Artikkeli vuodelta 2013 : - "SKAL:Ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen muutosehdotus"

08.06.2022 0.07

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry sekä sen
erikoisjärjestöt Elintarvikealan Kuljetusyrittäjät ry,
Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry ja SKAL suoritealat
ry esittävät lausuntonsa liikenne- ja viestintäministeriön
muutosehdotuksista.

Liikenne- ja viestintäministeriö

1346308344634_1_thumb.jpgLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää
lausuntoa valtioneuvoston asetukseksi
ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun
asetuksen muuttamisesta sekä
liikenne- ja viestintäministeriön
asetukseksi autojen ja perävaunujen rakenteesta
ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön
asetuksen liitteen 8 muuttamisesta.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry sekä sen
erikoisjärjestöt Elintarvikealan Kuljetusyrittäjät ry,
Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry ja SKAL suoritealat
ry esittävät lausuntonaan esitetyistä
muutosehdotuksista seuraavaa.

Tilanne kaluston säädösmuutoksissa vuosina
2008- 2012
        

Liikenne- ja viestintäministeriö käynnisti osan
Logistiikkastrategian valmistelua kansallisen
ajoneuvojen mittoja ja massoja koskevan strategiatyön
vuosina 2008-2009. Tavoitteena oli toteuttaa EU:n
sallimat kotimaan kaluston mahdolliset mitoitusta
koskevat muutokset ainakin
vuoteen 2020 asti 1346308109536_1_large.jpgulottuvina.
Osana suunnitelmaa oli ottaa
huomioon myös kuljetusyritysten
näkökulma lisäämällä varmuutta
säädösten ennakoitavuudesta ja
pysyvyydestä. 

Strategiatyö keskeytyi elokuussa
2010 komission esittäessä
asetusehdotuksensa ajoneuvojen
tyyppihyväksynnän täysharmonisoinnin toteuttamiseksi
myös raskaan kaluston osalta. Alkuperäinen ehdotus
olisi merkinnyt muun muassa ajoneuvojen 4,0 m
maksimikorkeutta ja varsinaisen perävaunun 12,0 m
maksimipituutta vetoaisa mukaan luettuna. Kaluston
pienennyksiin Suomessa ei tarvinnut onneksi ryhtyä.

Ministeriön, SKAL:n ja muiden intressiryhmien toimesta
asia saatiin suomalaisille sopivaan päätökseen lokakuussa
2012. Tyyppihyväksynnän asetusmuutosta koskevan
prosessin kuluessa, kesällä 2012 ministeriö jatkoi
keskeytynyttä kotimaan kaluston mitat ja massat
–strategian valmistelua.

Lausuntopyyntö kesällä 2012 ja valmisteluprosessi

SKAL esitti elokuussa 2012 maltillista ja suunnitelmallista
huolelliseen valmistautumiseen perustuvaa  etenemistä
sekä kokeilujen käynnistämistä. Kiteytettynä
esityksemme pääkohdat perustuivat ylimääräisten
investointien välttämiseen perusteellisen selvitys-
ja tutkimustyön ajaksi sekä laajapohjaisena
yhteistyönä toteutettaviin käytännön kokeiluihin,
jotta mahdolliset säädösmuutokset rakentuisivat
kestävälle perustalle.

Konkreettisesti esitimme 64 tonnin suurimman
massan sallimista vähintään 7-akselisille yhdistelmille
ja 4,4 m enimmäiskorkeutta infrastruktuurin
asettamien rajoitusten selvittämisen jälkeen
harkittavaksi. Ehdotuksemme kokeilujen
käynnistämisestä perustui toimialan osaamiseen,
erilaisten kuljetusjärjestelmien ja asiakastarpeiden
tuntemiseen ja erityisesti siihen, että tiesimme
kaluston mitoituksen merkittävien muutosten
sisältävän ja aiheuttavan valtavan joukon
muuttuvia tekijöitä, joiden päällekkäisyyksistä
ja ristikkäisyyksistä ei ollut etukäteen tietoa.
Samalla pitkään ”jäädytettyinä” olleille
kuljetustekniikkaa ja –järjestelmiä koskeville
innovaatioille olisi annettu tilaa ja aikaa kehittyä.

