Löytyykö nippuvälien minimoinnista lisäeuroja???

05.01.2022 11.00


Puutavarayhdistelmän kuormassa on yleensä kolmesta viiteen nippuväliä. Jokainen aiheuttaa ilmanvastusta ja alipainepyörteilyä - mitä suuremmat välit, sitä enemmän.

Minimoimalla nippuvälit on mahdollista saada 2l - 8l säästöt polttoainekuluihin ja satojenkin kilojen pienennys "loiskuormaan". Lisäksi lumi-/pöly/-vesisumu pyörteilyjen minimointi parantaa liikenneturvallisuutta.

Yhdeksänakselinen saa 76 tonnin kokonaispainoluokassa kuormaa 50-55 tonnia maksimipituudella 25.25 m.

Nippuvälin minimointi onnistuu aivan omatoimisesti, ilman euronkaan lisäinvestointeja. - Mitä pienemmät nippuvälit, sitä pienemmät haitat.

Etuseinän ja ykkösnipun väli on saatava minimoitua, mutta se on joissakin akselimalleissa ja akselivälimitoituksissa painojakauman kannalta hankalaa. Se kannattaa tehdä, mitä etuakselipaino antaa myöten. Nippujen välin minimointi on sensijaan yleensä mahdollista:

Auton kolmosnippu lastataan minimivälille  ja mahdollisimman tasapäisinä , samoin niput perävaunussa.
Auton ranka-/tukkiniput lähelle etuseinää ja perävaunussa on parempi lastata nippujen tasaiset päät vastatusten.

Tämä kokeilu on viisainta tehdä aluksi pitkän ajomatkan kuormilla ja vertailemalla polttoainekulutusta eri nippuväleillä . -Lisäksi pikku säästöt tuo nosturin mukana kuljetuksissa sen siirto mahdollisin hyvin = lähelle nipun katveeseen.

Annan mielelläni lisätietoja:
Heikki Jokela 050 4129 024 

maantiejunat ja modulit
Ilmanvastuslaskennassa on perus sääntänä perättäin olevilla kappaleilla= nipuilla :
- Kun kappaleväli/nippuväli on leveytensä takana edellisestä, muodostaa se vastusvoiman , joka on +- 5% edellisestä. Elikkä vastusvoima on sitä pienempi, mitä lähempänä kappaleet/niput ovat toisistaan. - Tämä on kappaletavatan rahtiliikeyhdistelmissä pääosin oivallettu ,ja se näkyy kulutuksissa.

25.04.2024Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
24.04.2024 18.00Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
27.04.2024 3.00IFAT 2024: Sennebogenilta uusi purkukone
27.04.2024 0.07SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
26.04.2024 17.00Liukuesteet ovat osa turvallista kuormansidontaa.
26.04.2024 15.00Uusien määräysten mukaiset "tukkipankkotällit".
26.04.2024 13.00Pankkojen kiinnitys ajoneuvorungolle.

Siirry arkistoon »