![]() |
Aerodynaamisiin vastusvoimiin vaikurtaa otsapinta, muoto ja virtausnopeus. |
![]() |
Ensimmäiset aerodynaamisesti esimerkilliset XXL pankot tehtiin kuumasinkittyinä. |
![]() |
Pulverimaalaus lammaseosteella tuo näköä ja kestoa. |
![]() |
Markku Hirvi ja alkupään aeropankko XXL 8.8 CE. |
![]() |
Aerodynamiikan paremmuus ratkee otsapinnan koosta ja muodoista. |
![]() |
Pankkomallimme ennen nykytekniikan Terminatoreita oli irtotolpilla, mutta 100& liukuestein. |
![]() |
Scaniaa, keveyttä ja kuormatilaa. |
![]() |
Scaniaa, keveyttä ja kuormatilaa. |
![]() |
Scaniaa, keveyttä ja kuormatilaa. |
![]() |
1Teimme aeromuodot myös EnergyBoxx:seihin. |
![]() |
Terminatoreitten tolppien Cw on koko tolpan matkalta luokkaa Cw = 0.5 |
![]() |
Scaniaa, keveyttä ja kuormatilaa. |
![]() |
Scaniaa, keveyttä ja kuormatilaa. |
![]() |
Scaniaa, keveyttä ja kuormatilaa. |
![]() |
Scaniaa, keveyttä ja kuormatilaa. |
![]() |
Volvo aerodynamiikkaa hytissä. |
![]() |
Scaniaa, keveyttä ja kuormatilaa. |
![]() |
Scaniaa, keveyttä ja kuormatilaa. |
![]() |
18700583_437519293272382_604089128421612993_o |
![]() |
Ilmanvastusvoimiin vaikuttaa myös tuulen nopeus ja suunta. |
![]() |
Scaniaa, keveyttä ja kuormatilaa. |
![]() |
Runkokorkeuserot eri pankkotyyppien välillä on jopa 100mm. (sis kiinnikkeistä johtuvat korkeuserot). |
![]() |
Scaniaa, keveyttä ja kuormatilaa. |
![]() |
Leveyserojen lisäksi sisäpuolinen tolpan pään viiste on sekin "kuormatilasyöppö". |
![]() |
Scaniaa, keveyttä ja kuormatilaa. |
![]() |
scaniaa |
![]() |
Ilmavastusvoimiin ja pyörteilyjen loiskuormakokoihin vaikuttaa merkittävästi pankon otsapinta, muoto ja sen ilmavirtauksen suuntausominaisuudet. |
![]() |
Tämän etuseinän muodot ohjasi Di Jarmo Uotinen ja toteutti Hannu Weckman. |
![]() |
skal_hj |
![]() |
Scanian mukanaolo on ollut kiitettävällä tasolla, ja heillä on korkeatasoista ymmärryspohjaa lentokoneteollisuuden kautta. |
![]() |
1991 protovaunun peräpää on korkeatasoinen aerotekniikkansakkin osalta. |
![]() |
XXL- aerotolppa toimii. |
![]() |
Tekniikka turvallisuuden kohentamiseen on tässä- mutta ostajat eivät ole vielä aeroymmärryksen tasolla. |
![]() |
Pieni tärkeä korjaus liikenneturvallisuuteen - varoitusvalot pysyvät näkyvinä !!! |
![]() |
"Reikäpankkotekniikan" kehitimme 90-luvun alussa. Sen valmistus jatkuu Kanadassa maan suurimman puutavaraperävaunuvalmistajan toimesta. |
![]() |
Otsapinta, tolpan muoto, sekä vitauksen nopeus vaikuttavat ilmanvastusvoiman kokoon. Liukuestepinta toimii pitopintansa ohella tyhjänäajon ilmavirtauksen suuntaajana = pienentää loiskuormakeräymää. |
![]() |
Sodankylän aerotestit 1991. |
![]() |
Magnum "reikäpankko" oli ilmava, ja kevein koskaan rakennettu 7 tonnin pinotavarapankko. |
![]() |
Tähänastisista pisimmälle nkehitetty aeroyhdistelmä vuodelta 1991 |
![]() |
Sidontaverkot valmistetaan Suomessa. |
![]() |
Volvon aerotekniikkaa. |
![]() |
Kuormasidoksia rahtiliikenteeseen Suomesta. |
![]() |
Atomipommeille kehitetyr jarruvarjot vetivät pommit pois koneen pommiluukkujen alipainepyörteilyistä. |
![]() |
Ilmavastuskertoimet. |
![]() |
Deloupe otti Magnumin tyylit omakseen. |
![]() |
Terminatortolppatyyliä ??!!?? |
![]() |
p1015333 |
![]() |
p1016137_1 |
![]() |
p1015333 |
![]() |
p1016137_1 |
![]() |
aeroooo |
![]() |
Aeroo risukopassa. |
![]() |
Aeroo risukopassa. |
![]() |
Aeroo risukopassa. |
![]() |
Aeroo risukopassa. |
![]() |
Esimerkillinen auton mitoitus ja edullinen kuormaimen asennus/malli. |
![]() |
Esimerkillinen etuseinän ja nipun väli. |
![]() |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
![]() |
64823882_858430161181291_1287820650643193856_n |
