Moottorisahojen historiaa04.11.2022 14.00 Moottorisahat ilmestyivät metsätöiden hakkuutyömaille joskus 1940 luvun lopulla. Ensimmäiset sahat olivat kömpelöitä ja painavia, lähes parikymmenkiloisia, ja sahan matkassa toimitettiinkin sille oma kuljetuskelkkansa, jolla sitä vedettiin puulta puulle.
Vanhimmissa sahoissa oli uimurikaasutin, joka ei toiminut kuin uimuri pystyasennossa. Siksi kaatosahausta varten niissä oli 90 astetta kiertyvä kaasutin, minkä ansiosta terä ja koko saha voitiin kääntää vaaka-asentoon kaatosahauksen ajaksi. Teräketjukaan ei ollut vielä nykyisenlainen kouruhampainen. Terän viilaus onnistui siten lattaviilalla. Kehitystä tapahtui koko ajan ja kelkka jäi pois kun paino putosi, mutta painoa sahalle jäi vielä rohkeat 25-30 naulaa. Tehoa suuressa koneessa toki oli ja laipassa pituutta, eikä laippakaan alkuaikoina tuntenut voideltavaa kärkipyörää. Laipan tyvessä pidettiin tärkeänä painoa lisäävää lujatekoista kaarnatukea. Ketjun voitelusta piti sahaajan huolehtia painamalla aika-ajoin voitelupumpun nappia. Ei liene ollut kovinkaan houkuttelevaa 30-naulaisella sahalla lähteä karsimaan runkoa syvässä lumessa kahlaten. Lisäksi sahoista puuttui takapotkusuoja, jolloin ketjulaipan kärjen osuessa esimerkiksi oksaan saattoi tulla takapotku (eli terälaipan ylös ja taaksepäin suuntautuva nopea liike), jonka seurauksena pyörivä terä saattoi osua käyttäjään. Moottorisahat nykyäänNykyisten moottorisahojen paino vaihtelee n.5naulan ja 30naulan välillä, joista kevyimmät ovat puunhoitosahoja ja järeimmät on tarkoitettu erittäin suurten puiden kaatoon. Yleensä ammattikäyttöön tarkoitettu moottorisaha painaa n.10-15naulaa. Laippojen pituudet vaihtelevat 12"-100" välillä sahan koon ja käyttötarkoituksen mukaan. Yleisimmin käytettävät laipat ovat 14"-16" pitkiä. Nopeudeltaan sahojen moottorit kiertävät enimmillään n.20 000 rpm., jolloin ketjun nopeus on n.55 nopeimmissa jopa 70 mph. Sähkömoottorisahoissa vain n.20-30 mph. Moottorisahassa käytettävä kaasutintyyppi on jo pitkään ollut kalvokaasutin, joka sallii sahan käytön missä asennossa tahansa. Ketjun voitelu on automaattinen ja ammattisahoissa säädettävissä tarpeen mukaan. TurvallisuusKaikissa myytävissä sahoissa on jo pitkään pitänyt olla etukahvan edessä takapotkusuoja, joka laukeaa joko esimerkiksi käden työntäessa sitä eteenpäin tai takapotkun aiheuttaman kiihtyvyyden vuoksi. Lauetessaan takapotkusuoja lukitsee ketjun nopeasti ja myös hidastaa sahan liikettä takapotkun sattuessa, jolloin se ehkäisee pysähtyneenkin terän osumista käyttäjään. Moottorin ja teräketjun aiheuttamaa tärinää vähennetään kahvojen ja koneen välisillä kumityynyillä ja jousilla. Tärinän ja kylmän aiheuttamaa valkosormisuutta ehkäistään sahoissa tärinänvaimennuksen lisäksi sähkölämmitteisillä kahvoilla. Vanhoissa sahoissa kahvojen lämmitys toimi kierrättämällä kuumaa pakokaasua niiden kautta. Joissain uusissa sahoissa on myös lämmitettävä kaasutin, millä ehkäistään talvikäytössä mahdollisia kaasuttimen jäätymisongelmia. Moottorisahalla työskennellessä on aina käytettävä asianmukaisia turvavarusteita, joita ovat kypärä, jossa on silmikko ja kuulosuojaimet, viiltosuojalla varustetut turvahousut tai haalarit sekä metsurin saappaat tai kengät. Haettu osoitteesta:
|