"Äänekosken linjan " Volvoparissa on tehostettu ja turvallinen asetuksen 940/1982 vaatimusten mukainen nippusidonta.

Share |
21.10.2017 23:00

Äänekaskenlinjan terminaaleista tehtaalle ajavien siirtoautojen nippusidonta on perinteisiä 76 tonnisia vahvempi ja siten myöskin turvallisempi. Kuudenkymmenen tonnin kokoluokan lasti jakaantuu neljään viisitoistatonniseen tasanippuun, joissa kaikissa on kaksi sidontaketjua , jotka on varustettu automaattisin ilmakiristimin.

     

Yhdistelmän vetoauton kuorma nojaa tukevasti koko kuorman korkuiseen erikoisvahvaan etuseinään ja niput on lastattu kuljetuksen ajaksi kiinni toisiinsa. Vetoauton automaattikiristimet ja itse sidontaketju ovat  asetuksen 940/ 1982 mukaisesti kiinnitetyt kiinteään ajoneuvon alustaan ja niitten lujuudet ovat valitut maksimi nippupainon vaatimusten mukaisesti. Lisäksi kuorman nippujen liikkeellelähtöä estää :
- Sidontavoimiin lasketaan myöskin nippujen ja kuormatilan väliset kitkavoimat , jotka ovat Terminatoreitten rautahammastettujen runkojen ja tolppien täysimittaisten terävien liukuestepintojen ansiosta moninkertaiset, verrattuna sileisiin liukkaisiin pintoihin.
- Pankkojen liikkumista rajoittaa niitten kiinteäksi asennus ja kiinteät esteet pankkokiinnikkeitten edessä ja takana.

 

Yhdistelmän perävaunun kuorma ja sen kaksi viisitoistatonnista rankanippua , tai kolme  kolmosnippua ovat kuljetuksissa kiinteäasenteisten koko kuormatilan mittaisten liukuestetolppien päällä ja niput on kiristetty automaattikiristeisin ketjusidontalaittein. Perävaunun etummaisessa pankossa on lisävarmistimena "tuplakiinnike" joka on varmistettu kaksinkertaisella lujuudella ja perävaunun molemminpuolisella alakiinnityksellä.



Yhdistelmän 60-tonnin kuorma jakaantuu neljälle tasakokoiselle maksimipainoltaan 15-tonniselle kahdella 5 tonnin varmennetun sidontalujuuden automaattikiristeiselle ketusiteelle sallii nippukooksi max. 20 tonnia ja vastaavasti kuuden kymppitunnin kolmosnipun maksimipainoksi sidonta määrittelee kantavuuskuorman 10 tonnin nippupainon.

24.05.2018 23:55Lappiin haetaan alueellista 5+5 -akselisten 84 tonnisten kokeilulupaa
19.05.2018 22:00Terminatormallisto 2018 - markkinoitten kattavin valikoima ja "tilapankkojen" selkeä ykkönen !!!!
19.05.2018 0:13Isojokinen Juuso Rönnholm nimettiin presidentin erityisavustajaksi.
18.05.2018 9:06Kesän 2018 XX-Magazine on nyt valmisteilla - jakelussa kesäkuun alussa.
16.05.2018Pankkorungoissa korkeuserot edelleen suuria !!!
14.05.2018 11:57Haemme 30% polttoainesäästöjä raakapuunkuljetuksiin TR 2020 projektin yhdistelmäparin osalle.
13.05.2018 11:42TR 2020 siirtoautomallin vaihtoehdot.
12.05.2018 21:14Oletusarvio : Millä litroilla 51 tonnia raakapuuta kulkee tienvarsipinosta tehtaalle ???
10.05.2018 12:56TimberRoad 2020 yhdistelmien polttoainesäästöt.
09.05.2018 23:36Suomen raakapuun maantiekuljetusten perusyksiköksi on kasvanut 76 tonninen ja nosturillinen yhdistemmätyyppi.

Siirry arkistoon »