-Patentoitu Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä tuo etua kaikille kuljettajille, mutta se on hyödyllisin ajettaessa alhaisilla nopeuksilla. Vaivaton ohjaus helpottaa merkittävästi maansiirtoauton kuljettajan työtä, Volvo Trucksin toimitusjohtaja Claes Nilsson toteaa.
Järjestelmän huomattava tekninen innovaatio on ohjausakseliin kiinnitetty, elektronisesti ohjattu sähkömoottori. Sähkömoottori toimii yhdessä kuorma-auton hydraulisen ohjaustehostimen kanssa. Elektroninen ohjausyksikkö säätelee sen toimintaa tuhansia kertoja sekunnissa..
- Pienillä nopeuksilla sähkömoottori tekee työn, joka on ennen ollut kuljettajan lihasvoiman varassa. Kuljettaja voi rentoutua ja ohjata ajoneuvoa vaivattomasti ja ilman rasitusta, kertoo Gustav Neander, Volvo Dynamic Steering -järjestelmän projektipäällikkö.
Tämän ansiosta dynaaminen ohjausjärjestelmä tuo helpotusta hyötyajoneuvojen kuljettajien yleisimpiin työperäisiin vammoihin. Toinen hyödyllinen ominaisuus on se, että Volvo Dynamic Steering keskittää ohjauksen automaattisesti myös peruutettaessa.
Uusi maansiirtotyöhön räätälöity takailmajousitus
Volvo FMX:n uusi alusta ja voimansiirtolinja parantavat kuorma-auton tuottavuutta.
- Tämä on erittäin tärkeää maansiirtosegmentin asiakkaillemme. Uusi ilmajousitusjärjestelmä on räätälöity nimenomaan maansiirtotyötä varten tekemättä myönnytyksiä muiden segmenttien tarpeille, kertoo Peter Frleta, Volvo Trucksin alusta-asiantuntija.
- Takailmajousitus varmistaa huomattavan mukavuuden ja ketteryyden riippumatta siitä, onko auto kuormattu vai ei, hän täydentää.
Jousitusjärjestelmä sisältää automaattisen ajokorkeustason hallinnan, ja 300 millimetrin maavara takaa etenemiskyvyn. Ilmajousitus on saatavana 4x2-, 6x4- ja 8x4-akselirakenteisiin.
Koska kallistuksenvakaaja sijaitsee telissä, ajoneuvon vakaus on erinomainen. Lisäksi kuorma-auton takimmaisen akselin takana ei ole suojaamattomia jousituksen osia.
Kääntösädettä voi pienentää ja renkaiden kulumista vähentää käyttämällä 8x4-kokoonpanossa tridem-teliä, jossa on hydraulisesti ohjattu kantoakseli. Vetoakselin pitoa voi lisätä vaikeissa käyttöolosuhteissa nostamalla kantoakselin.
I-Shift -vaihteisto ja entistä parempi jokapyöräveto
I-Shift -vaihteisto on erittäin tehokas ajettaessa alhaisilla nopeuksilla, ja se voidaan yhdistää vetävään etuakseliin. Toinen uusi I-Shift -ominaisuus on pidempi öljynvaihtoväli (450 000 km).
Maastosuorituskykyä ja kestävyyttä on parannettu kehittämällä etuvetojärjestelmää. Vetävä etuakseli on siirretty 100 millimetriä eteenpäin samaan kohtaan kuin ei-vetävä etuakseli. Tämän lisäksi raidetanko on siirretty suojatumpaan paikkaan. Aiempaa lyhyemmän etuylityksen ansiosta lähestymiskulma on suurempi.
Vetävä etuakseli on saatavana seuraaville akselirakenteille: 4x4, 6x6 (vetoauto ja tasakuorma-auto) ja 8x6 (tasakuorma-auto).
Saatavana 11- tai 13-litran moottorit
Uusi Volvo FMX on saatavana 11- tai 13-litran Euro 6 -moottorilla. D13-moottorin teho on 380-540 hv ja D11-moottorin 330-450 hv. Euroopan ulkopuolella on saatavana Euro 3-, Euro 4- ja Euro 5 -päästömääräykset täyttävät moottorit.
Jotta moottori täyttää Euro 6 -vaatimukset, siinä on oltava jäähdyttämätön EGR-järjestelmä pakokaasujen kierrätystä varten. Se optimoi pakokaasujen lämpötilan ja NOX-päästötasot polttoaineen jälkikäsittelyn tehostamiseksi.
Hiukkassuodatin regeneroituu automaattisesti normaaleissa ajo-olosuhteissa, ja Volvo Trucksin patentoitu suodattimen huoltoratkaisu säästää asiakkaan aikaa ja kustannuksia.
Uuden Volvo FMX -mallin tuotanto eurooppalaisille asiakkaille alkaa syyskuussa 2013. Katso video uudesta maansiirtoautosta osoitteessa http://www.youtube.com/user/VolvoTrucks.
Lisätietoja: Juha-Matti Raatikainen, Tuotepäällikkö, p. 050 560 1815, juha-matti.raatikainen@volvo.com