Yksi 76 tonnisen puutavarayhdistelmän suurimmista puutteista löytyy kuormatiloista.

29.08.2024 11.00

Yhdeksänakselisen ja 76 tonnin kokonaispainoisen kuormaimellisen yhdistelmän kuormakoko on parhaimmillaan luokkaa 52.5 tonnia. Minimissään kuormatilan koko olisi oltava kiinteällä Z-nosturilla 125 m3.



Nyky-yhdistelmien koko pääosin alle110 m3.

Valtaosa nykyliikenteessä olevista 76 tonnin alumiinipankkoisista yhdistelmistä on kuormakon koluokassa 100m3 -110 m3(kehyskuutiota). Tälläisen yhdistelmän täysimääräinen hyödyntäminen onnistuu vain harvoissa erityistapauksissa ajojärjestelyin, joissa auto ohjataan tuoreen ja painavamman puun ajoreiteille.

Kuormakokoa ei kasvateta todistelulla.



Puutavarayhdistelmän kuormakoko elää selvien matemaattisien lainalaisuuksien mukaan.Kuormakoko määräytyy puutavarapituuksista , kuutiopainoista ja kuorman poikkileikkauspinta-alasta, jonka pankon sisämitat määrittelevät. Lisäksi tuottavaan kuormakokoon voidaan vaikuttaa kuormauksen tiiviysasteella, sekä lastauksen tasapäisyydellä. - Nämä kaikki yhdessä tuovat halutun tuloksen.

Kuormakoko kasvaa oikeilla komponenttivalinnoilla ja - runkoratkaisuilla.


Puutavarayhdistelmän kuormakokoa on mahdollista kasvattaa jopa 76 tonnisen kaipaaman 130-140 kehyskuution kokoiseksi asetusten maksimimittojen puitteissa. - Tuolloin on jo maksimoitava ajettavan puutavaran yhteenlaskettu nippujen pituus 16-18 metriin  ja käytettävä pankkorakenteita, joitten kuorman poikkipinta-ala on yli 7.8 m2. xxhj.29.8.2024

14.09.2024KATSO TÄSTÄ 13.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.09.2024HUOMIO! Nyt kannattaa markkinoida - lähde mukaan ilmoituksella syksyn Metsäalan Ammattilehteen
20.09.2024 15.00Kesla Oyj heikentää ohjeistusta vuodelle 2024 - Tilauskannat jäämässä ennakoitua pienemmiksi
20.09.2024 13.00Uusien autojen rekisteröinnit romahtivat EU:ssa elokuussa - Sähköautojen osalta liki kolmanneksella
20.09.2024 11.00KATSO VIDEO! Puhtaasti korkeammalle - vuokranostimet urakoitsijoilla Stora Enson Oulun tehtaalla
20.09.2024 9.30Muovi on myrkkyä ..??!!
20.09.2024 9.00Terminator pankkomallistossa on yhdistetty nippusidonnan ja tuottavuuden kovat vaatimukset.
20.09.2024 7.00XXL-pankkomallisto on vertaansa vailla tuottavuudessa, turvallisuudessa, sekä kestävyydessään..
20.09.2024 3.00Olosuhteet ratkaisevat aina komponenttien valinnan, mutta keveys, kuormatila ja aerodynamiikka tuovat poikkeuksetta lisätuloja.
20.09.2024 0.07Tiesitkö,että:-" Terminator-, ja TimberMaxx 2024 ilmavastushyöty on esimerkillisellä tasolla".

Siirry arkistoon »