Puutavarapankon poikkipintaeron esimerkkilaskenta.
18.12.2023 11.00
Puutavarapankon pinta-alojen kokoerosta on helppo tehdä karkea-arvio tästä ja näin . (Tässä kuvassa ja vertailussa EXTE/TERMINATOR)
-Pankkorunkojen korkeusero ajoneuvon rungolta pankkorungon yläpintaan on 8 cm.
-Kuormatilojen sisäleveysero mitattuna 80 cm korkeudesta pankkorungolta ylöspöin on 15cm.
Vertailupankoista mittaamalla ja siitä laskemalla saadan kuormapoikkipintojen kokoero seuraavasti:
Mitattu pankkorunkojen korkeusero kerrotaan kuormatilaleveydellä 2.40m x 0.08m=0.192m2. Mitattu pankkotolppien sisäleveysero kerrotaan kuormakorkeudella 3.12m x 0.15m=0.468m2.
Pankkojen EXTE / TERMINATOR sisämittojen pinta-alaero kuormaamattona on 0.66 m2.
Kuormakokoero viidellä kolmosella ja kolmella 5.5m nipulla saadaan kertomalla kuormapinta-alojen erotus puutavaranippujen yhteispituudella:
-5 kpl kolmosnippuja yhteispituus 15 m x 0.66 m2 = 9.9 m3 (kehyskuutiota).
-3 kpl 5.5 m nippuja yhteispituus 16,5m x 0.66m2 = 10.89 m3(kehyskuutiota).
Kourapinta-alalla 0.45m2 on nippukohtainenpinta-alaero 0.66m2 1.46 kourallista/nippu:
-Kolmella nipulla 4.38 kourallista -Viidellä nipulla 7.3 kourallista
Kuvan alumiinipankko Exte A 6 on täysin samassa kokoluokassa Alucar Alu 70/75 pankkomallin kanssa, joten mitta-arvio on riittävästi suuntaa-antava myös siihen ja siis Maxmossa tehtyyn kuormatilavertailuun, jossa kolmen nipun erotukseksi saatiin vain yksi kouralinen, kun suoranainen pelkkä mittapintojen erotus näyttää kolmella nipulla jo 4.38 kourallista Terminator 8.8 kuormatilan eduksi. Maxmon virallisessa ja rehelliseksi mainostetussa vertailutestissä on siis matemaattiseen pinta-alaeroon heittoa 3.38kpl 0.45m2 kourallista.
Käytännön kuormissa on kuitenkin todennettavissa kokoerot luokkaan kaksi kourallista/nippu. Tämä noin puolen kourallisen erotus johtuu siitä, kun alumiinitolpat taipuvat tiimalasille, ja syövöt kuormasta molemmin puolin hieman, yhteensä tuon puolisen kourallista.Terminatoreissa on sensijaan huomioitu kuormituksen vaikutukset pankkotaipumiin ja muoto on säädetty käyttäjän kannalta parhaaseen mahdolliseen muotoon.
FinMetkossa 2014 tehty kuormatilatesti tehtiin parinsadan alan ammattimiehen seuraamana ja sen tulokset osoittavat ylläolevan arviomme rehellisesti alakanttiin arvioiduksi ja siltäosin vähintäänkin totuudenmukaiseksi. Maxmon vertailussa on sensijaan saatu selvästi totuudenvastainen tulos, niin kokovertailussa, kuin pankkojen painovertailussakin. (katso video tästä)
Heikki Jokela 050 4129 024
|