Pankkojen 100%:set liukuesteet ovat suuri turvallisuusetu - artikkeli vuodelta 2013

02.03.2022 14.22

 
Volvoyhdistelmän koko paketti pysyi turvallisesti kasassa koko
sokkijarrutuksen ajan. -Viimehetken väistöliikekin onnistui,
pelastaen henkilöauton kuljettajan vakavammilta vaurioilta.

Tarkkaavainen nopeasti reagoiva ammattkuljettaja,  Volvon jarruavustajat ja Terminator –pankkojen liukuesteet. Nämä kolme asiaa pelastivat kolmion takaa täydessä lastissa olleen puutavarayhdistelmän alle tulleen nuoren autoilijan hengen Pohjois-Pohjanmaalla. 

Pekka Inkala Oy ajoi puuta Oulun alapuolella pääasiassa UPM:n Pietarsaaren tehtaalle. Autona oli vuonna 2013 hankittu kolmiakselinen Volvo ja vuodenvaihteessa yritys hankki uuden viisiakselisen Jyki –perävaunun. Koko yhdistelmä on varusteltu Terminator XXL –pankoilla.

- Hankimme ensimmäiset Terminatorit kärryymme vuonna 2012 ja siitä asti olemme niitä käyttäneet. Kuormatilan eteen tehty kehitystyö näkyy pankoissa ja nyt kokonaiskuormalakimuutosten jälkeen hyöty niillä ajettaessa on ollut iso, kertoo Pekka Inkala.

Iso kuormatila ja kevyet, kestävät pankot eivät ole kuitenkaan Inkalan mielestä Terminatoreiden paras ominaisuus.

- Pankkojen 100%:set liukuesteet ovat suuri turvallisuusetu. Tolpissa oleva liukuestepinta ja pankkorunkojen rautahampaat ovat asioita, jotka pitäisi löytyä automaattisesti jokaisesta pankkomallista. Nuo tekijät pitävät nipun paikallaan kovissakin rysäyksissä.

Hengenlähtö senteistä kiinni

Kovasta rysäyksestä yrityksessä on yrityksessä  omakohtaista kokemusta viime kesän lopulta. Yrityksen kuljettaja oli tuttuun tapaan viemässä täyttä puukuormaa Pietarsaaren tehtaalle kun kolmion takaa ilmestyi eteen henkilöauto.

- Auto tuli suoraan yhdistelmän eteen ja hätääntynyt henkilöauton kuski tilanteen huomatessaan pysähtyi keskelle oikeaa kaistaa. Volvon jarruavustajat (Emergency Braking System) reagoivat nopeasti ja yhdistelmä teki täysjarrutuksen 80 kilometrin tuntivauhdista, kertoo Inkala.

Henkilöauto oli sen verran lähellä että törmäystä ei voinut mitenkään estää. Kuljettajan nopea reagointi kuitenkin säästi lopulta suurella todennäköisyydellä ihmishengen.

- Kuljettaja ehti väistää poliisiraportin mukaan noin 50 senttiä oikealle ennen törmäystä. Tämä mitta osoittautui vastapuolen osalta erittäin tärkeäksi, sillä kuorma-auton nokka osui suoraan kuljettajan penkin taakse. Törmäys oli niin kova että auto katkesi keskipalkin kohdalta kahtia ja auton takaosa romuttui täysin.

Hengenlähtö oli siis enemmänkin vain millimetreistä kiinni.

- Todellakin, kuljettaja jäi onneksi auton etuosaan, törmäys vei mukaan kuljettajan penkin selkänojan, mutta kuin ihmeen kaupalla kuski selvisi mustelmilla ja lyhyellä sairaalakäynnillä.

Inkala itsekään ei ollut uskoa tilanteessa käynyttä onnea todeksi.

- Kun kuljettaja soitti ja kertoi tapahtuneesta, olin täysin varma että henkilövahinkoja on tullut. Osaava ammattikuljettaja, toimivat lisälaitteet ja liukuesteet pankoissa säästivät isommilta vahingoilta, kiittelee Inkala.

Liukuesteet pitivät niput paikallaan

Kun tilanne onnettumuuspaikalla rauhoittui, oli aika tutkia vahinkoja tarkemmin. Terminator –pankkojen liukesteiden tuoma lisäturvallisuustekijä huomioitiin nopeasti.

- Vaikka yhdistelmä oli täydessä kuormassa ja juuri tehnyt täyden hätäjarrutuksen 80 km/h nopeudestä törmäten samalla henkilöautoon, oli noin 16 tonnin painoiset puutavaraniput pysyneet lähes liikkumatta paikallaan. Tämä kaikki oli pankkojen tolppien liukuesteiden sekä runkojen rautahampaiden ansiota. Ainoastaan kärryn ensimmäinen pankko oli hieman kallistunut eteen painon takia, mutta se oikeni saman tien kun kuorma purettiin.