![]() |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
![]() |
Teipit on teippausurissa suojassa kolhuilta. |
![]() |
Pankkoteipit on oltava lujaliimaista reaktioteippiä. |
![]() |
Teipit tulivat pankkoihin 1976 ja ovat siellä mainostarkoituksessa, |
![]() |
Markku Kallion vastaus:_ " Missä puun ajossa teippejä tarvitaan. Ajattele ihan itse": |
![]() |
Kanadan malliin. |
![]() |
Akselivälit on Kanadassa pitemmät. |
![]() |
Tämmöinen "itsekuormaaja" on yleisessä käytössä Kanadan savptoilla. |
![]() |
Pitkät akselivälit ja seassa nousevia ja ohjaavia akseleita. |
![]() |
"Alppijääkäri" ajaa Terminatoreilla. |
![]() |
Miljoona kilometriä on ohitettu- ja reippaasti onkin. |
![]() |
Kuormansidonta on vastuu- ja taitolaji |
![]() |
Siteet bon oltava tiukalla ja liukuesteet 100 prosenttisia. |
![]() |
1______________41917989_1_large |
![]() |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
![]() |
65102708_858429914514649_6048117502494375936_n |
![]() |
70946868_912353555788951_3728275867718123520_n |
![]() |
74187701_970491189975187_9074951285798600704_n_1 |
![]() |
74235599_959331291091177_3419863268443815936_o |
![]() |
75242317_962510244106615_4729891313778950144_o |
![]() |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
![]() |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
![]() |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
![]() |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
![]() |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
![]() |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
![]() |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
![]() |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
![]() |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
![]() |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
![]() |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
![]() |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
![]() |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
![]() |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
![]() |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
![]() |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
![]() |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
![]() |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
![]() |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
![]() |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
![]() |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
![]() |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
![]() |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
![]() |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
![]() |
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa. |
![]() |
peravaunu1 |
![]() |
peravaunu5 |
![]() |
peravaunu6 |
![]() |
peravaunu7 |
![]() |
peravaunu9 |
![]() |
peravaunu10 |
![]() |
peravaunu12 |
![]() |
Pankkometallien sekä pinnoitteitten laajat ja kattavat vertailutestit tehtiin 2003 alkaen. |
![]() |
Testit tehtiin teräksellä sinkittynä, alumiinilla eloksoituna ja rosterilla elektrolyyttisesti kiillotettuna. |
![]() |
Mareriaalit ja pinnoitteet testattiin myös apurungoissa ja perävaunuissa. |
![]() |
Vertailutestit toivat arvokasta tietoa ja selvittivät eri mkateriaalien ja pinnoitteitten käytön järkevyyttä |
![]() |
Alukarikkayhdistelmä nro 1. vuoselta 1976 +Matti Uitto Laihia. |
![]() |
Alukarikkayhdistelmä nro 1. vuoselta 1976 +Matti Uitto Laihia. |
![]() |
Alukarikkayhdistelmä nro 1. vuoselta 1976 +Matti Uitto Laihia. |
![]() |
Alukarikkayhdistelmä nro 1. vuoselta 1976 +Matti Uitto Laihia. |
![]() |
Eemelin iso Scania vuodelta 1977. |
![]() |
