Iisalmen lentokentän tarveselvitys: Ylä-Savon teollisuus tarvitsee hyvän saavutettavuuden

12.05.2024 11.00

iisalmeee.jpg

Ylä-Savo on Pohjois-Savon vientiteollisuuden veturi. Ylä-Savossa teollisuuden merkitys on selvästi suurempi kuin Suomessa keskimäärin. Alueen työpaikoista 19 % on teollisuuden työpaikkoja, kun koko Suomessa vastaava luku on 13 %.

Lentotekniikan murrosvaiheessa on ilmennyt tarve selvittää Iisalmen lentokentän tulevaisuuden näkymiä. Iisalmen lentokentän tarveselvityksessä on luotu katsaus ilmaliikenteen ja lentokenttien kehitysnäkymistä: millaista teknologiaa ja millaisia lentämisen toimintamalleja tulevaisuus tuo. Työssä on selvitetty Iisalmen ja laajemminkin Ylä-Savon yrityksiltä ja muilta toimijoilta lentoliikenteen kysyntäpotentiaalia. Samalla on tarkasteltu lähimpien lentokenttien, Kuopion ja Kajaanin, rooleja Ylä-Savon yritysten käytössä. Raportissa on kuvattu, millaisia toimenpiteitä Iisalmen lentokentän kehittämiseksi tarvitaan nykyiseen ja piilevään kysyntään vastaamiseksi.

”Saavutettavuus on yksi tärkeimmistä alueemme elinvoimakysymyksistä ja viime aikoina erityisesti lentoliikenteen kehittäminen on ollut puheenaiheena monissa yhteyksissä. Kaupunkina haluamme edistää elinkeinoelämän kehittymistä kaikin keinoin. Lähdimme selvittämään, millaisia edellytyksiä Iisalmen lentokentän kehittämiseen on olemassa, ja mitkä ovat laajemmin alueen yritysten tarpeet lentomatkustamisen ja logistiikan osalta” painottaa Iisalmen kaupungin elinkeinojohtaja Terho Savolainen.

Nopeat yhteydet ovat tärkeitä liike-elämän matkustajille

Ylä-Savossa sijaitsee merkittävää ja monipuolista teollisuutta, joka toimii globaaleilla markkinoilla. Yrityksillä on säännöllinen tarve matkustamiseen muun muassa asiakas- ja huoltokäyntien vuoksi.  Ylä-Savon yrityksissä vierailee vuosittain tuhansia asiakkaita, suuri osa ulkomailta. Heille Ylä-Savon yritysten nopea saavutettavuus on tärkeää. Tällä hetkellä yhteydet tukeutuvat pääosin Kuopion ja jonkin verran myös Kajaanin reittilentoihin, mutta lentoja on karsittu ja aikataulut eivät sovellu parhaalla tavalla yritysten tarpeisiin. 

”Lentoliikenne palvelee alueen saavutettavuutta ja edesauttaa sekä liiketoiminnan ylläpitämisessä että kehittämisessä. Haastattelujen perusteella lentotarpeet kytkeytyvät erityisesti yritysten asiakasprosesseihin, myyntityöhön ja huoltotoimintaan. Myös seudullinen matkailutoiminta voisi hyötyä lentokentän kehittämisestä”, toteaa selvityksen projektipäällikkönä Destialla toiminut Riku Huhta.

Lentokentän kehittämisellä vahvistetaan tulevaisuuden kilpailukykyä 

Iisalmen lentokentän kehittämiselle on hahmoteltu kaksivaiheinen kehittämispolku, joka pohjautuu tunnistettuun kysyntäpotentiaaliin. Parannettavia asioita ovat muun muassa kiitotie, rakennukset sekä lentotoiminnan järjestelmien kehittäminen. Ensimmäisen vaiheen toimenpiteillä mahdollistetaan operointi lentokentälle sulan kelin aikana, kun taas toisen vaiheen toimenpiteillä tähdätään kattavampaan, ympärivuotiseen operointiin.

Ensimmäisen vaiheen arvioidut investointikustannukset ovat yli miljoona euroa, ja vuotuiset operatiiviset kustannukset noin 100 000 euroa. Toisessa vaiheessa investointeja tarvitaan 5 miljoonan verran ja vuosittaiset operatiiviset kustannukset ovat noin puoli miljoonaa euroa. Lentokentän mahdollistama parantunut saavutettavuus luo edellytyksiä liiketoiminnan kasvulle ja uusille investoinneille. Jos lentokenttä lentoyhteyksineen mahdollistaa investointeja, jotka työllistävät lisää 150 ihmistä (n. 4 % lisäys Ylä-Savon teollisiin työpaikkoihin), nämä ihmiset tuovat verotuloja alueelle lähes 500 000 euroa vuosittain. Pelkästään tällä summalla katettaisiin lentokentän vuotuiset operatiiviset kustannukset. Lisähyötyä tuottavat kulutuksen generoimat tulot aluetalouteen sekä yhteisöverot.

