Kuormakori määräys astui voimaan 1.4.2021.

05.02.2024 7.00

6 Raakapuun kuljettamiseen valmistettu ajoneuvo ja raakapuun sidontavälineet

Akselivälin optimointi tuo aerosäästöjä.

6.1 Ohjaamon suoja
Puutavarapankkoin varustetussa autossa pitää olla ohjaamon suoja, joka toimii myös kuormatilan etuseinänä. Sen tulee kestää 60 kN tasaisesti jakautunut eteenpäin kohdistuva voima. Ohjaamon suojan tulee olla vähintään ohjaamon levyinen ja pankkojen korkuinen, kuitenkin enintään 420 cm korkea. Ohjaamon suojan pitää olla umpinainen tai verkkoa, jonka silmäkoko on enintään 5 x 5 cm ja langan paksuus vähintään 4 mm. Auton päällirakenteen valmistajan tulee testata tai testauttaa rakenteen lujuus. Testissä suojan tulee kestää ilman pysyviä muodonmuutoksia 60 kN tasaisesti jakautunut eteenpäin kohdistuva voima. Lisäksi suojan tulee kestää ilman pysyviä muodonmuutoksia eteenpäin kohdistuva 5 kN voima 0,25 m2 alueelle suojan yläkulmaan kohdistettuna. Vaihtoehtoisesti hyväksytään standardin SS 2563:1978 mukaan suoritettu testi. Jos samasta ohjaamon suojan rakenteesta on useita korkeuksia, riittää korkeimman rakenteen testaaminen. Hyväksynnässä vaatimustenmukaisuus todetaan valmistajan todistuksesta. Todistuksessa on yksilöitävä se, miten suoja on kiinnitetty auton runkoon tai apurunkoon.

6.2 Pankkojen lukumäärä ja lujuus
Pankkoja tulee olla niin monta ja niiden sivutolppien niin tukevia, ettei tolppiin synny pysyvää muodonmuutosta, kun vähintään 2/3 tolpan korkeudesta korkeudelle pankkorakenteen poikkipalkin alapinnasta mitattuna kohdistetaan sivusuunnassa voima, joka vastaa neljäsosaa (1/4) pankkoa kohti sallitun kuorman painosta. Pankko saa joustaa edellä tarkoitetussa kuormitustestissä 1/8 sallittua kuormaa vastaavalla voimalla sivusuunnassa kummallekin puolelle enintään 50 mm yli pankkon nimellisleveyden. Pankkoon tulee merkitä sille sallittu suurin kuormitus. Ajoneuvon rakenteen tai varustuksen on oltava sellainen, että kahden peräkkäisen pankkon päällä oleva kuorma voidaan sitoa ajoneuvoon. Jos peräkkäisten pankkojen välinen etäisyys on yli 2,5 metriä, tulee sitominen voida suorittaa kahdella erillisellä sidoksella. Puutavarapankkon poikkipalkin on oltava varustettu ylöspäin suunnatulla, vähintään 10 mm:n korkuisella särmällä, joka estää puiden liukumista pituussuunnassa.

6.3 Pankkojen kiinnitys ajoneuvoon
Pankkojen kiinnityksen ajoneuvoon tulee kestää ilman pysyviä muodonmuutoksia tai vaurioita suoraan ajoneuvon sivusuuntaan pankon tolpan korkeuden puoliväliin kohdistuva voima, joka on vastaa puolta pankolle sallitusta kuormasta.

6.4 Raakapuun sidontavälineet
Ajoneuvoon kiinteästi asennettuihin raakapuun sidontavälineisiin tulee merkitä niiden nimellislujuus ja niiden tuottama kiristysvoima. Määräys 8 (10) TRAFICOM/149639/03.04.03.00/2019

7 Vaihtoehtoiset osoittamistavat
Osoituksena tämän määräyksen 2-6 kohdan vaatimuksista hyväksytään myös autojen ja niiden perävaunujen teknisistä vaatimuksista annetun määräyksen liitteen 1 mukainen tässä määräyksessä vaadittua ylempitasoinen osoittamistapa.

8 Kuorman varmistaminen
Kuorma tulee varmistaa siten, että se pysyy paikallaan 8 m/s2 hidastuvuudessa eteenpäin ja 5 m/s2 hidastuvuudessa taakse ja sivuille päin. Maa-ainesten, puuhakkeen ja muiden vastaavien tavaralajien kuljetuksessa kuorman tulee olla tuettu riittävän korkein laidoin ja tarvittaessa kattein, siten että sen vähäinen liike ei aiheuta kuorman putoamisen vaaraa.

8.2 Raakapuukuorman varmistaminen
Raakapuukuormien sidonnassa puutavaranipun sidosten yhteenlasketun nimellislujuuden tulee olla vähintään 0,2 kertainen puutavaranipun massaan nähden ja kiristysvoiman 0,05 kertainen puutavaranipun massaan nähden. Jos puutavaranipun edessä ei ole sermiä tai toista nippua, tulee puutavaranipun sidonnan nimellislujuuden ja kiristysvoiman olla 1,5-kertainen edellä mainittuihin vaatimuksiin nähden.

Kohdan 8.2 vaatimuksia raakapuukuorman varmistamiseen sovelletaan 1.7.2022 alkaen.

9 Siirtymämääräykset
Kuorman varmistusvoimia laskettaessa saa käyttää ajoneuvojen kuormakoreista, kuormaamisesta ja kuorman kiinnittämisestä annetun liikenneministeriön päätöksen (940/1982) 6 §:n mukaista etupäädyn ja 8 §:n muka

Määräys kokonaisuudessaan :

Traficom kuvapankki

23.02.2024KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.02.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
20.02.2024=================== Evo 5 Z, Evo 7 Z ja Evo 10 Z -tarjouspaketit alkuvuodelle 2024 4+6 = 6 ja 10 pankkoisiin yhdistelmiin
28.02.2024 5.00Onko "junapankkojako" ainut oikea???
28.02.2024 3.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
28.02.2024 0.07Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
27.02.2024 17.05Onko tosiaan ikiliikkuja keksitty- , ja onko se raakapuun junakuljetus???
27.02.2024 17.00Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
27.02.2024 15.00Artikkeli vuodelta 2011 : - "Kuljetusten päästöjä vähennetään"
27.02.2024 13.00Kuumasinkitys suojaa teräksen.

Siirry arkistoon »