Alumiinivarusteitten vanhanaikainen mitoitus syö kuormatilaa,mutta miksi?.05.06.2023 11.00
Puutavara-autojen varusteissa yleisessä käytössä olevat apurungot ja puutavarapankot ovat mitoitukseltaan pahimmillaan 80%vastaavassa käytössä olevia huipputeräksisiä korkeampia ja sama kuormatilaa syövä linja jatkuu alumiinisissa apurunkopalkeissa.
Alumiinia raaka-aineena käyttävä varusteteollisuus on perustettu 1970 luvulla. Tuon ajan kehittynein alumiiniseos oli myötörajaltaan samassa luokassa parhaimpien terästen kanssa. -Tämä antoi kilpailuedun alumiinivarusteitten kehitykselle litrapainon ollessa edullinen 1/3 teräksestä teräksestä.Tämä tapahtui aikana,jolloin kokonaispainot olivat 40 tonnissa ja nosturit tehoiltaan 6 tonnisia. Reippaassa neljässä vuosikymmenessä on tapahtunut paljon kokonaispainojen kehotessa 76 tonniin ja nosturien kasvaessa 10, -jopa 17 tonnimertisiksi. Nämä vuosikymmenet ovat kehittäneet etenkin terästä ja terästakenteita ja myöskin niitten pintakäsittelyä. - Vain alumiinitakenteet ovat jähmettyneet 70/80 lukujen tasolle,niin raaka-aineittensa,kuin muotoilujensa ,sekä niitten mitoitusten osalta. -Alumiinipankoissa on keskitytty turhiin teippauksiin,ja pankkon tuottavuus-, ja turvallisuus on unohdettu! - Alumiinivarusteitten pienet kuormatilat hämmästyttävät. Mitä mitoituksessa on järkeä ja mistä se johtuu - onko mitoituksessa unohdettu käyttötarkoitus , - vai onko alumiinirakenteitten kuormatilan rosvous edes välttämätön pakko? Alumiinivarusteitten kuormatilarosvous on välttämätön pakko,johtuen alumiinin alhaisesta kimmomodulista ja sen terästä kertaluokkia pienemmistä lujuusarvoista.- Vain teräkset ja teräsvarusteet ovat seuranneet ajan kasvavia vaatimuksia kehittyen ominaisuuksiltaan uusien painojen ja sidontamääräysten mukaisiksi. .XXhj.5.6.2023 |