TR- yhdistelmäparin kehitystyö aloitettiin yhdistelmien muutostyöllä.
25.09.2022 18.00
TimberRoad yhdistelmien perävaunut saavat uutta aerodynaamista muotoilua ja enempi pahimpaan paikkaan - vaunujen peräpään muotoiluun. Perävaunun umpiperä nostaa maasta pölyä, hiekkaa,lunta ja vettä alustarakeneisiin, ja jopa kuorman päällekkin. - Visäksi liikennevirran näkyvuyys heikkenee monissa huonoissa keliolosuhteissa jopa hyvinkin vaaralliselle tasolle.
.
Puutavaravaunujen peräpäitten muotoilu on "ruotsalaistunut" pitkine mainosroiskeläppineen , kanttisine puskureineen ja "nykymuodinmukaisine" valoseinineen. - Roiskeläpät ovat pakollisia vain takimmaisilla akseleilla ja ne ovat totuudessa kalliita käyttää, sekä enempi turvattomia liikenteessä.
Teimme vuonna 1991 , kolmekymmentäyksi vuotta sitten , maailman ehdottomasti aerodynaamisimman puutavarayhdistelmän. Se oli erinomainen, mutta rankasti ennenaikainen. Nyt poissaolomme vuosina vaunut ovat kehittyneet enempi ruotsalaisten pyrypeltiperien tahtiin, kalliiiiseen ja liikenneturvallisuuttakin selvästi huonontavaan suuntaan.
Ilmavastusvoimien ja loiskuorman kasvattaminen on väärä suunta. Se on käyttäjälleen kallista , mutta vieläkin pääosin liian vaikeaa hahmottaa. Liikenneturvallisuutta heikentävä suunta sensijaan jatkuu,ja se näkyy kasvavan loiskuorman osalta huomiovalorykelmää peittävänä kerroksena kesin ja talvin. Peräpään lika, ja lumikerrokset automiehet puhdistavat useita kertoja joka kuorman aikana. Siitä huolimatta peräpään peittyvät näkymättömiksi jo muutamien ajokilometrien aikana.
Näkymättömyys kasvaa entisestään pitkien lokasuojien ja huonon aerodynamiikan vaikutuksesta , ja se kasvaa vaaralliseksi kaikelle kanssaliikenteelle, niin edestä, kuin takaatulevkille. - Tämän virheen tulemme osaltamme korjaamaan , ja ensitilassa, käyttäjien talouden ja liikenneturvallisuuden eduksi.
Heikki Jokela 050 4129 024 TimberRoad
|