Kiintotolpan pitkä kehityskaari.
06.11.2022 11.00 Puutavarapankkojen kehitys on ollut verkkaisaa ja sitä on tukenut vanhakantainen ajattelutyyli. - Kehitys kiinteätolppaisiin raakapuun maantiekuljetuspankkoihin on kestänyt Suomessa 50 vuotta, ja muissa pohjoismaissa kehitys on vasta aivan alkutekijöissään.
Junavaunuihin tuli 100%:set kiinteät pankot 100%:lla liukuesteillä 80-luvun alussa. Puutavara-autojen kiinteäpankkoisuus alkoi varsinaisesti vasta 90 luvulla, mutta vielä ilman pitäviä tolppien liukuesteitä. Vasta 2010 luku toi Termiantormalliston, ja niin voimakkaasti, että se saikin ennätysmäärän "perässähiihtäjiä"XXhj.6.11.2022
Ps. Irtotolppaisuus on "muotia" edelleen junavaunukalustoissa Suomea lukuun ottamatta kaikkialla maailmalla.
|