Tiesitkö, että:......?!? - Puutavra-yhdistelmän kuormatilavaatimuksiin on tulossa muutoksia/täsmennyksiä 2021 1lusta.

18.10.2020 9.57

Puutavarayhdistelmien kuormatilavaatimuksiin on tulossa lisävaatimuksia ja lievennyksiä. - Pankkolujuudet muuttuvat ja etuseinärakenteisiin selkeät muutokset. Lisäksi kuormansidonta saa uuden ohjeistuksen ja uudet vaatimukset. Tässä otteita muutosehdotuksista :

6. Raakapuun kuljettamiseen valmistettu ajoneuvo ja raakapuun sidontavälineet.

Raakapuun kuljettamiseen valmistettujen ajoneuvojen osalta määräyksessä annettaisiin vaatimukset autoon asennettavalle ohjaamon suojalle, puutavarapankojen
lukumäärälle ja lujuudelle sekä kiinteäasti asennettujen sidontavälineiden merkitsemiselle.

Puutavara autoihin ohjaamon suojaksi edellytettäisiin lujuusvaatimukset täyttävä
suoja, koska puutavarakuormiin liittyy aina epävarmuuksia sidonnasta riippumatta.
Vaatimukset mukaiset etupäädyt ovat riittävä suoja kuljettajalle, jos yksittäisiä tukkeja lähtee liikkeelle voimakkaassa jarrutuksessa tai muussa vastaavassa tilanteessa. Suojan edellytetään olevan kuorman korkuinen myös matalampien ohjaamojen kohdalla, jotta mahdollisesti kuormasta irtoavat puut eivät lennä liikenteen
sekaan ohjaamon yli terävässä jarrutuksessa.

Lujuusvaatimukset noudattavat pääosin vanhoja kuormakoripäätöksen vaatimuksia. Tasaisesti jakautuneen kuormituksen tuottaminen erilaisia muotoja sisältävään suojaan on aina likimääräistä, minkätakia yläkulmiin edellytetään erillistä kuormituksen testausta. Rakenteen lujuuden kannalta yläkulmiin kohdistuvat voimat ovat vaativimpia hallita. Vaihtoehtoisena testimenetelmänä hyväksytään Ruotsissa pitkään käytössä ollut testitapa. Tällä vähennetään molemmilla markkinoilla toimivien valmistajien hallinnollista taakkaa.

Pankon lujuusvaatimukset perustuisivat myös jatkossa yksittäiselle pankolle sallittuun kuormitukseen. Vanhan kiinteän kuormituskorkeuden sijaan kuormituskorkeus
perustuisi pankon tolpan korkeuteen vaakapalkin yläpinnasta mitattuna. Kaikkein
korkeimpien nyt markkinoilla olevien pankojen kohdalla kuormitus tulisi noin 10%
aiempaa korkeammalle. Pysyvien muodonmuutosten lisäksi kuormituksessa tulisi
rajat sille kuinka paljon panko saa joustaa nimellisleveyden yli. Testikuormitus on
korkeampi kuin normaalista kuormasta syntyvä kuormitus, minkä takia testissä
pankon sallitaan joustaa 50 mm yli ajoneuvon suurimman leveyden. Tällä menettelyllä rajataan joustavia rakenteita, joiden tarkoituksena on suurempi kuormatila
ajoneuvolle sallitun suurimman leveyden ylittämällä.

7. Kuorman varmistaminen.

Kuorman varmistamista koskevat vaatimukset perustuvat Euroopan komission ohjekirjaan suuntaviivoista kuorman varmistamiseen tieliikenteessä. Kuorma tulee olla siten varmistettu, ettei se liiku merkittävästi,kun ajoneuvo jarruttaa 8 m/s2 hidastuvuudella tai kaartaa 5 m/s2
04.05.2024KATSO TÄSTÄ 3.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.05.2024 0.07LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen Kivirock lehti 1/2024 on ilmestynyt - lähes 250 sivua maarakennus, kaivos ja kuljetusalan asiaa
29.04.2024Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
28.04.2024Kuumasinkittyjen pankkojen toimitusajat nopeutuvat kesäkausina.
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
08.05.2024 3.00Valmet lanseeraa uuden sukupolven hajautetun Valmet DNAe -ohjausjärjestelmän
08.05.2024 0.07Momentum Group acquires Finnish Hydjan - strengthens its position in hydraulics
07.05.2024 17.00SR-O Technology irtautuu omaksi yrityksekseen Suomen Rakennuskoneesta
07.05.2024 15.00Katuja asfaltoidaa Helsingissä - ohessa lista kohteista
07.05.2024 13.00HydroShop Vantaan uuden hydrauliikan erikoisliikkeen avajaiset keskiviikkona 15. toukokuuta - lähde mukaan! 03.05.2024 8.00 HydroShopVANTAA.jpg HydroShop avaa uuden hydrauliikan erikoisliikkeen Vantaalle osoitteeseen Äyritie 4. Uuden myymälän avajaisi

Siirry arkistoon »