Kuljetusliike E. Nousiainen Oy:llä jo yli sata Terminatoria - Iso kuormatila jättää enemmän viivan alle

26.12.2016 8.30

Tuossa autossa on akselien paikat mitoitettu harkinnalla.
Artikkeli / 1.8.2016

Puunjuljetukseen erikoistunut hyvinkääläinen Kuljetusliike E. Nousiainen Oy luottaa Terminator-pankkoihin ja Weckmanin perävaunuihin.
Metsä Groupille ja Stora Ensolle puuta ajavan yrityksen kaluston kuuluu seitsemän Volvoa ja yksi Mercedes-Benz.
Pankkopuolella Kuljetusliike E. Nousiainen Oy nojaa vahvasti Terminatoreihin. Yritys on hankkinut kuuden vuoden aikana yli sata Terminator-pankkoa.
- Ensimmäiset tulivat vuonna 2010. Jokaisessa autossa on Terminatorit ja melkein jokaisessa perävaunussa. Vain yhdessä perävaunussa on jotkut rautapankot ja yhdessä vanhat 050-pankot, kertoo kuljetusyrityksen isänsä Eskon kanssa puoliksi omistava Antti Nousiainen.

Yhteensä kuljetusyrityksen autoissa ja perävaunuissa on jo yhteensä yli sata Terminator-pankkoa.

- Iso kuormatila on erittäin tärkeä asia. Kun uudet autot tulevat, niin se on yksi tärkeimpiä kriteereistä, että kuormatila saadaan suureksi. 3,25 metriä oli tavoite tolpan mitaksi ja siihen päästään nyt myös autoissa. Kyllä se tuo aina viivan alle vähän enemmän, kun ei tule vajaita kuormia, huomauttaa Nousiainen.

Etulinjan Terminator-mies

TimberMaxx 050E .Nousiainen Oy on hankkinut uudet Terminator-pankkomallit lähes aina ensimmäisten joukossa ja yrityksen pankkoihin asennettiin historian ensimmäiset liukuesteet. Yritys otti myös ensimmäisenä käyttöön Terminator XXL 07 –pankkomallit vuonna 2011. 

- Se on ollut siinä kohtaa hyvä tuote valita ja sen takia olen ne hankkinut ensimmäisten joukossa. Kun uusissa perävaunuissa on pitkät Terminatorin tolpat, niin kyllä ne sieltä hallin pihalta ensimmäisenä perään lähtevät, jos kuski saa valita. Kyllä se helpottaa sitä kuormantekoa, kun ei tarvitse viimeisiä puita asetella kyytiin. Tosi tyytyväisiä kuskit ovat olleet, iloitsee Nousiainen.
Kuuden vuoden aikana pankoissa ei suurempia ongelmia ole ollut, eivätkä pankot esimerkiksi ole revenneet.
-. Pulttikiinnitys kiinnikkeessä on oikein hyvä. Se on tarvittaessa todella helppo korjata. Jos tulee murtumia kiinnikkeeseen, niin pultit vaan pois ja uutta tilalle. Ei tarvitse alkaa hitsaamaan, rälläköimään, hiomaan maaleja ja korjaamaan kiinnikkeitä, kertoo Nousiainen.

Räätälöidyt perävaunut Weckmanilta

Perävaunuissa kuljetusliike luottaa Weckmanin laatuun.
- Kaikki perävaunut, jotka on hankittu uusina, ovat olleet Weckmaneita. Niissä ei tarvitse runkoa olla hitsaamassa joka katsastuksessa. Se kestää, toteaa Nousiainen.
Ensimmäinen Weckmanin perävaunu on tullut vuonna 2008 ja seitsemän uutta vaunua sen jälkeen, joista viimeisin tänä vuonna. Perävaunut on räätälöity Weckmanilla E. Nousiainen Oy:n tarpeen mukaan.
- Siinä mallissa, johon olemme päätyneet on rungon pituus 11,2 metriä ja päädystä päätyyn pankot. Siihen mahtuu juuri neljä pinoa kolmosta. Se on sellainen malli, joita ei ole juuri muille tehty. Perinteisesti viimeinen pankko on ollut aina kiinteä, mutta meillä se on liikkuva ja se on pieni erikoisuus siinä. Se on iso etu, kun menee pinolle ja on siellä kolmosta tai rankaa, niin aina sopii. Ei tarvitse ikinä miettiä, että missä järjestyksessä niitä kerää, vaan ne saa aina sopimaan kyytiin, sanoo Nousiainen.
Kaluston osalta E. Nousiainen Oy on pyrkinyt siihen, että se olisi mahdollisimman standardoitua eli kaikki laitteet toimisivat samalla tavalla. Nostureina autoissa on Logliftia, Jonseredia ja Keslaa.
- Nosturit käyvät keskenään autosta toiseen ja perävaunuissa on kuormansidonta samalla tavalla ja niin edelleen. Perävaunut kiertävät, kun meillä on yksi siirtoauto, niin mikä tahansa perävaunu voi olla kenellä kuskilla tahansa. Senkin vuoksi on hyvä, että kaikki sujuu helposti, perustelee Nousiainen.

