Pankkojen irtotolppaisuus perustuu vankasti pankon historiaan.
02.01.2023 9.00
Raakapuun maantiekuljetusten irtotolppaisten pankkomallien historiaa alkaa vahvasti Ruotsista, missä pankkomallien kehitys jatkui vahvasti ja irtotolppaisuus on markkinajohtajana siellä vieläkin.
Kaikelle löytyy kuienkin syynsä.
Irtotolppaisuus on pankkotuotannon historiaa puutavara-autoissa aina 90 luvulle saakka , myös Suomessa. Junavaunupankot saivat kinteät 100% liukuesteiset pankkonsa jo 80 luvun alussa, ja rautapyörillä niitten käyttö jatkuu, ja sidontakin on nähty korvatuksi liukuesteillä.
Meille Suomeen kiinteätolppaiset pankkomallit alkoivat tulla käyttöön vasta 90 -luvulla SisuForest pankkomallien myötä Toinen nousubuumi on koettu 2010 , kun Terminatormallisto sai lopullisen muotonsa.- Irtotolppamallisto säilyy kuitenkin edelleen Ruotsalaisten pankkovalmistajien tuotannossa ja markkinoinnissa liki 100%:sesti.
Mutta miksi.
Kiinteätolppainen Terminator-pankkomalli on käyttäjiensä osalta todettu ehdottomasti parhaaksi ja sen turvallisuusajattelu on selvästi edellä muita. Kuitenkin Euroopan suurin pankkovalmistaja ja sen kilpailijat Ruotsissa pitäytyvät edelleen irtotolppamallistoihinas , ja menettävät tasaisesti markkinoitansa.- Syy löytyy sisältäpäin vanhoista tuotantomenetelmistä,suunnittelusta, sekä kuljetuksista. Sitä tuetaan voimakkaasti Suomessa autoliikkeitten rahoitusperustaisella "pakkomyynnillä". XXhj.2.1.32022
|