Kuormansidonta puhuttaa ja sen ohjeistusta ollaan laatimassa. Ryhmän ajatukset alkoivat näkyä lehdistössä jo syksyn 2017 aikana. - Uusi sidontalaki tullee voimaan 2021 alussa.

26.09.2020 11:48


Junavaunupankoissa nippujen pysyvyyden
takaa liukuestepinnat tolpissa ja rungoissa.
- Sidonta vain etunipuissa.

Kuormansidonta on virkamiestarkastelun alla ja ohjeistukselle haetaan pohjaa. Työryhmässä on valmistajien ja käyttäjiä sekä metsäteollisuuden edustajia virkamiesten apuna ja asiantuntijajäseninä.

Ryhmätyöllä haetaan ratkaisua.

Aiheeseen liittyvä kuva
Alimitoitetut kiristinlaitteet eivät anna riittävääs
sidontatehoa.

Ryhmän työ on vaikeaa, ja nykyinen lähes täydellinen valvonnan puute on tuonut tilanteen, jossa ollaan ravimiesten termein " voltissa ja nokka väärään suuntaan". Liikenneturvallisuuden parantamiskeinoja haetaan pahimmillaan perävaunuun asennettavasta etuseinästä, jota innokkaimmat "keksijät" tarjoavat ratkaisuna ongelmiin, unohtaen samalla sen, että nippujen tippumista tapahtuu myös perävaunun takapäästä.

Asetuksen 940/1981 asettavat vaatimukset riittävät - pikku täsmennyksiä tarvitaan.

Kuvahaun tulos haulle 60 tonniset puutavarayhdistelmät
Liukuestetolpat,rautahammastus ja auto-
maattikiristys ja oikea lastaus täyttävät
asetuksen vaatimukset kuormansidonnassa.

Puutavaranippujen sidonta on määritelty täysin yksiselitteisesti ja riittävän tarkasti asetuksessa 940 / 1981. Tämä asetus on kaikkien luettavissa ja sen virheet rajoittuvat vain siihen, kun asetuksen tekoaikaan ei ollut lukitsemattomia pankkoja , ei autossa, eikä perävaunussa. Irtopankot ovat uudempaa pankonsiirtolaitteista johtuvaa tuotetta.

Täsmennys kuormankiristimen kiinnityksestä on syytä selventää.



Asetuksen mukaan kuormasiteen kiinnitys on tehtävä ajoneuvon kiinteään runkoon, tai lavarakenteisiin. - Tuolloin (1981) ei ollut pankkojen/nippujen siirtolaitteita, ja siirrettävät pankot lukittiin pikakiinnikkeillä, joitten pitovoima oli asetuksenmukainen. Tämä epämääräisyys on antanut ajoneuvo- ja pankkovalmistajille porsaanreijän kiinnittää kuormasiteet suoraan irrallaan liikkuviin pankkoihin. - Tämä , jopa yleisesti käytössäoleva tapa vie sidontatehoa , varsinkin perävaunusta merkittävissä määrin.

Kuormasiteitten lujuus ja kiristysvoimat asetuksen 940/1981 mukaisiksi. 

Kuvahaun tulos haulle 60 tonniset puutavarayhdistelmät
Yhdistelmien jarrutustehot ovat kasvaneet
viisikymmentä prosenttia - ja se tuntuu
sidonnassa.

Kuormasiteitten lujuudet ovat nykykuormille ja nippukokoluokille poikkeuksetta riittämättömiä. - Jos sidonta tehdään nykyisin käytettävillä sidontaliinoilla 76 tonnin yhdistelmän nipuille, tai viisiakselisissa vaunuissa, on sidontaliinojen määrä tuplattava ja ketjukiristyksessäkin on siteitten määrää / lujuutta lisättävä 50%:lla. Samanaikaisesti on siirryttävä automaattikiristimien käyttöön ja niitten kiristysvoimia on lisättävä nippukoon kasvun mukaisesti (asetus 940/1981).

Asetuksen mukaisesti kuormansidontaan kuuluu myös kitkapintojen hyväksikäyttö sekä itse lastaus on myös ratkaisevaa.


