Kuormansidonta puhuttaa ja sen ohjeistusta ollaan laatimassa. Ryhmän ajatukset alkavat näkyä lehdistössä syksyn 2017 aikana.

Share |
25.08.2017 23:50


Junavaunupankoissa nippujen pysyvyyden
takaa liukuestepinnat tolpissa ja rungoissa.
- Sidonta vain etunipuissa.

Kuormansidonta on virkamiestarkastelun alla ja ohjeistukselle haetaan pohjaa. Työryhmässä on valmistajien ja käyttäjiä sekä metsäteollisuuden edustajia virkamiesten apuna ja asiantuntijajäseninä.

Ryhmätyöllä haetaan ratkaisua.

Aiheeseen liittyvä kuva
Alimitoitetut kiristinlaitteet eivät anna riittävääs
sidontatehoa.

Ryhmän työ on vaikeaa, ja nykyinen lähes täydellinen valvonnan puute on tuonut tilanteen, jossa ollaan ravimiesten termein " voltissa ja nokka väärään suuntaan". Liikenneturvallisuuden parantamiskeinoja haetaan pahimmillaan perävaunuun asennettavasta etuseinästä, jota innokkaimmat "keksijät" tarjoavat ratkaisuna ongelmiin, unohtaen samalla sen, että nippujen tippumista tapahtuu myös perävaunun takapäästä.

Asetuksen 940/1981 asettavat vaatimukset riittävät - pikku täsmennyksiä tarvitaan.

Kuvahaun tulos haulle 60 tonniset puutavarayhdistelmät
Liukuestetolpat,rautahammastus ja auto-
maattikiristys ja oikea lastaus täyttävät
asetuksen vaatimukset kuormansidonnassa.

Puutavaranippujen sidonta on määritelty täysin yksiselitteisesti ja riittävän tarkasti asetuksessa 940 / 1981. Tämä asetus on kaikkien luettavissa ja sen virheet rajoittuvat vain siihen, kun asetuksen tekoaikaan ei ollut lukitsemattomia pankkoja , ei autossa, eikä perävaunussa. Irtopankot ovat uudempaa pankonsiirtolaitteista johtuvaa tuotetta.

Täsmennys kuormankiristimen kiinnityksestä on syytä selventää.



Asetuksen mukaan kuormasiteen kiinnitys on tehtävä ajoneuvon kiinteään runkoon, tai lavarakenteisiin. - Tuolloin (1981) ei ollut pankkojen/nippujen siirtolaitteita, ja siirrettävät pankot lukittiin pikakiinnikkeillä, joitten pitovoima oli asetuksenmukainen. Tämä epämääräisyys on antanut ajoneuvo- ja pankkovalmistajille porsaanreijän kiinnittää kuormasiteet suoraan irrallaan liikkuviin pankkoihin. - Tämä , jopa yleisesti käytössäoleva tapa vie sidontatehoa , varsinkin perävaunusta merkittävissä määrin.

Kuormasiteitten lujuus ja kiristysvoimat asetuksen 940/1981 mukaisiksi. 

Kuvahaun tulos haulle 60 tonniset puutavarayhdistelmät
Yhdistelmien jarrutustehot ovat kasvaneet
viisikymmentä prosenttia - ja se tuntuu
sidonnassa.

Kuormasiteitten lujuudet ovat nykykuormille ja nippukokoluokille poikkeuksetta riittämättömiä. - Jos sidonta tehdään nykyisin käytettävillä sidontaliinoilla 76 tonnin yhdistelmän nipuille, tai viisiakselisissa vaunuissa, on sidontaliinojen määrä tuplattava ja ketjukiristyksessäkin on siteitten määrää / lujuutta lisättävä 50%:lla. Samanaikaisesti on siirryttävä automaattikiristimien käyttöön ja niitten kiristysvoimia on lisättävä nippukoon kasvun mukaisesti (asetus 940/1981).

Asetuksen mukaisesti kuormansidontaan kuuluu myös kitkapintojen hyväksikäyttö sekä itse lastaus on myös ratkaisevaa.


