"Äänekosken linjan " Volvoparissa on tehostettu ja turvallinen asetuksen 940/1982 vaatimusten mukainen nippusidonta.

Share |
21.10.2017 23:00

Äänekaskenlinjan terminaaleista tehtaalle ajavien siirtoautojen nippusidonta on perinteisiä 76 tonnisia vahvempi ja siten myöskin turvallisempi. Kuudenkymmenen tonnin kokoluokan lasti jakaantuu neljään viisitoistatonniseen tasanippuun, joissa kaikissa on kaksi sidontaketjua , jotka on varustettu automaattisin ilmakiristimin.

     

Yhdistelmän vetoauton kuorma nojaa tukevasti koko kuorman korkuiseen erikoisvahvaan etuseinään ja niput on lastattu kuljetuksen ajaksi kiinni toisiinsa. Vetoauton automaattikiristimet ja itse sidontaketju ovat  asetuksen 940/ 1982 mukaisesti kiinnitetyt kiinteään ajoneuvon alustaan ja niitten lujuudet ovat valitut maksimi nippupainon vaatimusten mukaisesti. Lisäksi kuorman nippujen liikkeellelähtöä estää :
- Sidontavoimiin lasketaan myöskin nippujen ja kuormatilan väliset kitkavoimat , jotka ovat Terminatoreitten rautahammastettujen runkojen ja tolppien täysimittaisten terävien liukuestepintojen ansiosta moninkertaiset, verrattuna sileisiin liukkaisiin pintoihin.
- Pankkojen liikkumista rajoittaa niitten kiinteäksi asennus ja kiinteät esteet pankkokiinnikkeitten edessä ja takana.

 

Yhdistelmän perävaunun kuorma ja sen kaksi viisitoistatonnista rankanippua , tai kolme  kolmosnippua ovat kuljetuksissa kiinteäasenteisten koko kuormatilan mittaisten liukuestetolppien päällä ja niput on kiristetty automaattikiristeisin ketjusidontalaittein. Perävaunun etummaisessa pankossa on lisävarmistimena "tuplakiinnike" joka on varmistettu kaksinkertaisella lujuudella ja perävaunun molemminpuolisella alakiinnityksellä.



Yhdistelmän 60-tonnin kuorma jakaantuu neljälle tasakokoiselle maksimipainoltaan 15-tonniselle kahdella 5 tonnin varmennetun sidontalujuuden automaattikiristeiselle ketusiteelle sallii nippukooksi max. 20 tonnia ja vastaavasti kuuden kymppitunnin kolmosnipun maksimipainoksi sidonta määrittelee kantavuuskuorman 10 tonnin nippupainon.

19.01.2019 17:27XX Magazinen 16 sivuinen nettiversio 1/ 2019 on nyt luettavissa.
15.01.2019 12:54Puutavarapankoissa irtotolppa on keskimäärin vain haitta.
12.01.2019 10:14"Triplavaimennin" on yksi parhista Terminatorkeksinnöistä.
06.01.2019 14:35Kuorma-autoyhdistelmien "ilmavaivoihin" vetoapua Unionilta.
06.01.2019 9:40Helppo vertaileva aerotesti kuormatulle nyky-yhdistelmälle.
06.01.2019 7:07Mistä saisi puutavarayhdistelmälle 100.000 euroa / vuosi lisätulopotin ???
05.01.2019 22:10Puutavarayhdistelmän ilmanvastuskertoimen puolitus on täysin mahdollista - hyödyt uskomattoman suuria . - CC
05.01.2019 20:00Terminatoreissa ei ole " proteesiliitoksia".
03.01.2019 8:56Terminatormallisto on kasvanut kymmenvuotiaaksi ja kymmenmalliseksi tehoryhmäksi.
02.01.2019 11:00Ilmanvastuksen minimointi tuo suuret haasteet ja mahdollisuudet. - CC

Siirry arkistoon »