Tuoton optimointi pankkosuunnittelussa.
10.02.2024 11.00
Nykypäivän pankkosuunnittelussa on ollut viisasta ottaa käyttöön kaikki kuljetustalouteen-ja liikenneturvallisuuteen vaikuttavat pienimmätkin yksittäiset tekijät:
1. Pankon paino on tietenkin aina tärkeä, koska jokainen rakenteessa säästetty kilo voidaan lastata kuormaksi. Nykyisten Suomen markkinoilla olevien pankkojen painoerot ovat minimaalisen pieniä.
2.Pankon lujuus määritellään liikenneministeriön asetuksessa. Uusi käytäntö asettaa kuitenkin lisävaateita lujuuden lisäämiseksi. Tolppakorkeuden kasvu lisää nopeasti taipumaa ja jopa puolittaa värähdysmurtuman keston.
3.Kuormatilan koko on nyt pankoista saatavan tuottavuuden ehdottomasti tärkein osatekijä.Kokoerot ovat eri pankkomallien välillä suuria. Erot kuormatilan koossa ovat pääsääntöisesti 3-5%(teräs)-8-10%(alumiini).
4.Ilmanvastusvoimien pienentäminen ja virtauksien suuntaus tulee kuormatilasuunnittelussa pakolliseen käsittelyyn E:un vaatimuksien mukaisesti lähivuosina. Polttoainesäästö ja hiilipäästövähennys on oltava minimissään 5%.
5.Liukuestepintojen ja kuormasidonnan merkitys kasvaa kuormakorkeuden kasvaessa.Tolppien toimivat liukuestepinnat lisäävät turvallisuutta ja helpottavat kuormausta.
6.Ruostumattomuus ja pintakäsittely tuovat lisäkeveyttä ja lujuutta sekä kasvattavat teräspankkojen turvallisen käyttöiän jopa moninkertaiseksi.
Uudet materiaalit ja uusi nopeasti kehittynyt valmistustekniikka ovat tuoneet uusia mahtavia mahdollisuuksia kuormatilojen ja päällirakenteitten edelleenkehittämiseksi entistä tuottavammiksi ja liikenneturvallisemmiksi , sekä myös muotoilultaan autojen ulkomuotoon yhteensopiviksi .
|