yli-insinööri Olavi H. Koskinen kalvosarjan esimerkkien yhdistelmäpainot sisältävät 3.500 kiloisen peräasennusnosturin painon.
Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee raskaiden ajoneuvojen suurimpien sallittujen mittojen ja massojen tarkistusta. Siihen liittyen ministeriö on julkistanut luonnoksen niistä muutoksista, joka pitäisi tehdä ajoneuvojen käyttöä tiellä koskevaan asetukseen. Tässä kalvosarjassa esitetään puutavara-ajoneuvojen kuormittumista erilaisilla puutavaralajeilla ja tarkastellaan asetuksessa esitettyjen mahdollisuuksien ja vaatimusten täyttymistä.
Tärkeimmät johtopäätökset ovat, että 68 tonnin kokonaismassa saavutetaan varsin hyvin 3-akselisen auton ja 5-akselisen perävaunun tai 4-akselisen auton ja 4-akselisen perävaunun yhdistelmillä (-kun 3.500 kiloinen peräasennusnosturi kulkee mukana.) . 76 tonnin kokonaispaino edellyttää 4-akselisen auton ja 5-akselisen perävaunun käyttöä.
Yhdistelmien pituuksien ei välttämättä tarvitse poiketa suuresti nykyisestä. Käyttöasetukseen jo esitettyjen muutosten lisäksi esiin tulee ennen muuta tarve tarkistaa auton vetäville akseleille sallittuja massoja vastaamaan paremmin akselien luontaista kuormittumista.
Antti Korpilahti.
Oheismateriaali sisältää mm.Metsäteollisuuden puutavaran painotaulukot kuukausittain ja eri vuodenaikoina.
Lisätietoja:
erikoistutkija Antti Korpilahti, Metsäteho Oy
puh. 040 582 1709
antti.korpilahti(at)metsateho.fi
yli-insinööri Olavi H. Koskinen, Liikennevirasto
puh. 020 637 3547
olavi.koskinen(at)liikennevirasto.fi