”Kentän palvelutaso riippuu lentotoiminnan luonteesta. Selvityksen perusteella on päädytty siihen, että lentoliikenne haluttaisiin mahdollistaa kevyille, 9–19-paikkaisille lentokoneille. Tällaisilla konetyypeillä operointi on jo nykyään arkipäivää. Tulevaisuudessa mm. sähköisten lentokoneiden tuleminen lentomarkkinoille on uusi mahdollisuus myös pienemmille lentokentille”, kertoo Redstone AEROn toimitusjohtaja Esa Korjula.

29.05.2024 7.00KATSO VIDEO! Puhtaasti korkeammalle - N RENT
29.05.2024 3.00Keslan Kesälahden tehdas täyttää 50 vuotta - Juhlavuoden kunniaksi avoimet ovet Kesälahden toimipisteessä 12.6.2024
29.05.2024 0.26Väylävirasto suunnittelemat nopeusrajoitusten alentamista Lapin teillä - muutos heikentäisi Lapin saavutettavuutta
28.05.2024 15.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien kehityskaari alkoi keväällä 1976, yli 47 vuotta , ja 35 pankkomallia sitten.
28.05.2024 13.00Edistystäkin on kuitenkin jo osaltaan tapahtunut.
28.05.2024 11.00Muovittoman pankkopinnoituksen "alkeet" ja TimberMaxx.
28.05.2024 9.00Pintapalojen jäljet voidaan tunnistaa maastolaserkeilauksen avulla boreaalisista metsistä
28.05.2024 7.00"Paluu tulevaisuuteen." : - Reikäpankko tuli, ja meni Kanadaan.
28.05.2024 3.00Suomen Autokierrätyksen kierrätysjärjestelmä siirtyy digiaikaan
28.05.2024 0.07Siltakartoitustyö tuottaa tietoa yksityisteiden siltojen kunnosta
27.05.2024 17.00"Kadonneen kuormatilan metsästys" : - Nyt mennään kuormatilakokoon vaikuttavat tekijät läpi osa osalta , - ja rehellisesti.
27.05.2024 15.00TimberRoad oletusarvio : - Millä litroilla 52 tonnia raakapuuta kulkee tienvarsipinosta tehtaalle ???
27.05.2024 13.00Vuoden 2024 Puuteollisuusyritys on Punkaharjun Puutaito Oy
27.05.2024 11.00Mikä on siirtoauton painoetu???
27.05.2024 9.00Terminator -, ja TimberMaxx pankkomallien rakenne takaa viisin- jopa kymmenkertaisen värinäkeston.
27.05.2024 7.00Ponssen tehdas korvaa nestekaasun biokaasulla
27.05.2024 3.00Arto Matinlassi MAN -kuorma-automyyjäksi
27.05.2024 0.07ACEA: Uusien autojen rekisteröinnit vahvassa kasvussa huhtikuussa EU:n alueella
26.05.2024 18.00Tuleva 76 tonninen puutavarayhdistelmä ottaa kuormaa minimissään 52.500 kg.
26.05.2024 17.00Kia Sorento uudistuu
26.05.2024 15.00Vaikea suhdannetilanne näkyi alkuvuonna teknisen kaupan myyntiluvuissa
26.05.2024 11.00Ivecolle huolto ja myynti Kotkaan
26.05.2024 9.00Puutavara-autoilla suurimmat ilmanvastusvoimat ja sitä kautta suuret polttoainekulut.
26.05.2024 7.00Mikä muuttuu nyt uuden sukupolven TimberMaxx II varustepaketissa ???
26.05.2024 6.00Di Olavi H. Koskinen: PUUTAVARA-AJONEUVOYHDISTELMÄN AERODYNAMIIKKA JA POLTTOAINEENKULUTUS
26.05.2024 3.00Onko mahdollista rehdä älykkäällä aerodynamiikalla raakapuun maantiekuljetuksissa selvää rahaa???
26.05.2024 0.07..Jyväskyläläiset pitävät lähimetsien hoitoa tärkeänä
25.05.2024 18.00Tulossa kehiin ??!!??
25.05.2024 17.00Volvo tuomassa markkinoille vetykäyttöisiä kuorma-autoja
25.05.2024 15.00Terminatoreista saatava kokonaishyöty on yllättävän suuri !!!
25.05.2024 13.0022-metrisen käyttöä puolustaa käytännön tosiasiat ja raha.
