Ilmanvirtauksen suuntaus ja loiskuorma sekä polttoaineenkulutus24.05.2024 13.00
Ilmavirtauksen suuntaus tehdään kappaleen muotoilulla ja ilmanohjaimilla.Ilmavirataa suuntaamalla pyritään täyttämään alipaineisia likaakerääviä ja polttoainekulutusta lisääviä pyörteilyjä.Puutavara-auto on malliesimerkki polttoainekulutuksen kannalta epäedullisien ja likaa runsaastikeräävien laitteitten summasta. Terminator XXL pankoissa on onnistuttu pienentämään ilmavastuspintojen kokoa 30% ja Cw arvoa yli 40%. Lisäksi kaikki tolpat ohjaavat ilmavirtausta kuormatilan "akanvirtaan" pienentäen sitä ja liankerääntymistä rungolle. Puutavarayhdistelmä on vastoin yleistä käsitystä sen tason tuuliharava, että se ottaa helposti ilmavastusarvoillaan kuorma-autojen ykköspaikan, -mutta ikäväkyllä häntäpäästä.Yhdistelmän tarkoin muotoillun autohytin taakse asennetaan pääsääntöisesti tuotteita , joitten suunnittelussa ei ole käytetty yhtä ainoatakaan ajatusta siitä , että auton käyttö tapahtuu olosuhteissa , jossa väliaineena olevan ilman vastustava nopeus on luokkaa 80 km/h ja vasta-ja sivutuulissa jopa yli 120 km/h.
Yhdistelmän ilmanvastusvoimia voidaan varusteilla pienentää tästä ottamalla käyttöön ilmanohjaimilla varustettu aeroetuseinä umpiseinän sijaan. "Akanvirtoja" voidaan minimoida, tai kokonaankin hävittää ottamalla käyttöön monissa kulkuvälineissä ( polkupyörä, juna ,henkilöauto, puolikkaanveturi) jo vuosikymmeniä käytössä ollutta tekniikkaa ja kehittämällä uutta.Tätä löytyy mm. muotoilusta, ilmavastuspinnoista ja ilmanohjaimista. |