Ensimmäinen valmistamani "siirtoauto" vuodelta 1977. |
![]() |
Lumenkeräyksen helpompi versio on avoimemmalla perällä |
![]() |
Vähän helpotettu "umpiperä". |
![]() |
Lampu näkyy, kun putsaa!!! Auttaa n.5.2km. |
![]() |
Kaikkien aikojen paras tukkivaunu vuodelta 1991. |
![]() |
Peräpää on esimerkillisen sulavilla muodoilla. |
![]() |
Aeroyhdistelmmä nro 1. vuodelta 1986 - Aulis Airio. |
![]() |
214976292_1428026364221665_589121331204405595_n |
![]() |
Hyvällä muotoilulla tuloksentekoon. |
![]() |
Tuotsissakin testailtiin, ja ammattitaidolla. mutta tuotannossa se ei näy. |
![]() |
Nippuvälien häivytystekniikka on tässä oivallettu , mutta taisipa jäädä yliopistojen sisälle. |
![]() |
Tuuli käyttäytyy nipuille näin. |
![]() |
Exte 54-2 karhuketjupankot. |
![]() |
Exte 54-2 karhuketjupankot. |
![]() |
Automekaanikkoja / seppiä kahdessa polvessa. |
![]() |
Exte 54-2 karhuketjupankot. |
![]() |
Lunta ja likaa pluugataan kiltisti, mutta apu on vain alkukilometreille. |
![]() |
Lumi tarjoaa aeromuotoa ja loinkuormapotin. |
![]() |
Yritys hyvä, lopputulos välttävä -. |
![]() |
Lamoouputsaus tehty, ja lähdetään imuroimaan lumet takaisin. |
![]() |
Markku Hirvi |
![]() |
Heikki Jokela |
![]() |
Olavi H Koskinen |
![]() |
1___1 |
![]() |
1___12 |
![]() |
1___14 |
![]() |
1___15 |
![]() |
Ruukki muuttui SSB:ksi = Mönkäre!!!! |
![]() |
Läheltä piti tilanne. |
![]() |
Auton paino alle 9000kg ja kuormain alle 3000kg. - "Malliksi maalaisille"!!!! |
![]() |
214441850_1428026144221687_4543180328332436137_n_1 |
![]() |
Kolmiakselisen auton keveys oli nykyajattelullakin haastavalla tasolla. |
![]() |
Historiaa ja 76-luvun nykypaivää. Vanhan Vaasan rauniot ja Matin alupaketti. |
![]() |
Ensimmäinen alumiinipaketti tehtiin Uiton Matille , ja puut kulki Jukajalle. |
![]() |
Tummoisiakin on tehty, ja paljon. |
![]() |
Neteenajopankkomalleista "tyrmäävin" oli Karikka X1, joka otti nopeasti 60%:n markkinaosuuden kippipankoista. |
![]() |
Testiryhmämme opetti meitä todella paljon. |
![]() |
Pankkomallit kuvauksissa Kuuvuorella Turussa. |
![]() |
Kuumasinkittyä ultralujaa, alumiinia ja rosteria samassa kuvassa, ja "identtisillä! vertailukomponenteilla |
![]() |
Kaikkien aikojen kovin testauspaketti tehtiin alan ammattilaisten yhteistyönö . alumiinista ultralujiin ja rostereihin. |
![]() |
Apurunkona TimberMaxx paketti, joka on edistynein tähänastisista. Runkopaketti kuumasinkittyä ultralujaa ja etuseinä rosteria. |
![]() |
Yksi Suomen testiyhdistelmistä tehtiin alumiinin ja rosterin yutkimiseen. Samanaikaisesti laboratoriotestit olivat meneillään Lappeenrannan Teknisessä Yliopistossa. |
![]() |
Rosterirungot + alumiinitolpat = 2000-luvun testauksia. |
![]() |
Ei suuret yhdistelmät - vaan suuret tulot. |
![]() |
2+3 on sekin tulevaisuutta. |
![]() |
Muodolla menestykseen. |
![]() |
Kuormista maksetaan tonneina. |
![]() |
Rosterikin on kiinnostava metalli. |
![]() |
Aerodynamiikka ja pintakäsittely kehitettiin yhdessä . |
![]() |
TimberMaxx toi tulevaisuuden myös pintakäsittelyyn. |
![]() |
TimberMaxx oli edellinnen hyvä pankko. |
![]() |
Kuormatilakokokin ratkaisee. |
![]() |
Tempaa säästöjä ilmanvastuksesta. |
![]() |
Tuosta pluukaamisesta on apu 10 kilometrin ajoon. |
![]() |
Vuodelta 1985 - atomipommimiehen ohjastamana. |
![]() |
Ykköstason nykyvaunutekniikkaa. |
![]() |
Tuolta se imurointi näyttää. |
![]() |
Yhden läpän tekniikkaa. |
![]() |
Tuo nostaa jopa kivetkin polulta - laahamalli. |
![]() |
Yhdistelmässä reilusti yli 20 läppää !!! |
![]() |
Perävaunussa yhden läpän tekniikka. |
![]() |
Parasta osaamista. |
![]() |
Pyörteily on esimerkillistä, ja kuorma kasvaa ajossa. |
![]() |
Tulivatko "umpiperät" jäädäkseen. |
![]() |
