Tullin rajaliikennetilasto - Itärajan raskas liikenne laski jyrkästi vuonna 2022

24.02.2023 13.00

tulli.png

Saapuvan ja lähtevän kuorma-autoliikenteen määrät laskivat jyrkästi itärajalla EU:n asettamien pakotteiden myötä. Myös sekä saapunut että lähtenyt kuormattu konttiliikenne laski viime vuonna. Tilaston mukaan sekä lähtevä että saapuva henkilö- ja pakettiautoliikenne rajanylityspaikoilla sen sijaan nousi vuonna 2022 edellisvuoteen verrattuna koronapandemian rajoitusten purkamisen myötä. Nousu oli jyrkintä itärajan rajanylityspaikoilla.

Henkilö- ja pakettiautoliikenne rajanylityspaikoilla nousi selvästi vuonna 2022.  Nousu oli jyrkintä itärajan rajanylityspaikoilla. Henkilö- ja pakettiautoliikenne Ruotsin ja Norjan rajoilla ja merirajalla nousi itärajaa hitaammin. Saapuvan ja lähtevän kuorma-autoliikenteen määrät laskivat jyrkästi itärajalla EU:n asettamien pakotteiden myötä, mutta kasvoivat Norjan rajanylityspaikoilla vuonna 2022. Liikennemäärät laskivat vain hieman merirajalla. Ruotsin rajalla saapuvan raskaan liikenteen määrät nousivat, mutta lähtevän liikenteen määrät laskivat hiukan.

Itärajan yli saapunut henkilö- ja pakettiautoliikenne kasvoi määrältään

Saapuneiden henkilö- ja pakettiautojen määrä rajanylityspaikoilla oli hieman alle 4,2 miljoonaa autoa. Määrä nousi 91,9 prosenttia vuodesta 2021. Itärajan yli saapunut henkilö- ja pakettiautoliikenne nousi 206,9 prosenttia 378 tuhanteen autoon. Vuonna 2021 liikenne väheni 65,9 prosenttia vuodesta 2020. Ruotsin rajan yli saapui viime vuonna 2,4 miljoonaa autoa (+95,6 %) ja Norjan rajan yli 399 tuhatta autoa (+137,3 %). Ruotsin rajan yli saapuneen henkilö- ja pakettiautoliikenteen määrä laski 21,0 prosenttia ja Norjan rajan ylittänyt saapunut henkilö- ja pakettiautoliikenne 43,8 prosenttia vuonna 2021. Vuonna 2022 merirajalta saapui 970 tuhatta autoa, nousua 91,9 prosenttia edellisvuodesta. Määrä nousi 0,8 prosenttia vuonna 2021.

Lähteviä henkilö- ja pakettiautoja tilastoitiin rajanylityspaikoilla viime vuonna 4,2 miljoonaa kappaletta. Määrä nousi 94,8 prosenttia vuodesta 2021. Venäjälle lähti autoja 206,9 prosenttia edellisvuotta vähemmän (370 tuhatta kpl). Venäjälle lähtenyt henkilö- ja pakettiautoliikenne laski 66,2 prosenttia vuonna 2021. Ruotsiin lähteneiden henkilö- ja pakettiautojen määrä rajanylityspaikoilla nousi viime vuonna 102,2 prosenttia edellisvuodesta 2,4 miljoonaan autoon. Vuonna 2021 Ruotsiin lähtenyt henkilö- ja pakettiautoliikenne laski 24,2 prosenttia. Norjan vastaisilla rajanylityspaikoilla oli viime vuonna 410 tuhatta lähtevää autoa. Määrä nousi 127,6 prosenttia edellisvuodesta. Vuonna 2021 Norjan rajan henkilö- ja pakettiautoliikenne laski 39,7 prosenttia. Merirajan lähtöreitille kirjattiin 972 tuhatta henkilö- ja pakettiautoa vuonna 2022. Merirajan liikennemäärät nousivat 50,9 prosenttia vuodesta 2021. Vuonna 2021 määrät nousivat 1,9 prosenttia vertailuvuodesta.

