Artikkeli vuodelta 2013 : -"Moduuliajattelu on korkeatasoista ja Eu asetuksia noudattavaa".08.06.2022 5.00 Ruotsissa on tehty maantiekuljetuskaluston 74, 90 ja rajatusti myös 100 tonnisten kuljetuskokeiluja jo viitisen vuotta. Kokeilujen perustana on koko ajan ollut Eu:n kilpailulainsäädännön hyväksymä moduuliajattelu. Moduuliajattelun lähtökohtana on koko ajan ollut se, että EU:n pohjoisiin olosuhteisiin hyväksytyt 25.25 metriset , 2.55 levyiset ja 4.00 metriä korkeat yhdistelmät on mahdollista rakentaa Europerävaunuista ja autoista liittämällä niitä yhteen rekkapöydillä , vetokytkimillä ja dolleilla. Kuulakehää moduulijärjestelmä ei ole virallisesti hyväksynyt , eikä se Ruotsissa ole edes sallittu. Puutavarayhdistelmien modulointi Eu asetusren mukaan. Varteenotettavaa on se , että Ruotsin kaikki "vapailla" maantieosuuksilla olevat yhdistelmät ovat EU asetuksen 96 / 53 mukaisia ja siitä poikkeavat yli 25.25 metriset yhdistelmät ovat rakennetut EU -moduuleista. Ruotsin yli 25.25 metristen ja 90/100 tonnisten kokeilut perustuvat täysin euromoduuliajatteluun.Kuvan ylin auto on rakennettu puoliperävaunuista ja liitetty asetustenmukaisesti dollilla ja rekkapöydillä. - Vaihtamalla 4 akselinen rekkaveturi on ylinkin yhdistelmä 100 tonninen. Eu - asetus hyväksyy Ruotsille sisäiseen liikenteiseen 2.6 m leveät puutavarayhdistelmät maksimi 24 m yhdistelmäpituuksilla ja niihin on hyväksytty vapaa kuormakorkeus. Kaikki yli 24 metriset ajavat asetuksen mukaisesti 2.55 leveinä, alle 4.0 m korkuisina ja max. 25.25m pituisina.xxhj |