Nippusidonta ja sidontalaitteitten valvonta tarkentuu 2019 aikana.

Share |
24.02.2019

lakikirjat.jpg

Liikenneministeriön päätös ajoneuvojen kuormakoreista, kuormaamisesta ja kuorman kiinnittämisestä - 1982/940

5 luku

Kuorman sitominen

14 §
Sitomisvälineet

Kuorman liikkumista eteenpäin estävien sidoksien nimellislujuuksien summan kuormatilan molemmilta puolilta yhteen laskettuna on oltava vähintään kuorman painon suuruinen sekä sivuille ja taaksepäin vähintään puolet kuorman painosta, jollei kuorman tuenta ja kitka kuorman ja kuormatilan pohjan välillä tai kuorman laatu salli pienempää sidonnan lujuutta.

Uuden sitomisvälineen tulee kestää nimellislujuuteen nähden kaksinkertainen ja sen metalliosien 1,4 kertainen kuormitus murtumatta.

Sitomisvälineen kunto on tarkastettava riittävän usein. Vaurioituneita tai kulumisesta johtuen heikentyneitä samoinkuin epäasiallisesti korjattuja sitomisvälineitä ei saa käyttää.

Sitomisvyössä tulee olla merkintä sen nimellislujuudesta ja valmistusajankohdasta.

15 §
Kiristyslaite

Kiristyslaitteen lujuuden on oltava vähintään yhtä suuri kuin sen kanssa käytetyn sitomisvälineen lujuus. Kiristyslaitteella on saavutettava vähintään 5 prosenttia sitomisvälineen nimellislujuudesta vastaava kiristysvoima, kun kiristyslaitteeseen vaikutetaan 0,5 kN:n käsivoimalla.

Kiristyslaite saa olla myös neste- tai ilmanpaineen avulla jatkuvatoiminen edellyttäen, että auton ohjaamossa on laite, joka varoittaa kiristyslaitteen toiminnan kannalta liian alhaisesta neste- tai ilmanpaineesta.

16 §
Sitominen

Sitominen on suoritettava turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.

Kuorman eteenpäin liikkumisen estävän sitomisvälineen on oltava mahdollisimman vaakasuorassa, eikä se ilman erityistä syytä saa olla yli 60°:n kulmassa vaakatasoon nähden.

Sitomisväline ei saa olla ajoneuvon tai kuorman terävää reunaa vasten. Tarvittaessa sitomisväline on suojattava sopivalla tavalla.

Sitomisvälineiden tulee olla kunnollisesti jännitettyjä ja niiden jännitys on tarvittaessa tarkastettava kuljetuksen kestäessä. Yksittäisen siteen tai kiinnittimen irtoaminen, vaurioituminen tai löystyminen ei saa heikentää muuta kuorman sidontaa. Sitomisvälineen kiristyslaite on sijoitettava siten, ettei se lisää ajoneuvon leveyttä.

17 §
Erityismääräykset puutavaran ja kontin sitomisesta

Kuljetettaessa puu- tai muuta vastaavaa pitkää tavaraa on se sidottava ajoneuvon alustaan tai kuormakoriin vähintään yhdellä sidoksella. Jos kuljetettavan tavaran nimellispituus on suurempi kuin 3 metriä, on käytettävä vähintään kahta sidosta ja jos kuljetettava esine tai tavaranippu on tuettu sivutolppia vasten, tulee sen nojata vähintään kahteen saman sivun pystytolppaan.

Kontti, jota ei voida lukita konttilukoilla, on sidottava vähintään neljällä sidoksella yläkulmakiinnittimistä sekä tarvittaessa tuettava kuormakoriin.

20.05.2019 13:24Puutavarayhdistemän oikeaoppisella muotoilulla on käyttäjilleen vain positiivisia vaikutuksia.
18.05.2019 16:02Selkeä ja helppo pankkohinnoittelu:- Yksi hinta / asennusvalmis toimituspaketti.
16.05.2019 22:57www.terminator.fi sivujen käyttäjämäärät ovat nyt huimassa kasvussa.
16.05.2019 7:46TimberRoad 2020 kehittää puutavarayhdistelmän ilmanvastukset ja ilmanohjaustekniikan aivan uusiin ulottuvuuksiin.
15.05.2019 15:55Kuormansidontaa tehostettava liukuestepinnoilla.
14.05.2019 13:43Teipeillä ei puuta ajeta, mutta tuotteet niillä voi tuhota.
14.05.2019 6:05TimberRoad 2020 yhdistelmäparin kantavuudet 52.000 kg.
13.05.2019 8:25TimberRoad 2020 -projektille asettamamme ympäristöystävällisyyden vaatimukset täyttyvät kaikilta osin, - ja uskomme pystyvämme ylittmään Eu: asettamat vaatimukset hyvinkin selvästi.
12.05.2019Aerodynamiikkaparannuksia minimikustannuksin, - jopa hankinnahinnassa säästäen.
06.05.2019 5:27Kävijät eilen 5.5.2019 ja tänään 6.5.019 klo 5:25 sekä klo 11.50

Siirry arkistoon »