Lausuntopyyntö 27.3.2013

 SKAL esittää seuraavien asiakohtien muuttamista tai
toteuttamista asetusmuutoksen yhteydessä.

  1. Nykyiset 7-akseliset yhdistelmät (myös ADR) on
    sallittava pysyvästi 64-tonnisina.

  2. Kaikissa 68-tonnin yhdistelmissä on sallittava
    perävaunut ykköspyörillä.
  3. Kuorma-auton 2-akselisen telin massa on korotettava
    19 tonnista 21 tonniin.
  4. Kuljettajalle ja kuljetusyritykselle esitetty reitin
    tarkistamisvastuu siltojen osalta on poistettava.
  5. Sallittava myös yhdistelmä, jossa on 2-akselinen
    apuvaunu paripyörillä ja puoliperävaunun 3-akselinen
    teli ykköspyörillä.
  6. Sallittava 68-tonnisena myös auton, puoliperävaunun
    ja sen päälle kytketyn toisen puoliperävaunun
    yhdistelmä.
  7. 6-akselisen puoliperävaunuyhdistelmän (3+3) suurin
    sallittu massa on korotettava 48 tonnista 50 tonniin.
  8. 6-akselisen varsinaisen perävaunuyhdistelmän (3+3)
    suurin  sallittu massa on korotettava 53 tonnista 56
    tonniin.
  9. Moduuliyhdistelmien kaltaiset yhdistelmät sallittava
    myös alle 22 metrisinä, ja niissä perävaunuille
    2,5-kertainen kytkentämassa.
  10. Ajoneuvon painopistettä koskevaa säännöstä
    (46 § 1 mom.)
    on muutettava siten, ettei se estä normaalilla
    kalustolla suoritettavia ylikorkeita kuljetuksia.
  11. ETA-alueen ulkopuolelta (esim. Venäjältä) tulevaan
    kalustoon on sovellettava vastavuoroisuuteen
    perustuen ko. maassa suomalaisille sallittuja
    mittoja ja massoja.

 Päälinjausten perustelut

Siirtymäajan poistaminen ja 64 tonnin salliminen
pysyvästi vähintään 7-akselisille yhdistelmille on
turhien investointien välttämiseksi perusteltua.
Siten mahdollistetaan jo tehtyjen investointien
järkevämpi hyödyntäminen loppuun asti.
Määräaikaisuus aiheuttaa epäoikeudenmukaisuutta,
kun viime aikojen kalustoinvestoinnit menettävät
arvonsa vaihtoarvon romahtaessa. Lisäksi 64
tonnia pysyvänä ratkaisuna säilyttäisi nämä
yhdistelmät kilpailukyisempinä suhteessa tuleviin,
suurempiin yhdistelmiin. Määräaikaisuus aiheuttaa
lisäksi turhaa hallinnollista taakkaa kuljetusyrityksille,
maahantuojille ja katsastusviranomaisille, kun
nykyiset 7-akseliset yhdistelmät ensin
muutoskatsastetaan 64-tonnisiksi ja uudelleen
muutoskatsastetaan vajaan viiden vuoden kuluttua
takaisin 60-tonnisiksi.  Määräaikaisuutta ei
mielestämme voi perustella myöskään tierasituksen
kasvulla, koska 64 tonnin yhdistelmät eivät rasiat
merkittävästi enempää tiestöä kuin 60 tonnin
yhdistelmät.

Kuljetuskalustossa käytetään maailmanlaajuisesti
yhä enemmän ykköspyöriä. Tutkimukset osoittavat
ykköspyörien aiheuttavan paripyöriä suuremman
tierasituksen, mutta Suomen valtateiden uraleveys
ei osu ykköspyörien
raideleveydelle, vaan vastaa kevyemmän kaluston
(nastarenkaat) raideleveyttä.

