Aerodynaamisiin vastusvoimiin vaikurtaa otsapinta, muoto ja virtausnopeus. |
Ensimmäiset aerodynaamisesti esimerkilliset XXL pankot tehtiin kuumasinkittyinä. |
Pulverimaalaus lammaseosteella tuo näköä ja kestoa. |
Markku Hirvi ja alkupään aeropankko XXL 8.8 CE. |
Aerodynamiikan paremmuus ratkee otsapinnan koosta ja muodoista. |
Pankkomallimme ennen nykytekniikan Terminatoreita oli irtotolpilla, mutta 100& liukuestein. |
Scaniaa, keveyttä ja kuormatilaa. |
Scaniaa, keveyttä ja kuormatilaa. |
Scaniaa, keveyttä ja kuormatilaa. |
1Teimme aeromuodot myös EnergyBoxx:seihin. |
Scaniaa, keveyttä ja kuormatilaa. |
Scaniaa, keveyttä ja kuormatilaa. |
Scaniaa, keveyttä ja kuormatilaa. |
Scaniaa, keveyttä ja kuormatilaa. |
Volvo aerodynamiikkaa hytissä. |
Scaniaa, keveyttä ja kuormatilaa. |
Scaniaa, keveyttä ja kuormatilaa. |
18700583_437519293272382_604089128421612993_o |
Scaniaa, keveyttä ja kuormatilaa. |
Scaniaa, keveyttä ja kuormatilaa. |
Scaniaa, keveyttä ja kuormatilaa. |
scaniaa |
Ilmavastusvoimiin ja pyörteilyjen loiskuormakokoihin vaikuttaa merkittävästi pankon otsapinta, muoto ja sen ilmavirtauksen suuntausominaisuudet. |
Tämän etuseinän muodot ohjasi Di Jarmo Uotinen ja toteutti Hannu Weckman. |
skal_hj |
Scanian mukanaolo on ollut kiitettävällä tasolla, ja heillä on korkeatasoista ymmärryspohjaa lentokoneteollisuuden kautta. |
1991 protovaunun peräpää on korkeatasoinen aerotekniikkansakkin osalta. |
Tekniikka turvallisuuden kohentamiseen on tässä- mutta ostajat eivät ole vielä aeroymmärryksen tasolla. |
Pieni tärkeä korjaus liikenneturvallisuuteen - varoitusvalot pysyvät näkyvinä !!! |
"Reikäpankkotekniikan" kehitimme 90-luvun alussa. Sen valmistus jatkuu Kanadassa maan suurimman puutavaraperävaunuvalmistajan toimesta. |
Otsapinta, tolpan muoto, sekä vitauksen nopeus vaikuttavat ilmanvastusvoiman kokoon. Liukuestepinta toimii pitopintansa ohella tyhjänäajon ilmavirtauksen suuntaajana = pienentää loiskuormakeräymää. |
Sodankylän aerotestit 1991. |
Magnum "reikäpankko" oli ilmava, ja kevein koskaan rakennettu 7 tonnin pinotavarapankko. |
Tähänastisista pisimmälle nkehitetty aeroyhdistelmä vuodelta 1991 |
Sidontaverkot valmistetaan Suomessa. |
Volvon aerotekniikkaa. |
Kuormasidoksia rahtiliikenteeseen Suomesta. |
Atomipommeille kehitetyr jarruvarjot vetivät pommit pois koneen pommiluukkujen alipainepyörteilyistä. |
Ilmavastuskertoimet. |
Deloupe otti Magnumin tyylit omakseen. |
Terminatortolppatyyliä ??!!?? |
p1015333 |
p1016137_1 |
p1015333 |
p1016137_1 |
aeroooo |
Aeroo risukopassa. |
Aeroo risukopassa. |
Aeroo risukopassa. |
Aeroo risukopassa. |
Esimerkillinen auton mitoitus ja edullinen kuormaimen asennus/malli. |
Esimerkillinen etuseinän ja nipun väli. |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
64823882_858430161181291_1287820650643193856_n |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
Teipit on teippausurissa suojassa kolhuilta. |
Pankkoteipit on oltava lujaliimaista reaktioteippiä. |
Teipit tulivat pankkoihin 1976 ja ovat siellä mainostarkoituksessa, |