Lähtiessään liikkumaan ja purkautumaan niput olisivat voineet tehdä todella pahaa jälkeä vilkaasti liikennöidyllä maantiellä.

- Mieti, minkälaista tuohoa ne liikkeelle lähtiessään olisivat voineet aiheuttaa. Jo pelkästään niiden raakapaino on 16 tonnia niin kuinka moninkertainen se on tuollaisen törmäyksen voimasta? Terminatoreiden liukuesteet olivat yksi tärkeä turvallisuustekijä edellä mainittujen lisäksi tässä onnettomuudessa.  Mielestäni nuo pitäisivät olla vakiona kaikissa pankoissa.

- Meidän osalta ainakin nämä tuotteet ja laitteet ovat maksaneet itsensä moninkertaisesti takaisin. Jos yksikin ihmishenki pystytään säästämään, olemme siitä kiitollisia. Turvallisuus on aina ykkösasia, päättää Inkala.

XXhj- artikkeli vuodelta 2013:
Tämän jälkeen lisäsimme pv.etupankkojen
tuplakiinnikkeet vakioksi XXL mallistoomme.

06.04.2024 3.00Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
06.04.2024 0.07Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
06.04.2024KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 18.00Muovipinnoitetut varastopankot nyt edullisesti, ja nopein- , sekä rahtivapain perilletoimituksin.
05.04.2024 17.00Terminatoreitten nopeat ja rahtivapaat perilletoimitukset 2024.
05.04.2024 15.00Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
05.04.2024 13.00Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
05.04.2024 11.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024 9.00Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
05.04.2024 7.00Mielestäni teippien liimaus uusiin pankkoihin on valmistajien täydellistä vastuuttomuutta.
05.04.2024 3.00Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
05.04.2024 0.07Teipit jäävät pankoista pois, ja kuumasinkitys alkaa korvata muovipinnoitteet.
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
04.04.2024 17.00Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 15.00Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
04.04.2024 13.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
04.04.2024 11.00Yllättävä lisätila puutavarayhdistelmään 2.60m leveydestä.
04.04.2024 9.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
04.04.2024 7.00Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
04.04.2024 0.07Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 17.00Kuumasinkki on teräspinnoitteista 100%:sesti muoviton.
03.04.2024 15.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
03.04.2024 13.00Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
03.04.2024 11.00Nuorten metsien hoito lisää energiapuun saatavuutta - metsänomistajat avainroolissa
03.04.2024 10.00Energiapuun korjuumäärät ja kannattavuudet voimakkaassa kasvussa.
03.04.2024 9.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
03.04.2024 9.00SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
03.04.2024 3.00Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
03.04.2024 0.07XXL pankkojemme ominaisuudet ovat erinomaisia myös energiapuusavotoillekkin.
02.04.2024 18.45Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
02.04.2024 17.0022-metrisen käyttöä puolustaa käytännön tosiasiat ja raha.
02.04.2024 15.00Terminatoreitten tolpissa on "kaksineuvoonen" aeromuotoilu + kolmantena liikenneturvallisuus.
02.04.2024 13.00Onko 22 m raakapuun kuljetuksien järkeväksi perusmitaksi.
02.04.2024 12.00Mitkä seikat puoltavar 22 metristä raakapuuyhdistelmää???
02.04.2024 11.00Artikkelimme vuodelta 2022: - Kotimaista Sisua Hakevuoren puunajoon
02.04.2024 10.00Artikkeli vuodelta 2010.........
02.04.2024 9.00Energiapuu
02.04.2024 7.00NSK kehittää yhteistyössä pitkälti räätälöitävää robottikättä
02.04.2024 3.00Terminatorit, ja TimberMaxxit ovat erinomaiset pankot myös energiapuusavotoille.
02.04.2024 0.07Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 18.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostavat metsäkoneurakointia
01.04.2024 17.00Puutavaran ajo on taitolaji, mutta myöskin vahvasti välinelaji.
01.04.2024 15.00Hydoring hakee kesätyöntekijöitä - kannattaa laittaa hakemus sisään...
01.04.2024 13.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2024 helmikuussa 11,4 % vuodentakaisesta
01.04.2024 11.00Koska Eurooppa aloittaa kuorma-autokuljetusten hyödyntämisen täysteholla???
01.04.2024 9.00Sandvik esittelee 800i-sarjan kartiomurskaimet uusilla automaatio-ominaisuuksilla
