 13.00Triplakiinnikkeen 3 "olomuotoa".
04.03.2024 11.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien erinomaiset kiinnikejärjestelmät.
04.03.2024 9.00Terminator - ja TimberMaxx tekniikkaa : Alumiinikitkalevyt.
04.03.2024 7.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
04.03.2024 3.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
04.03.2024 0.07Uiton Matti Laihialta se oli maailman ensimmäinen Alukarikkamies 70-luvun puolivälissä.
03.03.2024 17.00Kauhavan puukko on "kaksineuvpoonen" - Terminator, ja TimberMaxx kolme !!!
03.03.2024 15.00SKALin keskeiset esitykset hallitukselle
03.03.2024 13.001.+ 2.+3 + loiskuorma- yhteensä jopa 10.000kg.
03.03.2024 12.00Kuormakoko, ja kuorman sidonta ovat alumiinipankkojen sudenkuopat.
03.03.2024 11.003. Perävaunu varusteineen.
03.03.2024 10.10Tehokkaita, turvallisia, ja tuottavia ratkaisuja löytyy vain meiltä "teräsmiehiltä".......
03.03.2024 9.00Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
03.03.2024 7.002. Puutavaranosturi varusteineen.
03.03.2024 3.00Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
03.03.2024 0.071. Vetoauto hydraulinosturivarusteilla.
02.03.2024 17.00Syöttöauto yhdistelmien omapainoissa on järkyttävänkin suuria painoeroja.
02.03.2024 15.00Ultralujista ja säänkestävistä teräksistä tehdään kevyimmät, kestävimmät ja tilavimmat puutavarapankot.
02.03.2024 13.00Junavaunupankot ovat jo nykymuodossaan kuumasinkitystasolla.
02.03.2024 11.00Terminator on osoittautunut yhdeksi kaikkien aikojen kestävimmistä pankoista, -mutta missä piilee XXL-keston salaisuus?
02.03.2024 9.00Terminator ja TimberMaxx - ruosteenesto .
02.03.2024 7.00Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
02.03.2024 3.00Miksi teemme nyt TimberMaxx-Evo irtotolppaisen pankkomalliston???
02.03.2024 0.07Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
02.03.2024Mitkä ovat painoerojen ääripäät: - 1. Vetoauto hydraulinosturivarusteilla.
02.03.2024KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 18.00Kuumasinkitys prosessi.
01.03.2024 17.10Sinkki.
01.03.2024 15.00Teollisuuden tuottajahinnat laskivat vuoden 2024 tammikuussa 5,4 % vuoden takaisesta
01.03.2024 13.00Apurunkokorkeuksissa on vieläkin suuriakin eroja.
01.03.2024 13.00Innovatiivinen sähköhydrauliikan opetusvaunu
01.03.2024 11.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
01.03.2024 10.00Paluu tulevaisuuteen: - " TimberMaxx 2 . autovarustepaketti ja Evolution pankkomallistot "
01.03.2024 9.00Matekon Seinäjoen toimipisteessä tapahtuu - uutta voimaa myyntiin ja Konepäivät tulossa!
01.03.2024 7.00Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
01.03.2024 5.00Mitä on XXL pankkoetu rahassa , - ja käytön turvallisuudessa???
01.03.2024 3.00Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
01.03.2024 0.07Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 17.00Olisiko viisasta ajattaa tyyliin mies ja hevonen ???
29.02.2024 15.00Muovipinnoitteitten määrä Suomen raakapuuvaunuissa on luokkaa 100.000kg.
29.02.2024 13.00Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
29.02.2024 12.00Mielestäni teippien liimaus uusiin pankkoihin on valmistajien täydellistä vastuuttomuutta.
29.02.2024 11.00MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
29.02.2024 9.00Karkeasti jopa 200- tonnia muovipinnoitetta raakapuuketjussa !!!??? !!!