Markku Kallion vastaus:_ " Missä puun ajossa teippejä tarvitaan. Ajattele ihan itse": |
Kanadan malliin. |
Akselivälit on Kanadassa pitemmät. |
Tämmöinen "itsekuormaaja" on yleisessä käytössä Kanadan savptoilla. |
Pitkät akselivälit ja seassa nousevia ja ohjaavia akseleita. |
"Alppijääkäri" ajaa Terminatoreilla. |
Miljoona kilometriä on ohitettu- ja reippaasti onkin. |
Kuormansidonta on vastuu- ja taitolaji |
Siteet bon oltava tiukalla ja liukuesteet 100 prosenttisia. |
1______________41917989_1_large |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
65102708_858429914514649_6048117502494375936_n |
70946868_912353555788951_3728275867718123520_n |
74187701_970491189975187_9074951285798600704_n_1 |
74235599_959331291091177_3419863268443815936_o |
75242317_962510244106615_4729891313778950144_o |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
peravaunu1 |
peravaunu5 |
peravaunu6 |
peravaunu7 |
peravaunu9 |
peravaunu10 |
peravaunu12 |
Pankkometallien sekä pinnoitteitten laajat ja kattavat vertailutestit tehtiin 2003 alkaen. |
Testit tehtiin teräksellä sinkittynä, alumiinilla eloksoituna ja rosterilla elektrolyyttisesti kiillotettuna. |
Mareriaalit ja pinnoitteet testattiin myös apurungoissa ja perävaunuissa. |
Vertailutestit toivat arvokasta tietoa ja selvittivät eri mkateriaalien ja pinnoitteitten käytön järkevyyttä |
Alukarikkayhdistelmä nro 1. vuoselta 1976 +Matti Uitto Laihia. |
Alukarikkayhdistelmä nro 1. vuoselta 1976 +Matti Uitto Laihia. |
Alukarikkayhdistelmä nro 1. vuoselta 1976 +Matti Uitto Laihia. |
Alukarikkayhdistelmä nro 1. vuoselta 1976 +Matti Uitto Laihia. |
Eemelin iso Scania vuodelta 1977. |
Ensimmäinen valmistamani "siirtoauto" vuodelta 1977. |
Lumenkeräyksen helpompi versio on avoimemmalla perällä |
Vähän helpotettu "umpiperä". |
Lampu näkyy, kun putsaa!!! Auttaa n.5.2km. |
Kaikkien aikojen paras tukkivaunu vuodelta 1991. |
Peräpää on esimerkillisen sulavilla muodoilla. |
Aeroyhdistelmmä nro 1. vuodelta 1986 - Aulis Airio. |
214976292_1428026364221665_589121331204405595_n |
Hyvällä muotoilulla tuloksentekoon. |
Tuotsissakin testailtiin, ja ammattitaidolla. mutta tuotannossa se ei näy. |
Nippuvälien häivytystekniikka on tässä oivallettu , mutta taisipa jäädä yliopistojen sisälle. |
Tuuli käyttäytyy nipuille näin. |
Exte 54-2 karhuketjupankot. |
Exte 54-2 karhuketjupankot. |
Automekaanikkoja / seppiä kahdessa polvessa. |
Exte 54-2 karhuketjupankot. |
Lunta ja likaa pluugataan kiltisti, mutta apu on vain alkukilometreille. |
Lumi tarjoaa aeromuotoa ja loinkuormapotin. |
Yritys hyvä, lopputulos välttävä -. |
Lamoouputsaus tehty, ja lähdetään imuroimaan lumet takaisin. |
Markku Hirvi |
Heikki Jokela |
Olavi H Koskinen |
1___1 |
1___12 |
1___14 |
1___15 |
Ruukki muuttui SSB:ksi = Mönkäre!!!! |
Läheltä piti tilanne. |
Auton paino alle 9000kg ja kuormain alle 3000kg. - "Malliksi maalaisille"!!!! |
214441850_1428026144221687_4543180328332436137_n_1 |
Kolmiakselisen auton keveys oli nykyajattelullakin haastavalla tasolla. |
