Alumiinivarusteitten vanhanaikainen mitoitus syö kuormatilaa,mutta miksi?.

05.06.2023 11.00

Puutavara-autojen varusteissa yleisessä käytössä olevat apurungot ja puutavarapankot ovat mitoitukseltaan pahimmillaan 80%vastaavassa käytössä olevia huipputeräksisiä korkeampia ja sama kuormatilaa syövä  linja jatkuu alumiinisissa apurunkopalkeissa.

alumiini___sarajrvi.jpg


Kuvan histotic Sisun varusteet olivat uutta 1980:
- Samat "retropankomallit" vain erinimisinä ja uusilla teipeillä
koristeltuina ovat myynnissä vielä nyt - 2000 luvulla!

Alumiinia raaka-aineena käyttävä varusteteollisuus on perustettu 1970 luvulla. Tuon ajan kehittynein alumiiniseos oli myötörajaltaan samassa luokassa parhaimpien terästen kanssa. -Tämä antoi kilpailuedun alumiinivarusteitten kehitykselle  litrapainon ollessa edullinen 1/3 teräksestä teräksestä.Tämä tapahtui aikana,jolloin kokonaispainot olivat 40 tonnissa ja nosturit tehoiltaan 6 tonnisia.

alumiini_pankkovertailukuva.jpgReippaassa neljässä vuosikymmenessä on tapahtunut paljon kokonaispainojen kehotessa 76 tonniin ja nosturien kasvaessa 10, -jopa 17 tonnimertisiksi. Nämä vuosikymmenet ovat kehittäneet etenkin terästä ja terästakenteita ja myöskin niitten pintakäsittelyä. - Vain alumiinitakenteet ovat jähmettyneet 70/80 lukujen tasolle,niin raaka-aineittensa,kuin muotoilujensa ,sekä niitten  mitoitusten osalta. -Alumiinipankoissa on keskitytty turhiin teippauksiin,ja pankkon tuottavuus-, ja turvallisuus on unohdettu!

- Alumiinivarusteitten pienet kuormatilat hämmästyttävät. Mitä mitoituksessa on järkeä ja mistä se johtuu - onko mitoituksessa unohdettu käyttötarkoitus , - vai onko alumiinirakenteitten kuormatilan rosvous edes välttämätön pakko?

Alumiinivarusteitten kuormatilarosvous on välttämätön pakko,johtuen alumiinin alhaisesta kimmomodulista ja sen terästä kertaluokkia pienemmistä lujuusarvoista.- Vain teräkset ja teräsvarusteet ovat seuranneet ajan kasvavia vaatimuksia kehittyen ominaisuuksiltaan uusien painojen ja sidontamääräysten mukaisiksi. .XXhj.5.6.2023 



26.07.2024KATSO TÄSTÄ 26.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.07.2024 17.30Metsäalalla investoidaan - lähde mukaan mainoksella syksyn Metsäalan Ammattilehteen
28.06.2024 13.00LUE TÄSTÄ! Kesän jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
27.07.2024 3.00"Triplavaimennin" on yksi parhaista Terminator keksinnöistä.
27.07.2024 0.07"Triplavaimennin" kolmella kitkasäätöportaalla on esimerkki XXL-miesten pankkokehityksestämme mutta onnistummeko tekemään triplan kumisena = 100%.sesti muovittomana..
26.07.2024 17.00Metsänlannoitukselle laadittiin kriteerit kestävään kohdevalintaan
26.07.2024 16.00Puutavara-auton varustepaketit - alumiini / teräs ???
26.07.2024 15.00Kemira laajentaa natriumkloraatin tuotantokapasiteettia Etelä-Amerikassa vastatakseen kasvaviin mahdollisuuksiin sellu- ja paperimarkkinoilla
26.07.2024 13.00"Tiesitkö,että" : - Muovi on MYRKKYÄ sellunkeitossa. ja muovi aiheuttaa miljoonavahinkoja Metsäteollisuudelle !!!
26.07.2024 11.00Pankon purkuoninaisuudet - artikkelimme vuodelta 2012 ???

Siirry arkistoon »