Alumiini ja teräs puutavara-autojen materiaaleina.18.06.2023 15.00 Alumiinin käyttö puutavara-auton pankkoina ja apurunkorakenteina aloitettiin 1970-luvun puolivälissä. Pankot ja apurungot alettiin enenevässä määrin valmistaa kevyistä ja lujista alumiiniprofiileista. Alumiinipintojen maantiesäänkesto parani 1980 luvun alusta lähtien,- kun alumiinin anodisoiti (eloksointi) kehittyi lähes vallitsevaksi alumiiniosien suojausmuodoksi. Kuormarilaero teräksen eduksi on tuloksenteon
kannalta ratkaiseva. Kuvan autojen kuormatilojen korkeusero on 21 cm ja pankkotolppien sisätilaero on 9 cm - teräksen eduksi. Lujuus-painosuhde kääntynyt reilusti teräksen voitoksi. Alumiinin "voittukulku" johtui tuolloin alumiinin erittäin edullisesta lujuus/painosuhteesta. Alumiinin myötöraja oli tuolloin lähellä parhaita 70 luvun teräksiä .Alumiinin litrapaino on vain kolmasosa teräksestä,ja kun muotoilulla onnistuttiin korvaamaan alumiinin kolmasosaan jäävä kimmomoduulin (jäykkyyskerroin) heikennys oli lopputuote yhä 20 %:n painoedussa tuon ajan terästuotteisiin verrattuna. Lujemmat 700 luokan teräkset tulivat "kehiin" 1980 luvun puolivälissä ja niitten tuotekehitysten tuloksena alkoi tulla aluakin kevyempiä varustepaketteja. Kuitenkin markkinoilla alumiini piti sitkeästi kiinni asiakaskunnastaan kevyen maineensa sekä ruostumattomuutensa ansiosta. Pintakäsittelyssäkin on saavutettu alumiinirakenteitten taso. Teräs saikin "turpiin" ruostumisestaan, joka johtui samaan aikaan tulleiden vesimaalien heikkolaatuisuudesta sekä yleisestä piittaamattomuudesta teräksen laadukkaaseen pintakäsittelyyn(tämä jatkuu monien valmistajien osalla vielä tänä päivänäkin, maalaushinta ratkaisee liian usein ja laatu unohtuu). Suomen Teräsmiehet näyttivät 2000 luvun alusta alkaen tuotekehittelyvoimaansa ketittämällä ultralujien terästen valikoiman.Valikoiman, joka on vertaansa vailla koko maailmassa.
Suomen Teräsmiehet näyttivät 2000 luvun alusta alkaen
tuotekehittelyvoimaansa ketittämällä ultralujien terästen valikoiman. - Valikoiman, joka on vertaansa vaillakoko maailmassa. Ruukki (nyk.SSAB) kehitti lisäksi kovan vastineen alumiinin säänkestävyydelle tähän ultralujien terästen sarjaan. Lisätietoja: |