Kuljetusliike kolmannessa polvessa

Yrityksen juuret juontavat 1950-luvulle, kun Usko Nousiainen perusti yrityksen vuonna 1954. Lähes kolme vuosikymmentä myöhemmin vuonna 1982 Esko Nousiainen tuli mukaan isänsä yritykseen ja 90-luvun alkupuolella yhtiömuoto vaihtui osakeyhtiöksi. Eskon poika Antti Nousiainen tuli mukaan yritykseen vuonna 2006 ja nykyisessä muodossaan yritys on toiminut vuodesta 2011.
- Kai se on veren perintönä, minkä vuoksi lähdin mukaan. Jomman kumman oli kiinnostettava, koulun tai kuljettamisen. Toinen ei sitten kiinnostanut, joten se oli helppo valinta, naurahtaa Nousiainen.
Isojen asiakkaiden lisäksi yrityksen asiakkaina on myös runsaasti pienempiä yrityksiä, kuten piensahoja, hirsiveistämöitä sekä polttopuukauppiaita. E. Nousiainen Oy:n asiakaskuntaan kuuluvat myös omakotiasujat ja mökkiläiset. Työntekijöitä yrityksessä 16, joista 12 on kuskia.
- Pientä kasvua on ollut koko ajan ja ihan tyytyväinen olen tämän hetken tilanteeseen, toteaa Nousiainen.

