Ilmanvirtauksen suuntaus ja loiskuorma sekä polttoaineenkulutus

04.02.2024 3.00


Ilmavirtauksen suuntaus tehdään kappaleen muotoilulla ja ilmanohjaimilla.Ilmavirataa suuntaamalla pyritään täyttämään alipaineisia likaakerääviä ja polttoainekulutusta lisääviä pyörteilyjä.Puutavara-auto on malliesimerkki polttoainekulutuksen kannalta epäedullisien ja likaa runsaastikeräävien laitteitten summasta.

Varusteet autotekniikan peikkona.

xxl_kaarevuuskuva.jpg

Terminator XXL pankoissa on onnistuttu pienentämään ilmavastuspintojen kokoa 30% ja Cw arvoa yli 40%. Lisäksi kaikki tolpat ohjaavat ilmavirtausta kuormatilan "akanvirtaan" pienentäen sitä ja liankerääntymistä rungolle. 

Puutavarayhdistelmä on vastoin yleistä käsitystä sen tason  tuuliharava, että se ottaa helposti ilmavastusarvoillaan kuorma-autojen ykköspaikan, -mutta ikäväkyllä häntäpäästä.Yhdistelmän tarkoin muotoillun autohytin taakse asennetaan pääsääntöisesti tuotteita , joitten suunnittelussa ei ole käytetty yhtä ainoatakaan ajatusta siitä , että auton käyttö tapahtuu olosuhteissa , jossa väliaineena olevan ilman vastustava nopeus on luokkaa 80 km/h ja vasta-ja sivutuulissa jopa yli 120 km/h.

Puutavarayhdistelmän aerodynaaminen hytti saa seurakseen kymmeniä ilmanvastusneliöitä , joissa muotoilu ja ilmavirtauksien suunnittelun täysin unohdettu. Nämä kymmenet neliöt tulevat auton päällivarusteista, nosturista ja perävaunusta pankkoineen.


"Tuuliharavan" ilmavastusta ja alipaineista pyörteilyä voidaan monin eri konstein hillitä.

xxl_volvo_briab_2.jpg

Yhdistelmän ilmanvastusvoimia voidaan varusteilla pienentää tästä ottamalla käyttöön ilmanohjaimilla varustettu aeroetuseinä umpiseinän sijaan.

"Akanvirtoja" voidaan minimoida, tai kokonaankin hävittää ottamalla käyttöön monissa kulkuvälineissä ( polkupyörä, juna ,henkilöauto, puolikkaanveturi) jo vuosikymmeniä käytössä ollutta tekniikkaa ja kehittämällä uutta.Tätä löytyy mm. muotoilusta, ilmavastuspinnoista ja ilmanohjaimista.

Etuseinä ja pankot jopa 20 m2.

Puutavarayhdistelmän etuseinä ja pankot ovat pinta-alaltaan sen suurin yksittäinen tyhjänäajon  imanvastuspinta.Etuseinän alipainepinta on pahimmillaan yli 7 neliötä ja 12 alumiinipankon yhteispinta ylittää jopa 13 m2:iin .
Nämä etuseinän ja pankkojen jopa 20 m2 ilmavastuspinnat , epäedullisesti muotoiltuna  aiheuttavat hirvittäviä pyörteilyitä . Pyörteily kerää yhdistelmään satojen kilojen  likakuormia  sekä talvisaikaan jopa tuhansien kilojen lumikuormia ja  kasvattaa pahimmillaan yli 10%:lla  polttoainekuluja.XXhj.4.3.2024

19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
13.04.2024KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
20.04.2024 13.00Alumiini
20.04.2024 12.20Hyviä uutisia! -lähetys tällä viikolla Viron Tartosta, 30 juhlavuottaan viettäviltä Maamess 2024 messuilta.
20.04.2024 11.00Parker Chomerics kasvattaa sähköä johtavien vaahtomaadoitusten ja EMI-suojaustiivisteiden valikoimaa
20.04.2024 10.00Viking Forest Deloupen pankkomalli sinkittynä Kanadassa.
20.04.2024 9.00Teräs
20.04.2024 7.00Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
20.04.2024 3.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa

Siirry arkistoon »