Merirajan osuus lähtevästä henkilö- ja pakettiautoliikenteestä oli 23,3 prosenttia, Norjan rajan osuus 9,8 prosenttia, Venäjän rajan osuus 8,9 prosenttia ja Ruotsin rajan osuus 58,1 prosenttia. Rajojen osuudet olivat lähes samat myös saapuvan henkilö- ja pakettiautoliikenteen kohdalla.

Itärajan raskas liikenne laski jyrkästi vuonna 2022

Saapuneiden kuormattujen kuorma-autojen kokonaismäärä laski 17,4 prosenttia vuonna 2022 edellisvuodesta. Saapuneita autoja oli 550 tuhatta kappaletta, kun vuonna 2021 lukumäärä oli 666 tuhatta. Ruotsista saapuneiden kuormattujen kuorma-autojen määrä nousi 5,4 prosenttia edellisvuodesta 111 tuhanteen autoon. Määrä nousi 20,9 prosenttia vuonna 2021. Venäjältä saapuneiden autojen laski 68,5 prosenttia 58 tuhanteen autoon viime vuonna. Vuonna 2021 itärajan yli saapunut raskas liikenne säilyi vuoden 2020 tasolla. Norjan maarajan saapuneen raskaan liikenteen määrät nousivat 11,5 prosenttia 47 tuhanteen autoon vuonna 2022. Liikenne laski 10,2 prosenttia vuonna 2021. Merkittävin kuorma-autojen tuloreitti oli meriraja, jossa saapuneen raskaan liikenteen määrä laski 0,4 prosenttia 335 tuhanteen kuorma-autoon. Merireitin saapuneen raskaan liikenteen määrä kasvoi 4,8 prosenttia vuonna 2021. Merireitin osuus koko saapuvasta kuormatusta raskaasta liikenteestä oli viime vuonna 60,9 prosenttia, Venäjän rajan osuus 10,5 prosenttia, Ruotsin rajan osuus 20,1 prosenttia ja Norjan rajan osuus 8,5 prosenttia.

Lähteneiden kuormattujen kuorma-autojen määrä laski 7,0 prosenttia vuonna 2022, kun vuonna 2021 määrät nousivat 7,8 prosenttia. Viime vuonna autoja lähti 504 tuhatta kappaletta, joista Venäjän rajan ylitti 51 tuhatta autoa (-44,8 %), Ruotsin rajan 108 tuhatta autoa (-1,6 %) ja Norjan rajan 48 tuhatta autoa (+16,7 %). Merirajalta lähti 299 tuhatta kuormattua kuorma-autoa, laskua 0,7 prosenttia edellisvuodesta. Lähteneistä kuormatuista kuorma-autoista 59,2 prosenttia tilastoitiin satamissa, 10,0 prosenttia Venäjän rajalla, 21,3 prosenttia Ruotsin rajalla ja 9,4 prosenttia Norjan rajalla.

Sekä saapunut että lähtenyt kuormattu konttiliikenne laski viime vuonna

Suomen satamista ja itärajan rajanylityspaikoilta lähti viime vuonna 348 tuhatta kuormattua konttia. Määrä laski 2,6 prosenttia vuodesta 2021. Vuonna 2021 laskua tilastoitiin 3,1 prosenttia vuodesta 2020. Hamina-Kotkan satamasta kontteja lähti viime vuonna 150 tuhatta kappaletta (-1,1 %), Helsingin satamasta 105 tuhatta kappaletta (+2,2 %), ja Rauman satamasta 58 tuhatta konttia (-8,4 %). Helsingin satamasta lähteneiden kuormattujen konttien osuus kaikista konteista oli 30,3 prosenttia, Hamina-Kotkan osuus 43,3 prosenttia ja Rauman osuus 16,7 prosenttia.

Rajanylityspaikoille saapuneiden kuormattujen konttien määrä laski 5,8 prosenttia vuodesta 2021. Yhteensä kontteja saapui 212 tuhatta kappaletta, joista 98 tuhatta Helsingin satamaan (+1,6 %), 37 tuhatta Hamina-Kotkaan (-12,5 %) ja 27 tuhatta Rauman satamaan (+7,8 %).

