Ilmanvirtauksen suuntaus ja loiskuorma sekä polttoaineenkulutus

24.05.2024 13.00


Ilmavirtauksen suuntaus tehdään kappaleen muotoilulla ja ilmanohjaimilla.Ilmavirataa suuntaamalla pyritään täyttämään alipaineisia likaakerääviä ja polttoainekulutusta lisääviä pyörteilyjä.Puutavara-auto on malliesimerkki polttoainekulutuksen kannalta epäedullisien ja likaa runsaastikeräävien laitteitten summasta.

Varusteet autotekniikan peikkona.

xxl_kaarevuuskuva.jpg

Terminator XXL pankoissa on onnistuttu pienentämään ilmavastuspintojen kokoa 30% ja Cw arvoa yli 40%. Lisäksi kaikki tolpat ohjaavat ilmavirtausta kuormatilan "akanvirtaan" pienentäen sitä ja liankerääntymistä rungolle. 

Puutavarayhdistelmä on vastoin yleistä käsitystä sen tason  tuuliharava, että se ottaa helposti ilmavastusarvoillaan kuorma-autojen ykköspaikan, -mutta ikäväkyllä häntäpäästä.Yhdistelmän tarkoin muotoillun autohytin taakse asennetaan pääsääntöisesti tuotteita , joitten suunnittelussa ei ole käytetty yhtä ainoatakaan ajatusta siitä , että auton käyttö tapahtuu olosuhteissa , jossa väliaineena olevan ilman vastustava nopeus on luokkaa 80 km/h ja vasta-ja sivutuulissa jopa yli 120 km/h.

Puutavarayhdistelmän aerodynaaminen hytti saa seurakseen kymmeniä ilmanvastusneliöitä , joissa muotoilu ja ilmavirtauksien suunnittelun täysin unohdettu. Nämä kymmenet neliöt tulevat auton päällivarusteista, nosturista ja perävaunusta pankkoineen.


"Tuuliharavan" ilmavastusta ja alipaineista pyörteilyä voidaan monin eri konstein hillitä.

xxl_volvo_briab_2.jpg

Yhdistelmän ilmanvastusvoimia voidaan varusteilla pienentää tästä ottamalla käyttöön ilmanohjaimilla varustettu aeroetuseinä umpiseinän sijaan.

"Akanvirtoja" voidaan minimoida, tai kokonaankin hävittää ottamalla käyttöön monissa kulkuvälineissä ( polkupyörä, juna ,henkilöauto, puolikkaanveturi) jo vuosikymmeniä käytössä ollutta tekniikkaa ja kehittämällä uutta.Tätä löytyy mm. muotoilusta, ilmavastuspinnoista ja ilmanohjaimista.

Etuseinä ja pankot jopa yli 20 m2.

Puutavarayhdistelmän etuseinä ja pankot ovat pinta-alaltaan sen suurin yksittäinen tyhjänäajon  imanvastuspinta.Etuseinän alipainepinta on pahimmillaan yli 7 neliötä ja 12 alumiinipankon yhteispinta ylittää jopa 13 m2:in .
Nämä etuseinän ja 12 alupankon  pahimmillaan jopa yli 20 m2 ilmavastuspinnat , epäedullisesti muotoiltuna  aiheuttavat hirvittäviä pyörteilyitä . Pyörteily kerää yhdistelmään satojen kilojen  likakuormia  sekä talvisaikaan jopa yli tuhannenkin kilon  lumikuormia ja  kasvattaa samalla pahimmillaan yli 10%:lla  polttoainekuluja.XXhj.24.5.2024

11.01.2025KATSO TÄSTÄ 10.1. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
01.01.20252025 - Puukäärmeen vuosi .
01.01.2025??UUTISET--UUTISET??
16.01.2025 10.00Tiesitkö, että 22-metrinen puutavarayhdistelmä on erinomainen tuottavuudessakin.
16.01.2025 9.00Ajoneuvomatkailun kiinnostus kasvussa - Caravan-messut esittelee uutuudet
16.01.2025 7.00Nipun muoto on aina se, joka lopulta ratkaisee pitävyyden.
16.01.2025 3.00Kun liukuestepinnat kunnossa, niin voima kohdistuu seuraavaksi pankkokiinnikkeille.
16.01.2025 0.07Alumiinin kimmokerroin on vain kolmasosa teräksen kertoimesta. - Pieni kimmokerroin tekee pankkorakenteen painavaksi.
15.01.2025 18.00Jussi Sauna-aho: - "Metsän merkitys maaseudun tulevaisuudelle".
15.01.2025 17.00Siirtelyn tarve kuormauksessa on kyseenalainen.

Siirry arkistoon »