Hyvä aeromuotoilu ja maksimikokoinen pankkojen sisäkuormatila kulkevat oikeaan suuntaan ja lisäksi käsikädessä.xxl.aero
07.07.2017 5.05
Kappaleitten aerodymaaminen muotokerroin (Cw)ja niitten ilmavirtauksen vastainen otsapinta (A) määrittelevät niitten vaikutukset ilmasvastusvoimiin. Sekä hyvä muotokerroin, että pieni otsapinta tuovat toivottua tulosta ( Cw x A ).
Pieni otsapinta on samalla myös suuri kuormatila.
Otsapinnan pienennys tehdään pankkorunkoa madaltamalla ja tolppia kuorman puolelta kaventamalla. Tämä pienentää ilmanvastusvoimia ja kasvattaa samanaikaisesti pankoille tärkeää kuormatilan poikkipintaa. Nykyisten pankkomallien otsapintojen kokoerot poikkeavat huonoimman ja edullisimman välillä yli 30 % :lla. Kolmenkymmenen prosentin otsapintaero vastaa 0.4 m2:n erotusta kuorman poikkipinnassa. Kuorman poikkipintaeroa kasvattaa lisäksi tolppien muotoilu ja irtotolppaisten pankkojen tolppaholkit. Yhteensä kokoero on luokkaa 0.6 m2 - puolitoista kourallista / nippu.
Tolppien ja rungon muotoilulla lisäarvoa.
Tolppien ja pankkorunkojen muotoilussa on merkittävästi lisäarvoa sekä tuloksentekoon, että liikenneturvallisuuteen. Oikea muoto yhdessä pienen otsapinnan kanssa antaa erinomaiset mahdollisuudet hyödyntää 24 tolppaa ja 12 pankkorunkoa ilmanohjaimina , jotka parantuneen polttoainetalouden ja kasvaneitten kuormakokojen kautta tuovat lisäarvona myös puhtautta sekä turvallisuutta liikennevirtoihin.
Heikki Jokela 050 4129 024
Lisää aerodynamiikka-artikkeleita:
www.terminator.fi - hakusanalla aero ja facesta https://www.facebook.com/profile.php?id= 100010429458757&fref=ts
|