29.02.2024 7.00Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
29.02.2024 3.00Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
29.02.2024 0.07Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
28.02.2024 18.00Miksi Ruotsissa ei autojen pankkopaikkoja siirrellä
28.02.2024 15.00Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
28.02.2024 13.00Onko puutavarayhdistelmän pankkojen siirtely turhaa "ammattiosaamista"???
28.02.2024 11.00Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
28.02.2024 7.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
28.02.2024 5.00Onko "junapankkojako" ainut oikea???
28.02.2024 3.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
28.02.2024 0.07Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
27.02.2024 17.05Onko tosiaan ikiliikkuja keksitty- , ja onko se raakapuun junakuljetus???
27.02.2024 17.00Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
27.02.2024 15.00Artikkeli vuodelta 2011 : - "Kuljetusten päästöjä vähennetään"
27.02.2024 13.00Kuumasinkitys suojaa teräksen.
27.02.2024 11.00Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
27.02.2024 9.00Kuormaimellinen puutavarayhdistelmä.
27.02.2024 7.00Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen
27.02.2024 3.00Uitto on ympäristöystävällinen puun kuljetusmuoto
27.02.2024 0.07Lämmöksi Oy: Lämpöä metsästä kokonaispalveluna
26.02.2024 18.00Mikä on rautatiekuljetustaksa vrt. autokuljetus reaalilaskennalla???
26.02.2024 17.00Terminator ja TimberMaxx kiinnikepaketteihin tehdyt tuottavuus, ja turvallisuusmuutokseyt.
26.02.2024 15.00Kolisemattomuus on triplavaimentimillisten pankkokiinnikkeitten yksinoikeus.
26.02.2024 11.00TimberMaxx ja Terminator-tekniikkaa :-."100% ultralujaa terästä".
26.02.2024 9.00Terminator-tekniikkaa; - "100% muoviton metallipinnoitus"
26.02.2024 3.002.Terminator tekniikkaa : - Alumiinikitkalevyt ovat kuormatta liikuteltavissa ja kiinteäasenteisissa pankoissa
26.02.2024 0.071.Terminator tekniikkaa . : - Triplavaimentimet ovat kaikissa pankkojemme kiinnikkeissä
25.02.2024 17.00Korotettujen "junapainojen" testit tehtiin nekin vailla yhdenvertaisuusperiaatetta. XXhj/Vr
25.02.2024 15.00Metsäkoneilla riittää töitä - kalusto siirtyy tyylikkäästi
25.02.2024 12.00Onko tasavertaisuusperiaate mukana rautatiekuljetuksien kuljetustaksoissa = taksavertailuissa. XXhj/Vr
25.02.2024 11.00Mikä on tuottavin ja käytännöllisin puutavarayhdistelmän varustepaketti ???
25.02.2024 9.00Tiesitö että: Terminatorimiehet ajavat maailman ekologisimmilla ja liikenneturvallisimmilla raakapuupankoilla.
25.02.2024 7.00Olemme valmistautuneen metallisten 100%:sten muovivapaitten pinnoitteitten tuotantoon esimerkillisen kovatasoisesti, jopa koko maailman mittakaavassa.
25.02.2024 3.00Puutavarapankko
25.02.2024 0.07Maailman ensimmäinen 100%.:sesti muoviton pankkomallisto syntyi 2000-luvun alkuvuosina.
24.02.2024 18.00Materiaalivalinta - teräksissä ja teräksissä on suuria eroja.
24.02.2024 17.00Muoviton pintakäsittely on puutavarapankkojen yksi tärkeimmistä ominaisuuksista.
24.02.2024 15.00Viides kulma suuntaa puhdasta ilmaa kuormatilan "akanvirtaan"... XXL: 11/30.
24.02.2024 13.00Tavaraa määränpäähän kuljetettaessa tulisi välttää takaisinpäin kuljetusta. XXhj/Vr
24.02.2024 11.00Teräksen kilpailukyvyn tuottavuudessa tekee myötöraja, kinnomoduli ja uusden tekniikan levynkäsittelytuotanto.
24.02.2024 9.00Tolppamitoitus ja muotoilu vaatii tietoa ja taitoa.

Näytä lisää »