Kuljeta vain kannattavat kilometrit Diffo Profit -ohjelmiston avulla

04.10.2021 7.18

diffo2.jpg

Oululainen Diffo Solutions Oy on kehittänyt kuljetusyrityksille Diffo Profit -ohjelmiston, mikä kertoo selkein numeroin kuljetusten kustannusrakenteen ja kannattavuuden. Parhaillaan Diffo Profit -ohjelmiston sisältöä jalostetaan metsä- ja maarakennuskoneurakoinnin tarpeisiin. 

(kuva: Diffo Profit -ohjelmiston yleisnäkymä näyttää kootusti kaluston käyttöasteen, kulut ja tuoton. Tieto ajoreittien kannattavuudesta on tarjolla reaaliaikaisesti.)

Erityisesti kuljetusyrityksille tarkoitettu Diffo Profit -ohjelmisto rakentuu kolmesta eri moduulista: investointilaskuri, keikkalaskuri ja tehtävien kannattavuus seuranta. Kiho Oy:n kanssa käynnistetyn yhteistyön myötä auton tai reitin kannattavuuden seurata luonnistuu jopa reaaliajassa.

Diffo Solutions Oy:n yrittäjä Timo Pernu sanoo ohjelmiston syntyneen käytännön tarpeesta ja tavoitteesta nostaa pienyrittäjien toiminnan kannattavuutta: 

- Valitettavan useassa kuljetusyrityksessä ei ole selkeää kuvaa mistä eri kustannukset muodostuvat tai jakautuvat. Profitin avulla lasket kustannuksesi ajetulle tunnille ja kilometrille. Kombinaatiokustannuksen avulla voit laskea kuinka kannattavia olemassa olevat reittisi ovat.

Pernun mukaan Diffo Profitia käyttämällä on helppo tunnistaa mitkä osa-alueet toiminnassa nielevät eniten rahaa ajoneuvon kustannuksista: - Näet selkeästi mikä on palkkojen, vakuutusten ja huoltojen osuus kokonaiskustannuksestasi yksikköä tai keikkaa ja vuotta kohden.

Apua kaluston investointipäätöksiin

Investoinlaskurin avulla yrittäjä voi simuloida etukäteen uuden ajoneuvon kustannusrakennetta ja kannattavinta hankintatapaa. 

- Ohjelman avuin yrittäjä voi esimerkiksi vertailla uutta autoa tai yksikköä jo olemassa olevaan kalustoon. Kustannusrakenteen vertailun lisäksi ohjelmaa voidaan käyttää myös eri rahoitusvaihtoehtojen vertailuun. Ohjelman antaman laskelman avulla on helppo analysoida millä tavoin investointi mahdollisesti vaikuttaisi nykyisten reittien kannattavuuteen, Pernu Summaa.

diffo1.jpg

(kuva: Kestävään ja kustannustehokkaaseen Iveco kuljetuskalustoon erikoistunut Hämeen Rahtipalvelu Oy:n terminaali sijaitsee Janakkalassa entisissä TVH:n tiloissa.)

Asiakkaat tyytyväisiä

Jotta Diffo Profitin tarjoamien etujen esittely ei jää vain kauppiaan puheeksi haastattelimme toimitusjohtaja Timo Pernua asiakasyritys Hämeen Rahtipalvelu Oy:n toimipaikassa Hämeenlinnan kupeessa Janakkalassa. Vuodesta 1997  toimineella perheyrityksellä on lähes 50 vuoden kokemus kuljetusalalta, sen eri suoritealoilta.

