"Tukkipankkotällissä" on haittoja, mutta on siinä etujakin.
06.10.2020 14.25
Pohjoismaisista puutavarayhdistelmistä alkaa kolmasosa olla 2+4 pankkoisia ns. tukkipankkotällisiä. - Miksi näitten osuus on voimakkaassa kasvussa, kun se tuo monen mielestä vain hankaluuksia ???
Tukkipankkotällejä käytetään alueilla, missä puun katkontamitat on rankaa ja tukkia . Ruotsissa 2+4 pankkoiset yhdistelmät ovat jo vallitsevassa asemassa ja Norjassa niitten osuus kasvaa nopeasti - Suomessa sensijaan ollaan vasta alkusoitoissa.
Suomen 2+4 pankkoisten käyttöön on selkeitä puun katkonnasta johtuvia rajoitteita. Meidän tukkipankkotällisten autojen käyttömäärät ovat kasvaneet nopeimmin Ruotsiin ajavissa LänsiLapin autokannoissa.- Muualla suomessa on vain harvakseltaan tukkipankkotällisten käyttäjiä.
Tukkipankkotällisten käyttöä rajoittaa kolmosen mukana olo raakapuuhankinnoissa, sekä kuitupuun lyhyet mitat ja lyhyt tukki koetaan jarruttaviksi tekijöiksi. Puoltavana houkutteena on n. 6000€ säästöt pankkojen hankintahinnassa, sekä arviolta n. 12.000 €:n vuotuinen lisätulo.
Tukkipankkotälli on myös liikenneturvallisuutta. Pankkojen määrän pienennys 12 kpl:sta kuuteen puolittaa pankkojen ilmavastusvoimat = kuorma kasvaa 500 kilolla ja liikenneturvallisuus paranee ,sekä päästöt ja polttoainekulut minimoituvat.