"Kadonneen kuormatilan metsästys" : - Puutavara-autojen kuormatilavertailu : XXL / ALU.....= viiden vuoden takaa !!!

17.07.2023 7.00
xxl_pankkovertailu_aluun.jpg
Vasemmalla XXL paketti ja oikealla alupaketti:
Kuvan vertailussa tolppakorkeus maasta on sama.
Kuormatilaero näkyy kuvassa alupaketin kuorman ylikorkeutena. Kuorman ero koko yhdistelmässä on 15 m3, ja siitä auton osuus  6.5 m3 m3!!!  Alumiiniapurungon ja teräksisen runkopaketin korkeusero on 95 mm. Erotus näkyy kuvassa tolppamittaerona Terminator XXL 8.8 CE pankkomallin hyväksi. 

Puutavarapankkojen maksimi ulkomitat Suomessa määräytyvät Liikenneministeriön asetuksilla.Pankon maksimiulkoleveys saa olla alle 22m yhdistelmissä 2.60 m ja yli 22 metrisissä maksimileveys on 2.55. Yhdistelmän maksimikorkeus molemmissa yhdistelmämittaluokissa saa olla 4.40 metriä. Enimmäiskorkeus kasvoi Suomessa kymmenisen vuotta sitten 1.10 2013 alkaen 4.4 metriin.

Kuormatilan kasvattaminen

Kun kuormatilaa ei voi kasvattaa ulkoapäin, voi sen tehdä kasvattamalla pankkojen sisämittoja sekä hyödyntämällä esitetty 4.4m kuormakorkeus:

kuormatilaero_alucar_20cm.jpg

Autovarustelujen kuormatilaerot  ovat jopa 6.5 m3 -
10 m3 yksistään auton osalla.

Pankkorungon yleisin korkeus kiinnikkeineen on teräspankoissa 165 mm - 175 mm  ja alumiinipankoissa se ylittää 200mm .Pankkorungon minimikorkeudeksi on Metsäteollisuus suositellut 120 mm purkukonevaatimusten mukaisesti.Terminator XXL 8.8 pankon runkokorkeus kiinnikkeineen on 130 mm ja Terminator XXL 11 ja XXL 12.8 pankollia se on 140 mm.

xxl_kuormatilamitta_2.55_tyhjana_2380.jpg

Kuormatilojen erotus tulee pankkorunkojen ja
kiinnikepakettien korkeuseroista ja tolppien
sisämittaeroista sekä muodonmuutoseduista
kuormattuna.

Pankkojen tolppien sisäväli määrittää kuormatilan leveyden.Sitä voidaan kasvattaa tolppia kaventamalla ja muuntamalla tolppakiinnitys sellaiseksi,että tolppaholkit käyvät tarpeettomiksi.-Kiinteätolppaisissa pankoissa ei ole kuormatilaa useilla senteillä kaventavia tolppaholkkeja.

Kuormatilan leveyttä kuormattuna voidaan lisäksi kasvattaa yllättävän paljon tekemällä tolpat sisäänpäin kaareviksi ja mitoittamalla molemminpuolin kartiokas ylöspäin kapeneva tolppa kuormaleveyden kannalta optimaaliseksi.

Terminator XXL pankkojen kuormitettua  sisäleveyttä on onnisrutto kasvattaa alumiinipankkoihin verrattuna jopa 150 (180mm -  200) mm:llä ja lisäksi sen tynnyrimäinen muoto kasvattaa tiimalasimuotoon (katso kuva ylhäällä) verrattuna yhdistelmän kuormaa tuon ratkaisevan 10 m3.

Tolppakorkeudet vaihtelevat Suomen nykyisellä  4.40 metrin maksimikorkeusmitalla autojen 2.80 metristä 3.25 metriin ja perävaunujen 2.85 metristä 3.30 metriin. Suuret , jopa 45 cm tolppakorkeuserot johtuvat alustojen  korkeuseroista sekä auton eri apurunkomallien suurista korkeuseroista. 

Yhdistelmien korkeusmuutos 4.20 metristä 4.4 metriin kasvattaa sallittua kuormakorkeutta 20 sentillä ja 7.5 kehyskuutiolla.


