Puutavarapankkojen tolppakorkeudet edelleen kasvussa.
23.08.2020 9.22
Suomalaisten puutavarayhdistelmien tolppamitat ovat edelleen selvässä kasvusuunnassa. Tolppamittoja rajoittaa yhdistelmille sallittu kokonaiskorkeus 4.4m ja alustojen runkokorkeudet sekä joissakin nopeasti harvenevissa tapauksissa kulkukorkeudet = alitukset , sekä tallien ovikorkeudet.
Tolppamitat olivat vielä 2000 luvun alussakin voittopuolisesti alle kolmen mertin.
Suomalaisten raakapuuyhdistelmien tolppamittojen kasvun 2000 luvulla on mahdollistanut kokonaiskorkeuksien kasvu 20 sentillä , 4.40 metriin , sekä ajoneuvojen runkokorkeuksien madaltaminen monasti myöskin 20 sentillä. - Tämä muutos on tuonut parhaissa tapauksissa kuormakorkeuslisää , jopa 30 cm- 40 cm.
Nippukokojen kasvu on tullut tarpeeseen.
Raakapuuyhdistelmille hyväksytty 20 sentin korkeuslisä on tullut tietoisesti tarpeeseen. Se on osaltaan vastannut kuormatilan kasvutarvetta, jonka 16 tonnin kokonaispainolisäys toi mukanaan. - Tuo 16 tonnin kokonaispainokorotus toi mukanaan noin 14 tonnin lisätilatarpeen ylös, sivuille ja alaspäin. Muutos kantavuuteen kasvatti kuormatilan kokotarvetta samanaikaisesti 20m3-30m3 (kehyskuutiolla).
Kuormakorkeuslisä 20 cm tuo tarpeesta vain osan.
Kuormakorkeuden kasvattaminen 20 sentillä helpotti tilavuustarpeen kasvattamista noin kolmanneksella. Seuraava kolmannes on saatavissa runkokorkeuksien 20 sentin madalluksista ja edullisin, mutta tärkein kasvulisä löytyy kuormatilojen sisämittoja kasvattamalla.
|