Puutavarapankon kaikki osat on huomioitava aerodynamiikan parannusprosesseissa.
15.05.2023 0.07 Puutavarapankon aerodynaaminen varsinainen kehitystyö aloitettiin Alukarikka Aero pankolla jo vuonna 1985. Tuossa aikansa edistyneimmässä puutavarapankossa oli aeromuotoilu tuotu pankon tolppien lisäksi myös pankkorunkoon. Pankkorungon osuus vastusvoimista on kolmasosa, tolppien kaksi kolmasosaa.
Pankkorunko on tärkeä, ja vaikea osa pankon aeromuotoilua. Sitä rajoittaa tolpista ja kuormasta tulevat rasittavat voimat, jotka asettavat rungolle omat vaatimuksensa. Lisäksi purkukoneen minimi 12 sentin purkuväli, ja asetuksen mukaiset terävät hammastamattomat liukuestepinnat muuttavat aeromuotoilua vaikeampaan suuntaan.
Nykyisissä puutavarapankkojen tuotantomalleissa pankkorunkojen aerodynaaminen kehitys on kulkenut valtaosalla pankkovalmistajista jo pitkään aivan väärään suuntaan. Tämä poikkeuksellisen huono aeromuotoilu on nyt lähes kaikissa alumiinipankkojen sekä teräspankkojen pankkorungoissa.XXhj.15.5.2023
|