Valitsemalla oikeat alustat ja varusteet on jopa 20 m3:n  kuormakoon kasvatus mahdollista.

tukkikuorma_xxl_oranssi_purku.jpg


Kuormatilan reilusti yli 20 m3:n (kehyskuution) kasvattaminen on mahdollista valitsemalla matalin markkinoilla oleva automalli ja matalin perävaunu sekä varustamalla auto  120 mm  apurunkopaketilla sekä valitsemalla yhdistelmään Terminator XXL pankot alumiiniapurungon ja alumiinipankkojen asemasta.

- Tässä vertailussa on käytetty samankorkeuksisia auto- ja perävaunualustoja. Kuormakokoero muodostuu apurungosta ja auton sekä perävaunun pankoista.


Kuormatilan kasvattamisessa pankoilla on suurin merkitys.Yksin pankojen osuus valitsemalla suurimmat mahdolliset Terminator XXL pankot on ero kuormatilassa  alumiinisiin pankkosarjoihin verrattuna jopa yli 10 m3.xxhj.

- Vrt.Kuormakorkeuden lisäys 20 sentillä kasvattaa kuormatilavuutta 7.5 kehyskuutiolla.
xxl_alu_tyhjana.jpg
Kuormatilaero XXL pankkojen ja alupankkojen välillä kasvaa entisestään tolppien erityyppisen muotoilufilosofian kautta.
XXL pankko ottaa kuormattuna "tynnyrimuodon" (lisää kuormatilaa) ja alupankot sekä suoratolppaiset teräspankot taipuvat tiimalasimuotoon(pienentää kuormatilaa). 

Taulukko Terminator XXL 8.8 ja 6/7 tonnisten alumiinipankkojen kuormapinta-aloista ja niitten pinta-alaerot pankkojen runkoleveyksillä 2.55m.

korkeus    XXL               Alu       erotus          

2850       6.55m2        5.96m2    0.59m2
2900       6.67m2        6.07m2    0.60m2               
2950       6.79m2        6.19m2    0.60m2      
3000       6.91m2        6.30m2    0.61m2       
3050      7.03m2         6.41m2   0.62m2          
3100       7.15m2        6.53m2   0.62m2         
3150       7.27m2        6.64m2    0.63m2    
3200       7.39m2        6.75m2    0.64m2   
3250       7.51m2        6.86m2    0.65m2
3300       7.63m2      6.97m2    0.66m2  

Kuormaleveys 2.6m kasvattaa kuormapinta-
aloja
0.13m2-0.16m2:lla ja kuormakokoa
n. 2.5 kehyskuutiolla.
(-
käytettävissä vain alle 22m yhdistelmäpituuksilla).

Vanhanmallisten kiinteätolppaisten teräspankkojen ja uutuutena markkinoille tulleitten irtotolppaisten teräspankkojen kuormatilojen  koko Terminatormallien eduksi on Terminaattoreitten ja irtotolppaisten alupankkojen puolivälissä.
*alupankkomallit kokoero       - 8.0 -12m3 / yhdistelmä
* muut  teräspankkomallit
kokoero                                 - 3.5- 5 m3 / yhdistelmä

Annan tarvittaessa lisätietoja puutavarayhdistelmien mitoituksiin ja valintaratkaisuihin sekä tulevien painokorotusten vaikutuksista niihin :


Heikki Jokela 050 4129 024
heikki.jokela@ammattilehti.fi

Kaikki julkaistut kokonaispainokorotusartikkelit löydät sivuiltamme
hakusanalla puu76 ja tilapankkoartilkkelit löytyy hakusanalla XXL.
- Katso lisäksi "aero" ja "liukuestepinnat".

