Alumiinivarusteitten vanhanaikainen mitoitus syö kuormatilaa,mutta miksi?.

05.06.2023 11:00

Puutavara-autojen varusteissa yleisessä käytössä olevat apurungot ja puutavarapankot ovat mitoitukseltaan pahimmillaan 80%vastaavassa käytössä olevia huipputeräksisiä korkeampia ja sama kuormatilaa syövä  linja jatkuu alumiinisissa apurunkopalkeissa.

alumiini___sarajrvi.jpg


Kuvan histotic Sisun varusteet olivat uutta 1980:
- Samat "retropankomallit" vain erinimisinä ja uusilla teipeillä
koristeltuina ovat myynnissä vielä nyt - 2000 luvulla!

Alumiinia raaka-aineena käyttävä varusteteollisuus on perustettu 1970 luvulla. Tuon ajan kehittynein alumiiniseos oli myötörajaltaan samassa luokassa parhaimpien terästen kanssa. -Tämä antoi kilpailuedun alumiinivarusteitten kehitykselle  litrapainon ollessa edullinen 1/3 teräksestä teräksestä.Tämä tapahtui aikana,jolloin kokonaispainot olivat 40 tonnissa ja nosturit tehoiltaan 6 tonnisia.

alumiini_pankkovertailukuva.jpgReippaassa neljässä vuosikymmenessä on tapahtunut paljon kokonaispainojen kehotessa 76 tonniin ja nosturien kasvaessa 10, -jopa 17 tonnimertisiksi. Nämä vuosikymmenet ovat kehittäneet etenkin terästä ja terästakenteita ja myöskin niitten pintakäsittelyä. - Vain alumiinitakenteet ovat jähmettyneet 70/80 lukujen tasolle,niin raaka-aineittensa,kuin muotoilujensa ,sekä niitten  mitoitusten osalta. -Alumiinipankoissa on keskitytty turhiin teippauksiin,ja pankkon tuottavuus-, ja turvallisuus on unohdettu!

- Alumiinivarusteitten pienet kuormatilat hämmästyttävät. Mitä mitoituksessa on järkeä ja mistä se johtuu - onko mitoituksessa unohdettu käyttötarkoitus , - vai onko alumiinirakenteitten kuormatilan rosvous edes välttämätön pakko?

Alumiinivarusteitten kuormatilarosvous on välttämätön pakko,johtuen alumiinin alhaisesta kimmomodulista ja sen terästä kertaluokkia pienemmistä lujuusarvoista.- Vain teräkset ja teräsvarusteet ovat seuranneet ajan kasvavia vaatimuksia kehittyen ominaisuuksiltaan uusien painojen ja sidontamääräysten mukaisiksi. .XXhj.5.6.2023 



23.09.2023KATSO TÄSTÄ 22.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
18.09.2023KATSO TÄSTÄ 15.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
18.09.2023Lisätietoja "muovinpoiston erityisoperaatiosta" hintaluokkineen ja aikatauluineen.
23.09.2023 19:00Miksi "tuuninkimiehet" eivät keiku tuottavuustilastojen kärkisijoilla.
23.09.2023 15:00Miksi metsäkoneita ei tuunata.
23.09.2023 13:00Mitä eroa on "tuuningilla", tuottavuudella, , ja turvallisuudella ???
23.09.2023 11:00Tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
23.09.2023 9:00Raakapuun käsittelyn 100%:nen nuovittomuusvaade päättyy tehdaspurussa.
23.09.2023 7:00Firestonen uusi kuorma-autojen rengasvalikoima tarjoaa paremman kilometrituloksen ja polttoainetehokkuuden
23.09.2023 3:00Raakapuun 100%:nen nuovittomuus alkaa kannolta.

Siirry arkistoon »