"Etsi viisi virhettä" + 5: Tolppasvirheet 1.- 3.

05.03.2020

1. Aerodynamiikka


Aerodynamiikan parantaminen on yksi tärkeimmistä puutavara-yhdistelmän kehityskohteista. Muotoilulla ja virtausohjauksilla on mahdollista säästää polttoainekuluissa , pienentää loiskuormaa , sekä parantaa liikennenäkyvyyttä.
Aerodynamiikalla on tietyt lainalaisuudet , ja niitten noudattamine vaatii osaamista. Pelkällä viidennen kulman kopioinnilla ei tulosta saavuteta muussa, kuin markkinointiharhautuksessa.

Terminator XXL 8.8 CE poikkileikkaus tolpan alapään tarkistuspisteestä.Terminator XXL 8.8 CE lujuustodistuslaskenta.

Tolpan pituus/leveys suhde ovat ratkaisevassa asemassa tolpalle haettuihin/ilmoitettuihin ominaisuuksiin. Terminatoreitten tolppamuoto on yli 40% jäljitelmäpankkoja edullisempi.

2. Liukuestepinnat vajavaiset

       
Terminator jäljitelmätolpissa on tuhottu suuri osa tärkeää nippusidonnan pitopintaa. Latttarauta on tuossa liki nelikanttisessa tolpassa lujuuden lisänä, mutta tuhoaa koko pituudeltaan tärkeää pitopintaa, muodostaen samalla pidon vain yläpuolen tolppaosuuteen. Pitävä yläosa ja luistava alaosa muodostavat jarrutus-, ja törmäystilanteessa suuren ylimääräisen momentin, joka kertautuu kiinnikkeitten kahteen takimmaiseen pulttiin aiheuttaen vaarallisen suuren lisärasituksen. Perävaunun etummainen pankko on suurimman rasituksen kohteena.

Terminator XXL pankko on tuplakiinnikkeinen, lisäksi kiinnikepulttien momenttivartta on kasvatettu 19 sentistä 240 senttiin (25%). Lisäksi tämä ja tuplapultitus tekevät ratkaisevan tärkeän vaunun etupankon pulttikeston kolminkertaiseksi. Jarrutus- / törmäysvarmuutta kasvattaa lisäksi ratkaisevasti koko kuormatilan alueen liukuestepinnat , jotka pitävät paketin kasassa ja suuntaavat kiinnikkeen rasitteet pääosin eteenpäin perävaunun etupankon osalta lisäksi kiinteää estettä vasten.

3. Epäjatkuvuuskohdat tolpassa

 

Jäljitelmäpankkojen tolppien epäjatkuvuuskohdat romahduttavat  pankon käyttöiän alle puoleen. Rikkoumat aiheuttaa värinävoimat . Värinämurtumat näkyvät aikaisintaan vuoden ajon jälkeen, mutta enenevässä määrin kahden-, kolmen käyttövuoden jälkeen.



Terminator XXL mallistosta on edullisella kaksipuolisen kartiokkuuden ja kaarevuuden nerokkailla ratkaisuilla sekä tolpan viidennellä kulmalla tehty turhiksi kaikki tolppatakenteitten lattavahvikkeet ja "proteesiliitokset".

Seuraavaksi kohdat 4-6

Heikki Jokela 050 4129 024



Jäljitelmäpankkojen lujuuden ja tuottavuuden, sekä liikenneturvallisuuden kannalta suunnitteluvirheitä on jo yksin tuossa jäljitelmätolpassa  kymmenen :

1. Aerodynamiikka
2. Liukuestepinnat vajavaiset
3. Epäjatkuvuuskohdat tolpassa
4. Hitsisaumat pyöristysalueella
5. Tolpan liitos pannkkorunkoon
6. Painolisä
7. Tolppamuoto kuormattuna
/kuormatilavuus
8. Kartiokkuus yksipuolinen
/kuormatilavuus
9. Värinänkesto
10. Pintakäsittely

01.06.2019 6:28Kehitimme kymmenessä vuodessa koko maailman pankkomarkkinoitten tehokkaimman, turvallisimman ja kattavimman pankkomalliston.
01.04.2020 7:31Ilmanvastuskerroin Cw , ja ilmanvastus.
01.04.2020Puutavaranipun sidonta on kuormasiteitten, kitkavoimien sekä pankkokiinnitysten yhteispeliä.
29.03.2020 9:10Weckmanin supertilava ja kevytrakenteinen viisiakselinen raakapuuvaunu.
22.03.2020 10:48Terminatorimiesten 6 (+ 1) palvelupistettä pitävät osaltaan huolen puutavara-autojen toimivuudesta.
20.03.2020 18:00Terminator miehet palvelevat 24/7 , - ja kesälomat 2020 peruttu.
18.03.2020 8:52TimberRoad 2020 siirtoauto.
17.03.2020 8:48TimberRoad 2020 "syöttöautomallit".
15.03.2020 12:00TimberRoad 2020 vetoautojen kuormatilat ja kantavuudet ovat identtisiä.
15.03.2020 6:32Mikä on TimberRoad 2020 - projekti ???

Siirry arkistoon »