Onko "liikennekaari" tie tuhoon, vai onko se tie valvottuun digitaalitulevaisuuteen ja kaikkien toivomaan rehelliseen ja liki tasapuoliseen valtion lisärahastukseen.
22.01.2017 7.26
Heikinpäivänä 19.1.2017 julkistiin entisen Nokian toimitusjohtajan Ollilan ideoima maantieliikenteeen seurantajärjestelmään perustuva valtion rahastusmekanismi.
Uudessa nerokkaassa järjestelmässä on lupausena alentaa maantienkäyttäjien kokonaisvaltaisia liikkumiskustannuksia jonkin verran. Määrää ei ole kerrottu, mutta kuitenkin valtaosaa tienkäyttäjiä, yksityisiä ja ammattiliikennettä harjoittavia , autetaan veron poistoilla autoverotuksesta ja polttoaineverotuksen alentamisella.Verotusalennukset ovat nykypuheitten verran kuitenkin vähintään enemmän, kuin tulevien maantiekäyttömaksujen tuova osuus.
Onkohan nyt lopultakin ikiliikkuja keksitty, -ja onko se keksintö tehty Suomen Satavuotiaan Tasavallan hallituksessa ja Ollilan komiteassa?
Maantien käyttäjien kannattaa muistaa se , että nykypäivänä maksetuista maksuista, ja polttoaineveroista vain osa siirtyy jo nykyhetkelläkin rappeutuvan maantieverkoston ylläpitoon. - Mitä tapahtuu sitten, jos tienkäyttäjille luvataan alennukia ja samalla parannuksia tmaantieverkoston turvallisuudeen ja tuottavuden takaamiseksi.
Ollilan mukaan seurantajärjestelmän kustannukset liikkuvat seurantalaitteitten osalta 10€-30€ / ajoneuvo. Tuo sioitus vettattuan Liikennemivsteri Bremerin tarjoamiin autoveron nollauksi ja alle 600 eron vuosikustannuksiin eivät ole missään suhteessa todellisiin tarvitta iin lisäkuluihin ja sen vaatimin keräilyinvestointeihin.
Valtio on kriisitilassa, kuten me kansalaisetkin. Hallitusta , sekä eduskunnan enemmistöä edustavan Liikenneministeri Bremerin ja ja eduskuntaenemmistön esittämät alennukset eivät ole ratkaisu liikennelaaren mukaisen tieverkoston ylläpitoon ja tulevaisuuden tarpeitten mukaisten vaatimusten kehitystarpeeseen.- Jos näin olisi olisi myös ikiliikkuja keksitty. Tyhjästä ei tule verotuloja, eikä uudet rahastusmenetelmät tuo niitä, päinvastoin. Kulut lisääntyy ja tieverkosto rappeutuu totuttuun tahttiin.
Jos lisärahastuksen tarve on pakollista, niin lienee kannattavina tehdä se lisäämällä täysin ilmaisen keruujärjestelmän ( huoltosemat) polttoaineitten vero-osuutta, unohtamatta tuota alkuperäistä saatujen eurojen ohjaamista tienpitoon ja yhteiseen liikenneturvallisuuteemme.
|