Tyhjiä kontteja saapui rajanylityspaikoille viime vuonna 214 tuhatta kappaletta, eli 11,6 prosenttia edellisvuotta enemmän. Lähteneiden tyhjien konttien määrä nousi 4,0 prosenttia 69 tuhanteen konttiin.

31.03.2024 4.00Valtioneuvoston varauksellinen suhtautuminen komission esitykseen EU:n pakkaus- ja pakkausjäteasetukseksi on erittäin tärkeää - Kuitupohjaisten pakkausten tulevaisuus on turvattava
31.03.2024 0.07Ajokoneissa muovimaalia kuormatiloissa, mutta ei sentään teipin teippiä.
30.03.2024 18.00Nosturikourat ovat mitä ilmeisimmin kuumasinkittävissä,- ja lopulta melko helpostikkin.
30.03.2024 17.00Kaatopäät asettavat muovittomuus savotassa toivottua haastetta.
30.03.2024 15.00Kaatopäästä nosturikouraan.
30.03.2024 13.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
30.03.2024 11.00Suomi on pisimmällä ultralujien terästen sinkitystekniikassa - Saksa lujien.
30.03.2024 9.00Muovittomuus on jo kaikkien Suomen pankkovalmistajien pikku osissa , ja Ruotsissakin pulteissa.
30.03.2024 7.00Sinkitys on metallin päällystämistä korroosiolta suojaavalla sinkkikerroksella
30.03.2024 3.00Kaatopää, ja sen vetorullat ovat seuraava sinkityskohteemme.
30.03.2024 0.07Kuumasinkitys on kullanarvoinen pinnoite vihreän kullan korjuuketjulle.
29.03.2024 23.23KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 18.00Meillä on nyt 100%:nen valmius 100%:seen muovittomuuteen.
29.03.2024 17.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
29.03.2024 13.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
29.03.2024 11.00Pankkokorkeudet vaihtelevat pääosin välillä 3.10- 3.30.
29.03.2024 9.00Pankkorunkokorkeus on sekin oma ongelmansa.
29.03.2024 7.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
29.03.2024 3.00Pankkokiinnikkeitten korkeuksissa on niissäkin suuria eroja.
29.03.2024 0.07Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
29.03.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
28.03.2024 18.00Puutavara-autojen apurunkoprofiileissa suuria eroja.
28.03.2024 17.00Miksi alumiini on edelleen pankkojen raaka-aine???
28.03.2024 15.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
28.03.2024 13.00Puutavara-auton apurunkopaketit vaativat ammattitaitoa ja vastuullisuutta.
28.03.2024 7.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
28.03.2024 3.00Alumiini materiaalina
28.03.2024 0.07Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
27.03.2024 17.00Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
27.03.2024 15.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
27.03.2024 13.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
27.03.2024 11.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
27.03.2024 9.00Puutavarapankko
27.03.2024 7.00Mikä muutti raakapuun junakuljetukset kannattavaksi???
27.03.2024 3.00Alumiinipankkojen teko kannattavaa, mutta niitten käyttö on pitkässä juoksussa taattu katastrofi.
27.03.2024 0.07Onko auton pankkojen siirtely turhaa työtä, ja siis turhaa ajan hukkaa????
27.03.2024Alumiini
26.03.2024 18.00Junapankkojako toimii lastauksissa ja puruissa siirtelemättä- kaikilla tehtailla ja niitten kaikilla purkukoneilla.
26.03.2024 17.00100%:set liukuestepinnat vähensivät nippusiteitten tarpeen liki nollaan.
26.03.2024 15.00.TerminatorTekniikkaa: -"Paukku ja Pupu"-.
26.03.2024 13.00Onko Suomen junavaunujen pankkomallit yksi osaselitys Sp-vaunuilla junakuljetusten kilpailukyvyn säilymiseen.
26.03.2024 11.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
26.03.2024 10.00Kehitin 70-luvulla kevyen alumiinipankon, ja 90 luvulla vieläkin kevyemmän teräksisen "reikäpankon"
26.03.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
26.03.2024 7.00Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
26.03.2024 3.00Junavaunupankoissa pankkojen siirtely todettiin hankalaksi, ja turhaksi.
26.03.2024 0.07Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
25.03.2024 17.00Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 15.00Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 13.00TimberRoad paketilla selvä lastausetu,
25.03.2024 11.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