Tolppien liukuestepinnoissa on  kaivattua pitoa.
Terävät kitkapinnat koko kuormatilan alueella
ovat turvallisen  sidonnan kannalta välttämät-
tömät.


Asetuksessa 940 /1981 kerrotaan selkeästi hidastuvuusvaatimukset eteenpäin, sivullepäin ja taaksepäin. Samaten ilmoitetaan se , että nippu ei saa merkittävässä maäärin liikkua kuormassa annetuilla hidastuvuusvoimilla.
Hidastuvuusvoiman kestovaade (1.0m/s2) eteenpäin on 25% suurempi tehokkaimman jarrujärjestelmän tarjoamia jarrutustejoja (0,75 m/s2). 
- Toimiva kuormansidonta vaatii kuormasiteen, esikiristysvoiman ja puuhun purevien koko kuormatilan mittaisten kitkapintojen sekä oikeaoppisen lastauksen yhteispelin.

Vaatimukset ja ratkaisut ovat selkeitä, vain valmistajanvastuu ja valvonta puuttuu.


Tuplakiinnike ja rautahammastus tehostavat
kuormasidontaa kestämään jarrutus-
ja tötmäysvoimia.

Asetuksenmukaisella sidonnalla pystytään siis sitomaan puutavaraniput siten, että ne eivät liiku merkittävästi hidastuvuudella eteenpäin 1m/s2 ja sivuille ja taakse 0.5 m/s2. Kuormasiteitten ja automaattikiristinlaitteitten, sekä pankkokiinnityksen osalta on muistutettava valmistajanvastuusta, jota kuuluisi ensisijaisesti valvoa ajoneuvokatsastus ja liikennevalvonta. 

Sidonta unohtunut 60-tonnisten tasolle.

Aiheeseen liittyvä kuva
Nippukoko on kasvanut ohi 60-tonnin yhdistelmien
kiristimien lujuuden.

Puutavarayhdistelmien nippusidonta on "unohtunut" 60 tonnisten ajoneuvoyhdistelmien nippupainojen ja 2.5 metristen nippukorkeuksien tasolle. Samanaikaisesti on jarrutehot kasvaneet asetuksen minimivaatimuksesta 0.5 m/s2 hidastuvuusluokkaan 0.75 m/s2 . Tehokkaat nyky-yhdistelmien jarrut sekä käytössä yleistyvät automaattisesti suurtehojarruttavat pysäytysautomaatit ovat tuoneet esille kuormansidonnan puutteet, joihin itse puutavarayhdistelmän käyttäjällä on vain lastauksen ja kiristyksen valvonnan vastuuosuus - itse kiristyslaitteet ovat pahasti alimitoitettuja ja ja valmistajanvastuu ja viranomaisvalvonta puuttuu totaalisesti.

Heikki Jokela
050 4129 024.


16.10.2018Pankkohinnasto 2015
12.10.2018 20:00Pankkohinnasto 2018.
02.10.2018 16:20Vuonna 1976 kehitimme alumiinipankot ja pankkoteippauksen.
30.09.2018 17:35Keveys myi yllättävän hyvin jo vuodesta 1976 ja samat varusteet myyvät hyvin vieläkin ??? / TR 2020 /1.
29.09.2018 12:10TimberRoad 2020 - Puutavarayhdistelmän kehittämiseni kuudes vuosikymmen.
23.09.2018 17:58Tilaa nyt: myynnissä 100 kpl:n terjouserä markkinoitten kevyimpiä teräksenlujia "tilapankkoja".
26.08.2018 10:37TimberRoad 2020 yhdistelmäparin "syöttöauto".
26.08.2018 8:10TimberRoad 2020 yhdistelmäparin kehityskohteet tuottavuudessa ja ympäristöystävällisyydessä sekä käyttöturvallisuudessa.
16.08.2018 1:23Alumiinipankkojen kokoero selkiytymässä,. - MYÖS teräspankoissa selviä kokoeroja verrattuna Terminatormallistoon.
01.08.2018Puutavarayhdistelmän kuormatilan merkitys on selkeytymässä - nyt 10 vuoden verisen ja kovan markkinointitaiston jälkeen.

Siirry arkistoon »