Yksi 76 tonnisen puutavarayhdistelmän suurimmista puutteista löytyy kuormatiloista.

11.02.2025 0.07

Yhdeksänakselisen ja 76 tonnin kokonaispainoisen kuormaimellisen yhdistelmän kuormakoko on parhaimmillaan luokkaa 52.5 tonnia. Minimissään kuormatilan koko olisi oltava kiinteällä Z-nosturilla 125 m3.



Nyky-yhdistelmien koko pääosin alle110 m3.

Valtaosa nykyliikenteessä olevista 76 tonnin alumiinipankkoisista yhdistelmistä on kuormakon koluokassa 100m3 -110 m3(kehyskuutiota). Tälläisen yhdistelmän täysimääräinen hyödyntäminen onnistuu vain harvoissa erityistapauksissa ajojärjestelyin, joissa auto ohjataan tuoreen ja painavamman puun ajoreiteille.

Kuormakokoa ei kasvateta todistelulla.



Puutavarayhdistelmän kuormakoko elää selvien matemaattisien lainalaisuuksien mukaan.Kuormakoko määräytyy puutavarapituuksista , kuutiopainoista ja kuorman poikkileikkauspinta-alasta, jonka pankon sisämitat määrittelevät. Lisäksi tuottavaan kuormakokoon voidaan vaikuttaa kuormauksen tiiviysasteella, sekä lastauksen tasapäisyydellä. - Nämä kaikki yhdessä tuovat halutun tuloksen.

Kuormakoko kasvaa oikeilla komponenttivalinnoilla ja - runkoratkaisuilla.


Puutavarayhdistelmän kuormakokoa on mahdollista kasvattaa jopa 76 tonnisen kaipaaman 130-140 kehyskuution kokoiseksi asetusten maksimimittojen puitteissa. - Tuolloin on jo maksimoitava ajettavan puutavaran yhteenlaskettu nippujen pituus 16-18 metriin  ja käytettävä pankkorakenteita, joitten kuorman poikkipinta-ala on yli 7.8 m2. xxhj.11.2.2025

16.03.2025KATSO TÄSTÄ 14.3. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa + raportti Seinäjoen Konepäiviltä
09.03.2025Kivirock maarakennus- ja kaivosalan ammattilehti on ilmestynyt
01.01.20252025 - Puukäärmeen vuosi .
01.01.2025??UUTISET--UUTISET??
21.03.2025 18.00Älä aja miinaan yhdistelmäkevennyksissä.
21.03.2025 17.00Pankoista saadaan suurimmat painosäästöt pankkomääriä vähentämällä + lisäspua myös aerodynamiikasta.
21.03.2025 15.00Alumiinin käyttö raakapuun korjuu-, ja kuljetusvälineissä.
21.03.2025 13.00"Terminator ja TimberMaxx tekniikkaa" : - Ylivoimainen sisäleveys.
21.03.2025 11.00Miksi päädyimme lujiin ja ultralujiin TimberMaxx projektin ohjaamana ???
21.03.2025 9.00Illuusio alumiinipankkojen keveydestä , turvallisuudesta, sekä tuottavuudestakin on tekniikan historiaa.

Siirry arkistoon »