Kertausta - Artikkelimme / 26.09.2020: - Kuormansidonta puhuttaa ja sen ohjeistusta ollaan laatimassa. Ryhmän ajatukset alkoivat näkyä lehdistössä jo syksyn 2017 aikana. - Uusi sidontalaki voimaan 2021 .

31.10.2025 20.00


Junavaunupankoissa nippujen pysyvyyden
takaa liukuestepinnat tolpissa ja rungoissa.
- Sidonta vain etunipuissa.

Kuormansidonta on virkamiestarkastelun alla ja ohjeistukselle haetaan pohjaa. Työryhmässä on valmistajien ja käyttäjiä sekä metsäteollisuuden edustajia virkamiesten apuna ja asiantuntijajäseninä.

Ryhmätyöllä haetaan ratkaisua.

Aiheeseen liittyvä kuva
Alimitoitetut kiristinlaitteet eivät anna riittävääs
sidontatehoa.

Ryhmän työ on vaikeaa, ja nykyinen lähes täydellinen valvonnan puute on tuonut tilanteen, jossa ollaan ravimiesten termein " voltissa ja nokka väärään suuntaan". Liikenneturvallisuuden parantamiskeinoja haetaan pahimmillaan perävaunuun asennettavasta etuseinästä, jota innokkaimmat "keksijät" tarjoavat ratkaisuna ongelmiin, unohtaen samalla sen, että nippujen tippumista tapahtuu myös perävaunun takapäästä.

Asetuksen 940/1981 asettavat vaatimukset riittävät - pikku täsmennyksiä tarvitaan.

Kuvahaun tulos haulle 60 tonniset puutavarayhdistelmät
Liukuestetolpat,rautahammastus ja auto-
maattikiristys ja oikea lastaus täyttävät
asetuksen vaatimukset kuormansidonnassa.

Puutavaranippujen sidonta on määritelty täysin yksiselitteisesti ja riittävän tarkasti asetuksessa 940 / 1981. Tämä asetus on kaikkien luettavissa ja sen virheet rajoittuvat vain siihen, kun asetuksen tekoaikaan ei ollut lukitsemattomia pankkoja , ei autossa, eikä perävaunussa. Irtopankot ovat uudempaa pankonsiirtolaitteista johtuvaa tuotetta.

Täsmennys kuormankiristimen kiinnityksestä on syytä selventää.



Asetuksen mukaan kuormasiteen kiinnitys on tehtävä ajoneuvon kiinteään runkoon, tai lavarakenteisiin. - Tuolloin (1981) ei ollut pankkojen/nippujen siirtolaitteita, ja siirrettävät pankot lukittiin pikakiinnikkeillä, joitten pitovoima oli asetuksenmukainen. Tämä epämääräisyys on antanut ajoneuvo- ja pankkovalmistajille porsaanreijän kiinnittää kuormasiteet suoraan irrallaan liikkuviin pankkoihin. - Tämä , jopa yleisesti käytössäoleva tapa vie sidontatehoa , varsinkin perävaunusta merkittävissä määrin.

Kuormasiteitten lujuus ja kiristysvoimat asetuksen 940/1981 mukaisiksi. 

Kuvahaun tulos haulle 60 tonniset puutavarayhdistelmät
Yhdistelmien jarrutustehot ovat kasvaneet
viisikymmentä prosenttia - ja se tuntuu
sidonnassa.

Kuormasiteitten lujuudet ovat nykykuormille ja nippukokoluokille poikkeuksetta riittämättömiä. - Jos sidonta tehdään nykyisin käytettävillä sidontaliinoilla 76 tonnin yhdistelmän nipuille, tai viisiakselisissa vaunuissa, on sidontaliinojen määrä tuplattava ja ketjukiristyksessäkin on siteitten määrää / lujuutta lisättävä 50%:lla. Samanaikaisesti on siirryttävä automaattikiristimien käyttöön ja niitten kiristysvoimia on lisättävä nippukoon kasvun mukaisesti (asetus 940/1981).

Asetuksen mukaisesti kuormansidontaan kuuluu myös kitkapintojen hyväksikäyttö sekä itse lastaus on myös ratkaisevaa.


Tolppien liukuestepinnoissa on  kaivattua pitoa.
Terävät kitkapinnat koko kuormatilan alueella
ovat turvallisen  sidonnan kannalta välttämät-
tömät.