Mikäli perävaunujen 65 prosentin paripyörävaatimus
toteutetaan, aiheutetaan kuljetusyrityksille ja sitä
asiakkaille erittäin lisäkustannukset. Jos esimerkiksi
10 000 perävaunua muutetaan ykköspyöriltä
paripyörille, lisääntyvä vierintävastus kasvattaa
polttoaineenkulutusta (+ 5 %), suurempi renkaiden
määrä maksaa enemmän ja alentaa hyötykuormaa
(0,5 t..1,0 t / kuorma). Kuljetusyritysten tappioksi
arvioimme tässä esimerkissä jopa lähes 200
miljoonaa euroa vuodessa. Laskelma on tehty
varovaisesti arvioimalla puolet perävaunuista
kuuden renkaan ja puolet perävaunuista
kymmenen renkaan lisäyksellä. Näistä sysistä
esitämme ykköspyöräperävaunujen sallimista
yhdistelmissä aina 68 tonnin massaan asti.

Ehdotukseen sisältyvien 64 tonnin määräaikaisuuden
ja paripyörävaatimusten osalta toteamme, että
paripyörien ja yksittäispyörien vertailussa on
keskitytty nykyisin vallitseviin rengaskokoihin.
Mielestämme tierasitusvertailun tulokset muuttuisivat,
kun verrataan 17,5 tuuman paripyörärengastusta
ns. supersinglerengastukseen. Tällöin kosketuspinta
tiehen on lähes sama molemmilla vaihtoehdoilla.

Lisäksi on huomioitava paripyöräasennuksessa
käytettyjen pienempien renkaiden alhaisempi
”joustovara” verrattuna suuriin yksittäispyöriin.
Päätöstä tehtäessä pitäisi tästäkin olla tutkittua
tietoa.

1346335854541_1_thumb.jpgEhdotamme myös 3-akselisen kuorma-
auton 2-akselisen telimassan nostoa
19 tonnista 21 tonniin, jotta nykyisten
vetoautojen olisi mahdollista hyödyntää
esitettyä 28 t massaa. Erittäin
merkittävää on se, että muutoksella saavutettaisiin
yhdistelmien parempi hallittavuus, kun 4 tonnin
lisämassasta voitaisiin kuormata vetoautoon 2 tonnia.

Emme hyväksy esitettyä vastuun ulkoistamista reittien
korkeuden osalta, kun ajoneuvo on yli 4,2 m korkea.
Kuljetusyrityksen ja kuljettajan vastuulla on hankkia
ja käyttää laillisesti mitoitettua ja kuormattua kalustoa
ilman ”keikkakohtaista” ja jatkuvaa lisävelvoitetta.
Asiaa vaikeuttaa entisestään se, etteivät nykyiset
vakuutusehdot välttämättä olisi enää voimassa,
jolloin kuljetusyritys joutuisi itse vastuuseen
mahdollisen yläpuoliseen esteeseen osumisen
tapahtuessa.

Kohtien 5.-10. osalta ajatuksena on toteuttaa sellaisia
rationaalisia muutoksia, jotka eivät aiheuta
lisäkustannuksia, vaan helpottavat jo olemassa
olevan kaluston käyttöä heikentämättä
liikenneturvallisuutta ja pienentäen päästöjä.

Kohdassa 11 on kyse pääasiassa suomalaisten
ja venäläisten kuljetusyritysten tasa-arvoisen
kohtelun vaatimuksesta. Emme voi hyväksyä
esitettyä muutosta, joka johtaisi jo käytännössä
muutenkin suomalaisia diskriminoivan
kuljetustoiminnan epäkohtien lisääntymiseen.

Kommentit säännösmuutosten
voimaantuloaikataulusta ja eräistä
vaikutuksista

Olemme jo esittäneet edellä siirtymäsäännöksen
poistamista. Asetuksen sisältöä koskevalla
päätöksenteolla on kiire. Kuljetusyritykset
tarvitsevat yksityiskohtaiset tiedot teknisistä
vaatimuksista investointien käynnistämiseksi.
Jo pitkään kestäneen valmisteluprosessin
johdosta Euro V kaluston hankinta jää
monelta hyödyntämättä ja siirtyminen
10 000 - 20 000 € kalliimpiin Euro VI –
autoihin on edessä. 