- Toiminta-ajatuksemme on toteuttaa asiakkaillemme rahtikuljetukset turvallisesti ja kustannustehokkaasti, ympäristö sekä asiakkaamme arvot huomioiden. Jopa keikkakohtaisen ku- lurakenteen ja kannattavuuden osoittavan Diffo Profitin ohjelmiston myötä olemme saaneet hyviä tuloksia niin kustannusten seurannan kuin kannattavuuden kohentumisen saralla, toteaa yrittäjä Pasi Koskinen ja jatkaa: lisäksi ohjelma on hyvä apu ja työkalu neuvottelutilanteessa, sillä se kertoo heti miten pienimmätkin muutokset tulevat vaikuttamaan kilometrituottoon ja vuosikustannuksiin. Samalla se näyttää millä tavoin auton käyttöasteen muutokset vaikuttavat kustannustasoon.

Hämeen Rahtipalvelu Oy:n ajojärjestelijä Turo Kurtin mukaan ohjelman käyttö on vaivatonta ja sen saloihin pääsee helposti sisälle. 

- Ohjelman avuin näemme heti ajotehtävästä syntyvät kustannukset ja sitä kautta mitä siitä jää taloon, jos yleensä jää. Ja jos ei jää, niin keikkaa ei kannata ottaa. 

Yrittäjä Pasi Koskinen sanoo Diffo Profit -ohjelmiston tukevan oivallisesti kustannustehokkaalla Iveco-kalustolla operoivan Hämeen Rahtipalvelu Oy:n kasvustrategiaa: 

- Ivecot ovat osoittautuneet meidän käytössämme kustannustehokkaiksi, eli hinta-laatu -suhde on kohdallaan. Diffon avulla näemme esimerkiksi miten auton hankintahinta vaikuttaa kaluston kokonaiskustannuksiin.

diffo3.jpg

(kuva: Hämeen Rahtipalvelu Oy:n yrittäjä Pasi Koskinen (vas.) ja ajojärjestelijä Turo Kurtti ovat varsin tyytyväisiä Timo Pernun (oik.) johtaman Diffo Solutions Oy:n Diffo Profit -ohjelmistoon.)

Kenelle?

Minkälaiselle tai kokoiselle kuljetusyritykselle Diffo Profit sitten sopii parhaiten? 

- Keskimääräinen asiakkaamme on kooltaan 10-40 auton kuljetusliike tai koneliike. Mitä enemmän yrityksellä on asiakkaita tai asiakkuuksia sitä paremmin pystymme mittaamaan työtehtävien kannattavuuksia ja autojen kannattavuutta, sanoo Diffo Solutionsin Timo Pernu.

Ohjelmistoa kehitetään jatkuvasti ja asiakaskunnassa on tätä nykyä myös puutavara-autoilijoita ja koneurakoitsijoita. 

- Puupuolella haasteena ovat eri toimijoiden omien järjestelmien yhteensovittaminen. Työtä tehdään tällä saralla jatkuvasti ja kehitys on menossa parempaan suuntaan. Toivon lämpimästi kaikkien puutavarapuolen kuljetusliikkeiden ja koneyrittäjien ottavan meihin yhteyttä asian tiimoilta. 

Kustannustasot haltuun

Kuljetusyrittäjä Pasi Koskisen viesti alalle haluaville ja uusille yrittäjille on selkeä: 

- Uusien yrittäjien pitäisi ilman muuta ensin ottaa tällainen järjestelmä käyttöön. Sieltä näkisi heti kustannustason, jotta voi laskea mitä keikasta pitää saada, niin että se jättää jotain myös auton omistajalle.     