06.03.2024 18.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien tuottavuus.
06.03.2024 17.00"Puolivillaiset jäljitelmäpankot" - mutta miksi sanon niin ???
06.03.2024 15.00Valmet Automotiven vuosikatsaus 2023: Positiivinen liiketulos haastavassa markkinassa
06.03.2024 13.00Nauvo-Korppoon ja Vartsalan lauttaliikenteeseen luvassa parannuksia kesäkuusta alkaen
06.03.2024 11.00Terminatoreitten muotoilu.
06.03.2024 9.00EU:n ennallistamisasetus on hyväksytty Euroopan parlamentissa - ajankohtaiswebinaari pureutuu asetuksen toteutukseen ja etenemiseen
06.03.2024 7.00Magni-kurottajat tekevät uuden maahantuojan voimin paluun Suomen markkinoille
06.03.2024 3.00Kuorman varmistaminen.
06.03.2024 0.07Kaksi kovaa tuovat lisätuloja, ja toinen ja kolmas turvallisuutta.
05.03.2024 18.00Terminatorien ja TimberMaxxien turvallisuus on aivan omassa luokassaan.
05.03.2024 17.00Suomen markkinoilla olevien pankkojen painoerot ovat minimaalisen pieniä.
05.03.2024 15.00TimberRoad siirtoauton perusmalli on vielä vailla ratkaisua!!??!!
05.03.2024 14.00Muovittomat raakapuun korjuu-, ja kuljetusketjut ovat jo pitkällä vuoden 2024 alkupuoliskolla.
05.03.2024 13.00Muovin lähtölaskenta on alkanut - ja kuljetusalalla Suomessa nyt esimerkillisesti metsäsektorilla.
05.03.2024 12.00TimberRoad yhdistelmäpaketin syöttöauton akslityyppi on nyt valittu.
05.03.2024 11.003 - Maksimaaliset nippusidontaominaisuudet: - "Terminatorien ja TimberMaxxien nippusidonnan turvallisuus on aivan omassa luokassaan"???
05.03.2024 9.002. - Puutavaranipun sidonta koostuu kitkapinnoista ja sidontavoimista sekä nipun ladonnasta.
05.03.2024 8.10Tilaa nyt Evolution "sinkkipankot" kevään 2024 erikoishintaan!!!
05.03.2024 7.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
05.03.2024 3.00Maksimaalinen kuormatilakoko : - Tuottavin tavoiteltava kuormatilakoko 120-130 m3!!!
05.03.2024 0.07Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
04.03.2024 17.00Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 13.00Triplakiinnikkeen 3 "olomuotoa".
04.03.2024 11.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien erinomaiset kiinnikejärjestelmät.
04.03.2024 9.00Terminator - ja TimberMaxx tekniikkaa : Alumiinikitkalevyt.
04.03.2024 7.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
04.03.2024 3.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
04.03.2024 0.07Uiton Matti Laihialta se oli maailman ensimmäinen Alukarikkamies 70-luvun puolivälissä.
03.03.2024 17.00Kauhavan puukko on "kaksineuvpoonen" - Terminator, ja TimberMaxx kolme !!!
03.03.2024 15.00SKALin keskeiset esitykset hallitukselle
03.03.2024 13.001.+ 2.+3 + loiskuorma- yhteensä jopa 10.000kg.
03.03.2024 12.00Kuormakoko, ja kuorman sidonta ovat alumiinipankkojen sudenkuopat.
03.03.2024 11.003. Perävaunu varusteineen.
03.03.2024 10.10Tehokkaita, turvallisia, ja tuottavia ratkaisuja löytyy vain meiltä "teräsmiehiltä".......
03.03.2024 9.00Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
03.03.2024 7.002. Puutavaranosturi varusteineen.
03.03.2024 3.00Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
03.03.2024 0.071. Vetoauto hydraulinosturivarusteilla.
02.03.2024 17.00Syöttöauto yhdistelmien omapainoissa on järkyttävänkin suuria painoeroja.
02.03.2024 15.00Ultralujista ja säänkestävistä teräksistä tehdään kevyimmät, kestävimmät ja tilavimmat puutavarapankot.
02.03.2024 13.00Junavaunupankot ovat jo nykymuodossaan kuumasinkitystasolla.
02.03.2024 11.00Terminator on osoittautunut yhdeksi kaikkien aikojen kestävimmistä pankoista, -mutta missä piilee XXL-keston salaisuus?
02.03.2024 9.00Terminator ja TimberMaxx - ruosteenesto .
02.03.2024 7.00Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
02.03.2024 3.00Miksi teemme nyt TimberMaxx-Evo irtotolppaisen pankkomalliston???
02.03.2024 0.07Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
02.03.2024Mitkä ovat painoerojen ääripäät: - 1. Vetoauto hydraulinosturivarusteilla.
02.03.2024KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 18.00Kuumasinkitys prosessi.
01.03.2024 17.10Sinkki.