25.05.2024 11.00Tuli miljoonaluokkien hutilyönti, mutta onko se vielä korjattavissa ???
25.05.2024 9.00Volvo Truck & Bus Center Turku on täyden palvelun raskaan kaluston huoltokorjaamo
25.05.2024 7.00"Tukkipankkotällit" yleistyvät nopeasti myös Suomessa.
25.05.2024 3.00"Reikäpankon" ominaisuudet eivät riittäneet meille, mutta Kanadassa se on markkinaykkönen.
25.05.2024 0.07Viisi alumiinikuormatilan "etua", ja lisääkin löytyy, ainakin toiset viisi !!!
25.05.2024Terminator miehet onnittelevat 70-vuotiasta: - "KULJETTAMISEN AMMATTILAISET JO KOLMANNESSA SUKUPOLVESSA"
25.05.2024KATSO TÄSTÄ 24.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset.
24.05.2024 18.00Viides kulma suuntaa puhdasta ilmaa kuormatilan "akanvirtaan".
24.05.2024 17.00Ilmanvirtauksen suuntaus ja loiskuorma sekä polttoaineenkulutus
24.05.2024 13.00Ilmanvirtauksen suuntaus ja loiskuorma sekä polttoaineenkulutus
24.05.2024 11.00Alumiinipankkojen aiheuttamat ilmanvastusvoimat on mahdollista puolittaa !!!
24.05.2024 9.00Puutavarayhdistelmien kuormatilojen ilmavastuspinnoissa yllättävän suuria eroja!
24.05.2024 7.00TimberRoad yhdistelmien kantavuusluokka tehdään minimissään 52- tonnisiksi.
24.05.2024 3.00Tiesitkö,että ......???
24.05.2024 0.07Artikkelimme vuodelta 2015 : - Puutavara - ajoneuvoyhdistelmän aerodynamiikka ja polttoaineenkulutus.
23.05.2024 18.00Terminator- tekniikkaa : - Kokonaisvaltainen aerodynamiikka.
23.05.2024 17.00Terminator XXL , ja TimberMaxx Evolution 2024 pankkomallistoissa on yhdistetty nippusidonnan ja tuottavuuden kovat vaatimukset.
23.05.2024 15.00Olosuhteet ratkaisevat aina komponenttien valinnan, mutta keveys, kuormatila ja aerodynamiikka tuovat poikkeuksetta lisätuloja.
23.05.2024 14.00Oletko ehtinyt vieläkään miettiä - ????
23.05.2024 13.00Puutavarayhdistelmän muodonmuutokset tuovat polttoainesäästöjen mukana kasvaneen kuormatilan ja paremman liikenneturvallisuuden.
23.05.2024 11.00Terminator on pankkomalleista aerodynaamisin ja turvallisin- sekä tuottavin.
23.05.2024 9.00Miksi monet pankkomyyjät vaikenevat pankkojen runkokorkeusesta????
23.05.2024 7.00Kuormatun yhdistelmän polttoainekuluja on äärihelppoa pienentää nykyisestä.
23.05.2024 3.00Reynoldsin luku
23.05.2024 0.07Henkilöautojen ilmanvastuksen kehitystä:
22.05.2024 17.00Mitä hyötyä on aerotolpista???
22.05.2024 15.00Maksavatko Terminatorit, ja TimberMaxxit itse itsensä.
22.05.2024 13.00Puutavarapankkojen vertailusimuloinnissa osoitettiin selkeät kulutus- ja tehoerot - vuodelta 2015.
22.05.2024 11.00Puutavarayhdistelmällä on kaksi eri ilmanvastusmuotoa - tyhjä ja kuormattu.
22.05.2024 9.00Artikkelimme vuodelta 2015: -"Ilmanvastus on puutavara-auton suurin ajovastusvoima".cc.
22.05.2024 7.00Ilmanvastuksella tarkoitetaan kappaleen liikettä vastustavaa voimaa, joka aiheutuu kappaleen pinnan ja ilman välisestä vuorovaikutuksesta.
22.05.2024 3.00Kilpailuetu suuremmasta hyötykuormasta ja pienentyneestä ilmanvastuksesta.
22.05.2024 0.07Ilmanvastus on puutavara-auton suurin ajovastusvoima.
21.05.2024 18.00Tavoitteena kilpailuetu suuremmasta hyötykuormasta ja pienentyneestä ilmanvastuksesta.