Varsinaisten asetusmuutosten kohtien lisäksi
kuljetusyritykset tarvitsevat mahdollisimman
pian tietoa reittirajoituksista kaikilla tieverkoston
osilla sekä sen ulkopuolellakin. Kaupunkien ja
kuntien vastuulle kuuluvan tie- ja katuverkoston
osalta ollaan vasta selvittämässä tulossa olevia
rajoituksia niin määrän, laadun kuin sijainnin suhteen.

Asetusmuutos ei voi astua voimaan ennen
kuin kaikki reittirajoitukset ovat tiedossa
.

Reittirajoituksista tiedottaminen on toteuttavissa
joko liikennemerkeillä rajoitukset selkeästi osoittaen
tai sähköisellä palvelulla. Sähköinen palvelu voi olla
internetin välityksellä saatava tieto reittirajoituksista
tai mobiili tiedonsiirto käyttäjille asianomaiselle
kalustolle soveltuvista reiteistä.

1346316698441_1_thumb.jpgAsetus ei myöskään voi tulla voimaan
kesälomakaudella (kesä- elokuu), koska
tällöin syntyy hallitsematon kaaos
katsastuskonttoreille, autojen
maahantuojien teknisille osastoille
kuljetusyritysten lisäksi. Lisäksi on muistettava, että
katsastuskonttoreille annettaisiin aikaa varautua
muutokseen sallimalla kaluston muutoskatsastukset
ennen voimaantuloa.

Kokonaisuutena SKAL edellyttää tieinvestointien ja
erityisesti tie- ja katuverkoston kunnossapidon sekä
siltojen määrärahojen tuntuvaa kasvattamista. Ilman
tuntuvia lisäpanostuksia ministerityöryhmän arvioimat
muutoksen kustannussäästöt jäävät vain haaveeksi.

Arvioidut kustannushyödyt vaikuttavat muutoinkin
ylimitoitetuilta. Esimerkiksi raakapuun kuljetuksissa
siirtymä 60-tonnisesta yhdistelmästä 76-tonniseen
tuottaa

laskelmiemme mukaan vain 8,5 prosentin
kustannushyödyn. Tämä tarkoittaa siis
raakapuukuljetuksissa noin 30 miljoonan
euron kustannushyötyä suoritealalla, jonka
on arvioitu hyötyvän eniten asetusmuutoksesta.
Tätä laskennallista hyötyä heikentää useampi
tekijä: kaikista puutavaralajeista ei saada täyttä k
uormaa, täyttä korkeutta rajoittavat sadat sillat sekä
painorajoitetut tiet ja sillat heikentävät kuljetusten
tehokkuutta. Arvioimme, että ensimmäisten vuosien
aikana kustannushyödyt ovat pienempiä kuin valtion
1.1.2012 toteuttama ja 1.1.2014 suunnittelema
polttoaineveron korotus.

Kyselyraportin tiivistelmä, - klikkaamallatästä:

 