04.04.2024 7.00Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
04.04.2024 0.07Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 17.00Kuumasinkki on teräspinnoitteista 100%:sesti muoviton.
03.04.2024 15.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
03.04.2024 13.00Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
03.04.2024 11.00Nuorten metsien hoito lisää energiapuun saatavuutta - metsänomistajat avainroolissa
03.04.2024 10.00Energiapuun korjuumäärät ja kannattavuudet voimakkaassa kasvussa.
03.04.2024 9.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
03.04.2024 9.00SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
03.04.2024 3.00Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
03.04.2024 0.07XXL pankkojemme ominaisuudet ovat erinomaisia myös energiapuusavotoillekkin.
02.04.2024 18.45Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
02.04.2024 17.0022-metrisen käyttöä puolustaa käytännön tosiasiat ja raha.
02.04.2024 15.00Terminatoreitten tolpissa on "kaksineuvoonen" aeromuotoilu + kolmantena liikenneturvallisuus.
02.04.2024 13.00Onko 22 m raakapuun kuljetuksien järkeväksi perusmitaksi.
02.04.2024 12.00Mitkä seikat puoltavar 22 metristä raakapuuyhdistelmää???
02.04.2024 11.00Artikkelimme vuodelta 2022: - Kotimaista Sisua Hakevuoren puunajoon
02.04.2024 10.00Artikkeli vuodelta 2010.........
02.04.2024 9.00Energiapuu
02.04.2024 7.00NSK kehittää yhteistyössä pitkälti räätälöitävää robottikättä
02.04.2024 3.00Terminatorit, ja TimberMaxxit ovat erinomaiset pankot myös energiapuusavotoille.
02.04.2024 0.07Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 18.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostavat metsäkoneurakointia
01.04.2024 17.00Puutavaran ajo on taitolaji, mutta myöskin vahvasti välinelaji.
01.04.2024 15.00Hydoring hakee kesätyöntekijöitä - kannattaa laittaa hakemus sisään...
01.04.2024 13.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2024 helmikuussa 11,4 % vuodentakaisesta
01.04.2024 11.00Koska Eurooppa aloittaa kuorma-autokuljetusten hyödyntämisen täysteholla???
01.04.2024 9.00Sandvik esittelee 800i-sarjan kartiomurskaimet uusilla automaatio-ominaisuuksilla
01.04.2024 7.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien kehityskaari alkoi keväällä 1976, yli 47 vuotta , ja 35 pankkomallia sitten.
01.04.2024 6.48Terminator XXL 5 testipankot toimitettiin Uuraiselle ja Jämsään.
01.04.2024 3.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
01.04.2024 0.07Alumiinipintojen ja jauhemaalipintojen teippauksissakin on iso vaikeusaste-ero.
31.03.2024 17.00Edistystäkin on kuitenkin jo osaltaan tapahtunut.
31.03.2024 16.00Muovi on myrkkyä Metsäteollisuudessa: -Terminatoreista poistettiin muovit.
31.03.2024 14.00Muovi on myrkkyä sellunkeitossa.
31.03.2024 13.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
31.03.2024 12.00Pankkoteipit ovat tuhoisia,turhia ja turvattomiakin.
31.03.2024 11.00Metsäteollisuuden historiaa: - Terva oli ensimmäinen metsästä saatu menestystuote.
31.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmän ylimääräinen rakentaminen/ varustelu enää lainkaan järissään???
31.03.2024 9.00Eroon muovista?
31.03.2024 7.00Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
31.03.2024 4.00Valtioneuvoston varauksellinen suhtautuminen komission esitykseen EU:n pakkaus- ja pakkausjäteasetukseksi on erittäin tärkeää - Kuitupohjaisten pakkausten tulevaisuus on turvattava
31.03.2024 0.07Ajokoneissa muovimaalia kuormatiloissa, mutta ei sentään teipin teippiä.
30.03.2024 18.00Nosturikourat ovat mitä ilmeisimmin kuumasinkittävissä,- ja lopulta melko helpostikkin.
30.03.2024 17.00Kaatopäät asettavat muovittomuus savotassa toivottua haastetta.
30.03.2024 15.00Kaatopäästä nosturikouraan.
30.03.2024 13.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
30.03.2024 11.00Suomi on pisimmällä ultralujien terästen sinkitystekniikassa - Saksa lujien.
