Uusi kuormakori määräys astuu voimaan 1.4.2021.

25.12.2020 11:11

Kuvan mahdollinen sisältö: taivas, ulkoilma ja luonto

6 Raakapuun kuljettamiseen valmistettu ajoneuvo ja raakapuun sidontavälineet

Akselivälin optimointi tuo aerosäästöjä.

6.1 Ohjaamon suoja
Puutavarapankkoin varustetussa autossa pitää olla ohjaamon suoja, joka toimii myös kuormatilan etuseinänä. Sen tulee kestää 60 kN tasaisesti jakautunut eteenpäin kohdistuva voima. Ohjaamon suojan tulee olla vähintään ohjaamon levyinen ja pankkojen korkuinen, kuitenkin enintään 420 cm korkea. Ohjaamon suojan pitää olla umpinainen tai verkkoa, jonka silmäkoko on enintään 5 x 5 cm ja langan paksuus vähintään 4 mm. Auton päällirakenteen valmistajan tulee testata tai testauttaa rakenteen lujuus. Testissä suojan tulee kestää ilman pysyviä muodonmuutoksia 60 kN tasaisesti jakautunut eteenpäin kohdistuva voima. Lisäksi suojan tulee kestää ilman pysyviä muodonmuutoksia eteenpäin kohdistuva 5 kN voima 0,25 m2 alueelle suojan yläkulmaan kohdistettuna. Vaihtoehtoisesti hyväksytään standardin SS 2563:1978 mukaan suoritettu testi. Jos samasta ohjaamon suojan rakenteesta on useita korkeuksia, riittää korkeimman rakenteen testaaminen. Hyväksynnässä vaatimustenmukaisuus todetaan valmistajan todistuksesta. Todistuksessa on yksilöitävä se, miten suoja on kiinnitetty auton runkoon tai apurunkoon.

6.2 Pankkojen lukumäärä ja lujuus
Pankkoja tulee olla niin monta ja niiden sivutolppien niin tukevia, ettei tolppiin synny pysyvää muodonmuutosta, kun vähintään 2/3 tolpan korkeudesta korkeudelle pankkorakenteen poikkipalkin alapinnasta mitattuna kohdistetaan sivusuunnassa voima, joka vastaa neljäsosaa pankkoa kohti sallitun kuorman painosta. Pankko saa joustaa edellä tarkoitetussa kuormitustestissä 1/8 sallittua kuormaa vastaavalla voimalla sivusuunnassa kummallekin puolelle enintään 50 mm yli pankkon nimellisleveyden. Pankkoon tulee merkitä sille sallittu suurin kuormitus. Ajoneuvon rakenteen tai varustuksen on oltava sellainen, että kahden peräkkäisen pankkon päällä oleva kuorma voidaan sitoa ajoneuvoon. Jos peräkkäisten pankkojen välinen etäisyys on yli 2,5 metriä, tulee sitominen voida suorittaa kahdella erillisellä sidoksella. Puutavarapankkon poikkipalkin on oltava varustettu ylöspäin suunnatulla, vähintään 10 mm:n korkuisella särmällä, joka estää puiden liukumista pituussuunnassa.

6.3 Pankkojen kiinnitys ajoneuvoon
Pankkojen kiinnityksen ajoneuvoon tulee kestää ilman pysyviä muodonmuutoksia tai vaurioita suoraan ajoneuvon sivusuuntaan pankon tolpan korkeuden puoliväliin kohdistuva voima, joka on vastaa puolta pankolle sallitusta kuormasta.

6.4 Raakapuun sidontavälineet
Ajoneuvoon kiinteästi asennettuihin raakapuun sidontavälineisiin tulee merkitä niiden nimellislujuus ja niiden tuottama kiristysvoima. Määräys 8 (10) TRAFICOM/149639/03.04.03.00/2019

7 Vaihtoehtoiset osoittamistavat
Osoituksena tämän määräyksen 2-6 kohdan vaatimuksista hyväksytään myös autojen ja niiden perävaunujen teknisistä vaatimuksista annetun määräyksen liitteen 1 mukainen tässä määräyksessä vaadittua ylempitasoinen osoittamistapa.

8 Kuorman varmistaminen
Kuorma tulee varmistaa siten, että se pysyy paikallaan 8 m/s2 hidastuvuudessa eteenpäin ja 5 m/s2 hidastuvuudessa taakse ja sivuille päin. Maa-ainesten, puuhakkeen ja muiden vastaavien tavaralajien kuljetuksessa kuorman tulee olla tuettu riittävän korkein laidoin ja tarvittaessa kattein, siten että sen vähäinen liike ei aiheuta kuorman putoamisen vaaraa.

8.2 Raakapuukuorman varmistaminen
Raakapuukuormien sidonnassa puutavaranipun sidosten yhteenlasketun nimellislujuuden tulee olla vähintään 0,2 kertainen puutavaranipun massaan nähden ja kiristysvoiman 0,05 kertainen puutavaranipun massaan nähden. Jos puutavaranipun edessä ei ole sermiä tai toista nippua, tulee puutavaranipun sidonnan nimellislujuuden ja kiristysvoiman olla 1,5-kertainen edellä mainittuihin vaatimuksiin nähden.

Kohdan 8.2 vaatimuksia raakapuukuorman varmistamiseen sovelletaan 1.1.2022 alkaen.

9 Siirtymämääräykset
Kuorman varmistusvoimia laskettaessa saa käyttää ajoneuvojen kuormakoreista, kuormaamisesta ja kuorman kiinnittämisestä annetun liikenneministeriön päätöksen (940/1982) 6 §:n mukaista etupäädyn ja 8 §:n muka

Määräys kokonaisuudessaan :

Traficom kuvapankki

https://www.traficom.fi/sites/default/files/
media/regulation/FI%20Final%
20Kuormakorim%
C3%A4%C3%A4r%C3%A4ys.pdf?fbclid=
IwAR063NCnyqdbFJQK_
6MrE4sEGE0ppR8ORnuh2mKE5k
FWZoFhS0Et8DX5iU4

19.12.2020 11:59Terminator pankkohinnasto 12/2020
26.01.2021 22:55Terminatormallisto 2021 - markkinoitten kattavin valikoima ja "tilapankkojen" selkeä ykkönen kaikissa lujuusluokissa !!!!
25.01.2021 5:55Terminatoreilla on esimerkillisen hyvä lujuus-. painosuhde.
24.01.2021Metallisten puutavaravarusteitten pintakäsittelyä olemme "opetelleet" vuodesta 1976 - 45 vuotta !!!
23.01.2021 22:20TimberRoad yhdistelmien kuormapunnitus.
23.01.2021 0:21KATSO TÄSTÄ 22.1.2021 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
22.01.2021 5:15Tiesitkö,että : TimberRoad projektilla ladataan lisätehoa puutavara-autoihin.
21.01.2021 22:27TimberRoad - projektin kalusto.
21.01.2021 21:00Alumiinipaketti on hyvä siirtoautossa, - kiusallinen syöttöautossa.
19.01.2021 20:16Alumiinipankkon keveys perustuu pieneen kuormatilaan.

Siirry arkistoon »