01.04.2024 7.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien kehityskaari alkoi keväällä 1976, yli 47 vuotta , ja 35 pankkomallia sitten.
01.04.2024 6.48Terminator XXL 5 testipankot toimitettiin Uuraiselle ja Jämsään.
01.04.2024 3.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
01.04.2024 0.07Alumiinipintojen ja jauhemaalipintojen teippauksissakin on iso vaikeusaste-ero.
31.03.2024 17.00Edistystäkin on kuitenkin jo osaltaan tapahtunut.
31.03.2024 16.00Muovi on myrkkyä Metsäteollisuudessa: -Terminatoreista poistettiin muovit.
31.03.2024 14.00Muovi on myrkkyä sellunkeitossa.
31.03.2024 13.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
31.03.2024 12.00Pankkoteipit ovat tuhoisia,turhia ja turvattomiakin.
31.03.2024 11.00Metsäteollisuuden historiaa: - Terva oli ensimmäinen metsästä saatu menestystuote.
31.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmän ylimääräinen rakentaminen/ varustelu enää lainkaan järissään???
31.03.2024 9.00Eroon muovista?
31.03.2024 7.00Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
31.03.2024 4.00Valtioneuvoston varauksellinen suhtautuminen komission esitykseen EU:n pakkaus- ja pakkausjäteasetukseksi on erittäin tärkeää - Kuitupohjaisten pakkausten tulevaisuus on turvattava
31.03.2024 0.07Ajokoneissa muovimaalia kuormatiloissa, mutta ei sentään teipin teippiä.
30.03.2024 18.00Nosturikourat ovat mitä ilmeisimmin kuumasinkittävissä,- ja lopulta melko helpostikkin.
30.03.2024 17.00Kaatopäät asettavat muovittomuus savotassa toivottua haastetta.
30.03.2024 15.00Kaatopäästä nosturikouraan.
30.03.2024 13.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
30.03.2024 11.00Suomi on pisimmällä ultralujien terästen sinkitystekniikassa - Saksa lujien.
30.03.2024 9.00Muovittomuus on jo kaikkien Suomen pankkovalmistajien pikku osissa , ja Ruotsissakin pulteissa.
30.03.2024 7.00Sinkitys on metallin päällystämistä korroosiolta suojaavalla sinkkikerroksella
30.03.2024 3.00Kaatopää, ja sen vetorullat ovat seuraava sinkityskohteemme.
30.03.2024 0.07Kuumasinkitys on kullanarvoinen pinnoite vihreän kullan korjuuketjulle.
29.03.2024 23.23KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 18.00Meillä on nyt 100%:nen valmius 100%:seen muovittomuuteen.
29.03.2024 17.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
29.03.2024 13.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
29.03.2024 11.00Pankkokorkeudet vaihtelevat pääosin välillä 3.10- 3.30.
29.03.2024 9.00Pankkorunkokorkeus on sekin oma ongelmansa.
29.03.2024 7.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
29.03.2024 3.00Pankkokiinnikkeitten korkeuksissa on niissäkin suuria eroja.
29.03.2024 0.07Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
29.03.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
28.03.2024 18.00Puutavara-autojen apurunkoprofiileissa suuria eroja.
28.03.2024 17.00Miksi alumiini on edelleen pankkojen raaka-aine???
28.03.2024 15.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
28.03.2024 13.00Puutavara-auton apurunkopaketit vaativat ammattitaitoa ja vastuullisuutta.
28.03.2024 7.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
28.03.2024 3.00Alumiini materiaalina
28.03.2024 0.07Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
27.03.2024 17.00Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
27.03.2024 15.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
27.03.2024 13.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
27.03.2024 11.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
27.03.2024 9.00Puutavarapankko
27.03.2024 7.00Mikä muutti raakapuun junakuljetukset kannattavaksi???
27.03.2024 3.00Alumiinipankkojen teko kannattavaa, mutta niitten käyttö on pitkässä juoksussa taattu katastrofi.
27.03.2024 0.07Onko auton pankkojen siirtely turhaa työtä, ja siis turhaa ajan hukkaa????
27.03.2024Alumiini
26.03.2024 18.00Junapankkojako toimii lastauksissa ja puruissa siirtelemättä- kaikilla tehtailla ja niitten kaikilla purkukoneilla.
26.03.2024 17.00100%:set liukuestepinnat vähensivät nippusiteitten tarpeen liki nollaan.
26.03.2024 15.00.TerminatorTekniikkaa: -"Paukku ja Pupu"-.
26.03.2024 13.00Onko Suomen junavaunujen pankkomallit yksi osaselitys Sp-vaunuilla junakuljetusten kilpailukyvyn säilymiseen.

Näytä lisää »