06.03.2024 15.00Valmet Automotiven vuosikatsaus 2023: Positiivinen liiketulos haastavassa markkinassa
06.03.2024 13.00Nauvo-Korppoon ja Vartsalan lauttaliikenteeseen luvassa parannuksia kesäkuusta alkaen
06.03.2024 11.00Terminatoreitten muotoilu.
06.03.2024 9.00EU:n ennallistamisasetus on hyväksytty Euroopan parlamentissa - ajankohtaiswebinaari pureutuu asetuksen toteutukseen ja etenemiseen
06.03.2024 7.00Magni-kurottajat tekevät uuden maahantuojan voimin paluun Suomen markkinoille
06.03.2024 3.00Kuorman varmistaminen.
06.03.2024 0.07Kaksi kovaa tuovat lisätuloja, ja toinen ja kolmas turvallisuutta.
05.03.2024 18.00Terminatorien ja TimberMaxxien turvallisuus on aivan omassa luokassaan.
05.03.2024 17.00Suomen markkinoilla olevien pankkojen painoerot ovat minimaalisen pieniä.
05.03.2024 15.00TimberRoad siirtoauton perusmalli on vielä vailla ratkaisua!!??!!
05.03.2024 14.00Muovittomat raakapuun korjuu-, ja kuljetusketjut ovat jo pitkällä vuoden 2024 alkupuoliskolla.
05.03.2024 13.00Muovin lähtölaskenta on alkanut - ja kuljetusalalla Suomessa nyt esimerkillisesti metsäsektorilla.
05.03.2024 12.00TimberRoad yhdistelmäpaketin syöttöauton akslityyppi on nyt valittu.
05.03.2024 11.003 - Maksimaaliset nippusidontaominaisuudet: - "Terminatorien ja TimberMaxxien nippusidonnan turvallisuus on aivan omassa luokassaan"???
05.03.2024 9.002. - Puutavaranipun sidonta koostuu kitkapinnoista ja sidontavoimista sekä nipun ladonnasta.
05.03.2024 8.10Tilaa nyt Evolution "sinkkipankot" kevään 2024 erikoishintaan!!!
05.03.2024 7.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
05.03.2024 3.00Maksimaalinen kuormatilakoko : - Tuottavin tavoiteltava kuormatilakoko 120-130 m3!!!
05.03.2024 0.07Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
04.03.2024 17.00Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 13.00Triplakiinnikkeen 3 "olomuotoa".
04.03.2024 11.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien erinomaiset kiinnikejärjestelmät.
04.03.2024 9.00Terminator - ja TimberMaxx tekniikkaa : Alumiinikitkalevyt.
04.03.2024 7.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
04.03.2024 3.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
04.03.2024 0.07Uiton Matti Laihialta se oli maailman ensimmäinen Alukarikkamies 70-luvun puolivälissä.
03.03.2024 17.00Kauhavan puukko on "kaksineuvpoonen" - Terminator, ja TimberMaxx kolme !!!
03.03.2024 15.00SKALin keskeiset esitykset hallitukselle
03.03.2024 13.001.+ 2.+3 + loiskuorma- yhteensä jopa 10.000kg.
03.03.2024 12.00Kuormakoko, ja kuorman sidonta ovat alumiinipankkojen sudenkuopat.
03.03.2024 11.003. Perävaunu varusteineen.
03.03.2024 10.10Tehokkaita, turvallisia, ja tuottavia ratkaisuja löytyy vain meiltä "teräsmiehiltä".......
03.03.2024 9.00Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
03.03.2024 7.002. Puutavaranosturi varusteineen.
03.03.2024 3.00Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
03.03.2024 0.071. Vetoauto hydraulinosturivarusteilla.
02.03.2024 17.00Syöttöauto yhdistelmien omapainoissa on järkyttävänkin suuria painoeroja.
02.03.2024 15.00Ultralujista ja säänkestävistä teräksistä tehdään kevyimmät, kestävimmät ja tilavimmat puutavarapankot.
02.03.2024 13.00Junavaunupankot ovat jo nykymuodossaan kuumasinkitystasolla.
02.03.2024 11.00Terminator on osoittautunut yhdeksi kaikkien aikojen kestävimmistä pankoista, -mutta missä piilee XXL-keston salaisuus?
02.03.2024 9.00Terminator ja TimberMaxx - ruosteenesto .
02.03.2024 7.00Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
02.03.2024 3.00Miksi teemme nyt TimberMaxx-Evo irtotolppaisen pankkomalliston???
02.03.2024 0.07Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
02.03.2024Mitkä ovat painoerojen ääripäät: - 1. Vetoauto hydraulinosturivarusteilla.
02.03.2024KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 18.00Kuumasinkitys prosessi.
01.03.2024 17.10Sinkki.
01.03.2024 15.00Teollisuuden tuottajahinnat laskivat vuoden 2024 tammikuussa 5,4 % vuoden takaisesta
01.03.2024 13.00Apurunkokorkeuksissa on vieläkin suuriakin eroja.
