Kaikki viiden tonnin lujuusluokan pankkomallit ovat siirtymässä Suomessa historiaan.
30.03.2017
Viisitonniset pankkomallit, valmistajasta ja pankkotyypistä riippumatta ovat siirtymässä Suomen maantiekuljetuksissa lopullisesti historiaan. Viiden tonnin lujuusluokka ei ole koronneilla yhdistelmäpainoilla käytön ja turvallisuuden kannalta riittävä ja viisitonnisten alle kolmen metrin tolppapituus ei anna riittävän kokoista kuormatilavuutta.
Viisitonnisten käyttö on yleisintä 64 tonnin yhdistelmissä, mutta niitä on jäänyt perävaunujen telitysten yhteydessä jopa 68 tonnin sekä 76 tonninkin yhdistelmiin. Viisitonniset pankkomallit ovat tietystikkin asetukset täyttäviä pankkomalleja kevyempiä, mutta niitten alimitoitetut tolppapituudet ja minikuormatila syövät moninkertaisesti yhdistelmälle saavutetun 100kg- 150 kg kantavuushyödyn.
Lujuudeltaan alamittaiset pankkomallit ovat käytössä tarkkaan seurattavia, koska tolppa- ja runkovauriot ovat liikennekäytössäkin yleisiä ja ennakkoon vaikeasti arvioitavia. Pankkojen väsymismurtumat yleistyvät käyttöiän myötä ja runkorikkoontumat ovat tulleet uutena vauriona "proteesimallisten" tolppavahvistusten myötä.
Suomessa on käytössä vielä runsaasti 60 tonnisiin yhdistelmiin ja 4.2m kuormakorkeuksiin mitoitettuja pankkoja. Nämä pankkomallit ovat pääosin 5-7 tonnisia ja tolppamitoitukseltaan 2.8m-2.95m pituisia. Näitten pankkomallien käyttö Suomessa alkaa olla tiensä päässä, mutta ne ovat kuitenkin vielä rahanarvoista tavaraa pankkojen päivityksessä nykyvaatimusten mukaisiksi.xxhj
|