Tämmösiäkin on. |
![]() |
Neljän läpän viisas paketti. |
![]() |
Miksi mahtaa tuo keskiläppä asennetun ??? |
![]() |
AM_Trailer on muotoillut uutta peräpeiliä. |
![]() |
Pitkä läppä saanut nurkkapyöristykset - kehitystä Ruotsinmaalta. |
![]() |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
![]() |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
![]() |
1245098559159_8_large |
![]() |
1406243909280_1_large |
![]() |
1368257059835_4_small |
![]() |
1245177994885_2_large_1 |
![]() |
Kanadassa vaunu 1+1 läpällä |
![]() |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
![]() |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
![]() |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
![]() |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
![]() |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
![]() |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
![]() |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
![]() |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
![]() |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
![]() |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
![]() |
Virtaustekniikkaa. |
![]() |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
![]() |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
![]() |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
![]() |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
![]() |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
![]() |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
![]() |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
![]() |
20220721_054044_1 |
![]() |
20220721_060615_1.jpgffff |
![]() |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
![]() |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
![]() |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
![]() |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
![]() |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
![]() |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
![]() |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
![]() |
Aeridynamiikkaa pankoissa. |
![]() |
Kuorma-autojen ja perävaunujen alustoja ei ole "järjen jättiläiset" suunnitelleet!!! - ja puhutaan vielä liikenneturvallisuudesta ja säästöistä!!!! |
![]() |
Tuo kolaaminen on niin tuttua automiehille, että maltetaankohan siitä luopua milloinkaan ??? |
![]() |
Kun pitkä läppä puuttuu, on "paskaa" aina vähemmän rattailla. |
![]() |
Lumi on opettajista paras - se näkyy kuormassa ja takasumussa.- Mutta mitä opimme tästä???? |
![]() |
Puutavarayhdistelmä vaatii kaksijakoista ymmärrystä = kuormattu ja tyhjä. |
![]() |
Polkupyörässä on aerodynamiikka kehitetty pisimmälle, vaikka nopeudet ovat minimaalisen pieniä - mutta muutukset tuntuu suoraan lestalla. |
![]() |
Halpa helppo testi opetti umpikoppimiehille paljon. |
![]() |
Tuo tekniikka jätti jälkensä rahtikoppeihin - ja se on positiivinen muutos. |
![]() |
Huono ilmanvastustekniikka ei tue liikenneturvallisuuttakaan. |
![]() |
Tietokoneet kehittyivät , ja lentokoneitten ohjelmat saatiin "jokamiesluokkaankin". |
![]() |
Wecmanilla tehtiin tälläinen jo 1985. - Aikansa maailman ykkönen!!!! |
![]() |
Deloupe Kanadasta arvostaa ilmavastuksen minimointia - ja keveyden.... |
![]() |
Närkö on säilyttänyt valoissaan ilmavuuden, mutta..... |
![]() |
Scania testasi omalta osaltaan aerodynamiikkaa - kai tuosta jotain opittiin ??? |
![]() |
Esimerkkimalli aikamme "umpiperästä". |
![]() |
Mainospintaa Jykin vaunuissa. - Pysyyköhän takavalot pujtaana mitenkä pitkään kurakeleillä ja lumisateella ??? |
![]() |
Saksasta tuo "susimuoti" sai alkunsa. Yksi kalleimmista ja vaarallisimmista mainostauluista. |