Asetuksessa 940 /1981 kerrotaan selkeästi hidastuvuusvaatimukset eteenpäin, sivullepäin ja taaksepäin. Samaten ilmoitetaan se , että nippu ei saa merkittävässä maäärin liikkua kuormassa annetuilla hidastuvuusvoimilla.
Hidastuvuusvoiman kestovaade (10m/s2) eteenpäin on 25% suurempi tehokkaimman jarrujärjestelmän tarjoamia jarrutustejoja (max.7.5 m/s2). 
- Toimiva kuormansidonta vaatii kuormasiteen, esikiristysvoiman ja puuhun purevien koko kuormatilan mittaisten kitkapintojen sekä oikeaoppisen lastauksen yhteispelin.

Vaatimukset ja ratkaisut ovat selkeitä, vain valmistajanvastuu sekä valvonta puuttuvat.


Tuplakiinnike ja rautahammastus tehostavat
kuormasidontaa kestämään jarrutus-
ja tötmäysvoimia.

Asetuksen 940 /1981 mukaisella sidonnalla pystytään siis sitomaan puutavaraniput siten, että ne eivät liiku merkittävästi hidastuvuudella eteenpäin 10m/s2 ja sivuille ja taakse 5 m/s2. - Uuden lain 2021 mukainen  vaatimus 8 m/s2 = likimain suurtehojarrujen teholuokassa.


Kuormasiteitten ja automaattikiristinlaitteitten, sekä pankkokiinnityksen osalta on muistutettava valmistajanvastuusta, jota kuuluisi ensisijaisesti valvoa ajoneuvokatsastus ja liikennevalvonta. 

Sidonta unohtunut 60-tonnisten tasolle.



Nippukoko on kasvanut jopa 20 tonniseksi
- ohi 60-tonnin yhdistelmien 16 tonnin ja
  niitten vaatiman 
kiristystehojen ja lujuuksien.

Ilmapyörteily kerää loiskuormaa alipainepintoihin - pyörteilyä voidaan pienentää merkittävästi.

Puutavarayhdistelmien nippusidonta on "unohtunut" 60 tonnisten ajoneuvoyhdistelmien nippupainojen ja 2.5 metristen nippukorkeuksien tasolle. Samanaikaisesti on jarrutehot kasvaneet asetuksen minimivaatimuksesta 5 m/s2 hidastuvuusluokkaan 7,5 m/s2 . Tehokkaat nyky-yhdistelmien jarrut sekä käytössä yleistyvät automaattisesti suurtehojarruttavat pysäytysautomaatit ovat tuoneet esille kuormansidonnan puutteet, joihin itse puutavarayhdistelmän käyttäjällä on vain lastauksen ja kiristyksen valvonnan vastuuosuus - itse kiristyslaitteet ovat yleisestikkin pahasti alimitoitettuja ja ja valmistajanvastuu ja viranomaisvalvonta puuttuu vielä totaalisesti.


Heikki Jokela
050 4129 024.

___________________________________________________

Ps.Käsikiristeisten liinasidoksien turvallisuuson tapauskohtainen, ja kuormakotainen. Lisäksi sidoksien tukipisteet eivät kaikissa tapauksissa puolla turvallista , ja luotettavaa sidontaa.- Lisälsi kiristinliinat eivät täytä Metsäteollisuuden muovittomuusvaatimuksia.XXhj.

___________________________________________________

31.10.2025KATSO TÄSTÄ 31.10. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
27.09.2025??UUTISET--UUTISET??
02.09.2025LUE TÄSTÄ! Kesän jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 148 sivua mielenkiintoista asiaa
08.11.2025 0.07Varaa nyt 100%:sesti muovittomat Evolution pankkosi , niin toimitukset ehtii vielä 2025 tilikauselle.
07.11.2025 20.00Osaltaan on myöskin tapahtunut parannusta, mutta vasta aivan liian vähän.
07.11.2025 19.00Miksi metsäkoneissa ei ole pankoissa-, ja kuormatiloissa teippejä.
07.11.2025 18.00Lähdimme tosissamme muovinhävitystalkoisiin jo 2000-luvun alkuvuosina.
07.11.2025 17.00Miksi raakpuun korjuu-, ja kuljetusketjun pinnoitteet perustuvat muovituotteisin===
07.11.2025 16.00"Pankan" opit, ja kokemukset 1952 - 20??: - Tositarina 31+6..
07.11.2025 15.00Ponsselta uusia ratkaisuja tuottavuuden ja kannattavuuden parantamiseks - artikkelimme vuodeltai 2014.

Siirry arkistoon »