Kuorma-autojen hyttimuotoilu on kehittynyttä tekniikkaa, mutta lähes kaikki muu onkin vastuuttomasti, ja lähes täysin unohdettu.
05.02.2017 12.31
Puutavarayhdistelmien hyttien muotoilua on kehitetty yksinomaan rahtiautojen ehdoin jo yli puolen vuosisadan ajan ilmanvastuksen ja ilmanohjainten osalta, ja markkinointi auton aerodynaamisesta hyvyydestä perustuu vieläkin vain auton hytin osuuteen , vaikka se on kokonaisuutena noin 10% koko yhdidstelmän ilmanvastuspintojen vaikuttavasta osuudesta. - Pahin on edelleenkin unohdettu.
Vetoauton ja perävaunun alusta ja päällitakenteet pääosin 60-lukua.
Vetoautojen ja perävaunujen alustarakenteet ovat edelleen rakenneratkaisuiltaan 50-luvun tasolla. Alustat kerää lunta, jäätä, tiesuolakuraa ja hiekkaa sekä sepeliä. Rakenteet toimivat tehokkaana imurina, joka puhdistaa maantieltä irtoavat partikkelit itseensä. Loiskuorman määrä on aina sadoista kiloista tuhansiin kiloihin.
Tehokas lokaimuri on myös tehokas tuhooja.
Yhdistelmän alusta on nykypäivänä täynnänsä mitä hienointa tekniikkaa ja niitten vaatimia ilma-, ja sähköjohdatuksia sekä antureita. Nämä kaikki on asetettu pohjoisten tieolosuhteitten ja sääolosuhteitten armoille. - Tämän hienotekniikan , monessa tapauksessa , koko yhdistelmän pysäyttävä toiminta on on huonosti suojattua ja tuhoja tehostaa kaikilla ajonopeuksilla likaimurin ominaisuuksiset alustat , sekä niitten päällivarusteet.
|