![]() |
Huonoista huonoin umpiperä. |
![]() |
kilafors-karlavagnen-puukuljetus-peravaunu-trailer-riikonen6nnn |
![]() |
kilafors-karlavagnen-puukuljetus-peravaunu-trailer-riikonen3nnn |
![]() |
Takaspoilerit korjaavat jättövirtauksia. |
![]() |
Mersu on kehittänyt perusmallejaan pitkälle, myös vaunujenkin osalla. |
![]() |
Hyvää ja huonoa , mutta ompas yritystä. |
![]() |
Aerodynamiikkaan ei kuulu roiskeläpät. |
![]() |
00000.jpgcccc |
![]() |
Aikansa "aeroautomalli" oli jo ilman roiskeläppiä. |
![]() |
1661126710868_10_orig |
![]() |
Terminatorit ja TimberMaxxit tuotetaan nyt teipeittä.tä. |
![]() |
Ennätysmäärä muoviteippejä - turhia kuluja tekijälle, ja teollisuudelle. |
![]() |
Kuormatila on tuottavuutta - runkokorkeuksissakin on eroa, mutta niistä ei hiiskuta. |
![]() |
Aerodynamiikka on pääosin nimessä. |
![]() |
Exte ei ole enää aikoihin alentunut kopiointiin. |
![]() |
Terminator jäljitelmässä on vanhaa Sisu-forest tekniikkaa, ja Terminatorimallia sekoitettu , ja lopputulos on tässä. |
![]() |
Kiinnikkeet ovat tyyliä TimberMaxx - suojaisat, kevyet ja edulliset valmistaa, |
![]() |
images_1.jpgssdf |
![]() |
Teippauksilla tehdään "tuotekehittelyä", |
![]() |
Muoviteippien lisäys ja kuvioitten kehittely on vienyt tuotekehittelyn sivuraiteelle. |
![]() |
Rosteri jäi "turhakemiesten" puskureihin ja muihin koristeisiin. |
![]() |
Kaunis pinta, mutta painava ja kallis rakenne. |
![]() |
Rosteri ei päässyt nykytuotantoon saakka. |
![]() |
Galvastar vaunu on kuumasinkissä, mutta auttamattoman vanhaa pankkotekniikkaa. |
![]() |
Pitkät läpät puuttuu, ja roiskeläpät ovat kumisia. |
![]() |
Tässä ollaan jo pitkällä. |
![]() |
Sinkityksensä puolesta, kuin TimberMaxx-, mutta muutoin vanhaa tekniikkaa, ja perusrautaa. |
![]() |
Tolpat sinkityt, ja perävaunut, kourat, ja muut tulevat vauhdilla perässä. |
![]() |
Kanadan vaunutkin olivat 89-luvulla kaikkineen muovipinnoissa. |
![]() |
Tolppien sikitys korvasi muovipinnoitteita jo 2000-luvun alusta. |
![]() |
Volvo Aero 2024 |
![]() |
Volvo Aero 2024 |
![]() |
daf_xf_hoyer_kkkkk |
![]() |
daf_xg_480_4x2hh |
![]() |
karj4 |
![]() |
karj3 |
![]() |
karj_2 |
![]() |
karj1 |
![]() |
Terminator XXL |
![]() |
Kuljetusliike E Nousiainen 70 vuotta 2024 |
![]() |
Kuljetusliike E Nousiainen 70 vuotta 2024 |
![]() |
Kuljetusliike E Nousiainen 70 vuotta 2024 |
![]() |
Kuljetusliike E Nousiainen 70 vuotta 2024 |
![]() |
Kuljetusliike E Nousiainen 70 vuotta 2024 |
![]() |
Kuljetusliike E Nousiainen 70 vuotta 2024 |
![]() |
Sitikka toi aerodynamiikan "uuskäsittelyyn"... |
![]() |
Aeromuotoja oli jo ennen meitäkin.... |
![]() |
2+1 |
![]() |
Aeromuotoja oli jo ennen meitäkin.... |
![]() |
Telaketjuilla tuunattu.... |
![]() |
e724749d72b9f4d83dae83d025cbc580 |
![]() |
ec692a7e87750d0c16c65aa41d50b995 |
![]() |
Esko Leppänen Lahti |
![]() |
Tulevaisuutta tukkirekasta by Arto+Tekoäly |
![]() |
Kuski tainnu jäädä kotiin, kun puut on sikin sokin - pankotkin puuttuu... |
![]() |
Roiskeenesto Amerikan raitilla. |
![]() |
Roiskeenesto Amerikan raitilla. |
![]() |
Roiskeenesto Amerikan raitilla. |
![]() |
Roiskeenesto Amerikan raitilla. |
![]() |
Roiskeenesto Amerikan raitilla. |
![]() |
Roiskeenesto Amerikan raitilla. |
![]() |
Roiskeenesto Amerikan raitilla. |
![]() |
Roiskeenesto Amerikan raitilla. |
![]() |
logoterminator_kopio_458x |
![]() |
puupala |
![]() |
Roiskeenesto Amerikan raitilla. |
![]() |
XX Express 8+4 kpl |
![]() |
XX Express 8+4 kpl |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
1659036278502_5_large |
![]() |
1660241553482_2_small |
![]() |
1659036278502_5_large |
![]() |
1660241553482_2_small |