01.03.2024 13.00Innovatiivinen sähköhydrauliikan opetusvaunu
01.03.2024 11.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
01.03.2024 10.00Paluu tulevaisuuteen: - " TimberMaxx 2 . autovarustepaketti ja Evolution pankkomallistot "
01.03.2024 9.00Matekon Seinäjoen toimipisteessä tapahtuu - uutta voimaa myyntiin ja Konepäivät tulossa!
01.03.2024 7.00Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
01.03.2024 5.00Mitä on XXL pankkoetu rahassa , - ja käytön turvallisuudessa???
01.03.2024 3.00Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
01.03.2024 0.07Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 17.00Olisiko viisasta ajattaa tyyliin mies ja hevonen ???
29.02.2024 15.00Muovipinnoitteitten määrä Suomen raakapuuvaunuissa on luokkaa 100.000kg.
29.02.2024 13.00Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
29.02.2024 12.00Mielestäni teippien liimaus uusiin pankkoihin on valmistajien täydellistä vastuuttomuutta.
29.02.2024 11.00MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
29.02.2024 9.00Karkeasti jopa 200- tonnia muovipinnoitetta raakapuuketjussa !!!??? !!!
29.02.2024 7.00Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
29.02.2024 3.00Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
29.02.2024 0.07Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
28.02.2024 18.00Miksi Ruotsissa ei autojen pankkopaikkoja siirrellä
28.02.2024 15.00Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
28.02.2024 13.00Onko puutavarayhdistelmän pankkojen siirtely turhaa "ammattiosaamista"???
28.02.2024 11.00Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
28.02.2024 7.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
28.02.2024 5.00Onko "junapankkojako" ainut oikea???
28.02.2024 3.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
28.02.2024 0.07Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
27.02.2024 17.05Onko tosiaan ikiliikkuja keksitty- , ja onko se raakapuun junakuljetus???
27.02.2024 17.00Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
27.02.2024 15.00Artikkeli vuodelta 2011 : - "Kuljetusten päästöjä vähennetään"
27.02.2024 13.00Kuumasinkitys suojaa teräksen.
27.02.2024 11.00Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
27.02.2024 9.00Kuormaimellinen puutavarayhdistelmä.
27.02.2024 7.00Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen
27.02.2024 3.00Uitto on ympäristöystävällinen puun kuljetusmuoto
27.02.2024 0.07Lämmöksi Oy: Lämpöä metsästä kokonaispalveluna
26.02.2024 18.00Mikä on rautatiekuljetustaksa vrt. autokuljetus reaalilaskennalla???
26.02.2024 17.00Terminator ja TimberMaxx kiinnikepaketteihin tehdyt tuottavuus, ja turvallisuusmuutokseyt.
26.02.2024 15.00Kolisemattomuus on triplavaimentimillisten pankkokiinnikkeitten yksinoikeus.
26.02.2024 11.00TimberMaxx ja Terminator-tekniikkaa :-."100% ultralujaa terästä".
26.02.2024 9.00Terminator-tekniikkaa; - "100% muoviton metallipinnoitus"
26.02.2024 3.002.Terminator tekniikkaa : - Alumiinikitkalevyt ovat kuormatta liikuteltavissa ja kiinteäasenteisissa pankoissa
26.02.2024 0.071.Terminator tekniikkaa . : - Triplavaimentimet ovat kaikissa pankkojemme kiinnikkeissä
25.02.2024 17.00Korotettujen "junapainojen" testit tehtiin nekin vailla yhdenvertaisuusperiaatetta. XXhj/Vr
25.02.2024 15.00Metsäkoneilla riittää töitä - kalusto siirtyy tyylikkäästi
25.02.2024 12.00Onko tasavertaisuusperiaate mukana rautatiekuljetuksien kuljetustaksoissa = taksavertailuissa. XXhj/Vr
25.02.2024 11.00Mikä on tuottavin ja käytännöllisin puutavarayhdistelmän varustepaketti ???
25.02.2024 9.00Tiesitö että: Terminatorimiehet ajavat maailman ekologisimmilla ja liikenneturvallisimmilla raakapuupankoilla.
25.02.2024 7.00Olemme valmistautuneen metallisten 100%:sten muovivapaitten pinnoitteitten tuotantoon esimerkillisen kovatasoisesti, jopa koko maailman mittakaavassa.
25.02.2024 3.00Puutavarapankko
25.02.2024 0.07Maailman ensimmäinen 100%.:sesti muoviton pankkomallisto syntyi 2000-luvun alkuvuosina.
24.02.2024 18.00Materiaalivalinta - teräksissä ja teräksissä on suuria eroja.

Näytä lisää »