30.03.2024 0.07Kuumasinkitys on kullanarvoinen pinnoite vihreän kullan korjuuketjulle.
29.03.2024 23.23KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 18.00Meillä on nyt 100%:nen valmius 100%:seen muovittomuuteen.
29.03.2024 17.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
29.03.2024 13.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
29.03.2024 11.00Pankkokorkeudet vaihtelevat pääosin välillä 3.10- 3.30.
29.03.2024 9.00Pankkorunkokorkeus on sekin oma ongelmansa.
29.03.2024 7.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
29.03.2024 3.00Pankkokiinnikkeitten korkeuksissa on niissäkin suuria eroja.
29.03.2024 0.07Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
29.03.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
28.03.2024 18.00Puutavara-autojen apurunkoprofiileissa suuria eroja.
28.03.2024 17.00Miksi alumiini on edelleen pankkojen raaka-aine???
28.03.2024 15.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
28.03.2024 13.00Puutavara-auton apurunkopaketit vaativat ammattitaitoa ja vastuullisuutta.
28.03.2024 7.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
28.03.2024 3.00Alumiini materiaalina
28.03.2024 0.07Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
27.03.2024 17.00Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
27.03.2024 15.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
27.03.2024 13.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
27.03.2024 11.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
27.03.2024 9.00Puutavarapankko
27.03.2024 7.00Mikä muutti raakapuun junakuljetukset kannattavaksi???
27.03.2024 3.00Alumiinipankkojen teko kannattavaa, mutta niitten käyttö on pitkässä juoksussa taattu katastrofi.
27.03.2024 0.07Onko auton pankkojen siirtely turhaa työtä, ja siis turhaa ajan hukkaa????
27.03.2024Alumiini
26.03.2024 18.00Junapankkojako toimii lastauksissa ja puruissa siirtelemättä- kaikilla tehtailla ja niitten kaikilla purkukoneilla.
26.03.2024 17.00100%:set liukuestepinnat vähensivät nippusiteitten tarpeen liki nollaan.
26.03.2024 15.00.TerminatorTekniikkaa: -"Paukku ja Pupu"-.
26.03.2024 13.00Onko Suomen junavaunujen pankkomallit yksi osaselitys Sp-vaunuilla junakuljetusten kilpailukyvyn säilymiseen.
26.03.2024 11.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
26.03.2024 10.00Kehitin 70-luvulla kevyen alumiinipankon, ja 90 luvulla vieläkin kevyemmän teräksisen "reikäpankon"
26.03.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
26.03.2024 7.00Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
26.03.2024 3.00Junavaunupankoissa pankkojen siirtely todettiin hankalaksi, ja turhaksi.
26.03.2024 0.07Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
25.03.2024 17.00Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 15.00Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 13.00TimberRoad paketilla selvä lastausetu,
25.03.2024 11.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
25.03.2024 9.00Nosturimalleista on kymmeniä eri mielipiteitä - puut, ja ajot ovat liki samoja.
25.03.2024 7.00Muovipinnoitettujen Terminator XXL pankkomallien varaston tyhjennysmyynti .
25.03.2024 3.00Terminator XXL aero 6 on kevyt peruspankko maanteittemme 12 pankkoiseen perusjuhtaan.
25.03.2024 0.07TÄSSÄ ON AJANTASAINEN, liki 300 Terminatorin valmisvaraston mitat ja pankkomäärät, sekä toimitusten pinnoitevaihtoehdot.
24.03.2024 17.0076-tonnisten painot kuormaajalla - omapainoissa järkyttävänkin suuria eroja!!!
24.03.2024 16.00Volvo Trucksin uudet kuorma-autot ja ominaisuudet ? kaikki tarvittava tieto
24.03.2024 15.00Mikä on 76-tonnisen puutavarayhdistelmän järkevä omapaino???
24.03.2024 13.00Pankkorunkojen ja kiinnikkeitten korkeuserojen merkitys suuri.
24.03.2024 12.30Nyt lähtee muutama sata Terminatoria tosi "halavalla":!!!
24.03.2024 11.00Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Södra Cellin Mönsteråsin tehtaalle Ruotsiin
24.03.2024 9.00Minimikorkuisen pankkorungon hyödyt ja haitat.
24.03.2024 7.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
24.03.2024 3.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
24.03.2024 0.07Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
23.03.2024 17.00Muovi on myrkkyä luonnossa, ja sitä se on myöskin sellukattilassa :2000-luvun alkuvuosina testasimme kaikki "pankkometallit" - kuumasinkitty ultraluja osoittautui ehdottomaksi ykköseksi- mutta miksi???
23.03.2024 15.00Ovatko kuumasinkitys ja eloksointi tulevaisuuden muovittomuustakuu kannolta tehtaalle???
23.03.2024 13.00Puhdas puu saa ensimmäisen muovikylpynsä kaatopäästä,.
23.03.2024 9.00Muovittoman pankkopinnoituksen "alkeet" ja TimberMaxx.
23.03.2024 7.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
23.03.2024 3.00LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.03.2024 0.07SKAL: Kuljetukset turvattava
23.03.2024KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 19.49Kevennys. kuormatilakasvatus, ja aeromuotoilu tuovat uskomattomat lisäansioat:-76-tonnisen kuormaimellisen yhdistelmän muutoksista.
22.03.2024 17.00Siirtoteline painaa, ja se heikentää aina kuormaustuntumaa, ja tehoa - onko niitten painolle parempiakin kohteita???
22.03.2024 15.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
22.03.2024 13.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
22.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
22.03.2024 9.00Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
22.03.2024 7.00Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
22.03.2024 3.00Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
22.03.2024 0.07Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
21.03.2024 17.00SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 15.00Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
21.03.2024 11.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
21.03.2024 9.00Onko pankoissa tärkeämpiäkin tuottavuustekijöitä, kuin paino???.
21.03.2024 7.00John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
21.03.2024 3.00Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
21.03.2024 0.07Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 17.00Terminator ja TimberMaxx mallistot sekä kuormansidonta - pankkomaailman uusajattelua.
20.03.2024 15.00Puutavaranipun sidonta on kuormasiteitten, kitkavoimien sekä pankkokiinnitysten yhteispeliä.
20.03.2024 13.00Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
20.03.2024 11.00Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
20.03.2024 9.00Puutavarayhdistelmän nippusidonnan liikenneturvallisuutta on kehitetty voimaantulleen vaatimuspaketin mukaisesti.
20.03.2024 7.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
20.03.2024 3.00Pankkojen kiinnitys ajoneuvorungolle.
20.03.2024 0.07Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
19.03.2024 18.30Alumiinikitkalevyt ja muoviliukulevyt, sekä triplat ja nostokoukutkin ovat nyt erityistarkkailun alla.
19.03.2024 15.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
19.03.2024 13.00Rosteri kuuluu "tuuninkimiehille" , ei työntekoon.
19.03.2024 11.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
19.03.2024 9.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
19.03.2024 7.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
19.03.2024 0.07Kubotan maataloustraktorit Matekon tuotevalikoimaan
18.03.2024 20.2060- 64-68 ja 76-tonnisten rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
18.03.2024 18.00Terminator ja TimberMaxx tekniikkaa : -Terminator kiinniketekniikka ja TimberMaxx kiinnikkeet auttavat myös kuormatilan maksimointia.
18.03.2024 17.00Terminator ja TimberMaxx -tekniikkaa: "Tuotesuojattu viides kulma suojaa ja keventää"
18.03.2024 15.00Alumiinipankon tuottamattomuus on profilointitekniikan vanki, mutta muovittomuuteen siirtyminen on niillä äärihelppoa..
18.03.2024 11.00Mukavuutta , turvallisuutta ,helppoutta ja äänettömyyttä puutavarapankkojen toimintoihin Terminator "Triplakiinnikkeillä".
18.03.2024 9.00Terminator-,ja TimberMaxx Evo tekniikka on "100%:sesti uutta "tila-, ja turvallisuustekniikkaa"

Näytä lisää »