Historiaa ja 76-luvun nykypaivää. Vanhan Vaasan rauniot ja Matin alupaketti. |
Ensimmäinen alumiinipaketti tehtiin Uiton Matille , ja puut kulki Jukajalle. |
Tummoisiakin on tehty, ja paljon. |
Neteenajopankkomalleista "tyrmäävin" oli Karikka X1, joka otti nopeasti 60%:n markkinaosuuden kippipankoista. |
Testiryhmämme opetti meitä todella paljon. |
Pankkomallit kuvauksissa Kuuvuorella Turussa. |
Kuumasinkittyä ultralujaa, alumiinia ja rosteria samassa kuvassa, ja "identtisillä! vertailukomponenteilla |
Kaikkien aikojen kovin testauspaketti tehtiin alan ammattilaisten yhteistyönö . alumiinista ultralujiin ja rostereihin. |
Apurunkona TimberMaxx paketti, joka on edistynein tähänastisista. Runkopaketti kuumasinkittyä ultralujaa ja etuseinä rosteria. |
Yksi Suomen testiyhdistelmistä tehtiin alumiinin ja rosterin yutkimiseen. Samanaikaisesti laboratoriotestit olivat meneillään Lappeenrannan Teknisessä Yliopistossa. |
Rosterirungot + alumiinitolpat = 2000-luvun testauksia. |
Ei suuret yhdistelmät - vaan suuret tulot. |
2+3 on sekin tulevaisuutta. |
Muodolla menestykseen. |
Kuormista maksetaan tonneina. |
Rosterikin on kiinnostava metalli. |
Aerodynamiikka ja pintakäsittely kehitettiin yhdessä . |
TimberMaxx toi tulevaisuuden myös pintakäsittelyyn. |
TimberMaxx oli edellinnen hyvä pankko. |
Kuormatilakokokin ratkaisee. |
Tempaa säästöjä ilmanvastuksesta. |
Tuosta pluukaamisesta on apu 10 kilometrin ajoon. |
Vuodelta 1985 - atomipommimiehen ohjastamana. |
Ykköstason nykyvaunutekniikkaa. |
Tuolta se imurointi näyttää. |
Yhden läpän tekniikkaa. |
Tuo nostaa jopa kivetkin polulta - laahamalli. |
Yhdistelmässä reilusti yli 20 läppää !!! |
Perävaunussa yhden läpän tekniikka. |
Parasta osaamista. |
Pyörteily on esimerkillistä, ja kuorma kasvaa ajossa. |
Tulivatko "umpiperät" jäädäkseen. |
Tämmösiäkin on. |
Neljän läpän viisas paketti. |
Miksi mahtaa tuo keskiläppä asennetun ??? |
AM_Trailer on muotoillut uutta peräpeiliä. |
Pitkä läppä saanut nurkkapyöristykset - kehitystä Ruotsinmaalta. |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
1245098559159_8_large |
1406243909280_1_large |
1368257059835_4_small |
1245177994885_2_large_1 |
Kanadassa vaunu 1+1 läpällä |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
Virtaustekniikkaa. |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
20220721_054044_1 |
20220721_060615_1.jpgffff |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
Kuorma-autojen ja perävaunujen alustoja ei ole "järjen jättiläiset" suunnitelleet!!! - ja puhutaan vielä liikenneturvallisuudesta ja säästöistä!!!! |
Tuo kolaaminen on niin tuttua automiehille, että maltetaankohan siitä luopua milloinkaan ??? |
Kun pitkä läppä puuttuu, on "paskaa" aina vähemmän rattailla. |
Lumi on opettajista paras - se näkyy kuormassa ja takasumussa.- Mutta mitä opimme tästä???? |
Puutavarayhdistelmä vaatii kaksijakoista ymmärrystä = kuormattu ja tyhjä. |
Polkupyörässä on aerodynamiikka kehitetty pisimmälle, vaikka nopeudet ovat minimaalisen pieniä - mutta muutukset tuntuu suoraan lestalla. |