30.03.2024 9.00Muovittomuus on jo kaikkien Suomen pankkovalmistajien pikku osissa , ja Ruotsissakin pulteissa.
30.03.2024 7.00Sinkitys on metallin päällystämistä korroosiolta suojaavalla sinkkikerroksella
30.03.2024 3.00Kaatopää, ja sen vetorullat ovat seuraava sinkityskohteemme.
30.03.2024 0.07Kuumasinkitys on kullanarvoinen pinnoite vihreän kullan korjuuketjulle.
29.03.2024 23.23KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 18.00Meillä on nyt 100%:nen valmius 100%:seen muovittomuuteen.
29.03.2024 17.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
29.03.2024 13.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
29.03.2024 11.00Pankkokorkeudet vaihtelevat pääosin välillä 3.10- 3.30.
29.03.2024 9.00Pankkorunkokorkeus on sekin oma ongelmansa.
29.03.2024 7.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
29.03.2024 3.00Pankkokiinnikkeitten korkeuksissa on niissäkin suuria eroja.
29.03.2024 0.07Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
29.03.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
28.03.2024 18.00Puutavara-autojen apurunkoprofiileissa suuria eroja.
28.03.2024 17.00Miksi alumiini on edelleen pankkojen raaka-aine???
28.03.2024 15.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
28.03.2024 13.00Puutavara-auton apurunkopaketit vaativat ammattitaitoa ja vastuullisuutta.
28.03.2024 7.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
28.03.2024 3.00Alumiini materiaalina
28.03.2024 0.07Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
27.03.2024 17.00Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
27.03.2024 15.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
27.03.2024 13.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
27.03.2024 11.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
27.03.2024 9.00Puutavarapankko
27.03.2024 7.00Mikä muutti raakapuun junakuljetukset kannattavaksi???
27.03.2024 3.00Alumiinipankkojen teko kannattavaa, mutta niitten käyttö on pitkässä juoksussa taattu katastrofi.
27.03.2024 0.07Onko auton pankkojen siirtely turhaa työtä, ja siis turhaa ajan hukkaa????
27.03.2024Alumiini
26.03.2024 18.00Junapankkojako toimii lastauksissa ja puruissa siirtelemättä- kaikilla tehtailla ja niitten kaikilla purkukoneilla.
26.03.2024 17.00100%:set liukuestepinnat vähensivät nippusiteitten tarpeen liki nollaan.
26.03.2024 15.00.TerminatorTekniikkaa: -"Paukku ja Pupu"-.
26.03.2024 13.00Onko Suomen junavaunujen pankkomallit yksi osaselitys Sp-vaunuilla junakuljetusten kilpailukyvyn säilymiseen.
26.03.2024 11.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
26.03.2024 10.00Kehitin 70-luvulla kevyen alumiinipankon, ja 90 luvulla vieläkin kevyemmän teräksisen "reikäpankon"
26.03.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
26.03.2024 7.00Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
26.03.2024 3.00Junavaunupankoissa pankkojen siirtely todettiin hankalaksi, ja turhaksi.
26.03.2024 0.07Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
25.03.2024 17.00Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 15.00Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 13.00TimberRoad paketilla selvä lastausetu,
25.03.2024 11.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
25.03.2024 9.00Nosturimalleista on kymmeniä eri mielipiteitä - puut, ja ajot ovat liki samoja.
25.03.2024 7.00Muovipinnoitettujen Terminator XXL pankkomallien varaston tyhjennysmyynti .
25.03.2024 3.00Terminator XXL aero 6 on kevyt peruspankko maanteittemme 12 pankkoiseen perusjuhtaan.
25.03.2024 0.07TÄSSÄ ON AJANTASAINEN, liki 300 Terminatorin valmisvaraston mitat ja pankkomäärät, sekä toimitusten pinnoitevaihtoehdot.
24.03.2024 17.0076-tonnisten painot kuormaajalla - omapainoissa järkyttävänkin suuria eroja!!!
24.03.2024 16.00Volvo Trucksin uudet kuorma-autot ja ominaisuudet ? kaikki tarvittava tieto
24.03.2024 15.00Mikä on 76-tonnisen puutavarayhdistelmän järkevä omapaino???
24.03.2024 13.00Pankkorunkojen ja kiinnikkeitten korkeuserojen merkitys suuri.

Näytä lisää »