21.05.2024 17.00Aerodynamiikka ja ajovastukset.xxl.aero
21.05.2024 15.00Ilmanvastuksen vaikutukset polkupyörällä ajossa.
21.05.2024 13.00MOTIVA: - "Aerodynamiikka ja ajovastukset".
21.05.2024 11.00Artikkeli vuodelta 2015 : - Pankkojen painoerot pieniä,kuormatilaerot suuria ja ilmavastusvoimat vieläkin täyttä utopiaa.puu76
21.05.2024 9.00Pieni ilmanvastus tekee kulutukselle ihmeitä.xxl.aero
21.05.2024 7.00Ilmanvastuskerroin Cw , ja ilmanvastus.
21.05.2024 3.00AERO-TRENDI - ONKO ILMANVASTUKSELLA MERKITYSTÄ?
21.05.2024 0.07Venäjältä tuodun energian osuus kokonaiskulutuksesta pudonnut kahdessa vuodessa 34 %:sta 7 %:iin
20.05.2024 17.00Olekso miettinyt, miksi vain Terminatorit, ja Timbermaksit saat 100%:sesti muovittomina.
20.05.2024 15.00Alumiiniset puutavaravarusteet ovat teipittäminä valmiiksi muovittomia - vain teipit joutaa nyt lopultakin puunajon historriaan.
20.05.2024 13.00Testasimme jo 2000-luvun alkuvuosina muovittomia kuormatilavaihtohtoja Metsäteollisuuden vaateitten ohjeistamina.
20.05.2024 11.00Myös "purkupankkomme" on 100%:sesti muoviton.
20.05.2024 9.00Terminatoreitten pintakäsittely kehittynyt alan innokkaimpien "poppamiesten" kehitystyönä.
20.05.2024 7.00Me otamme pankkojen pintakäsittelyn erityisen vakavasti.
20.05.2024 3.00TimberRoad täydentyy
20.05.2024 0.07TimberRoad yhdistelmämallien synty
19.05.2024 18.00Ultralujat teräkset kestävän kehityksen kärjessä
19.05.2024 17.00Puutavara-auton varustepaketit - alumiini / teräs ???
19.05.2024 15.00Meillä on nyt 100%:nen valmius 100%:seen muovittomuuteen.
19.05.2024 13.00Missä menee ero huijauksen ja törkeän petoksen välillä - molemmat ovat rikoksia ja korvausvastuullisia tekoja.
19.05.2024 11.00Kuormansidonnan kaksi koulukuntaa.
19.05.2024 10.00Olemme nyt kehittämässä maapallon ensimmäistä 100%.sesti muovitonta irtopankkomallistoa.
19.05.2024 9.00Tiesitkö että??? - Terminatoreissa ja 2023 TimberMaxxeissa on toiminnoiltaan esimerkillinen kiinnikejärjestelmä, jonka pyrimme nyt muuttamaan 100%:setti muovittomaksi.
19.05.2024 7.00Tuleeko "ultralujat" säänkestävät teräkset selättämään alumiinin ja perusteräkset ja alumiinin puutavarapankkojen materiaalina.
19.05.2024 3.00Puutavaraydistelmän etuseinä on hyvin toimivana vaiheusasteluokassa erittäin vaikea.
19.05.2024 0.07Puutavarapankko
18.05.2024 18.00Suomessa on tietoutta, ja valmistusta, sekä aktiviteettia, siis onnistuu meiltä varmasti.
18.05.2024 17.00Onko raakapuun korjuu-, ja kuljetusketjun muuttaminen 100%:sesti muovittomaksi lainkaan mahdollista????
18.05.2024 15.00Muovi on myrkkyä sellunkeitossa - 2..
18.05.2024 13.00Muovittoman sellunkeittoon on tekniikka jo valmiina.
18.05.2024 11.00KATSO VIDEO! Kia EV9 GT Line matkatestissä - maailmanluokan matkantekoa
18.05.2024 9.00Ota ja tilaa "sinkkipankot" - niitä saa Kanadasta, ja Sumesta.
18.05.2024 7.00Terminatoreissa on moni asia tehty toisin - käyttäjän kannalta paljon viisaammin.
18.05.2024 3.00Kuumasinkitys on pinnoitteista ehdottomasti kestävin.
18.05.2024 0.07Muovi on myrkkyä sellunkeitossa - 1..

Näytä lisää »