Tolppien liukuestepinnoissa on  kaivattua pitoa.
Terävät kitkapinnat koko kuormatilan alueella
ovat turvallisen  sidonnan kannalta välttämät-
tömät.


Asetuksessa 940 /1981 kerrotaan selkeästi hidastuvuusvaatimukset eteenpäin, sivullepäin ja taaksepäin. Samaten ilmoitetaan se , että nippu ei saa merkittävässä maäärin liikkua kuormassa annetuilla hidastuvuusvoimilla.
Hidastuvuusvoiman kestovaade (1.0m/s2) eteenpäin on 25% suurempi tehokkaimman jarrujärjestelmän tarjoamia jarrutustejoja (0,75 m/s2). 
- Toimiva kuormansidonta vaatii kuormasiteen, esikiristysvoiman ja puuhun purevien koko kuormatilan mittaisten kitkapintojen sekä oikeaoppisen lastauksen yhteispelin.

Vaatimukset ja ratkaisut ovat selkeitä, vain valmistajanvastuu sekä valvonta puuttuvat.


Tuplakiinnike ja rautahammastus tehostavat
kuormasidontaa kestämään jarrutus-
ja tötmäysvoimia.

Asetuksenmukaisella sidonnalla pystytään siis sitomaan puutavaraniput siten, että ne eivät liiku merkittävästi hidastuvuudella eteenpäin 1m/s2 ja sivuille ja taakse 0.5 m/s2.
- 2021 vaatimus 0.8 m/s2 = likimain suurtehojarrujen teholuokalle -

Kuormasiteitten ja automaattikiristinlaitteitten, sekä pankkokiinnityksen osalta on muistutettava valmistajanvastuusta, jota kuuluisi ensisijaisesti valvoa ajoneuvokatsastus ja liikennevalvonta. 

Sidonta unohtunut 60-tonnisten tasolle.



Nippukoko on kasvanut jopa 20 tonniseksi
- ohi 60-tonnin yhdistelmien 16 tonnin ja
  niitten vaatiman 
kiristystehojen ja lujuuksien.

Ilmapyörteily kerää loiskuormaa alipainepintoihin - pyörteilyä voidaan pienentää merkittävästi.

Puutavarayhdistelmien nippusidonta on "unohtunut" 60 tonnisten ajoneuvoyhdistelmien nippupainojen ja 2.5 metristen nippukorkeuksien tasolle. Samanaikaisesti on jarrutehot kasvaneet asetuksen minimivaatimuksesta 0.5 m/s2 hidastuvuusluokkaan 0.75 m/s2 . Tehokkaat nyky-yhdistelmien jarrut sekä käytössä yleistyvät automaattisesti suurtehojarruttavat pysäytysautomaatit ovat tuoneet esille kuormansidonnan puutteet, joihin itse puutavarayhdistelmän käyttäjällä on vain lastauksen ja kiristyksen valvonnan vastuuosuus - itse kiristyslaitteet ovat pahasti alimitoitettuja ja ja valmistajanvastuu ja viranomaisvalvonta puuttuu totaalisesti.



Heikki Jokela
050 4129 024.


17.10.2020 6:18Tiesitkö,että ......???
13.07.2020 14:00Terminator pankkojen huoltopakettien tarjoukset..
08.07.2020 11:59Terminator pankkohinnasto 1/2020
30.10.2020 16:37Tiesitkö,että tuottavuuteen voidaan vaikuttaa omatoimisesti.
30.10.2020Tiesitkö,että : TimberRoad projektilla ladataan lisätehoa puutavara-autoihin.
25.10.2020 6:42Puutavarapankkojen polttoainekulutuksissa on eroa - TimberRoad 2020
24.10.2020 15:16Di Olavi H. Koskinen: PUUTAVARA-AJONEUVOYHDISTELMÄN AERODYNAMIIKKA JA POLTTOAINEENKULUTUS
24.10.2020 15:14Di Olavi H.Koskinen tutkii kuorma-autojen aerodynamiikkaa.
24.10.2020 11:39Tiesitkö, että : - Aerodynamiikka on monille vielä täysin tuntematon asiakokonaisuus.
24.10.2020 1:48KATSO TÄSTÄ 30. JUHLALÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia

Siirry arkistoon »