"Äänekosken linjan " Volvoparissa on tehostettu ja turvallinen asetuksen 940/1982 vaatimusten mukainen nippusidonta.

Share |
21.10.2017 23:00

Äänekaskenlinjan terminaaleista tehtaalle ajavien siirtoautojen nippusidonta on perinteisiä 76 tonnisia vahvempi ja siten myöskin turvallisempi. Kuudenkymmenen tonnin kokoluokan lasti jakaantuu neljään viisitoistatonniseen tasanippuun, joissa kaikissa on kaksi sidontaketjua , jotka on varustettu automaattisin ilmakiristimin.

     

Yhdistelmän vetoauton kuorma nojaa tukevasti koko kuorman korkuiseen erikoisvahvaan etuseinään ja niput on lastattu kuljetuksen ajaksi kiinni toisiinsa. Vetoauton automaattikiristimet ja itse sidontaketju ovat  asetuksen 940/ 1982 mukaisesti kiinnitetyt kiinteään ajoneuvon alustaan ja niitten lujuudet ovat valitut maksimi nippupainon vaatimusten mukaisesti. Lisäksi kuorman nippujen liikkeellelähtöä estää :
- Sidontavoimiin lasketaan myöskin nippujen ja kuormatilan väliset kitkavoimat , jotka ovat Terminatoreitten rautahammastettujen runkojen ja tolppien täysimittaisten terävien liukuestepintojen ansiosta moninkertaiset, verrattuna sileisiin liukkaisiin pintoihin.
- Pankkojen liikkumista rajoittaa niitten kiinteäksi asennus ja kiinteät esteet pankkokiinnikkeitten edessä ja takana.

 

Yhdistelmän perävaunun kuorma ja sen kaksi viisitoistatonnista rankanippua , tai kolme  kolmosnippua ovat kuljetuksissa kiinteäasenteisten koko kuormatilan mittaisten liukuestetolppien päällä ja niput on kiristetty automaattikiristeisin ketjusidontalaittein. Perävaunun etummaisessa pankossa on lisävarmistimena "tuplakiinnike" joka on varmistettu kaksinkertaisella lujuudella ja perävaunun molemminpuolisella alakiinnityksellä.



Yhdistelmän 60-tonnin kuorma jakaantuu neljälle tasakokoiselle maksimipainoltaan 15-tonniselle kahdella 5 tonnin varmennetun sidontalujuuden automaattikiristeiselle ketusiteelle sallii nippukooksi max. 20 tonnia ja vastaavasti kuuden kymppitunnin kolmosnipun maksimipainoksi sidonta määrittelee kantavuuskuorman 10 tonnin nippupainon.

16.08.2018 1:23Alumiinipankkojen kokoero selkiytymässä, mutta teräspankoissa selviä kokoeroja verrattuna Terminatormallistoon.
01.08.2018Puutavarayhdistelmän kuormatilan merkitys on selkeytymässä - nyt 10 vuoden verisen ja kovan markkinointitaiston jälkeen.
25.07.2018 9:45SuperElokuu 2018 - 200 pankon toimituserä.
23.07.2018 8:44Terminator pankkomallisto on saanut "kunnian" kasvaa jäljitellyimmäksin pankkotyypiksi Suomessa .
20.07.2018 9:04TimberRoad 2020 : Puutavarayhdistelmän loiskuorma kasvaa ajon aikana jopa 5000 kiloon. puu76
17.07.2018Aerodynamiikan parannus tuo päästövähennysten ja polttoainesäästöjen lisäksi myös paljon muuta, mutta mitä ??? / TimberRoad 2020
12.07.2018 8:30Aerodynamiikkaominaisuuksien parantaminen on myös liikenneturvallisuutta. / - TimberRoad 2020
06.07.2018 16:1630% päästövähennykset tuntuvat hurjilta luvuilta / - TR 2020
05.07.2018 15:00Kuormasiteen nostokoukkujen hinnat 15.7.2018 alkaen:
30.06.2018 9:09TimberRoad 2020 hakee tuottavuutta , päästövähennyksiä ja liikenneturvallisuutta : - TR 2020

Siirry arkistoon »