Puutavara-autovalmistajat asettavat apurunkorakenteitten lujuus- ja jäykkyysvaatimukset.cc.
29.08.2024 0.07
Puutavara-autoihin on valmistajakohtaisesti määritelty apurunkojen minimilujuudet ja niihin vaadittavat ristikkäistuennat. Ristikkäistuennilla vahvistetaan peräpään kierto- ja sivuttaisjäykkyyttä perävaunun vedossa ja peräasennusnosturikäytössä.
Tartistuksia lujuuksissa on tehtävä ja niitä tehdään.
Lujuustarkistuksiin antaa aihetta kasvaneet autojen kuormat ja akselivaihtoehdoista johtuen erimittaiset takaylitykset. Lisäväriä apurunkosuunnitteluun ja alustan runkovahvistustarpeeseen tuo lisäksi puutavaranostureitten lisääntyneet omapainot ja edelleen kasvavat nostomomentit.
Kuormakoko autossa kasvanut jopa yli 10 tonnilla.
Autojen kuormakoko määrittelee osaltaan runkovaatimusten kokoluokat ja muutostarpeet. Katsastuksen mukainen kuormakoko vaihtelee kokonaispainoiltaan 26 tn, 28 tn , 35 tn ja 42 tn alustatyypeissä ratkaisevan paljon. Kuormakoko on 26 tonnisissa luokkaa 16 tonnia , 28 tonnisissa 18 tonnia , 35 tonnisissa 23 tonnia ja 42 tonnisissa 28 tonnia. Puutavara-auton apurunkorakenteita rasittaa nyt jopa 12 tonnilla kasvanut kuormakoko.
Peräasennusnostureitten koko kasvanut 10 vuodessa jopa 100 %.
Puutavara-autoissa on yleisessä käytössä lastausnosturit, joitten nostomomentit ovat luokissa 8 tm - 17 tm. Yleisin Suomessa käytössä olevista on 10 tonnimetrin luokka. Kasvanut nostomomentti ja sen myötä kasvaneet nosturin omapainot asettavat asettavat nosturituennat ja kiinnitykset kaatokuormavaatimuksineen aivan uuteen tarkasteluun.
Autovarustelu on nykypäivänä riemastuttavan monimutkainen yhtälö.
Oikean varustepaketin mitoitus vaatii tiedon kuormakoosta, nosturikoosta,alustan ylityksestä ja alustan runkotyypistä mahdollisine lisävahvikkeineen. Nämä lujuustarkastelun minimivaatimukset jo yksistään tuovat puutavara-autovarusteluun uusia ennen kokemattomia lisävaatimuksia , joita yhdistelemällä löytyy oikeinmitoitettu auton varustepaketti.
Autovalmistajien päällirakenneohjeet hyviä ja ajantasaisia kolmiakselisille alustoille.
Autovalmistajille on perinteisiä kolmiakselisia puutavara-autoja koskien hyvät ja selkeälukuiset ohjeet teräsapurunkovarusteitten osalta. Alumiiniapurungoista ohjeistus on osittaisena vain yhdellä maahantuojalla. Nämä ohjeistukset käsittelevät nyt vasta kolmiakselisia alustatyyppejä ja niissä totuttuja peräasennusnosturikokoja.
Neliakselisten ja viisiakselisten selkeä ohjeistus puuttuu kaikilta.
Neliakselisten puutavarayhdistelmien kasvaneet kuormakoot ja vahvemmat nosturit vaativat uusajattelua ja tarkat ohjeistukset sekä runkovahvuusseurannan kokonaispakettiajatuksella. Samaten viisiakseliset yhdistelmät yli 12 m pituuksilla ja 28 tonnin kuormilla sekä 15 tm - 17 tm peräasennusnostureilla varustettuina eivät liene nykyohjeistuksen ja valvonnan piirissä. - TimberMaxx apurunkomallimme mitoitettiin uusien kasvaneitten lujuus-, ja jäykkyysvaatimusten mukaisesti.
Heikki Jokela 050 4129 024
|