01.03.2024 15.00Teollisuuden tuottajahinnat laskivat vuoden 2024 tammikuussa 5,4 % vuoden takaisesta
01.03.2024 13.00Apurunkokorkeuksissa on vieläkin suuriakin eroja.
01.03.2024 13.00Innovatiivinen sähköhydrauliikan opetusvaunu
01.03.2024 11.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
01.03.2024 10.00Paluu tulevaisuuteen: - " TimberMaxx 2 . autovarustepaketti ja Evolution pankkomallistot "
01.03.2024 9.00Matekon Seinäjoen toimipisteessä tapahtuu - uutta voimaa myyntiin ja Konepäivät tulossa!
01.03.2024 7.00Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
01.03.2024 5.00Mitä on XXL pankkoetu rahassa , - ja käytön turvallisuudessa???
01.03.2024 3.00Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
01.03.2024 0.07Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 17.00Olisiko viisasta ajattaa tyyliin mies ja hevonen ???
29.02.2024 15.00Muovipinnoitteitten määrä Suomen raakapuuvaunuissa on luokkaa 100.000kg.
29.02.2024 13.00Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
29.02.2024 12.00Mielestäni teippien liimaus uusiin pankkoihin on valmistajien täydellistä vastuuttomuutta.
29.02.2024 11.00MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
29.02.2024 9.00Karkeasti jopa 200- tonnia muovipinnoitetta raakapuuketjussa !!!??? !!!
29.02.2024 7.00Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
29.02.2024 3.00Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
29.02.2024 0.07Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
28.02.2024 18.00Miksi Ruotsissa ei autojen pankkopaikkoja siirrellä
28.02.2024 15.00Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
28.02.2024 13.00Onko puutavarayhdistelmän pankkojen siirtely turhaa "ammattiosaamista"???
28.02.2024 11.00Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
28.02.2024 7.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
28.02.2024 5.00Onko "junapankkojako" ainut oikea???
28.02.2024 3.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
28.02.2024 0.07Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
27.02.2024 17.05Onko tosiaan ikiliikkuja keksitty- , ja onko se raakapuun junakuljetus???
27.02.2024 17.00Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
27.02.2024 15.00Artikkeli vuodelta 2011 : - "Kuljetusten päästöjä vähennetään"
27.02.2024 13.00Kuumasinkitys suojaa teräksen.
27.02.2024 11.00Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
27.02.2024 9.00Kuormaimellinen puutavarayhdistelmä.
27.02.2024 7.00Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen
27.02.2024 3.00Uitto on ympäristöystävällinen puun kuljetusmuoto
27.02.2024 0.07Lämmöksi Oy: Lämpöä metsästä kokonaispalveluna
26.02.2024 18.00Mikä on rautatiekuljetustaksa vrt. autokuljetus reaalilaskennalla???
26.02.2024 17.00Terminator ja TimberMaxx kiinnikepaketteihin tehdyt tuottavuus, ja turvallisuusmuutokseyt.
26.02.2024 15.00Kolisemattomuus on triplavaimentimillisten pankkokiinnikkeitten yksinoikeus.
26.02.2024 11.00TimberMaxx ja Terminator-tekniikkaa :-."100% ultralujaa terästä".
26.02.2024 9.00Terminator-tekniikkaa; - "100% muoviton metallipinnoitus"
26.02.2024 3.002.Terminator tekniikkaa : - Alumiinikitkalevyt ovat kuormatta liikuteltavissa ja kiinteäasenteisissa pankoissa
26.02.2024 0.071.Terminator tekniikkaa . : - Triplavaimentimet ovat kaikissa pankkojemme kiinnikkeissä
25.02.2024 17.00Korotettujen "junapainojen" testit tehtiin nekin vailla yhdenvertaisuusperiaatetta. XXhj/Vr
25.02.2024 15.00Metsäkoneilla riittää töitä - kalusto siirtyy tyylikkäästi
25.02.2024 12.00Onko tasavertaisuusperiaate mukana rautatiekuljetuksien kuljetustaksoissa = taksavertailuissa. XXhj/Vr
25.02.2024 11.00Mikä on tuottavin ja käytännöllisin puutavarayhdistelmän varustepaketti ???
25.02.2024 9.00Tiesitö että: Terminatorimiehet ajavat maailman ekologisimmilla ja liikenneturvallisimmilla raakapuupankoilla.
25.02.2024 7.00Olemme valmistautuneen metallisten 100%:sten muovivapaitten pinnoitteitten tuotantoon esimerkillisen kovatasoisesti, jopa koko maailman mittakaavassa.
25.02.2024 3.00Puutavarapankko

Näytä lisää »