Halpa helppo testi opetti umpikoppimiehille paljon. |
Tuo tekniikka jätti jälkensä rahtikoppeihin - ja se on positiivinen muutos. |
Huono ilmanvastustekniikka ei tue liikenneturvallisuuttakaan. |
Tietokoneet kehittyivät , ja lentokoneitten ohjelmat saatiin "jokamiesluokkaankin". |
Wecmanilla tehtiin tälläinen jo 1985. - Aikansa maailman ykkönen!!!! |
Deloupe Kanadasta arvostaa ilmavastuksen minimointia - ja keveyden.... |
Närkö on säilyttänyt valoissaan ilmavuuden, mutta..... |
Scania testasi omalta osaltaan aerodynamiikkaa - kai tuosta jotain opittiin ??? |
Esimerkkimalli aikamme "umpiperästä". |
Mainospintaa Jykin vaunuissa. - Pysyyköhän takavalot pujtaana mitenkä pitkään kurakeleillä ja lumisateella ??? |
Saksasta tuo "susimuoti" sai alkunsa. Yksi kalleimmista ja vaarallisimmista mainostauluista. |
Huonoista huonoin umpiperä. |
kilafors-karlavagnen-puukuljetus-peravaunu-trailer-riikonen6nnn |
kilafors-karlavagnen-puukuljetus-peravaunu-trailer-riikonen3nnn |
Takaspoilerit korjaavat jättövirtauksia. |
Mersu on kehittänyt perusmallejaan pitkälle, myös vaunujenkin osalla. |
Hyvää ja huonoa , mutta ompas yritystä. |
Aerodynamiikkaan ei kuulu roiskeläpät. |
00000.jpgcccc |
Aikansa "aeroautomalli" oli jo ilman roiskeläppiä. |
1661126710868_10_orig |
Terminatorit ja TimberMaxxit tuotetaan nyt teipeittä.tä. |
Ennätysmäärä muoviteippejä - turhia kuluja tekijälle, ja teollisuudelle. |
Kuormatila on tuottavuutta - runkokorkeuksissakin on eroa, mutta niistä ei hiiskuta. |
Aerodynamiikka on pääosin nimessä. |
Exte ei ole enää aikoihin alentunut kopiointiin. |
Terminator jäljitelmässä on vanhaa Sisu-forest tekniikkaa, ja Terminatorimallia sekoitettu , ja lopputulos on tässä. |
Kiinnikkeet ovat tyyliä TimberMaxx - suojaisat, kevyet ja edulliset valmistaa, |
images_1.jpgssdf |
Teippauksilla tehdään "tuotekehittelyä", |
Muoviteippien lisäys ja kuvioitten kehittely on vienyt tuotekehittelyn sivuraiteelle. |
Rosteri jäi "turhakemiesten" puskureihin ja muihin koristeisiin. |
Kaunis pinta, mutta painava ja kallis rakenne. |
Rosteri ei päässyt nykytuotantoon saakka. |
Galvastar vaunu on kuumasinkissä, mutta auttamattoman vanhaa pankkotekniikkaa. |
Pitkät läpät puuttuu, ja roiskeläpät ovat kumisia. |
Tässä ollaan jo pitkällä. |
Sinkityksensä puolesta, kuin TimberMaxx-, mutta muutoin vanhaa tekniikkaa, ja perusrautaa. |
Tolpat sinkityt, ja perävaunut, kourat, ja muut tulevat vauhdilla perässä. |
Kanadan vaunutkin olivat 89-luvulla kaikkineen muovipinnoissa. |
Tolppien sikitys korvasi muovipinnoitteita jo 2000-luvun alusta. |
Volvo Aero 2024 |
Volvo Aero 2024 |
daf_xf_hoyer_kkkkk |
daf_xg_480_4x2hh |
karj4 |
karj3 |
karj_2 |
karj1 |
Terminator XXL |
Kuljetusliike E Nousiainen 70 vuotta 2024 |
Kuljetusliike E Nousiainen 70 vuotta 2024 |
Kuljetusliike E Nousiainen 70 vuotta 2024 |
Kuljetusliike E Nousiainen 70 vuotta 2024 |
Kuljetusliike E Nousiainen 70 vuotta 2024 |
Kuljetusliike E Nousiainen 70 vuotta 2024 |