25.03.2024 9.00Nosturimalleista on kymmeniä eri mielipiteitä - puut, ja ajot ovat liki samoja.
25.03.2024 7.00Muovipinnoitettujen Terminator XXL pankkomallien varaston tyhjennysmyynti .
25.03.2024 3.00Terminator XXL aero 6 on kevyt peruspankko maanteittemme 12 pankkoiseen perusjuhtaan.
25.03.2024 0.07TÄSSÄ ON AJANTASAINEN, liki 300 Terminatorin valmisvaraston mitat ja pankkomäärät, sekä toimitusten pinnoitevaihtoehdot.
24.03.2024 17.0076-tonnisten painot kuormaajalla - omapainoissa järkyttävänkin suuria eroja!!!
24.03.2024 16.00Volvo Trucksin uudet kuorma-autot ja ominaisuudet ? kaikki tarvittava tieto
24.03.2024 15.00Mikä on 76-tonnisen puutavarayhdistelmän järkevä omapaino???
24.03.2024 13.00Pankkorunkojen ja kiinnikkeitten korkeuserojen merkitys suuri.
24.03.2024 12.30Nyt lähtee muutama sata Terminatoria tosi "halavalla":!!!
24.03.2024 11.00Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Södra Cellin Mönsteråsin tehtaalle Ruotsiin
24.03.2024 9.00Minimikorkuisen pankkorungon hyödyt ja haitat.
24.03.2024 7.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
24.03.2024 3.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
24.03.2024 0.07Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
23.03.2024 17.00Muovi on myrkkyä luonnossa, ja sitä se on myöskin sellukattilassa :2000-luvun alkuvuosina testasimme kaikki "pankkometallit" - kuumasinkitty ultraluja osoittautui ehdottomaksi ykköseksi- mutta miksi???
23.03.2024 15.00Ovatko kuumasinkitys ja eloksointi tulevaisuuden muovittomuustakuu kannolta tehtaalle???
23.03.2024 13.00Puhdas puu saa ensimmäisen muovikylpynsä kaatopäästä,.
23.03.2024 9.00Muovittoman pankkopinnoituksen "alkeet" ja TimberMaxx.
23.03.2024 7.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
23.03.2024 3.00LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.03.2024 0.07SKAL: Kuljetukset turvattava
23.03.2024KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 19.49Kevennys. kuormatilakasvatus, ja aeromuotoilu tuovat uskomattomat lisäansioat:-76-tonnisen kuormaimellisen yhdistelmän muutoksista.
22.03.2024 17.00Siirtoteline painaa, ja se heikentää aina kuormaustuntumaa, ja tehoa - onko niitten painolle parempiakin kohteita???
22.03.2024 15.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
22.03.2024 13.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
22.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
22.03.2024 9.00Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
22.03.2024 7.00Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
22.03.2024 3.00Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
22.03.2024 0.07Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
21.03.2024 17.00SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 15.00Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
21.03.2024 11.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
21.03.2024 9.00Onko pankoissa tärkeämpiäkin tuottavuustekijöitä, kuin paino???.
21.03.2024 7.00John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
21.03.2024 3.00Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
21.03.2024 0.07Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 17.00Terminator ja TimberMaxx mallistot sekä kuormansidonta - pankkomaailman uusajattelua.
20.03.2024 15.00Puutavaranipun sidonta on kuormasiteitten, kitkavoimien sekä pankkokiinnitysten yhteispeliä.
20.03.2024 13.00Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
20.03.2024 11.00Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
20.03.2024 9.00Puutavarayhdistelmän nippusidonnan liikenneturvallisuutta on kehitetty voimaantulleen vaatimuspaketin mukaisesti.
20.03.2024 7.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
20.03.2024 3.00Pankkojen kiinnitys ajoneuvorungolle.
20.03.2024 0.07Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
19.03.2024 18.30Alumiinikitkalevyt ja muoviliukulevyt, sekä triplat ja nostokoukutkin ovat nyt erityistarkkailun alla.
19.03.2024 15.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
19.03.2024 13.00Rosteri kuuluu "tuuninkimiehille" , ei työntekoon.

Näytä lisää »